Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

peter_lundin skrev:
enda skillnaden jag ser är vinklarna med den därav följande, doukmenterat skadliga,långa tån

Du har länge påstått en massa saker om Strassertrimmade hästar, nu är det dax att plocka fram fakta om dessa skador på Strassertrimmade hästar. Alltså jag vill se fakta och bevis på ditt påstående att Strassertrimmade hästar tar skada av vinklarna och "långa tår"!

peter_lundin skrev:
... o den därmed svårare överrullningen, samt hårdare urverkade traktstöd.

Här får du också ta fram fakta och bevis.
Svårare överrullning: Fakta och bevis för att Strassertrimning orsakar en svårare överrullning.
Hårdare urverkade traktstöd: Förklara vad du menar samt om du menar att det skulle orsaka hästen skada; ta fram fakta och bevis!

peter_lundin skrev:
Vad beträffar vägen dit vet vi ju skillnaden, urverkad sula o ev opening cuts, varning för flera års smärtsam omställning o risken att hästen dör av omställningen.

Ta fram fakta och bevis för dina påståenden. Alltså:
Urverkad sula: Bevis för att vi genom vår trimning orsakar hästen smärta och skada!
Opening cuts: Bevis för att vi genom att göra detta orsakar hästen smärta och skada!
Flera års smärtsam omställning: Bevis för att vi genom vår trimning orsakar hästen detta!
Att hästen dör: Bevis för att någon häst dött av vår omställning!


Jag börjar bli innerligt trött på det eviga malandet om samma saker från dig hela tiden. Du har aldrig sett en Strassertrimmad häst, men kan ändå komma med en mängd påståenden utan att någon gång ha lagt fram några som helst bevis för dina påståenden. Det är verkligen dags nu! Och kom inte dragandes med massa skit som skrivs i tidningarna eller som du hört. Och här gäller det enbart Strassertrimmade hästar, jag är inte ett smack intresserad av vilka skador eller smärtor eller annat som dina påståenden skulle kunna orsaka på hästar verkade med någon annan metod, inklusive vanlig hovslagarverknig och skoning.

Britt-Marie
SHP
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

Ni är sannerligen sanslösa. Skulle jag översätta den och lägga ut den här för att ni ska kunna läsa den:rofl: Tänk om man i forskarvärlden skulle diskutera så; - nej jag orkar inte läsa den artikeln så jag struntar i det. - Det står säkert inget intressant i den ändå:rofl: Inte konstigt att ni visar upp en så otrolig ensidighet i er debatt. Det är ju intressant att till sist få bevis för hur ni ser på forskning men man har ju misstänkt det tidigare. Man ser det man vill se resten struntar man i:rofl:

Jag är inte intresserad av dokumentationen, det är ni som är det. Jag har tillräckliga bevis i hagen här ute. Det räcker gott för mig.
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

hovis skrev:
Det går säkert bra så länge ngn går före och sandar;)
Ja det går säkert bra så länge inte hästen går i nerförsbacke .. :eek:

Nej egentligen är det här inget att skoja om.. vet en märr som halkade i diket med lass bakom..den hästen ville aldrig va körhäst mer..och jag förstår hästens inställning.
Förstöra en häst förtroende genom att inte se till att hästen är utrustad för sitt arbete med ordentligt halkskydd..fy fan vad korkat!:devil:
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

Jag efterlyste vetenskaplig dokumentation för att strassers metod skall vara så mkt bättre än allt annat o du kommer dragandes med en homeopattidning o tycker att vi är sanslösa när vi inte tar dig på allvar.
PL
 
Senast ändrad:
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

hovis skrev:
Senornas funktion är olika under understödsfasen. I början är det framför allt tåsträckarna och främre delen av gaffelbandet som tänjs först. Vid maximalt genomtramp är det gaffelbandet och ytliga böjsenan som sträcks. Slutligen är det djupa böjsenan och dess förstärkningsband som ser till att tå rullar över.

Kraftens storlek och riktning är avgörande för hur senorna och lederna belastas och hur energi absorberas och fjädrar genom senorna. Ju längre bak på hoven kraften samlas desto mer sträckning sker vid hov-och kronled.

