Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

Lilla Skutt skrev:
En häst som är skodd vintertid måste ha snösulor samt minst 4 broddar per sko för att inte halka.

Kan jag få fakta på det!

Britt-Marie
SHP
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

Cecely skrev:
Men låt säga att en häst är x bent genom födslen, menar du att denna häst kommer rehabiliteras och bli rättstäld genom strasser?

Diskussionen om föl och felställningar är redan förd på denna tråd. Du får söka bakåt på tråden (eller en av de "gamla")

Britt-Marie
SHP
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

Jag undrar fortvarande vad som gör strassers verkning så revulutionerande vad beträffar slutresultatet om man jämför med annan barfotaverkning tex AANHCP el den en uppdaterad hovlagare utför, enda skillnaden jag ser är vinklarna med den därav följande, doukmenterat skadliga,långa tån o den därmed svårare överrullningen, samt hårdare urverkade traktstöd.
Vad beträffar vägen dit vet vi ju skillnaden, urverkad sula o ev opening cuts, varning för flera års smärtsam omställning o risken att hästen dör av omställningen.
Undrar förstås även när hon skall komma med dokumentation som visar att hennes väg är den enda rätta vägen till en frisk häst.
PL
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

peter_lundin skrev:
Undrar förstås även när hon skall komma med dokumentation som visar att hennes väg är den enda rätta vägen till en frisk häst.PL

Om du kan tyska så har hon just publicerat sig i den tyska tidskriften; Ganzheitliche Veterinärmedizin.
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

Afrodite skrev:
Det är ju det jag skriver! MEN.... så länge jämförelsen är mellan en skodd hov och en ICKE KORREKT VERKAD hov så är jämförelsen inte intressant. Alltså en jämförelse mellan en traditionellt skodd hov och en hov som är Strassertrimmad skulle vara verkligen intressant att få se.

Men faktum kvarstår, de vibrationer som är uppmätta på skodda hovar ger skador i lamelläderhuden i hoven. Skador som ger upphov till minskad blodförsörjning, som ger minskad hornproduktion, som bidrar till uppkomsten av en försämrad förbindelse mellan hovvägg och hovben, bland annat.

Britt-Marie
SHP
Vadå faktum? Det finns ingen vettig dokumentation för detta påstående, utan detta är bara strassers skräckpropaganda.
PL
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

Jag läser tyska i nödfall, vad handlar studien om? Länka gärna, dvs under förutsättning att det är fråga om forskningsresultat o inte tyckande.
PL
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

peter_lundin skrev:
Jag läser tyska i nödfall, vad handlar studien om? Länka gärna, dvs under förutsättning att det är fråga om forskningsresultat o inte tyckande.
PL

Jag har ingen aning jag kan inte tyska och har heller ingen länk. Det är nog bara att söka fram tidsskriften och läsa artikeln därifrån.
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

Afrodite skrev:
Jag förstår. Du avfärdar alltså tusentals forskningsrapporter som är gjorda på möss, apor, grisar m fl och vars resultat används till klarlägganden om olika tillstånd hos människan samt används till utformningen av olika behandlingar och framställande av läkemedel till människor:eek:.

Britt-Marie
SHP

Nej jag avfärdar inte dessa resultat men jag avfärdar ditt okunniga överförande av resultatet på en struktur som på ett helt annat sätt är avsett att ta upp stötar.
Vidare är det vibrationet som Bein fick fram korta snabbt avklingande pulser om dett par ms omfattande några tiotal svängningar per puls. Total omfattade vibrationerna under 1% av tiden.
Och som sagt mätningarna var gjorda på asfalt, jag rider inte i tempo på asfalt varken med el utan skor annat än tillfälligt.
PL
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

Löjligt att dra fram ngt du inte har en aning om!
Utan att ens nämna titeln!
PL
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

peter_lundin skrev:
Löjligt att dra fram ngt du inte har en aning om!
Utan att ens nämna titeln!
PL

Nu får du ge dig!!! Du efterfrågar dokumentation och jag ger dig tips på var du kan finna en nyligen publicerad artikel. Läsa den, värdera den och leta reda på den får du faktiskt göra själv. Det räcker mycket väl med att ha tidsskriftens namn och artikelförfattaren för att hitta en artikel.
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

Att börja leta efter en tysk artikel på så lösa grunder är av praktiska språkliga skäl lågt prioriterat. Dessutom har jag faktiskt träffat på ngt som strasser publicerat i ngn vetenskaplig tidning tidigare men det rörde si inte om några forskningsresultat utan påståenden om vad hon kommit fram till, skulle tänka mig att det är samma artikel.
PL
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

Afrodite skrev:
Kan jag få fakta på det!

Britt-Marie
SHP
Läs mitt inlägg en gång till!!:D
Vill du ha fakta på att en skodd körhäst måste ha broddar och snösulor för att få bra grepp när det är snorhalt och snö?:eek:
Eller vad menar du?

.Menar du att du rekommenderar körhästar (och ridhästar..) att gå barfota på halt underlag?:eek:

Eller menade du med ditt förra inlägg att barfota hästar halkar mindre än en skodd häst utan broddar..eller menade du att en barfota häst har bättre grepp och fäste på halt underlag än en häst skodd med snösulor och isbroddar..?:confused:
Vart vill du komma?
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

peter_lundin skrev:
Att börja leta efter en tysk artikel på så lösa grunder är av praktiska språkliga skäl lågt prioriterat. Dessutom har jag faktiskt träffat på ngt som strasser publicerat i ngn vetenskaplig tidning tidigare men det rörde si inte om några forskningsresultat utan påståenden om vad hon kommit fram till, skulle tänka mig att det är samma artikel.
PL

OK du gör som du víll men då hoppas jag att du slutar efterfråga dokumentation om du ändå inte tänker läsa när du får alla uppgifter du behöver för att hitta artikeln. Att på förhand, pga av dina fördomar, döma ut en artikel är väl inte speciellt smart. Speciellt inte när din största kritik är att Strasser inte har publicerat sig tillräckligt. Det är en ny artikel.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

Ideaal skrev:
Om du kan tyska så har hon just publicerat sig i den tyska tidskriften; Ganzheitliche Veterinärmedizin.

Jag har ingen aning jag kan inte tyska och har heller ingen länk. Det är nog bara att söka fram tidsskriften och läsa artikeln därifrån
------------------------------------------------------
Dagens inlägg,*asg* du hänvisar till en tysk tidskrift utan att själv ha en aning om vad du hänvisar till.
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

Det är det som kallas referenser i strasservärlden.:devil:
PL
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

Ideaal skrev:
Nu får du ge dig!!! Du efterfrågar dokumentation och jag ger dig tips på var du kan finna en nyligen publicerad artikel. Läsa den, värdera den och leta reda på den får du faktiskt göra själv. Det räcker mycket väl med att ha tidsskriftens namn och artikelförfattaren för att hitta en artikel.

Det finns ingen vetenskaplig tidskrift som heter så och det är väl just vetenskaplig dokumentation av strassers metoder som har efterfrågats. Däremot finns det ett medlemsblad för de tyska homeopatiska veterinärerna med detta namn. HH
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

Lilla Skutt skrev:
.Menar du att du rekommenderar körhästar (och ridhästar..) att gå barfota på halt underlag?

Det går säkert bra så länge ngn går före och sandar;)
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

HelenaHandberg skrev:
Det finns ingen vetenskaplig tidskrift som heter så och det är väl just vetenskaplig dokumentation av strassers metoder som har efterfrågats. Däremot finns det ett medlemsblad för de tyska homeopatiska veterinärerna med detta namn. HH


Kan du möjligen skicka länken???? Det här va ju jätte intressant.
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 2

hovis skrev:
Detta är en fysisk omöjlighet. En hov med en korrekt form kommer vid belastning i bakre delen att flytta djupa böjsenan IFRÅN strålbensområdet. Detta tack vare att djupa böjsenan löper över sesamoidbenen vid kotleden. När kotleden böjs bakåt kommer även djupa böjsenan att flyttas bakåt, alltså IFRÅN strålbensområdet.

Men ju mer vertikal ställning hoven har, och således en minskad belastning baktill i hoven, desto mindre genomtramp blir det i kotleden, och resultatet av detta blir att djupa böjsenan flyttas NÄRMARE strålbensområdet. Så med den traditionella synen på hovform med höga trakter skulle resultatet kunna bli som du beskriver ovan.




Jag tycker att du ska ta och dissekera nedre delen av hästens ben, frilägga bakre området för att få fram senan. Sedan kan du enkelt jämföra hur senan beter sig vid a) höga trakter och b) trakter som är 3,5 cm från hovbroskspetsens begynnande lutning bakåt.

Att trycket minskar på strålbensområdet med trakter i rätt höjd är rent fysiologiskt och går faktiskt även att schematiskt räkna ut.

Britt-Marie
SHP


Än en gång så vore jag tacksam över att få veta var i det nedre benet man skall börja dissekera för att inte missförstå dig.

Nu får du fasen komma med ett svar här B M utifrån dina falska påståenden du själv delgivit så vi får reda ut det här.

Du verkar ju fullständigt okunnig avseende anatomin, däremot så är du en mästare på att "svamla" eller är du så feg att du inte står för det du själv så bestämt påstår dig veta???

Hela Strassers trovärdighet blir ännu mer trolig utifrån att snacka går ju men snacka så det går,går inte.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Hästvård Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är välkomna att diskutera problem och problemlösningar. Diskussionen kan omfatta de som...
39 40 41
Svar
805
· Visningar
73 083
Senast: bara-undrar
·
  • Låst
Hästvård Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är välkomna att diskutera problem och problemlösningar. Diskussionen kan omfatta de som...
43 44 45
Svar
890
· Visningar
65 626
Senast: hovslagarebjorn
·
  • Låst
Hästvård Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är välkomna att diskutera problem och problemlösningar. Diskussionen kan omfatta de som...
43 44 45
Svar
886
· Visningar
72 471
Senast: Zora
·
  • Låst
Hästvård Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 3 Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är...
35 36 37
Svar
731
· Visningar
57 502
Senast: Tez1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp