Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 3
Så jag frågar:
Hur ser hästens bakhovar ut?
Vad har hästen för historia i övrigt?
Är den genomgången av veterinär?vad hittades då isåfall?
Hur ser hästen ut i övrigt ?Rids den och hur funkar den då?
Jag har så svårt att släppa att den belastar sig så olika i fram..vad tror du själv är orsaken till hästens problem?
Jag e alltid Nyfiken i en strut!Nummer Ett skrev:Problemet är ju i mångt och mycket att det inte finns något referensverk i hovvård o hovslageri på svenska med vedertagna definitioner. Därför tolkar vi olika uttryck på olika sätt, allt ifrån våra egna förutsättningar.
Min, i mångas ögon bedrövliga skoning, inlagd tidigare (bör tänkas på att hästen har varit oskodd, skodd och haft stora problem med denna hov). Min första skoning var att korta upp tån framifrån sett, inte så mycket på höjden och sänka trakten så mycket jag vågade. Om jag kan skapa en rak tåaxel så är det på mitt sätt att se, detsamma som om hovbenets sulvinkel bildar ~2 grader med underlaget (plus minus 1 grad).
Hoven har en liten understucken trakt, ca 6 grader (traktvinkel jmf tåvinkel), men då tåaxeln är rak och dorsala väggen följer tåvinkeln kommer traktvinkeln också att ändras.
Min utgångspunkt är tåaxeln, min fråga är använder ni andra referenslinjer för att veta om hovbenet ligger som vi vill?
Så jag frågar:
Hur ser hästens bakhovar ut?
Vad har hästen för historia i övrigt?
Är den genomgången av veterinär?vad hittades då isåfall?
Hur ser hästen ut i övrigt ?Rids den och hur funkar den då?
Jag har så svårt att släppa att den belastar sig så olika i fram..vad tror du själv är orsaken till hästens problem?