Här har vi ett svar på B M: fråga
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

hovis skrev:
Fortsättning:

När angreppspunkten är precis under hovleden blir kronledens moment böjning,medan vid hovleden sker inget moment alls.

Att då enligt Strassermetoden så radikalt verka ned trakterna med den tålängd som i första skedet är nödvändigt för att uppnå denna "berömda" (läs skadliga) fasta vinkel kan inte annat än överbelasta en eller flera senor samt nedre ligament beroende på den enskilda individens fysiologiska förutsättningar.


Och här kommer ett till.
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

hovis skrev:
Fortsättning:

Ju lägre trakt ju mer påfrestning på framför allt tåsträckarna och främre delen av gaffelbandet i första delen av understödsfasen.

Ju lägre trakt ju mer bakåtbruten benaxel har vi vilket i maximalt genomtramp ger ökad påfrestning i gaffelbandet och ytliga böjsenan för att inte nämna belastningen i kotan.

Ju längre tå ju mer hämmad överrullning vilket ger mer påfrestning på djupa böjsenan och dess förstärkningsband i överrullningsfasen.

Och slutligen detta.
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 2

Jag vet inte hur man enklare kan förklara detta men det är väldigt många som tackat för denna information till mig genom PM så några verkar ju vara läskunniga här.
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

Det finns gott om vittnesmål världen över på strasserverkade hästar som lider.
Det är strasser själv som varna att hästen kan dö av omställningen.
Att "long toe low heel" skadar finns det gott om dokumentation på bara att söka. Om du inte klarar det så säg till så skall jag vid tillfälle leta fram ngt bra.
Att överullningen blir svårare vid en lång tå ingår i begreppet.
Jag kan inte ta fram bevis för allt du ber lika lite som du kan bevisa att strassers verkning på ngt sätt är bättre än ngn annan.
Att omställningen kan ta åratal o att hästen kan dö är det ju strasseristerna själva som varnar för!
Jag undrar fortvarande vad som i slutändan skiljer strasserverkningen från AANHCPs o vettiga hovslagares förutom den längre tån.
Du får bli hur innerligt trött du vill, jag tänker inte låta det här forumet bli ett forum för ensidig strasserpropaganda!
PL
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

peter_lundin skrev:
Jag efterlyste vetenskaplig dokumentation för att strassers metod skall vara så mkt bättre än allt annat o du kommer dragandes med en homeopattidning o tycker att vi är sanslösa när vi inte tar dig på allvar.
PL

Tyvärr så visade du redan innan du hade en aning om artikelns ursprung din inställning, sorry.
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

Det kändes väl i ryggmärgen.
Inget att beklaga.
Med tanke på vad hon klämt ur sig hittils kan ju inte förväntningarna bli så stora.
Tom Afrodite beklagar ju att hun inte fått fram ngn dokumentation.
Själv anser hon ju att resultat(ekonomiska?) är viktigare än forskning.
PL
 
Senast ändrad:
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

peter_lundin skrev:
Det finns gott om vittnesmål världen över på strasserverkade hästar som lider.
Det är strasser själv som varna att hästen kan dö av omställningen.
Att "long toe low heel" skadar finns det gott om dokumentation på bara att söka. Om du inte klarar det så säg till så skall jag vid tillfälle leta fram ngt bra.
Att överullningen blir svårare vid en lång tå ingår i begreppet.
Jag kan inte ta fram bevis för allt du ber lika lite som du kan bevisa att strassers verkning på ngt sätt är bättre än ngn annan.
Att omställningen kan ta åratal o att hästen kan dö är det ju strasseristerna själva som varnar för!
Jag undrar fortvarande vad som i slutändan skiljer strasserverkningen från AANHCPs o vettiga hovslagares förutom den längre tån.
Du får bli hur innerligt trött du vill, jag tänker inte låta det här forumet bli ett forum för ensidig strasserpropaganda!
PL

Du kan alltså inte ta fram ett ENDA BEVIS för att Strassertrimning skulle orsaka skada eller lidande eller något annat av det du påstår. Jag bad dig dessutom att inte referera till någon annan metod, ändå gör du det, det har inget med Strassertrimning att göra.

Att du är en självutnämnd profet det visste jag förut så det hade du inte behövt skriva.

Då är det bara att konstatera att allt du hittills skrivit om Strassermetoden och dess skadlighet enbart bygger på det jag från början hävdat; falska rykten och grova feltolkningar!!!!

Britt-Marie
SHP
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

Det är inte jag som är profeten här det är Strasser!
Hon är verkligen självutnämnd.
Det är inte jag som tjänar pengar på att skicka ut folk över världen med en helt odukumenterad metod som påstås bota allt.
PL
 
Senast ändrad:
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 2

När ni nu är inne och drar upp gamla inlägg så kan väl du hovis ta och förtydliga ditt tvärsäkra påstående i följande citat:

Ursprungligen postat av Hovis
Man bör enligt min ringa erfarenhet alltid ta bort allt gammalt dött sulhorn.// Jag personligen avlägsnar dock ALLT dött horn i samband med verkning då det just är dött och inte har ngn levande naturlig återproduktion.

:rofl: :rofl: :rofl:

Det skulle vara så intressant att veta hur dina hästar går efter denna behandling. Funderar alvarligt på att kontakta ridsport, kanske vill dom göra en hel artikel om dessa fakta från en hovslagare som utger sig att nästintill vara ofelbar. Det kanske är så att även DSM är intresserade:eek: .
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

Afrodite skrev:
Du kan alltså inte ta fram ett ENDA BEVIS för att Strassertrimning skulle orsaka skada eller lidande eller något annat av det du påstår.

Å andra sidan om vi nu skall vara ärliga, så har ju du ej heller bevisat motsatsen. Dvs att verka en fånghäst frisk osv, några sådana bevis har inte jag då hittat. Man antar att hoven skadas av skons vibration, men några bevis för det finns ej. Här har man dragit den slutsatsen med hjälp utifrån en avhandling som inte ens handlade om den saken? Det finns säkert mycket mer motsägande saker, men nu är tråden så evinnerligt lång att jag inte minns längre av detta käbblande.
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

Afrodite skrev:
En Strassertrimmad häst har korrekt balans i sin hov och således en korrekt benställning (förutom naturligtvis om det finns direkta skador eller någon annan orsak till en felställning, som då inte beror på hovarna). Benställningen beror på hur hovarna ser ut. En obalanserad hov ger en inkorrekt benställning och således en ojämn nötning av en barfotahov (och skodd också för den delen). Om ryttaren skulle under någon timmas ridning sitta snett och orsaka en belastning som inte är korrekt så avspeglas detta inte i hovarnas slitage, hornet på en frisk hov är, som jag skrivit, så slitstarkt att en så kort eventuell snedbelastning inte har någon som helst betydelse.

Britt-Marie
SHP

Detta resonemang är helt korrekt utifrån Strassers teorier och utgår i från Dynamisk balans vilket utgår från hovens sätt att landa vid isättningen. Principen innebär att hoven formar sig efter belastningen den utsätts för, Om hoven landar först på den ena eller den andra sidan skall den sida som landar först verkas ned till hästen sätter ned hoven plant.Det har visat sig fungera med sulans orientering till underlaget men påverkar inte alltid angreppspunkten på ett förväntat sätt.

Verkningsmetoden utgår även till största del utifrån statisk balans.(stillastående häst)

Utifrån senare tids forskning har det lett till ett arbetssätt, ortipedisk skoning som beaktar hovens och benets orientering och kraftupptag. Som statisk balansering har ortopedisk skoning som mål att rikta belastningen genom benets styvaste riktning. Kraftriktning hos häst varierar beroende av hastighet,underlag,användningsområde,gångart och extriör.

Hos ridhäst spelar extriör och underlag en mer avgörande roll,medans hos tävlande hästar som galoppörer och travare spelar gångart och hastighet en viktigare roll.

Om belastningen inte är riktad i benets riktning kommer hovkapseln,lederna och mjukdelarna att försöka jämna ut denna felaktiga belastning.

Slutsats. Likväl med dynamisk som Ortopedisk verkning går det alltid att uppnå en "korrekt" hovform så länge man endats tar den statiska belastningen i akt. Däremot så kommer den dynamiska verkningen att skilja sig markant mot den Ortopediska så snart man sätter den enskilda individen under belastning utifrån extriör,underlag,gångart,hastighet vilket utifrån dynamisk verkning som mål kommer bibehålla en "korrekt" hovform men med ökad skade frekvens i leder,senor,mjukdelar,ligament som följd då belastningen inte kommer att upptas i benets styvaste riktning.
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

peter_lundin skrev:
Det kändes väl i ryggmärgen.
Inget att beklaga.
Med tanke på vad hon klämt ur sig hittils kan ju inte förväntningarna bli så stora.
Tom Afrodite beklagar ju att hun inte fått fram ngn dokumentation.
Själv anser hon ju att resultat(ekonomiska?) är viktigare än forskning.
PL

Det du använder dig av som motargument mot min syn på hovens anatomi finns heller ingen forskning om, det bygger enbart på erfarenhet. Som du kanske minns så skriver man detta på SLU:s hemsida. Man skrev där också att behovet av forskning om verkning och skoningens effekter är stort. Läste någonstans att den traditionella sidans uppfattning om hovmekanismen m m härrör sig från början av 1800-talet (!). En uppfattning som stöds av bland annat Svenska Hovslagarföreningen, GÅ m fl. Men du kanske har en alldeles egen teori?!

Vad den erfarenheten är värd kan vi ju alla bara gå in och titta på på andra trådar här på detta forum. Det är där lätt att konstatera att var och varannan fråga handlar om halta hästar och andra problem i rörelseapparaten. Det är också lätt att gå in och titta på något försäkringsbolags statistik. Där får man reda på att de största orsakerna till att hästar avlivas i förtid är problem från andningsvägar, matsmältningsorgan och rörelseapparaten. Exakt de problem som Strassermetoden riktar sig mot.

Och du upprepar gång på gång att du kräver forskning och puplikationer från Strasser!!

Du skulle kanske ta och ägna din energi mer åt att se på vad som går att gör åt de bedrövliga siffror som finns beträffande dagens hästars hälsa än att läggar ner denna energi på ett forum. Du är ju i varje fall veterinär.

Så för det du gör PL finns det en mycket passande uppmaning: Man ska inte kasta sten när man sitter i glashus!

Britt-Marie
SHP
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 2

Ideaal skrev:
När ni nu är inne och drar upp gamla inlägg så kan väl du hovis ta och förtydliga ditt tvärsäkra påstående i följande citat:



:rofl: :rofl: :rofl:

Det skulle vara så intressant att veta hur dina hästar går efter denna behandling. Funderar alvarligt på att kontakta ridsport, kanske vill dom göra en hel artikel om dessa fakta från en hovslagare som utger sig att nästintill vara ofelbar. Det kanske är så att även DSM är intresserade:eek: .

Man bör väl endå inte skriva här efter intag av alkohol.
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 2

Kan du inte svara på min fråga i stället? Det gör inget om du druckit lite alkohol så länge du kan stava så att man kan läsa.
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

Den traditionella sidans syn på hovmekanismen finns egentligen inte, här finns olika modeller o forskninmg pågår.
Mycket händer i världen när det gäller att åka kunskapen om hur hästen skall fungera på bästa sätt o då menar jag forskning. Ingen av de riktiga forskare som ägnar sig åt detta skulle komma på tanken att skicka ut sina lärjungar med den enda rätta läran för de inser att den inte finns än.
Vad beträffar just "long toe low heel" finns det ju faktiskt forskning som visar skadligheten.
Glashus? Jag är inte den som har ett ekonomiskt intresse i det här.
Jag ifrågasätter bara en metod som påstår sig kunna fixa alla problem o som tjänar pengar på lögnaktig skräckpropaganda om skors dödlighet.
PL
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Hästvård Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är välkomna att diskutera problem och problemlösningar. Diskussionen kan omfatta de som...
39 40 41
Svar
805
· Visningar
73 083
Senast: bara-undrar
·
  • Låst
Hästvård Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är välkomna att diskutera problem och problemlösningar. Diskussionen kan omfatta de som...
43 44 45
Svar
890
· Visningar
65 626
Senast: hovslagarebjorn
·
  • Låst
Hästvård Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är välkomna att diskutera problem och problemlösningar. Diskussionen kan omfatta de som...
43 44 45
Svar
886
· Visningar
72 471
Senast: Zora
·
  • Låst
Hästvård Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 3 Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är...
35 36 37
Svar
731
· Visningar
57 502
Senast: Tez1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp