Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 2

Inte_Ung skrev:
Men alla dessa trådar har gjort mig till en hård motståndare till Dr. Strassers läror.
Samt fått mig att inse att jag inte behöver någon ANHCP.
Jag klarar mig bra själv med de kunskaper som jag fått från hovslagare, veterinärer och en god bok av Magnusson.

Synd att du inte är intresserad att titta närmare på andra läror(och dra egna slutsater).
Just Magnusons bok är den tunnaste och "fattigaste" jag läst i ämnet. Tycker läroboken från Skara daterad 1895 ger mer kött på benen då.
Det finns mycket mer litteratur eller film för den delen om man vill sätta sig in i hovmekanism och verkning.
/T
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 2

1. Att man anser att man inte i något fall skall sko en häst.
2. Att man inte följer vetenskap och beprövade metoder.
3. Att man kan käfta så oändligt med en veterinär (P-L).
Och en veterinär som dessutom har stor erferenhet av häst.
Hur skall man då kunna samarbeta med veterinärer om t.ex fångbehandling?
4. Att man anser att det är acceptabelt att hästen under en period har smärtor i fötterna.

Det var snabbsvaret.
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 2

Tez1 skrev:
Synd att du inte är intresserad att titta närmare på andra läror(och dra egna slutsater).
Just Magnusons bok är den tunnaste och "fattigaste" jag läst i ämnet. Tycker läroboken från Skara daterad 1895 ger mer kött på benen då.
Det finns mycket mer litteratur eller film för den delen om man vill sätta sig in i hovmekanism och verkning.
/T
Jag är visst intrsserad av andra läror.
Det var ju därför som jag satte mig in i vad Strassermetiden innebar.
Jag får väl plocka metoderna en efter en och se vad det finns däri.
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 2

http://www.krulligahasten.se/priser/56.php

Och hur skall man tolka dessa förutsättningar att ni inte arbetar med sk "farliga hästar" som bits eller sparkas????

Ingen tamhäst som upplever en smärtsam hantering finner heller ingen anledning till att försöka slå sig fri vilket jag inte tror ett ögonblick på att det är det ni menar.

Däremot så förstår jag det skrivna utifrån hur lite hästerfarenhet som ligger till grund för Era utövare.

Det måste bli en chock att gå från verkning på döhovar till ett levande flyktdjur helt utan kunskap om arbetssätt,arbetsställning samt förtroende givande hantering för den enskilda individen.

Ska man jobba med häst så bör man och tänka häst,och då menar jag hela hästen samt förstå att alla är olika samt individer. Dom är liksom inte stöpta i samma form, varesig fysiskt eller psykiskt.

Sedan låter det bra att ni har som grundkrav att endast vända Er till hästar som går på lösdrift. Varför blandar ni då hela tiden in alla andra sporthästar och hästägare som dagligen vill rida och träna,tävla sin häst och där vanlig uppstallning med enbart daglig utevistelse fungerar utmärkt.

Barfota är bra men inte alltid bäst.
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 2

Varför ska du helt tiden jaga struntsaker att tjata om?
Min förra hovis undanbedde sig hästar som inte stog som tända ljus när han jobbade. Varför ska man inte få det?

Har inte du träffat på en häst som levt rövare under tiden du verkat/skott den önskade inte du då att ägaren uppfostat den bättre?

Det ena behöver ju inte utesluta det andra. Det går ju utmärkt att träna/tävla sin häst fast den står på lösdrift barfota.

/T
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

Afrodite skrev:
Tilläggas kan att veterinären på ATG-kliniken var väl medveten om att en hemtransport skulle innebära en resa på 25 mil eftersom ägaren och SHP:aren berättat detta för denne veterinär.

Britt-Marie
SHP


En mycket viktig fråga i sammanhanget: Har DU bevittnat detta? Eller har du hört detta i andra/tredje hand, för det låter helt otroligt. Man tvångsavlivar inte djur på plats för att det behövs...Detta är något man gör i samförstånd med djurägare och inget som bara "fixas till".
Om du inte bevittnat detta så har jag svårt att tro att det faktiskt gick till på det viset.
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 2

Tez1 skrev:
Varför ska du helt tiden jaga struntsaker att tjata om?
Min förra hovis undanbedde sig hästar som inte stog som tända ljus när han jobbade. Varför ska man inte få det?

Därför att dessa hästar aldrig skulle bli vare sig verkade eller skodda om alla resonerade såoch det är faktiskt ett levande djur vi jobbar med och dom måste väl få röra sig utan att man som utövare skiter på sig, i annat fall har man valt helt fel yrke eller utövning.

Tro mig är man bara lite hästkunnig och arbetar med hästmänniskor så finns det INGA hästar som bits eller sparkas däremot så är det allmänt känt att just majoriteten av lösdrifts hästarna ofta är rent av ohanterade då dom går på lösdrift.

Jag finner inte detta som en struntsak att man uttryckligen avsäger sig den typen av hästar samt även offentligt skriver det.

Fråga: Vem skall då ge alla dessa hästar ett värdigt sunt häst liv???? Här skriver man glatt att dom skiter vi i för vi är inte tillräckligt hästvana och blir livrädda om dom inte står som tända ljus. Tror jag det så länge man bara har erfarenhet på döda ting.

Ge dig och sluta att med alla medel bortförklara verkligheten genom att försöka vifta bort det som blir obekvämt och ni saknar svar på.

Ge mig ett svar i stället hur kan jag få min häst som är hanterad men lite otålig och av lite mer ädel typ med naturlig flycktinstinkt som första signal enbart för att den lever naturligt men med daglig hantering vilket gör att den kan uppfattas som lite sprättig verkad av en certifierad Strasser utövare för att få dom bästa förutsättningarna.

Den uppfyller exakt alla krav som ställs utifrån Strassers lära, t.o.m. ett naturligt beteende men ändå så står det uttryckligen att den vägrar vi att hjälpa.

Och det kallar du för en struntsak!!!!!
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 2

Det här var ett utav de sämsta inlägg jag läst på bukefalos under den tiden jag varit här.

Jag sitter nästan och skrattar över hur dumt det egentligen börjar låta!

Varför i hela världen skulle man få för sig att riskera livet för en femhundring? Eller ennu värre som jag, jag kommer bara ta 300 kr för en massagebehandling, jag hade lätt vänt på klacken och gått om jag andsåg att den hästen jag skulle behandla förde sig illa åt. Det är upp till hästägaren att se till att hästen går att hantera!
Jag tror knappast att man får lära sig hästhantering och hästpsykologi eller problemlösning i hovslagarskolan.
Men i vilket fall som hells om jag nu skulle vägra behandla hästen är jag en sämmre massör för det? Knappast, jag har bara sunt förnuft.

Om man ska ta dig på alvar så kom med nått annat istället...
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 2

Om du vill spela Allan och ta dig an svårskoddahästar så fine. Har man egen firma så kan det vara lite svårt att gå sjukskriven för att man verkat "fel" häst. Har man det som yrke är det en risk att bli skadad och vill man minska risken genom att ta sig an snällare hästar så varför inte?

Galna hästar kan väl krulliga hästen skicka vidare till dig så du kan ge dom ett bra hästliv.

Åter igen varför häcka runt på krulliga hästens hemsida bara för att hitta saker att störa dig på?
Kan vi inte bara diskutera barfota och hovproblem?

Komma och påstå att: "däremot så är det allmänt känt att just majoriteten av lösdrifts hästarna ofta är rent av ohanterade då dom går på lösdrift." Rent skitsnack. Det får du baske mig ta tillbaka.

"Ge mig ett svar i stället hur kan jag få min häst som är hanterad men lite otålig och av lite mer ädel typ med naturlig flycktinstinkt som första signal enbart för att den lever naturligt men med daglig hantering vilket gör att den kan uppfattas som lite sprättig verkad av en certifierad Strasser utövare för att få dom bästa förutsättningarna."
vad menar du eg.? Ingen har väl påstått att din häst är galen (bits och sparkas). Det låter väl som du säger som en ganska normalt funtad häst med större flyktinstinkt och mer "nerver". Sådana finns ju lite runt varstanns.

/T
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 2

Detta är en fysisk omöjlighet. En hov med en korrekt form kommer vid belastning i bakre delen att flytta djupa böjsenan IFRÅN strålbensområdet. Detta tack vare att djupa böjsenan löper över sesamoidbenen vid kotleden. När kotleden böjs bakåt kommer även djupa böjsenan att flyttas bakåt, alltså IFRÅN strålbensområdet.

Men ju mer vertikal ställning hoven har, och således en minskad belastning baktill i hoven, desto mindre genomtramp blir det i kotleden, och resultatet av detta blir att djupa böjsenan flyttas NÄRMARE strålbensområdet. Så med den traditionella synen på hovform med höga trakter skulle resultatet kunna bli som du beskriver ovan.




Jag tycker att du ska ta och dissekera nedre delen av hästens ben, frilägga bakre området för att få fram senan. Sedan kan du enkelt jämföra hur senan beter sig vid a) höga trakter och b) trakter som är 3,5 cm från hovbroskspetsens begynnande lutning bakåt.

Att trycket minskar på strålbensområdet med trakter i rätt höjd är rent fysiologiskt och går faktiskt även att schematiskt räkna ut.

Britt-Marie
SHP


Än en gång så vore jag tacksam över att få veta var i det nedre benet man skall börja dissekera för att inte missförstå dig.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 2

För det första: det som står på krulliga hästen är just den SHP:arens krav. Vem har sagt att det gäller alla SHP:are? Så alla hovslagare gör som du? En bekant skulle ha sin unghingst verkad för ett tag sedan med en ny hovslagare. Det krävdes en del övertalning innan hovslagaren (ja utbildad och med på "listan") gick med på att verka hästen hemma hos ägaren och inte på klinik med lugnande till hästen som hovslagaren först ville:eek: Alltså skulle (om inte ägaren övertalat hovslagaren att hästen är trevlig och lugn, vilket han också var) hästen fått ges onödiga substanser bara för en verkning.

Men alla är väl inte som du hovis...

Nr 2; Det ingår både nh och andra hästrelaterade människor på den 2 åriga utbildningen. Vad jag vet måste du också ha ordentligt med hästkunskap för att få gå utbildningen.

Håller med Tez, skulle inte massera en häst som är farlig för några hundralappar.. Då får ägaren ta till hjälp först och få hästen lätt att ha att göra med innan jag behandlar. Naturligtvis måste alla hästar få chansen till bra hovvård, men det ska inte kosta den som sköter hovarna eller andra saker (som tex massage) dens liv. Tycker du det?

Btw, på tal om frågor så har jag ännu inte fått svar på den om ditt påstående om urkarvade sulor samt understuckna trakter. Du är verkligen experten på att undvika frågor och borde inte anklaga andra så lätt, börja med att svara på andras frågor så kanske du också får svar.
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 2

Cecely skrev:
Det här var ett utav de sämsta inlägg jag läst på bukefalos under den tiden jag varit här.

Varför i hela världen skulle man få för sig att riskera livet för en femhundring? jag hade lätt vänt på klacken och gått om jag andsåg att den hästen jag skulle behandla förde sig illa åt. Det är upp till hästägaren att se till att hästen går att hantera!

Knappast, jag har bara sunt förnuft.

Sunt förnuft kanske???? du har men inte ett sunt hästliv. Ingen häst uppför sig illa bara mer eller mindre naturligt vilket är en av byggstenarna i Strassers filosofi.

Det börjar bli dags för Er att ta ställning utifrån ert eviga tjat om hästens naturliga levene för att i nästa sekund snabbt vända på klacken och skrika nej nej jag vill inte ta i en häst med naturligt beteende.

Så ni menar att den mänskliga hanteringen skall vara för hästen onaturlig men människan skall endå ge den ett naturligt levene.

Ja du ditt inlägg slog mitt med häpnad över forumets sämsta.
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 2

hovis skrev:
Sunt förnuft kanske???? du har men inte ett sunt hästliv. Ingen häst uppför sig illa bara mer eller mindre naturligt vilket är en av byggstenarna i Strassers filosofi.

Det börjar bli dags för Er att ta ställning utifrån ert eviga tjat om hästens naturliga levene för att i nästa sekund snabbt vända på klacken och skrika nej nej jag vill inte ta i en häst med naturligt beteende.

Så ni menar att den mänskliga hanteringen skall vara för hästen onaturlig men människan skall endå ge den ett naturligt levene.

Ja du ditt inlägg slog mitt med häpnad över forumets sämsta.

Jag vet inte vad du träffat för konstiga hästar i ditt liv men du menar alltså att en häst som går på lösdrift skulle vara någonslags utåtagerande vildhäst? Det har inte slagit dig att man faktiskt trots att hästen går på lösdrift kan ha samma koll på den som om den stod i ett stall. Du menar att man släpper ut den vind för våg och låter den knapra i sig vad som går att hitta och sedan tittar man till den någon gång varannan månad. Snälla du välkommen ner på jorden och läs vad inläggen handlar om och kom inte med så idiotiskt dumma inlägg.

Självklart kan både hovslagare och barfotaverkare tacka nej till en ouppfostrad häst oavsett om den är på lösdrift eller uppstallad traditionellt. Nu tycker jag nog att du gafflar för gafflandets skull.
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 2

Toffel skrev:
För det första: det som står på krulliga hästen är just den SHP:arens krav. Vem har sagt att det gäller alla SHP:are?

Om du läser och förstår det som är skrivet så förstår du nog att det gäller ALLA SHP:are inte ngn enskild som du nu försöker få det till. LÄS!!!!!!!!

http://www.krulligahasten.se/priser/56.php






Sedan kan jag bara upplysa dig om att jag under mina drygt 10 år som yrkes utövande hovis ALDRIG p.g.a. hästens beteende skadat mig fast det kan ju bero på att jag har en ganska blyg kundkrets på endast 250 hästar samt att den är med fasta kunder och hästmänniskor med stort kunnande.
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 2

Men det är väl en tolkningsfråga i så fall vad var och en SHP:are anser som "farlig häst". Den SHP:are som hjälpte mig med min unghäst har i så fall mycket stor tolerans då min lilla för ca 8 månader sen, då jag köpte honom, både sparkades och bets. Då jag fick hem honom såg hovarna så hemska ut så det var tur att jag fick tag i en kunnig person som kunde hjälpa honom att få bra hovar. Hon skulle aldrig ha sagt att jag kan inte hjälpa dig för han är ju sjövild. Hennes prioritet var ju att han skulle få bra hovar att gå på även om vi båda fick ta lite smällar. Nu är han jätteduktig och står nästan helt still och bits bara i röven lite då och då. Så jag vet inte om det stämmer att alla SHP:are skulle avsäga síg "farliga hästar". Nu har han fått riktigt fina hovar och jag är iaf nöjd med min SHP:are vad ni än säger.
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 2

Bäst du dissekerar den delen där djupa böjsenan KAN flytta sig från strålbenet!:rofl: :rofl: :rofl: :rofl:
PL
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 2

Cecely skrev:
Varför i hela världen skulle man få för sig att riskera livet för en femhundring? Eller ennu värre som jag, jag kommer bara ta 300 kr för en massagebehandling, jag hade lätt vänt på klacken och gått om jag andsåg att den hästen jag skulle behandla förde sig illa åt. Det är upp till hästägaren att se till att hästen går att hantera!
Jag tror knappast att man får lära sig hästhantering och hästpsykologi eller problemlösning i hovslagarskolan.
Men i vilket fall som hells om jag nu skulle vägra behandla hästen är jag en sämmre massör för det? Knappast, jag har bara sunt förnuft.

Om man ska ta dig på alvar så kom med nått annat istället...
Jag tror ni missförstår varandra lite här..självklart skall man INTE riskera livet på en farlig häst..
Men hur många "farliga" hästar finns det?Vissa sk yrkesmänniskor har väldigt många "farliga hästar" som bär sig illa åt..
E inte det konstigt?:angel:

Hästar speglar människorna,man blir bemött som man förtjänar.
Det är väldigt få hästar som är så störda av felbehandling att de beter sig farligt vid rätt hantering..

Att hästar som har ont kan visa det genom att bråka är bara naturligt ,och de måste man lyssna på ,fall som både du och jag kan råka på kan istället vara i behov av veterinär först..innan de går fixa resten av hästen säkert..

Hästar är såå bussiga .. de gör mig alltid lika rörd varje gång genom att vilja samarbeta trots att många människor uppenbarligen sviket dem..jag upphör aldrig att förvånas över vilka underbara djur hästar är!:bow: :love:


Vi kan ta ditt ex som massör ..
Du kommer till en riktigt skruttig häst som har så ont att den knappt går att ta i..inte hoppar du fram och gör djupmassage direkt!;) Knappast!

Då får du garanterat en tokig,sparkande, bitande häst!

Istället bekantar du dig först med hästen och stryker bara mjukt med händerna försiktig över musklerna,förbereder hästen för din behandling.första gången en häst blir masserad kan den bli både stressad och förvånad över vad som händer,innan den inser att det lindrar smärtan.
En massör som utför sitt arbete med känsla och lyhördhet får göra otroligt mkt på en häst även om den har oerhört ont,OM hästen kan lita på dig.

När hästen förstår att du förstår,det är då det händer underverk!:love:

Man kan teoretiskt lära sig vilket hästyrke som helst men saknar man känsla,lyhördhet och empati slutar det rätt snart i kaos och blodvite..hästen kallas idiot osv.

Det finns inga knäppa hästar bara hästar som blivit felhanterade eller skrämda,och de förtjänar en andra chans..sen skall givetvis ansvaret ligga hos hästägaren att se till att hästen är hanterbar.
Det är inte hovslagarens sak att lära om hästen egentligen..om så är fallet betala hovisen för tiden den lägger ner..


Och alla hästar är individer,vissa kan man ta stora steg med vid problemlösning..andra får man ta små bebissteg med,man måste lära sig se skillnad på vad som är en orolig ,stressad,busig,bortskämd häst och behandla dem därefter ,samt också rannsaka sig själv..hur beter jag mig runt hästar??
Är jag lugn ?eller smittar min stress och ev dåliga dag av sig på hästen?



Det lustiga är att ju mer man lär sig om hästar och dess beteende ju enklare och roligare blir det att umgås med hästar!;) :D

Var och en får oxå ta ansvar för sitt eget handlande och se till att ständigt lära mer vare sig det handlar om nya fångrön eller djurs beteende..

Så tänker jag ..:p
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 2

Jag har ingen aning hur många gånger jag riskerat livet för några hundralappar. Ibland är man helt enkelt tvungen i andra fall så vill man helt enkelt försöka göra sitt bästa fast hästen är dåligt hanterad el helt enkelt panikslagen i vissa fall har man en skitsnäll häst som plötsligt exploderar. Läs vad Peter ramey skriver där han presenterar sina kurser!
PL
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

vdb skrev:
En mycket viktig fråga i sammanhanget: Har DU bevittnat detta? Eller har du hört detta i andra/tredje hand, för det låter helt otroligt. Man tvångsavlivar inte djur på plats för att det behövs...Detta är något man gör i samförstånd med djurägare och inget som bara "fixas till".
Om du inte bevittnat detta så har jag svårt att tro att det faktiskt gick till på det viset.

Nej normalt går man väl inte tillväga på detta sätt, det är precis så jag också känner. Det är det som är så beklämmande med denna tragiska händelse.

Britt-Marie
SHP
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 2

Men då pratar vi förbi varnadra.
Jag pratar om en ouppfostrad häst och dessa finns det gått om, en sådan häst masserar jag inte förens ägaren tagit tag i problemet. Iaf ska det egentligen vara så men du som man är ibland tar man sig an hästar endå...
Men det är dessa hästar jag menar som strassers anhängare inte vill ta hand om heller.

Iaf det ni pratar om är hästar som är otrevliga för att de känner smärta och det är ju givetvis en helt annan sak.

Saken är den att jag irriterar på att man kastar skit på något så orellevant egentligen och försöker vrida om texten så att det passar dem. Alla fattar väll att när det står att man inte tar sig an hästar som inte går att hantera så är det de hästarna som inte kan bete sig! Vad är det att haka upp sig på?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Hästvård Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är välkomna att diskutera problem och problemlösningar. Diskussionen kan omfatta de som...
39 40 41
Svar
805
· Visningar
73 084
Senast: bara-undrar
·
  • Låst
Hästvård Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är välkomna att diskutera problem och problemlösningar. Diskussionen kan omfatta de som...
43 44 45
Svar
890
· Visningar
65 626
Senast: hovslagarebjorn
·
  • Låst
Hästvård Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är välkomna att diskutera problem och problemlösningar. Diskussionen kan omfatta de som...
43 44 45
Svar
886
· Visningar
72 471
Senast: Zora
·
  • Låst
Hästvård Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 3 Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är...
35 36 37
Svar
731
· Visningar
57 502
Senast: Tez1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Hjälmar

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp