Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

Boj skrev:
Å andra sidan om vi nu skall vara ärliga, så har ju du ej heller bevisat motsatsen. Dvs att verka en fånghäst frisk osv, några sådana bevis har inte jag då hittat.

Att du inte hittat bevis för det säger väl mer om dig än om bevisen! Du har inte överhuvud taget letat! Men jag kan upplysa dig om att det finns en mängd s k case files på varenda hemsida som handlar om Strassertrimning världen över, där finns beskrivet hur hästar med många s k "oförklarliga" och "kroniska" "sjukdomar" blivit helt friska. Så det är bara att välja något fall, om du nu är uppriktigt intresserad, vilket jag tyvärr tror att du inte är.

Britt-Marie
SHP
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

hovis skrev:
Och slutligen detta.

Är du också anhängare av uppfattningen om hovens funktion och anatomi som härrör sig från 1800-talets början? Eller vilken forskning bygger ovanstående märkligheter på?

Britt-Marie
SHP
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 2

Med risk för att bli utslängd så måste jag säga att jag stödjer dig Peter i debatten.
Har inte läst alla inlägg men i mina ögon så känns Strasserföreträdarna lite som Jehovas Vittne, väldigt inskränkta!

Då vi använder hästen till annat än vad den kom till jorden för så måste vi utrusta den så att den klara av detta!
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

peter_lundin skrev:
Den traditionella sidans syn på hovmekanismen finns egentligen inte, här finns olika modeller o forskninmg pågår.
Vad beträffar just "long toe low heel" finns det ju faktiskt forskning som visar skadligheten.
PL

Så du stödjer inte GÅ:s och Svenska Hovslagarföreningens alldeles nyligen gjorda uttalande om uppfattningen om hovmekanismen m m från början av 1800-talet?

Jag bad dig ju om att inte dra upp forskning som visar skadlighet inom den traditionella hovvården, ändå gör du det. Kanske för att det är den enda forskning du kan plocka fram.

Britt-Marie
SHP
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

Men jisses, det är ju faktiskt mer än vad du plockat fram på hela denna debatt...och Strasseranhängarna vill gärna framhålla att Dr Strasser har hela 20 års forskning(??? vad hon säger själv, alltså) och det ska jämställas mot kunskap från 1800??? Det är alltså 200 år mot 20...Föga övertygar du mig...:cool:
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

peter_lundin skrev:
Glashus? Jag är inte den som har ett ekonomiskt intresse i det här.
PL

Så du fattade inte ens vad jag menade med det? Då får jag väl förklara. Eftersom det inte finns någon forskning om traditionell uppfattning om hovvård så ska man kanske inte gapa för mycket efter forskning i andra metoder.

Samt de argument du använder dig av mot min syn på hovens anatomi, en syn som du tvärsäkert och med diverse spydigheter, helt förkastar, finns det heller ingen forskning om, enbart någon flummig idé från 1800-talets början!?

Britt-Marie
SHP
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

Afrodite skrev:
, enbart någon flummig idé från 1800-talets början!?

Britt-Marie
SHP

Fast du förespråkar ju flummiga metoder från 1700-talet! Att göra opening cuts, som du förespråkar, övergav hovslagarna redan i början av 1800talet av hänsyn till hästen. HH
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

Hov på glid bäst för hästen
Ny avhandling vid SLU visar hur hästens hovar bromsas upp mot underlaget. Ju större friktion, desto mer belastas hovar och ben. Även fart påverkar.
Aktuell 2005-05-27 till 2005-07-25
Läs mer » (http://hippocampus.slu.se/aktuellt/arkiv.cfm)

http://www.trallekilla.se/index.asp?load=10


http://www.axelsons.no/hastmassage.asp


http://www.berga.naturbruksgymn.se/karaktarsamn/Hovvard.html

Vad säger att "din" syn på hovens anatomi är det rätta? Stämmer det med ovanståendes syn på den? Har du gått ovanstående kurser?...tagit del i forskningen?:cool:
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

Piraja skrev:
Hov på glid bäst för hästen
Ny avhandling vid SLU visar hur hästens hovar bromsas upp mot underlaget. Ju större friktion, desto mer belastas hovar och ben. Även fart påverkar.
Aktuell 2005-05-27 till 2005-07-25
Läs mer » (http://hippocampus.slu.se/aktuellt/arkiv.cfm)

http://www.trallekilla.se/index.asp?load=10


http://www.axelsons.no/hastmassage.asp


http://www.berga.naturbruksgymn.se/karaktarsamn/Hovvard.html

Vad säger att "din" syn på hovens anatomi är det rätta? Stämmer det med ovanståendes syn på den? Har du gått ovanstående kurser?...tagit del i forskningen?:cool:

?????????

Britt-Marie
SHP
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

Ledsen om jag var otydlig...jag sökte lite på nätet och fann aktuell forskning och dess resultat...samt en hel del kurser på hovens anatomi som inte faller under Strassers syn på densamma. VAD är det som gör hennes kurs bättre än dessa jag nämt?...var (återigen) finns hennes forskningsresultat (som hon fått svara för liksom SLU-forskaren fått göra?)
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 2

Att du inte hittat bevis för det säger väl mer om dig än om bevisen! Du har inte överhuvud taget letat!

Nej varför ska jag leta, när vi har dig.:confused: Det vore väl enklast om du förklarade istället, och även ger svar på de frågor som har ställts.
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

HelenaHandberg skrev:
Fast du förespråkar ju flummiga metoder från 1700-talet! Att göra opening cuts, som du förespråkar, övergav hovslagarna redan i början av 1800talet av hänsyn till hästen. HH

Ja, där ser man, redan på den tiden hade man samma problem som idag med trånga hovar på skodda hästar.

Britt-Marie
SHP
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 2

hovis skrev:
Detta är en fysisk omöjlighet. En hov med en korrekt form kommer vid belastning i bakre delen att flytta djupa böjsenan IFRÅN strålbensområdet. Detta tack vare att djupa böjsenan löper över sesamoidbenen vid kotleden. När kotleden böjs bakåt kommer även djupa böjsenan att flyttas bakåt, alltså IFRÅN strålbensområdet.

Men ju mer vertikal ställning hoven har, och således en minskad belastning baktill i hoven, desto mindre genomtramp blir det i kotleden, och resultatet av detta blir att djupa böjsenan flyttas NÄRMARE strålbensområdet. Så med den traditionella synen på hovform med höga trakter skulle resultatet kunna bli som du beskriver ovan.




Jag tycker att du ska ta och dissekera nedre delen av hästens ben, frilägga bakre området för att få fram senan. Sedan kan du enkelt jämföra hur senan beter sig vid a) höga trakter och b) trakter som är 3,5 cm från hovbroskspetsens begynnande lutning bakåt.

Att trycket minskar på strålbensområdet med trakter i rätt höjd är rent fysiologiskt och går faktiskt även att schematiskt räkna ut.

Britt-Marie
SHP


Än en gång så vore jag tacksam över att få veta var i det nedre benet man skall börja dissekera för att inte missförstå dig.

Nååå hur blir det med svaret???
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 2

Hej.
För att bryta denna något enformiga tråd, kan någon svara på för och nackdelar med Swiss hoof boots?
Tycker att dom verkar bra, framförallt som var och en "stövel" måste inpassas efter den enskilda hovens form av en "auktoriserad" stövel inpassare. Vad nu det innebär...
Andra boots köper man efter storlek bara och det är många som har problem med att dom ramlar av, har jag hört.
Har aldrig själv använt boots på hästarna, men nu när halkan kommer tänkte jag att detta kan vara ett bra alternativ istället för skoning med broddar.
Vad säger ni som är så kunniga om allting???:angel: ;)
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

Ha ha ha, jag har inte hört talas om de bootsen...har du någon länk?
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 2

Jag tycker swiss horse boots är bra och använder dem fram på min fjording. De har tydligen bra broddar också. Vet inte om jag får ange adresser eller så, men www.rormossen.com säljer dem t.ex.
Magdalena
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

Curlyhorse skrev:
Hej.
För att bryta denna något enformiga tråd, kan någon svara på för och nackdelar med Swiss hoof boots?
Tycker att dom verkar bra, framförallt som var och en "stövel" måste inpassas efter den enskilda hovens form av en "auktoriserad" stövel inpassare. Vad nu det innebär...
Andra boots köper man efter storlek bara och det är många som har problem med att dom ramlar av, har jag hört.
Har aldrig själv använt boots på hästarna, men nu när halkan kommer tänkte jag att detta kan vara ett bra alternativ istället för skoning med broddar.
Vad säger ni som är så kunniga om allting???:angel: ;)

Det jag vet om dom är att de måste, precis som du säger, passas in på hoven. När de väl är inpassade så sitter de på bra. Men att bara skicka efter dom någonstans ifrån är inte så lyckat. En SHP:are är auktoriserad och har lärt sig hur man gör, men jag tror att h*n bor en bra bit ifrån dig om jag förstått det hela rätt. Men jag kan PM:a dig om du ändå är intresserad. H*n kanske kan tipsa dig om någon annan. Framför allt kan du kanske få några kommentarer om bootsen.

Britt-Marie
SHP
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

hovis skrev:
Nååå hur blir det med svaret???

Eftersom du tjatar såååååå! Och tydligen aldrig gjort detta förut!?

Dissektion betyder sönderdelning av en djur- eller människokropp i anatomiskt studiesyfte.
Dissekera betyder då noggrant undersöka en djur- eller människokropp i anatomiskt studiesyfte.

Nu vet vi alltså vad själva ordet betyder. Jag hoppas att du förstår att man gör det på DÖDA kroppar, inte levande. Detta är mycket viktigt!

Djupa böjsenan, en sena som befinner sig på hästens fots baksida och fäster undertill i hovbenet och går således sedan uppåt längs hästens ben, på baksidan.

Nu vet vi också var på hästen djupa böjsenan finns. Så jag föreslår att det är här du ska dissekera (se betydelse ovan) hästens ben. (Obs glöm nu inte att det är ett dött hästben du måste införskaffa, alltså du får åka till ett slakteri och be dom ordna ett hästben åt dig, kan vara lite problem nu när hästarna transporteras utomlands). Alltså du får under inga omständigheter dissekera på en levande häst!!!!!

Du får sedan ha en vass kniv och det bästa är väl att du har en veterinär i närheten som vet hur ett ben ser ut inuti, kanske PL kan hjälpa dig. Senan kan du inte missa, den är väldigt tjock. Frilägg senan. Glöm inte trakthöjden, med hög trakt resp 3,5 cm som jag skrivit tidigare. Nu är det bara att se hur senan rör sig vid olika belastning och olika trakthöjd.

Lycka till! Ha gärna tjocka handskar på dig, jag vill ju inte vara ansvarig för att du skär dig och orsakar blodvite! Var rädd om dig och handskas varsamt med kniven! Och, skär inte PL heller.

Britt-Marie
SHP
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

Afrodite skrev:
Men jag kan upplysa dig om att det finns en mängd s k case files på varenda hemsida som handlar om Strassertrimning världen över, där finns beskrivet hur hästar med många s k "oförklarliga" och "kroniska" "sjukdomar" blivit helt friska. Så det är bara att välja något fall, om du nu är uppriktigt intresserad, vilket jag tyvärr tror att du inte är.

Britt-Marie
SHP
Ja du dessa hemsidor har jag besökt.. och vad som där visas är ofta exempel på hästar som ej fått nån som helst hovvård på mkt länge..och det har du ju själv erkänt..
Tror att dessa hästar knappast sett en utbildad hovslagare eller veterinär ens på vykort..vanvårdsfall helt klart.:devil:

Sen ser man exempel på hästar med fång som utstår hemska plågor och återkommande bölder som tvingas gå trots detta..
En hemsida en SHPare gjort talar glatt om att ,du inte får vara en vekling om du skall "strasserbehandla" en fånghäst då du MÅSTE tvinga den till rörelse och dessutom utstå grannars oförstående frågor.



Den historia som fick mig att börja ta avstånd från Strassermetoden redan för ca 8 år sen var ett fall (bland många)där en fånghäst fick lida svårt ett par årmed mkt smärta,enorma hovbölder,den fick under tiden återkommande kolik,opererades för tarmvred och avlivades senare..
Rätt troligt att denna hästs kropp till slut gav upp,att stå i ständig smärta under så lång tid stressar en häst enormt,och jag kan sätta mig på att dessa magproblem var stressrelaterade..vidrigt.

Självklart skall hästar få chans att bli friska,men när man håller liv i hästar enbart för sin egen skull och vägrar inse att djuret plågas och berövas all värdighet då är det för djävligt.
Ännu värre är att några som Afrodite mfl tycker det är helt ok ,bara de får göra som de vill..
Om hästen själv fick välja skulle den välja den smärtsammaste vägen och riskera att dö pga långvarig stress pga smärta, som dessutom måste göra den deprimerad..Tror inte det va?

Om alla SHPare utbildas av Strasser herself med sin kvalitetsgaranti,hur kan då så många SHPare världen över låta så många hästar lida ont...
Det är ju inte enbart här på lilla Bukefalos som folk är så fräcka att de vågar ifrågasätta detta.
För mig är det obegripligt att Afrodite inte under sin utbildning förstått vidden av Strassers rykte världen över..och att mkt är sant.
Men Afrodite kanske inte gått likadan utbildning som i övriga världen ,utan gått en "Lightvariant " av trimninsteknik..eller?:angel:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Hästvård Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är välkomna att diskutera problem och problemlösningar. Diskussionen kan omfatta de som...
39 40 41
Svar
805
· Visningar
73 083
Senast: bara-undrar
·
  • Låst
Hästvård Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är välkomna att diskutera problem och problemlösningar. Diskussionen kan omfatta de som...
43 44 45
Svar
890
· Visningar
65 626
Senast: hovslagarebjorn
·
  • Låst
Hästvård Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är välkomna att diskutera problem och problemlösningar. Diskussionen kan omfatta de som...
43 44 45
Svar
886
· Visningar
72 471
Senast: Zora
·
  • Låst
Hästvård Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 3 Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är...
35 36 37
Svar
731
· Visningar
57 502
Senast: Tez1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp