Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d
Jag har alltid gillat StigHhovis skrev:
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag har alltid gillat StigHhovis skrev:
Detta är en fysisk omöjlighet. En hov med en korrekt form kommer vid belastning i bakre delen att flytta djupa böjsenan IFRÅN strålbensområdet. Detta tack vare att djupa böjsenan löper över sesamoidbenen vid kotleden. När kotleden böjs bakåt kommer även djupa böjsenan att flyttas bakåt, alltså IFRÅN strålbensområdet.
Logik ersätter inte forskning, däremot kan det vara en utmärkt utgångspunkt för en hypotes.Jag bygger mitt resonemang på logiska argument, du däremot är förblindad i din iver att försöka motbevisa Strassers teorier oavsett vad som läggs fram.
Studier gjorda på skillnaden mellan skodda respektive oskodda hovar är ointressanta så länge man inte vet hur hovarna ser ut, hur dessa är verkade och hur mycket av stötdämpning och hovmekansim som finns i dessa hovar.
hovis skrev:
peter_lundin skrev:Och du skryter med din häfiga utbildning från strassers postorderuniversitet.
PL
peter_lundin skrev:Logik ersätter inte forskning, däremot kan det vara en utmärkt utgångspunkt för en hypotes.
Varje gång jag sttt Beins avhandling refererad på en strassersida har det stått ung "Bein har påvisat vibrationer på 800 Hz vilket skadar levade vävnad" jag vet o du verkar veta att Bein aldrig skrivit den sista halvan av påståendet utan att detta ENBART är strassers "logiska" slutsats utifrån hur människans händer reagerar på kontinuerliga vibrationer. Hopskrivningen utan kommentar gör citatet direkt lögnaktigt o ämnat att förleda.
Jag undrar vem som är förblindad(o hjärntvättad)?
PL
Afrodite skrev:En korrigering vad gäller smärtlindring i ovanstående beskrivning.
Britt-Marie
SHP
Afrodite skrev:Jag tycker att du ska ta och dissekera nedre delen av hästens ben, frilägga bakre området för att få fram senan. Sedan kan du enkelt jämföra hur senan beter sig vid a) höga trakter och b) trakter som är 3,5 cm från hovbroskspetsens begynnande lutning bakåt.
Britt-Marie
SHP
Jag vet inte vad Bein gjort eller inte gjort. Du har ju avhandlingen och kan därför på ett enkelt sätt ta reda på detta. Hans syfte med avhandlingen var ju inte huruvida vibrationer skadar levande vävnad om jag förstått saken rätt.
hovis skrev:Det här tänker jag göra dock behöver jag din kunskap B M om exakt var i det nedre benet skall jag börja min dissekera???
Tacksam för svar innan jag gör ngt fel här.
hovis skrev:Det här tänker jag göra dock behöver jag din kunskap B M om exakt var i det nedre benet skall jag börja min dissekera???
Tacksam för svar innan jag gör ngt fel här.
Jo, lite fattar jag...men det är ju inget nytt hon tillför. Det är ju faktiskt så att vissa hästar föds med sämre underlag för barfotagång...ganska många faktiskt, då aveln inte ser till helheten utan en häst med bra prestationer på ridbana, travbana eller galoppbanan används i aveln trots att den individen har dåliga hovanlag. Alltså, den hästen skulle i vilt tillstånd dukat under i tidig ålder. Pijano är troligen en sådan häst. Men, med hjälp av skor kan dessa hästar leva ett gott liv ibland upp till mycket hög ålder...andra avlivas för att det inte funkar med skor heller. Ska man tolka barfotaförespråkarna så ska man inte använda såna hästar (och det kan ju i och för sig ligga något i det...åtminstone inte i aveln)...men det faller på sin orimlighet.Cecely skrev:Jag fattar inte vad hon vill få ut av en sådan här text??
Om jag fattat Strasseranhängarna rätt så om en häst inte kan vara barfota så ska den avlivas...för man får ju inte sko ...eller? Vildhästmetodarna är ju inte lika krass i sin bedömning och kommer man till ett läge där hästen faktiskt måste ha skor så ska den skos, punkt.Cecely skrev:Problemet är just att barfotaverkaren kan inget göra åt din häst som har så dålig hovkvallite, så enkelt är det. Många hästar som inte kan gå barfota är just födda med dålig hovkvallite eller får det redan från början när man börjar ta bort det naturliga som hade hänt i vilt tillstånd, ex tillräckligt med rörelse osv, har inte hästen rätt förutsättnignar från början så ska den inte gå barfota om den inte kan det. Jag tror alla skulle hålla med mig om den saken, gör man inte det så är det ju tragiskt. Men ingen vill ju hästen illa!!
Det jag hakar upp mig på är att hon som skriver artikeln inte är speciellt objektiv eller speciellt innsatt i ämnet, detta kommer lilla lisa på 15 år läsa och sen ser hon min häst och kommer tycka jag är väldigt elak mot min häst...