E
emindy
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 5
Men visst, hur djup tycker du att mittstrålfåran skall vara?
Hoven på omslaget av "Hovvård och Hovbeslag", hur tycker du den mittstrålfåran ser ut?
Enligt mig är den tydligt rötangripen i mittstrålfåran med de karakteristiska "läpparna" på kanterna bak.
Jag märker stor skillnad på tillväxten och framför allt hovhälsan beroende på hur mycket hästen ifråga har rört sig från gång till gång. Sedan får man ju, när det gäller oskodda hästar, räkna med slitaget också.
Bara de gör av med det de får i sig är det inga problem. Dina är väl ändå aktiva travare? Jag har en lättfödd fritidshäst, skillnaden är ganska stor.SO Hovslagare skrev:
Jag måste springa ut och kolla efter röta på mina som äter
5 kg sport 3 kg havre per dygn..
Men visst, hur djup tycker du att mittstrålfåran skall vara?
Hoven på omslaget av "Hovvård och Hovbeslag", hur tycker du den mittstrålfåran ser ut?
Enligt mig är den tydligt rötangripen i mittstrålfåran med de karakteristiska "läpparna" på kanterna bak.
De travare och galoppörer du snackar om, de är väl skodda. Eller hur?SO Hovslagare skrev::
Emindy. Rörelse ökar inte tillväxten på hovarna. Vore det så, så skulle man behöva verka en travare/galoppör varannan vecka, en normal fritidshäst var fjärde månad och en strasserhäst.... En gång sen aldrig mer..
Jag märker stor skillnad på tillväxten och framför allt hovhälsan beroende på hur mycket hästen ifråga har rört sig från gång till gång. Sedan får man ju, när det gäller oskodda hästar, räkna med slitaget också.