Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 2
Cecely skrev:
Varför i hela världen skulle man få för sig att riskera livet för en femhundring? Eller ennu värre som jag, jag kommer bara ta 300 kr för en massagebehandling, jag hade lätt vänt på klacken och gått om jag andsåg att den hästen jag skulle behandla förde sig illa åt. Det är upp till hästägaren att se till att hästen går att hantera!
Jag tror knappast att man får lära sig hästhantering och hästpsykologi eller problemlösning i hovslagarskolan.
Men i vilket fall som hells om jag nu skulle vägra behandla hästen är jag en sämmre massör för det? Knappast, jag har bara sunt förnuft.
Om man ska ta dig på alvar så kom med nått annat istället...
Jag tror ni missförstår varandra lite här..självklart skall man INTE riskera livet på en farlig häst..
Men hur många "farliga" hästar finns det?Vissa sk yrkesmänniskor har väldigt många "farliga hästar" som bär sig illa åt..
E inte det konstigt?
Hästar speglar människorna,man blir bemött som man förtjänar.
Det är väldigt få hästar som är så störda av felbehandling att de beter sig farligt vid rätt hantering..
Att hästar som har ont kan visa det genom att bråka är bara naturligt ,och de måste man lyssna på ,fall som både du och jag kan råka på kan istället vara i behov av veterinär först..innan de går fixa resten av hästen säkert..
Hästar är såå bussiga .. de gör mig alltid lika rörd varje gång genom att vilja samarbeta trots att många människor uppenbarligen sviket dem..jag upphör aldrig att förvånas över vilka underbara djur hästar är!
Vi kan ta ditt ex som massör ..
Du kommer till en riktigt skruttig häst som har så ont att den knappt går att ta i..inte hoppar du fram och gör djupmassage direkt!
Knappast!
Då får du garanterat en tokig,sparkande, bitande häst!
Istället bekantar du dig först med hästen och stryker bara mjukt med händerna försiktig över musklerna,förbereder hästen för din behandling.första gången en häst blir masserad kan den bli både stressad och förvånad över vad som händer,innan den inser att det lindrar smärtan.
En massör som utför sitt arbete med känsla och lyhördhet får göra otroligt mkt på en häst även om den har oerhört ont,OM hästen kan lita på dig.
När hästen förstår att du förstår,det är då det händer underverk!
Man kan teoretiskt lära sig vilket hästyrke som helst men saknar man känsla,lyhördhet och empati slutar det rätt snart i kaos och blodvite..hästen kallas idiot osv.
Det finns inga knäppa hästar bara hästar som blivit felhanterade eller skrämda,och de förtjänar en andra chans..sen skall givetvis ansvaret ligga hos hästägaren att se till att hästen är hanterbar.
Det är inte hovslagarens sak att lära om hästen egentligen..om så är fallet betala hovisen för tiden den lägger ner..
Och alla hästar är individer,vissa kan man ta stora steg med vid problemlösning..andra får man ta små bebissteg med,man måste lära sig se skillnad på vad som är en orolig ,stressad,busig,bortskämd häst och behandla dem därefter ,samt också rannsaka sig själv..hur beter jag mig runt hästar??
Är jag lugn ?eller smittar min stress och ev dåliga dag av sig på hästen?
Det lustiga är att ju mer man lär sig om hästar och dess beteende ju enklare och roligare blir det att umgås med hästar!
Var och en får oxå ta ansvar för sitt eget handlande och se till att ständigt lära mer vare sig det handlar om nya fångrön eller djurs beteende..
Så tänker jag ..