Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

Om du menar kor så går den inte att verka bort.
PL
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

axel skrev:
Bekanta till mig anlade sin ridbana enligt Sv. ridsportf.´s anvisningar

Så gjorde absolut inte den hästägaren jag hänvisade till utan där använde man sig av lite mer kompetent kunskap såsom en högt uppsatt kunnig persom som i sitt yrke jobbar inom vägverkets mark och entrepenad samt på sin fritid rider både dressyr,hoppning samt fälttävlan. Det ridhus underlaget som den personen va med om att anlägga har under senaste sju åren haft ett minimalt underhåll förutom daglig sladdning samt mig veterligt hitils inte förosakat en enda hälta på ngn häst. Dyrt blev det i anläggningsfasen,jävligt dyrt men med facit i handen så på sikt så är det jättebilligt.
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 5

Ideaal skrev:
Så du har alltså tagit del av opublicerat och ogranskat material och drar dina egna slutsatser av det?

Nej jag drar bara egna slutsatser utrifrån att jag kan läsa hela texten utifrån dels denna artikel:http://www.aftonbladet.se/sport/ridsport/reportage/chris.html

samt även denna artikel:http://www.aftonbladet.se/sport/ridsport/reportage/Roepstorff.html

och sedan lägga ihop ett+ett.
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 5

hovis skrev:
Det är väl inte så konstigt att du inte hittat det,resultaten är ju inte klara än och att bara stödja sig på en enskild Vet. kommer inte att göra det lättare för dig att finna svaret. Om du läser lite mera så kommer du finna att det är flera Vet. som forskat och forskar vidare i detta ämne och tillsammans så kommer nog deras forskningar ge en mera helhetsbild utifrån vad man genom forskningen kommer fram till.
QUOTE]

Ja vill man läsa svensk hovforskning så är det ganska snart gjort för det finns inte mycket att gå igenom tyvärr. Det är mycket på gång kan man se men relativt lite gjort. Förhoppningsvis har SLU:s forskningsstrategi satt fart på hovforskningen i Sverige. Jag väntar med spänning på resultaten.
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

peter_lundin skrev:
Om du menar kor så går den inte att verka bort.
PL

Men det gör det tydligen på häst. Har jag förstått dig rätt???
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 5

hovis skrev:
Nej jag drar bara egna slutsatser utrifrån att jag kan läsa hela texten utifrån dels denna artikel:http://www.aftonbladet.se/sport/ridsport/reportage/chris.html

samt även denna artikel:http://www.aftonbladet.se/sport/ridsport/reportage/Roepstorff.html

och sedan lägga ihop ett+ett.

Så det är utifrån dessa båda artiklar presenterade i Aftonbladets nätupplaga som du drar följande slutsatser: Man kan helt enkelt skita i vilken sko man använder sig av då det är viktigare att skon är av ett material som klarar dom påfrestningar den utsätts för. Som Chris J. sa förra helgen,det bästa är en helt vanlig järnsko.*Ohhh shit*
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

Det beror på hur djupt den har gått. Bakterien är anaerob så den trivs inte om det går att rensa upp ordentligt, oftast behandlat man ju med mgn typ av desinficerande medel i vilket fall.
PL
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 5

Ideaal skrev:
Så det är utifrån dessa båda artiklar presenterade i Aftonbladets nätupplaga som du drar följande slutsatser: Man kan helt enkelt skita i vilken sko man använder sig av då det är viktigare att skon är av ett material som klarar dom påfrestningar den utsätts för. Som Chris J. sa förra helgen,det bästa är en helt vanlig järnsko.*Ohhh shit*

Här på Bukefalos JA och lägger man ihop ett+ett så finner man att underlaget, hastigheten SAMT hovkapselns betydande funktion är av större vikt för optimal stötupptagning än stötdämpande beslag av olika material. Hur gärna vi än vill och söker så kan vi aldrig lura hästen utifrån underlagets beskaffenhet och tro oss kunna rida hur som helst på ett stumt underlag utan att hästen tar skada.

Jag har tjatat om detta under många år tidigare som aktiv tävlingsryttare utifrån att behöva tävla på dels total stumma framridningsbanor samt tävlings banor som är som att rida på betong.

Är det inte på tiden att man ställer lite större krav på tävlingsmässiga underlag (anpassade för hästen) än att sitta här och ojja sig över att tro att alla skador är skorelaterade eller kan lösas med "hubba bubba skor".

Här tycker jag att förbundet skall ta sitt ansvar och hjälpa klubbarna med att med subventionerade medel kunna anlägga ett tävlingsmässigt underlag anpassat för hästarna.

Hur ofta förekommer det inte att man inom hoppning tvingas rida fram på en stenhård grusplan för att sedan tävla på en djup gräsbana, skall man då hoppa fram utan broddar och sedan snabbt som fasen brodda i inam man får startsignal eller göra som dom flesta gör,hoppa fram broddar med den följden att hovlederna utsätts för enorma påfrestningar och senare fullständigt exploderar.
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 5

hovis skrev:
Här på Bukefalos JA och lägger man ihop ett+ett så finner man att underlaget, hastigheten SAMT hovkapselns betydande funktion är av större vikt för optimal stötupptagning än stötdämpande beslag av olika material. Hur gärna vi än vill och söker så kan vi aldrig lura hästen utifrån underlagets beskaffenhet och tro oss kunna rida hur som helst på ett stumt underlag utan att hästen tar skada.

Jag har tjatat om detta under många år tidigare som aktiv tävlingsryttare utifrån att behöva tävla på dels total stumma framridningsbanor samt tävlings banor som är som att rida på betong.

Är det inte på tiden att man ställer lite större krav på tävlingsmässiga underlag (anpassade för hästen) än att sitta här och ojja sig över att tro att alla skador är skorelaterade eller kan lösas med "hubba bubba skor".

Här tycker jag att förbundet skall ta sitt ansvar och hjälpa klubbarna med att med subventionerade medel kunna anlägga ett tävlingsmässigt underlag anpassat för hästarna.

Hur ofta förekommer det inte att man inom hoppning tvingas rida fram på en stenhård grusplan för att sedan tävla på en djup gräsbana, skall man då hoppa fram utan broddar och sedan snabbt som fasen brodda i inam man får startsignal eller göra som dom flesta gör,hoppa fram broddar med den följden att hovlederna utsätts för enorma påfrestningar och senare fullständigt exploderar.

Tack för informationen! Jag var bara intresserad av vad du grundar dina tvärsäkra påståenden på, nu vet jag.
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

peter_lundin skrev:
Det beror på hur djupt den har gått. Bakterien är anaerob så den trivs inte om det går att rensa upp ordentligt, oftast behandlat man ju med mgn typ av desinficerande medel i vilket fall.
PL
och detta menar du oberoende på den närmiljö hästen lever i???
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 5

Ideaal skrev:
Tack för informationen! Jag var bara intresserad av vad du grundar dina tvärsäkra påståenden på, nu vet jag.

Det har jag svårt att tro på, kan du vidareutveckla det du nu vet.
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

Självklart inte, har jag påståt ngt sånt eller vad är du ute efter?
PL
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 5

Men på kor så angriper det väl inte själva klövarna va?
Snarare mjukdelarna mellan klövarna om jag minns rätt...?
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 5

Ja precis o där går infektionen in väldigt snabbt o ger djupa fistlar om man inte behandlar snabbt.
PL
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

peter_lundin skrev:
Självklart inte, har jag påståt ngt sånt eller vad är du ute efter?
PL
Tack för svar,jag ville bara förvissa mig om att jag inte missförstod dig.
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 5

Pinge skrev:
Men på kor så angriper det väl inte själva klövarna va?
Snarare mjukdelarna mellan klövarna om jag minns rätt...?

Jag har sett grava fall på häst som påminner mer om klövar än hovar.
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 5

Hmm jag sitter ändå och klurar på varför samma bakterie käkar bärrand på en djurart men hoppar upp ett steg och käkar mjukdelar och hud på en annan djurart.... Kor har ju också bärrand men den är ju sällan angripen på samma sätt som på hästar... Märkligt:confused:

Bild060_small.jpg


Här är ju frågan om det är en ko eller en häst som ska verkas...
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

Såja, inte konstigt då att "Oinfektion" är verksamt och effektivt mot just bärrandsröta...det medlet används i huvudsak på kor, grisar och får...Jag är då tacksam för enklare medel att använda finns nog inte;)...
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 5

Pinge skrev:
Hmm jag sitter ändå och klurar på varför samma bakterie käkar bärrand på en djurart men hoppar upp ett steg och käkar mjukdelar och hud på en annan djurart.... Kor har ju också bärrand men den är ju sällan angripen på samma sätt som på hästar... Märkligt:confused:

Har inte en ko dubbelt så många bärränder per fot som en häst???

Som en () så är ju som bekant hovbensbrott ofta väldigt allvarligt på en häst(hov) medans det på en ko (klöv) läker väldigt snabbt utifrån hur man kan avlasta den ena klöv halvan. Heter det så??? jag vet inte riktigt då jag fuskade lite där i utbildningen men att en ko har dubbelt så många hovar som en häst är jag ganska säker på.

Kom på ngt avseende kors klövar och kunde man inte starta en forskning avseende alternativ verkningsmetoder på en ko så tillvida att man på ena klöven gör en vanlig traditionell verkning samt på den andra en äkta Strasser verkning så får man ju ett levande bevis för vilken verkning som kon finner som mest sund utifrån ett friskt sunt koliv.

Har jag kommit på ngt smart här nu???
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 5

Att ett klövbensbrott skulle vara lätt att läka är inte hela sanningen, hovbensbrott är oftast hårfina sprickor rtg. Halta kor kommer sällan till röntgen. I de fall där man verkligen ser klövbensbrott är oftast klövbenet tvärs av o har gått ut genom hornet, då är det klövamputation eller slakt som gäller, det påstås att en ko klarar sig bra med en klövhalva.
Ett problem med din ide är att kor belastar inner o ytterklöv ganska olika.
PL
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Hästvård Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är välkomna att diskutera problem och problemlösningar. Diskussionen kan omfatta de som...
39 40 41
Svar
805
· Visningar
73 086
Senast: bara-undrar
·
  • Låst
Hästvård Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är välkomna att diskutera problem och problemlösningar. Diskussionen kan omfatta de som...
43 44 45
Svar
886
· Visningar
72 472
Senast: Zora
·
  • Låst
Hästvård Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 3 Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är...
35 36 37
Svar
731
· Visningar
57 502
Senast: Tez1
·
  • Låst
Hästvård Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är välkomna att diskutera problem och problemlösningar. Diskussionen kan omfatta de som...
36 37 38
Svar
742
· Visningar
59 071
Senast: Curlyhorse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp