E
emindy
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.de
Eftersom båda hovarna är understuckna skulle jag ta ned trakterna så mycket jag kunde (För att avgöra vad som går och inte går att göra måste jag även se undersidan av hoven, gärna i 3d) Samt korta tån så mycket som går. (återigen, det kan jag inte avgöra utan att se hästen IRL)
Genom att ta ned trakterna backar man även stödytan förutom att mindre hov "trycks framåt" vilket gör att den kan ha en chans att börja växa mer nedåt istf framåt.
Samma sak med att korta tån.
Det gäller att bryta den onda cirkeln så att hovarna kan börja växa mer rätt och tjäna hästen bättre.
Nummer Ett skrev:Här kommer nästa frågeställning: Vi ser bilder före skoning och efter skoning. Det är första gången som jag skor hästen. Den övre bilden är inte min skoning, men den nedre har jag gjort.
Hästen kom just för att få hjälp, ägaren har insett problemen men inte fått någon som kunde reda ut dem. Vänster fram som skymtas i bakgrunden, har låga trakter och är utfluten. Höger fram är kontraherad i trakten, kraftigt konkav dorsal hovvägg (utsträckta tålameller).
Hur gör vi? Ni ser min skoning. Skulle jag raspat tillbaka den dorsala tåväggen mer? Kapat mer på trakterna? Vad hade ni gjort och sagt till ägaren?
Eftersom båda hovarna är understuckna skulle jag ta ned trakterna så mycket jag kunde (För att avgöra vad som går och inte går att göra måste jag även se undersidan av hoven, gärna i 3d) Samt korta tån så mycket som går. (återigen, det kan jag inte avgöra utan att se hästen IRL)
Genom att ta ned trakterna backar man även stödytan förutom att mindre hov "trycks framåt" vilket gör att den kan ha en chans att börja växa mer nedåt istf framåt.
Samma sak med att korta tån.
Det gäller att bryta den onda cirkeln så att hovarna kan börja växa mer rätt och tjäna hästen bättre.