Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 5

SO Hovslagare skrev:
:o :o :o :o :o
Jag måste springa ut och kolla efter röta på mina som äter
5 kg sport 3 kg havre per dygn..
Bara de gör av med det de får i sig är det inga problem. Dina är väl ändå aktiva travare? Jag har en lättfödd fritidshäst, skillnaden är ganska stor.
Men visst, hur djup tycker du att mittstrålfåran skall vara?

Hoven på omslaget av "Hovvård och Hovbeslag", hur tycker du den mittstrålfåran ser ut?
Enligt mig är den tydligt rötangripen i mittstrålfåran med de karakteristiska "läpparna" på kanterna bak.

SO Hovslagare skrev:
:
Emindy. Rörelse ökar inte tillväxten på hovarna. Vore det så, så skulle man behöva verka en travare/galoppör varannan vecka, en normal fritidshäst var fjärde månad och en strasserhäst.... En gång sen aldrig mer..
De travare och galoppörer du snackar om, de är väl skodda. Eller hur?

Jag märker stor skillnad på tillväxten och framför allt hovhälsan beroende på hur mycket hästen ifråga har rört sig från gång till gång. Sedan får man ju, när det gäller oskodda hästar, räkna med slitaget också.
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 5

SO Hovslagare skrev:
Svampen som du kallar den är en anaerob bakterie som heter Sperophorus necrophorus den dödar man bäst genom att dels tillföra syre dels att se till att göra dem bostadslösa. Alltså bort med ALLA fickor och hålor och sprickor där det är syrefattigt om du sedan vill plocka svamp till din marinerade hov så får du vänta på bärrandsrötan för där finns det svamp.;)

Lustigt att du är så tvärsäker. Men om det nu är så borde det väl vara lätt att ordna med ett botemedel som botar ALLA hästar.
Du kan ju bli rik!
För något universiellt botemedel finns inte i dagsläget. Det som funkar för en häst funkar inte för andra.

Men du får hemskt gärna förklara för mig varför min häst fick sämre strålar i samband med den ökade foderstaten, och sedan bättre och bättre strålar ju mer fölungen tog i anspråk.
För nog borde, enligt ditt resonemang, strålarna ha varit bättre mitt i vintern med ren snö, än på våren med lera överallt?
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 5

Verkar du fölungen själv?
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 5

emindy skrev:
Lustigt att du är så tvärsäker. Men om det nu är så borde det väl vara lätt att ordna med ett botemedel som botar ALLA hästar.
Du kan ju bli rik!
För något universiellt botemedel finns inte i dagsläget. Det som funkar för en häst funkar inte för andra.

Men du får hemskt gärna förklara för mig varför min häst fick sämre strålar i samband med den ökade foderstaten, och sedan bättre och bättre strålar ju mer fölungen tog i anspråk.
För nog borde, enligt ditt resonemang, strålarna ha varit bättre mitt i vintern med ren snö, än på våren med lera överallt?

JAAA tänk! jag skulle kunna hålla kurser varje helg och ta tusentals kronor av varje deltagare för att lära ut saker som alla vill veta.
Att sedan Strålröta enligt alla veterinärböcker orsakas av Sperophorus necrophorus skulle jag bara avfärda med att "jag vet bättre än all vedertagen forskning"
Ooops! nää den nischen var visst redan upptagen.

Jag har födit upp travhästar. Jag hade aldrig någon strålröta på nån av mina märrar och dom fick betydligt mer än ett kilo groov per dygn.
Men så fick dom regelbunden hovvård av en utbildad hovslagare.

Att din häst fick strålröta när hon var dräktig kan bero på en mängd andra saker än fodret. Att hon blev bättre när du drog ner kan även det bero på en mängd andra saker än fodret ofta så sammanfaller naturliga förändringar med de förändringar som vi gör. Man kanske inte ska vara för snabb att dra slutsatser av ett enskilt tillfälle.
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 5

S. necrofurus (tidigare Fusobackterium n.) är den vanligast isolerade bakterien vid strålröta men inte den enda. Läs tex Adams.
När det gäller hornkvalite o utfodring har man sett att kor som står på en hög foderstat får sämre klövar men man har inte varit överens om orsakssammanhangen.
PL
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 5

emindy skrev:
Bara de gör av med det de får i sig är det inga problem. Dina är väl ändå aktiva travare? Jag har en lättfödd fritidshäst, skillnaden är ganska stor.
Men visst, hur djup tycker du att mittstrålfåran skall vara?

Hoven på omslaget av "Hovvård och Hovbeslag", hur tycker du den mittstrålfåran ser ut?
Enligt mig är den tydligt rötangripen i mittstrålfåran med de karakteristiska "läpparna" på kanterna bak.


De travare och galoppörer du snackar om, de är väl skodda. Eller hur?

Jag märker stor skillnad på tillväxten och framför allt hovhälsan beroende på hur mycket hästen ifråga har rört sig från gång till gång. Sedan får man ju, när det gäller oskodda hästar, räkna med slitaget också.

Man behöver inte räkna med slitaget när man kollar tillväxt.
Nu ska du få höra. Hoven växer uppifrån och ner! alltså kan du genom att markera på hoven se tillväxten även om den slits.
Ang. Tillväxt och rörelse så har det forskats mycket på det och det visar sig. (jag trodde inte heller det var på detta viset) att en häst under påtvingad absolut stillhet (boxvila) växer lika mycket som en välmotionerad häst. Detta gäller skodd som oskodd. Detta kan du se på hästar som lever som vildhästar. Vid hälta så växer den hoven som inte belastas snabbt iväg och blir ett stort sekundärproblem för hästen. Om din teori om tillväxt stämde så skulle den obelastade hoven sluta växa och inte ställa till med problem då den primära hältan gått över.
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 5

peter_lundin skrev:
S. necrofurus (tidigare Fusobackterium n.) är den vanligast isolerade bakterien vid strålröta men inte den enda. Läs tex Adams.
När det gäller hornkvalite o utfodring har man sett att kor som står på en hög foderstat får sämre klövar men man har inte varit överens om orsakssammanhangen.
PL

Det är från Adams jag tagit uppgiften om S. necrophorus
Femte upplagan sid. 1117. Är det inte så att efter angrepp av ovanstående så får även andra bakterier inträde?

Absolut att överutfodring skapar problem som avsätter sig i hovarna
men jag anser inte att ett kilo groov är överutfodring på en dräktig märr.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 5

Adams 5e uppl s 719: "Although no specific organisms have been identified as the cause, Fusobacterium necrophorus is commonly isolated"
Nej ett kilo groov är knappat mkt men ökningen kanske blev för snabb i ett känsligt stadium.
PL
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 5

peter_lundin skrev:
Adams 5e uppl s 719: "Although no specific organisms have been identified as the cause, Fusobacterium necrophorus is commonly isolated"
Nej ett kilo groov är knappat mkt men ökningen kanske blev för snabb i ett känsligt stadium.
PL

Fast vart jag än kollar så ser jag inget om Fungus som orsak till strålröta utan det är anaeroba bakterier som är boven i dramat.
Om foderbytet blev för snabbt så är det inte fodret i sig som är problemet utan helt enkelt okunnighet.

På samma sida står som en av orsakerna: Inadequate or improper trimming and shoeing.
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 5

*lånar knapp igen*

eftersom min fråga druknade i tråden som vanligt, så frågar jag igen:

Vilken litteratur använder hovslagarna/vet när de läser om hovens anatomi? jag behöver veta för ett jämförande PM i skolan, och hittils har jag inte fått mer än ett svar "det fins ingen svensk hovlitteratur utöver magnusson". Är det bara magnusons bok som läses på hovslagarutbildningen?

Snälla ge mig boktips!!
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 5

Nej svamp diskuteras aldrig i samband med strålröta, däremot ofta i samband med bärrandsröta där man hittar både svampar o bakterier.
Har man en välskött hov i rätt miljö torde man kunna stoppa dit hur mycket bakterier som helst, de får inget grepp.
PL
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 5

Vi hade Sisson i anatomin. Om man menar modern detaljerad hovanatomi så finns det ingen på svenska.
PL
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 5

Om tillväxttakten på hovar...

Jag antar att hoven kan "spurta" och växa snabbare om den behöver?

Tänker på ett sto hos oss som för 5-6 år sedan skadade sin hov/sitt ben allvarligt. Hon skalade loss 2/3-delar av kronranden samt en bred remsa längs kotan upp mot kotleden. Det bildades som en "valk" när hoven växte ner, som sedan trillade bort och avslöjade en djup och bred spricka som sträckte sig runt nästan hela hoven. Hovslagaren plastade och höll det i skick - men när det kom hela vägen ner så började plasten trilla bort och han fick istället "sko i luft". Bild:

http://us.a2.yahoofs.com/users/441fab80z22d515a8/ff72/__sr_/d580re2.jpg?phAK7HEBBByRAc6f

Det intressanta var att den hoven på slutet växte minst dubbelt så fort som den andra! När hovslagaren verkade hovarna så kunde han ta mycket mer på denna hoven. Den var också ständigt varm innan allt hade växt ut - men det var aldrig någon infektion eller dyl, och hästen var inte halt en dag (förutom akut då i samband med skadan). Efter att hoven växt ut helt är den normal igen.

Jag tycker att bilden är kul - det går "alltid" att få dit en sko för en duktig hovis! Hovslagaren är B.W i Stockholm - han skor väl inte längre tror jag, utan säljer verktyg och utrustning.

/Dobben
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 5

Min gamla hovis förklarade detta med att om hoven är mkt nedsliten så regerar kroppen på detta och tillväxten ökar just där.:confused:

Kan det vara samma vid trauma?
PL. Gör oss klokare.
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 5

Bowker har gjort en del forskning på detta, kommer inte ihåg detaljerna.
Rent allmänt kan man säga att en växande vävnad regerar positivt på belastning/stimulering (till en viss gräns när det blir tvärtom). Exempel huden i våra egna händer samt växande föls förmåga att kompensera måttliga vinkeldefekter, den mest belastade sidan växer mest, om belastningen blir för stor slutar benet istället att växa o felställningen blir bara värre.
PL
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 5

SO Hovslagare skrev:
Man kanske inte ska vara för snabb att dra slutsatser av ett enskilt tillfälle.


kan vi göra detta till ett mantra:bow:
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 5

Kan någon förklara varför det är hovslagaren som ska tala om att strålröta håller på att uppstå, eller i värsta fall finns.

Det märker man väl själv? Om det börjar kännas lite sunkigt när man kratsar så är det ju bara att spola rent och peta i Solepack...
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 5

Dobben skrev:
Om tillväxttakten på hovar...

Jag antar att hoven kan "spurta" och växa snabbare om den behöver?

Tänker på ett sto hos oss som för 5-6 år sedan skadade sin hov/sitt ben allvarligt. Hon skalade loss 2/3-delar av kronranden samt en bred remsa längs kotan upp mot kotleden. Det bildades som en "valk" när hoven växte ner, som sedan trillade bort och avslöjade en djup och bred spricka som sträckte sig runt nästan hela hoven. Hovslagaren plastade och höll det i skick - men när det kom hela vägen ner så började plasten trilla bort och han fick istället "sko i luft". Bild:

http://us.a2.yahoofs.com/users/441fab80z22d515a8/ff72/__sr_/d580re2.jpg?phAK7HEBBByRAc6f

Det intressanta var att den hoven på slutet växte minst dubbelt så fort som den andra! När hovslagaren verkade hovarna så kunde han ta mycket mer på denna hoven. Den var också ständigt varm innan allt hade växt ut - men det var aldrig någon infektion eller dyl, och hästen var inte halt en dag (förutom akut då i samband med skadan). Efter att hoven växt ut helt är den normal igen.

Jag tycker att bilden är kul - det går "alltid" att få dit en sko för en duktig hovis! Hovslagaren är B.W i Stockholm - han skor väl inte längre tror jag, utan säljer verktyg och utrustning.

/Dobben

Förr "spurtade" man tillväxten genom att kronrandsblistra. Detta är tack och lov inte tillåtet idag då det kan ha förödande konsekvenser för hoven. Vid inflammation och smärta svarar hoven med ökad tillväxt. Man ser dett bl a. på fånghästar.

Migo... På utbildningarna jobbar man mycket med kompendium då det inte finns någon bra litteratur på svenska.
Annars i mitt bibliotek så hämtar jag kunskap ur bl a. Adams, Lameness in horses. Doug Butler, Principals of horseshoeing. S.Curtis, Farriery-Foal to racehorse. C A McLellan, Shoeing and balancing the trotter. US cavalry Technical Manual N. 2-220
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 5

Marie_K skrev:
Snor en knapp!

Jag tränar distans med mina hästar. Har funderat en del om det kanske kunde vara bra att sko med något annat än järnskor för stötdämpningens skull. Men många hovslagare verkar vara negativa till plast och gummiskor pga att glidfasen försämras?

Men jag har inga planer på att trava på asfalt och rider en del i skogen. Då jag är på grusvägar och tränar är det där det är just grus på vägen, alltså inte såna grusvägar där stenarna slitits bort utan jag håller mej till partier där det är grus/stenar kvar. Funderade då på detta med hovens glidfas, blir det inte en sån ändå trots ev plastskor eftersom gruset inte är ett fast material, stenarna kan ju röra sej, inte som rullgrus förstås men ni förstår kanske vad jag menar!

Om man sen diskuterar alternativa skor, vilka är i så fall bäst?

MVH Marie

Hallå alla herrar och damer hovisar, även herr veterinär. En användare ställde en fråga, får den inte vara med i sammanhanget????
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 5

Det är väl fritt fram att svara när man anser att man har ngt att tillföra. Jag vill påminna mig att jag redan svarat trots detta!
PL
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Hästvård Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är välkomna att diskutera problem och problemlösningar. Diskussionen kan omfatta de som...
39 40 41
Svar
805
· Visningar
73 085
Senast: bara-undrar
·
  • Låst
Hästvård Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är välkomna att diskutera problem och problemlösningar. Diskussionen kan omfatta de som...
43 44 45
Svar
886
· Visningar
72 471
Senast: Zora
·
  • Låst
Hästvård Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 3 Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är...
35 36 37
Svar
731
· Visningar
57 502
Senast: Tez1
·
  • Låst
Hästvård Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är välkomna att diskutera problem och problemlösningar. Diskussionen kan omfatta de som...
36 37 38
Svar
742
· Visningar
59 071
Senast: Curlyhorse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp