Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

hovis skrev:
Fortsättning:

När angreppspunkten är precis under hovleden blir kronledens moment böjning,medan vid hovleden sker inget moment alls.

Att då enligt Strassermetoden så radikalt verka ned trakterna med den tålängd som i första skedet är nödvändigt för att uppnå denna "berömda" (läs skadliga) fasta vinkel kan inte annat än överbelasta en eller flera senor samt nedre ligament beroende på den enskilda individens fysiologiska förutsättningar.

Fortsättning:

Ju lägre trakt ju mer påfrestning på framför allt tåsträckarna och främre delen av gaffelbandet i första delen av understödsfasen.

Ju lägre trakt ju mer bakåtbruten benaxel har vi vilket i maximalt genomtramp ger ökad påfrestning i gaffelbandet och ytliga böjsenan för att inte nämna belastningen i kotan.

Ju längre tå ju mer hämmad överrullning vilket ger mer påfrestning på djupa böjsenan och dess förstärkningsband i överrullningsfasen.
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

hovis skrev:
Ju längre bak på hoven kraften samlas desto mer sträckning sker vid hov-och kronled.

Är detta bra eller dåligt, menar du?

Sedan funderar jag på det här med överrullningen, att den sker måste väl i första hand vara en effekt av att tyngden lämnar benet samt kraften i genomtrampet - ju djupare genomtramp desto mer "katapultkraft" och desto mindre styrka? När senorna böjer tån "bakåt" har den ju redan lämnat marken? En lång tå fördröjer naturligtvis överrullningen och gör att böjsenorna blir belastade i denna fas, men gäller det lång tå med rak tåaxel, kort tå med bakåt bruten tåaxel eller alla som med rak tåaxel avviker från standard 45 fram och 55 bak? Som exempel kan jag ta min patellahäst som enl rek skotts i ca 10 års tid med korta tår och höga trakter utan någon som helst förbättring i rörelsemönstret. Tåkappor har rykt all världens väg och han har som regel ömmat vid tryck på ländryggen, jag trodde bara han var känslig. Tog av skorna i sbd med sparkskada och han nöter ner trakterna själv och får helt plötsligt ett helt annat bakbenssteg, mer undersatt och med högre lyft och ser för första gången bekväm ut i steget, tidigare har tårna fastnat i backen i varje steg utom i galopp. Min tanke: låga trakter=djupare genomtramp=högre fart i lyft/överrullning=mindre rörelsestörning. Medans rek om verkning/skoning för att snabba på överrullning inte gett det resultatet. Jag vill gärna ha kommentarer om detta! Stämmer den rek jag fått med dagens?

Om du har tid och ork skulle jag tycka det vore intressant att få reda på vilka "hovställningar" som orsakar belastning på vilka strukturer och i vilken del av belastningsfasen, samt hur man kommit fram till att detta är skadligt/optimalt. Detta är väl ett mastodontjobb, så alternativt kanske du har något boktips :smirk: ?

Någon som har någon kommentar om hovavsnittet i Pauli Grönbergs bok "The abc..." minns inte titeln tyvärr :o ?
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 2

Slutligen:

Att påstå att det finns en skillnad mellan låg trakt och understucken trakt enligt Strasser utövare är endast en synvilla vilket är väldigt lätt att förklara.

EX: Vi tar en traditionell hov(hovvinkel ca 56 grader) med 5 graders understucken trakt, verkar ner den till Strassers önskade nivå vilket innebär att vi inte har ngn trakt kvar och hoven har nu i trakdelen sin enda belastning på ballarna,strålen(hovens mjukdelar) Vi gör som Strasser i den första verkningen avseende tån så det stämmer mot gradskivan och vipps så har vi den berömda enda korrekta vinken i hoven.

Problemet är att dock fortfarande att vi har benets statiska belastning BAKOM hovleden vilket vi redan innan denna övning hade. Sålunda har vi på inget sätt förändrat belastninge i hoven förutom att vi nu
har verkat bort den understuckna trakten och flyttat belastningen ÄNNU längre bak i hoven. Denna metod ger ett bättre synintryck för människans öga men inte för den enskilda individens välmående. Vi kan kalla det för en illution. Personligen finner jag det inte som ngt konstigt med att man är noga med att hästen i detta rehabiliteringsstadium inte skall ridas eller utföra arbete utan endast "fritt" få röra sig utan männsklig påverkan. Rör den sig inte så är ett tips att i ena änden av hagen placera vattenintag samt i andra änden foderintaget och själv låta hästen bestämma om den ska dö av törst eller svält.
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

Asa_S skrev:
Om du har tid och ork skulle jag tycka det vore intressant att få reda på vilka "hovställningar" som orsakar belastning på vilka strukturer och i vilken del av belastningsfasen, samt hur man kommit fram till att detta är skadligt/optimalt.

Och jag som trodde att det va just det jag här försökte förklara. Dock glömde jag skriva att denna belastningsfördelning kan manipuleras genom hästens rörelse,skoning,,underlag och arbetssätt.

I fall jag är tveksam och hästen på grund av till välbefinnande och ryttarens övskan om att dagligen kunna bruka hästen utifrån sin hobby så rekomenderar jag att man har den barfota under en till två veckor, då är det mkt lätt att se hur den naturligt sliter sin hov och sedan verkar man den och skor den utifrån det resultat man sett.

Kort personlig regel. Ökat slitage i tån: Sänk trakten ev. med lite längre bibehållen tå.

Ökat slitage i trakten: bibehåll mer tå genom att inte verka och korta tån för mkt samt ev. förlängda trakter för ökat understöd alternativt gör en hältutredning då denna häst besitter ngn typ av skada i rygg,ländrygg,kors,höft,bäcken,knä,has.
Det finns ingen häst utan trauma som springer på sina baktår så vida den är skodd,verkad i balans.
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

hovis skrev:
Slutligen:

Att påstå att det finns en skillnad mellan låg trakt och understucken trakt enligt Strasser utövare är endast en synvilla vilket är väldigt lätt att förklara.

Skillnaden är SMÄRTA. Det gör mycket ont för hästen att ha trakterna långt in under hoven. Trakten trycker på hörnstöden, som skjuts uppåt i hoven och i sin tur trycker på läderhuden ovan hörnstöden. Uppifrån mot denna läderhud med de hårda hörnstöden under kommer strålbenet och trycker. Alltså den ömtåliga och nervfyllda läderhuden kläms mellan strålben och hörnstöd. Detta är mycket smärtsamt för hästen. Här bildas också inflammationer i läderhuden på grund av den press som läderhuden utsätts för.

Understuckna trakter är enligt vårt sätt att se en form av trånghet i hoven och måste åtgärdas så fort som möjligt för att göra hästen bekväm.

Britt-Marie
SHP
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

Afrodite! Du har fortfarande inte svarat på mina frågor.
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

Afrodite skrev:
Alltså veterinären på plats bedömer hästens tillstånd vara sådant att den kan transporteras 25 mil och detta utan att någon smärtstillande medicin ordineras.
Britt-Marie
SHP


Det är väl bra!? Strasser säger ju att man inte får använda smärtstillande!?? Så vad är det som är så hårresande(ur ert perspektiv?)
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

Afrodite skrev:
Varför har du då dina hästar barfota?? Är det endast för att spara pengar eller kan det vara så att du anser att skon inte är helt bra för hoven?!

Britt-Marie
SHP
Det var ovanligt dumt sagt:mad: Jag har hästar med bra kvalitét på hovarna och dom behöver inte skor. Billigt? Nej, jag har hit min hovis var 3:e - 4:e vecka för översyn. Det blir inte särskilt billigt. Jag har heller inga problem att sko på om jag ser att någon av hästarna behöver det.:cool:
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

Detta skrev:
Är det inte dags att söka hjälp nu?:eek:
Helt uppenbart verkar du ju lida av förföljesemani!:confused:
Häxjakt?Ja tjena!
Ditt "försvarstal" luktar enbart illa och de rykten och förtal du sprider kommer enbart slå tillbaks på dig själv och dina kurskamrater.

Ert rykte har ni själva byggt upp och förtjänat med era uttalanden och efterlämnade bevis i form av hästar som aldrig bett om att bli nåra försökskaniner ..

Har du själv sett hästen i fråga?Hur vet du att SHParen är utan skuld?Är hästägaren utan skuld?

Men alltid lättare att lägga skulden på en veterinär eller hur?
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 2

Donauschwalbe skrev:
Jag minns dessutom en intervju med GÅ för ett par år sedan där han talade sig varm för att alla hästar som KAN gå barfota borde göra det, så någon barfotamotståndare är han ju rakt inte. Tycks bara vara Strassers metoder han i egenskap av veterinär är emot :angel:
Var det inte en intervju på radion med honom och strassertanten?
Fast hon ville väl inte delta eller hur var det?Nåt bandat inslag med henne var det om jag kommer ihåg rätt..
Och han var inte negativ till barfotahästar..bara de fall där hästar far illa av det.

En kund till mig träffade honom på en tävling ,de pratade hovvård..
Han var positiv till barfota då med..och kritisk till sk skopåspikare..så att han sponsras av nåt skoföretag är ju löljligt,vilket Afrodite påstår..:eek:
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

hovis skrev:
Urlöjligt B M väx upp och börja i stället diskutera i stället för att hela tiden påstå att allt som tillhör Strasser är det enda humana för hästen.

Skriv i stället att det är DIN tro och kunskap utifrån din "utbildning" i stället för att det ÄR så som du tycker. Så länge det inte finns bevisat att det verkligen är så som Strasser förespråkar så är det inte bevisat att det är så och skulle det vara så så skulle det vara bevisat för länge sedan av ngn före Strasser.

Ha din åsikt,delge den och Era teorier men snälla sluta skriv att det ÄR SÅ. Och inget mer om korrekt verkad hov så länge det inte finns några belägg för att Strassers verkningsmetod är den enda korrekta.

.
:bow: :bow: :bow:
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

Afrodite skrev:
Skillnaden är SMÄRTA. Det gör mycket ont för hästen att ha trakterna långt in under hoven. Trakten trycker på hörnstöden, som skjuts uppåt i hoven och i sin tur trycker på läderhuden ovan hörnstöden. Uppifrån mot denna läderhud med de hårda hörnstöden under kommer strålbenet och trycker. Alltså den ömtåliga och nervfyllda läderhuden kläms mellan strålben och hörnstöd. Detta är mycket smärtsamt för hästen. Här bildas också inflammationer i läderhuden på grund av den press som läderhuden utsätts för.

Understuckna trakter är enligt vårt sätt att se en form av trånghet i hoven och måste åtgärdas så fort som möjligt för att göra hästen bekväm.

Britt-Marie
SHP

Nu får du väl endå ge dig, vem har sagt att hörnstöden inte skall renskäras utifrån dött horn vid verkning samt att du verkar inte veta had elastiska putans funktion är heller.

Skillnaden är dock som du skriver SMÄRTA,vilket uppkommer genom ökad belastning i hovens bakre del(traktdelen) vid bakåtbruten benaxel samt att det är inte strålbenet som trycker utan djupa böjsenan som ger ett mer ökat tryck över strålbens börsan ju mer belastningen ökar i hovens bakre del(traktdelen) med secundärt trauma över strålbenet.

Vad beträffar läderhuden så finns den under hela hoven under den skyddande sulan och inte endast över strålbenets och hörnstödens område och visst är det som du säger. Läderhuden tillhör kötthoven och är mkt känslig och kan lätt utsättas för läderhudsinflamation, ju mer utskuret levande sulhorn ju större risk för läderhudsinflamation. Likt förbannat så överskär ni sulans levande skyddshorn med läderhudsinflamation som följd.

Det bör oxå nämnas att det är inte endast finns läderhud under hovkapselns skyddande sul,vägg,strålhorn som tar skada och inflameras utifrån okunnig verkning.
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

Jag undrar också över detta:
Under den tid som denne hovslagare haft hand om hästarna har två stycken fått avlivas på grund av fång. När sedan den tredje hästen också får fång tröttnar hästägaren på denne hovslagare och vänder sig till Strassermetoden.
Menar du att det är hovslagaren som har orsakat fång hos hästarna????
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 2

Hur får man fatt i JO-anmälan?
/Mike
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

hovis skrev:
Skillnaden är dock som du skriver SMÄRTA,vilket uppkommer genom ökad belastning i hovens bakre del(traktdelen) vid bakåtbruten benaxel samt att det är inte strålbenet som trycker utan djupa böjsenan som ger ett mer ökat tryck över strålbens börsan ju mer belastningen ökar i hovens bakre del(traktdelen) med secundärt trauma över strålbenet.

Detta är en fysisk omöjlighet. En hov med en korrekt form kommer vid belastning i bakre delen att flytta djupa böjsenan IFRÅN strålbensområdet. Detta tack vare att djupa böjsenan löper över sesamoidbenen vid kotleden. När kotleden böjs bakåt kommer även djupa böjsenan att flyttas bakåt, alltså IFRÅN strålbensområdet.

Men ju mer vertikal ställning hoven har, och således en minskad belastning baktill i hoven, desto mindre genomtramp blir det i kotleden, och resultatet av detta blir att djupa böjsenan flyttas NÄRMARE strålbensområdet. Så med den traditionella synen på hovform med höga trakter skulle resultatet kunna bli som du beskriver ovan.

hovis skrev:
Vad beträffar läderhuden så finns den under hela hoven under den skyddande sulan och inte endast över strålbenets och hörnstödens område och visst är det som du säger. Läderhuden tillhör kötthoven och är mkt känslig och kan lätt utsättas för läderhudsinflamation, ju mer utskuret levande sulhorn ju större risk för läderhudsinflamation. Likt förbannat så överskär ni sulans levande skyddshorn med läderhudsinflamation som följd.

Du har alltså sett att vår verkning med en enligt dig "överskärning" i sulan har resulterat i läderhudsinflammation??? Eftersom jag har trimmat i några år nu och aldrig stött på detta fenomen så undrar jag var du har sett denna stackars häst (sulläderinflammation, alltså inflammation i läderhuden undertill i hoven är naturligtvis mycket smärtsam) som gått omkring med sulläderinflammation på grund av att vi SHP:are skulle ha orsakat en sådan med vår verkning. Har även hört så idiotiska kommentarer som att vi med vilje skulle orsaka hästar detta lidande. Detta är ju mer än befängt!!!

hovis skrev:
Det bör oxå nämnas att det är inte endast finns läderhud under hovkapselns skyddande sul,vägg,strålhorn som tar skada och inflameras utifrån okunnig verkning.

Sulläderhud, lamelläderhud (innanför hovväggen), strålläderhud, hörnstödens läderhud och läderhuden i kronranden är de olika former av läderhud som finns i hoven. Men du kanske har en annan indelning av läderhud som befinner sig på andra ställen i hoven? Och på vilka sätt skadas denna "andra" läderhud?

Britt-Marie
SHP
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 2

Du är rolig du.. Du tror dej alltså veta att man enligt Strassermetoden verkar bort trakterna till obefintlighet? Mina hästar går inte på mjukdelarna iaf utan har några cm till sömläderhuden där det är hårt horn att gå på. Varför ljuger du ihop ett sådant påstående? Visar bara att du inte har en aning om hur man verkar enligt Strasser.

Afrodite har tidigare beskrivet att när hon är klar med en hov så har den 1½-2 CM sula kvar i tådelen och minst 1 cm i traktdelen. Tycker du detta är att karva ur hela sulan så hästen inte har något "motstånd" mot marken? Kom också ihåg att en häst under rehabilitering enligt Strassermetoden INTE får vistas på hårt, stötande underlag och absolut inte stenigt osv.. Att en häst som går i en jämn gräshage tills hovarna är friska skulle få inflammationer pga "karvande" av sulan som du beskriver är ju löjligt. Hur då? (glöm inte vad jag beskrivit ovan om hur det egentligen går till och inte hur du TROR att det är, innan du svarar).

En fråga till: Vad gör du sälv åt understuckna trakter, eller anser du att det inte spelar någon roll om hästen går med sådana?
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

Afrodite skrev:
Så kommer vi till frågan om polisanmälan. Eftersom detta material nu är offentliggjort genom vår inlämnade JO-anmälan kan jag referera till det här.

En polisanmälan görs av en hovslagare som är känd som "rabiat strasserhatare". Denne hovslagare har tidigare haft hand om den anmälde hästägarens hovvård. Under den tid som denne hovslagare haft hand om hästarna har två stycken fått avlivas på grund av fång. När sedan den tredje hästen också får fång tröttnar hästägaren på denne hovslagare och vänder sig till Strassermetoden.

Den tredje hästen är på bättringsvägen och galloperar och travar hemma i hagen.

Denne hovslagare blev av kommunen utsedd som sakkunnig och skulle tillsammans med veterinär bedöma hästen, en veterinär som inte är "hästveterinär". Ägaren kontaktar då SHP och man får efter medgivande av veterinären tillåtelse att åka till ATG-klinik för bedömning av hästen. En resa på 25 mil! Alltså veterinären på plats bedömer hästens tillstånd vara sådant att den kan transporteras 25 mil och detta utan att någon smärtstillande medicin ordineras.

Väl komna till ATG-kliniken tvingas hästen (som naturligtvis ännu inte är helt frisk) trava på hård asfalt. SHP:aren uppgav att han kunde tillsammans med veterinär och täta klinikkontroller åta sig att hemma hos sig fortsätta med rehabiliteringen av hästen. Vet på kliniken var inte det minsta intresserad av detta. Hästen transporterades (12 mil) hem till SHP:aren i förhoppningen att de i alla fall skulle bifalla rehabiliteringen. Utan att smärtlindring ordinerades av veterinären på kliniken som bedömt hästen som så sjuk att den skulle avlivas! Under hela detta spektakel är naturligtvis ägaren mycket upprörd och kan endast gråtande stå bredvid och se hur man dömer ut hennes häst för avlivning, trots protester.

Dagen efter får man besked om att hästen ska avlivas och att man från ATG-klinikens sida inte är det minsta intresserad av någon rehabilitering. Hästen tvångsavlivas hemma hos SHP:aren.

Ägaren blev ej upplyst om sin möjlighet att överklaga.

Detta var en häst som med hjälp av Strassermetoden hade varit fullt möjlig att rehabilitera till en sund och frisk hov och häst, hästen var ju redan på bättringsvägen. En häst som galloperade och travade hemma i hagen. En häst som ansågs så frisk att den kunde transporteras 50!!! mil utan smärtlindring. Beslutet att "endast" transportera hästen 12 mil hem till SHP:aren togs efteråt i samråd med ägaren efter veterinärkontakten på ATG-kliniken. Man har inte heller tagit någon hänsyn till den OBEL-skala som finns, där hästen visade minsta grad av hälta. Röntgenbilder som togs skulle enligt vet på ATG-kliniken visat rotation/separation, bilder som är ifrågasatta av en veterinär som konsulterats senare angående fallet.

Detta, min vänner, är resultatet av den häxjakt som pågått under längre tid mot Strassermetoden. Där GÅ samt ett flertal av Sveriges hovslagare ligger bakom. GÅ som mailar runt till djurinspektörer, veterinärer och tänkbara förespråkare för hans antistrasser kampanj. GÅ som använder sig av detta fallet vid information till djurinspektörer och veterinärer trots att åtal inte är väckt och någon dom inte utdelad och där omständigheterna kring det hela är minst sagt tveksamma. Kunskapen om Strassermetoden hos personerna är också lika med 0. Man går endast på hörsägen och falska rykten. Rykten som i det här fallet kostat en häst livet.

Britt-Marie
SHP

En korrigering vad gäller smärtlindring i ovanstående beskrivning. Den veterinär som gav medgivande till att hästen kunde transporteras 25 mil till ATG-klinik gav hästen smärtstillande. Däremot så gavs inget smärtstillande vid transport FRÅN hästkliniken av den veterinär som bedömt att hästen var så sjuk att de skulle tvångsavlivas. Man kan ju också i sammanhanget ställa sig frågan varför hästen inte avlivades på stället. Hästen bedömdes ju vara så sjuk att den skulle avlivas. Borde det inte då varit rimligt att ur djurskyddssynpunkt avliva hästen direkt utan ytterligare en plågsam transport. Varför gör man så?

Britt-Marie
SHP
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

Afrodite skrev:
En korrigering vad gäller smärtlindring i ovanstående beskrivning. Den veterinär som gav medgivande till att hästen kunde transporteras 25 mil till ATG-klinik gav hästen smärtstillande. Däremot så gavs inget smärtstillande vid transport FRÅN hästkliniken av den veterinär som bedömt att hästen var så sjuk att de skulle tvångsavlivas. Man kan ju också i sammanhanget ställa sig frågan varför hästen inte avlivades på stället. Hästen bedömdes ju vara så sjuk att den skulle avlivas. Borde det inte då varit rimligt att ur djurskyddssynpunkt avliva hästen direkt utan ytterligare en plågsam transport. Varför gör man så?

Britt-Marie
SHP

Tilläggas kan att veterinären på ATG-kliniken var väl medveten om att en hemtransport skulle innebära en resa på 25 mil eftersom ägaren och SHP:aren berättat detta för denne veterinär.

Britt-Marie
SHP
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

hovis skrev:
Och jag som trodde att det va just det jag här försökte förklara. Dock glömde jag skriva att denna belastningsfördelning kan manipuleras genom hästens rörelse,skoning,,underlag och arbetssätt.

Jag tror vi skrev samtidigt... :smirk:

Kort personlig regel. Ökat slitage i tån: Sänk trakten ev. med lite längre bibehållen tå.

Ökat slitage i trakten: bibehåll mer tå genom att inte verka och korta tån för mkt samt ev. förlängda trakter för ökat understöd alternativt gör en hältutredning då denna häst besitter ngn typ av skada i rygg,ländrygg,kors,höft,bäcken,knä,has.
Det finns ingen häst utan trauma som springer på sina baktår så vida den är skodd,verkad i balans.

Bara för att kolla att jag fattat rätt - bibehållen tå i båda fallen? Att sänka trakten om den är hög och tårna slits är jag helt med på, dock verkade det logiskt att göra motsvarande sak fram, alltså snabba på överrullningen, om trakterna slits "för mycket". Förlängda trakter antar jag att du menar på skorna, eller? Dina kommentarer om skador ligger i linje med vad ET sade om hästen jag lade in bilder på (hovbilderna, dock hittade han inte så mycket vid genomgång) och dem kan jag köpa rakt av, dock med en fråga om hur långt fram på ryggen man kan hitta problemen? Trodde det var huvudsakligen ett "bakkärreproblem"?

Processen hos min patellahäst motsvarar faktiskt mer det resonemang B-M för, så vitt jag förstår? Han har alltid haft ett väldigt långt bakbenssteg, övertramp 20 cm och med glidning flera cm på bakskorna. Som barfotahäst borde han ju iofs inte glida alls lika mycket, kanske det har med saken att göra? Han har ju fått bakhovarna mer in under sig nu men vinklar i hela bakbenen på ett helt annat sätt nu när han rör sig. Jag har 5 barfotahästar som går mer eller mindre som promenadhästar. 2 av dem kan jag bra påverka tyngdpunkt och tempo, de övriga är inte tillräckligt jobbade för att vara där ännu. Ofta tycker jag mig kunna se skillnad på hur hovarna nötts efter ridpasset, beroende på vad jag gjort. En av dem får lätt långa tår och om jag rider mycket kort tempo under passet, är det trakterna som nöts. Lägger jag däremot in mycket varierande tempo med mer fokus på ökningar och undviker de kortaste formerna hon är kapabel till, har jag en jämnare nötning på hela hoven. Alltså rider jag så, om inte annat slipper jag fila så mycket själv... Frågan är då om detta ridsätt är bättre för hela hästen? Likaså vill hon ibland inte koncentrera sig på mig (lättsplittrad uppmärksamhet) och spänner då emot i högersidan av ganasch/käke upplever jag. Då är som regel yttersidan av vänster framhov mycket mer nött och innertån "sparad" än om hon går mjukt och koncentrerat.

Nu blev det ett väldigt utlägg, min fråga är nog kort och gott: bör jag eller inte lägga upp min ridning efter hur hästarna nöter hovarna :crazy: ?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Hästvård Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är välkomna att diskutera problem och problemlösningar. Diskussionen kan omfatta de som...
39 40 41
Svar
805
· Visningar
73 086
Senast: bara-undrar
·
  • Låst
Hästvård Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är välkomna att diskutera problem och problemlösningar. Diskussionen kan omfatta de som...
43 44 45
Svar
890
· Visningar
65 626
Senast: hovslagarebjorn
·
  • Låst
Hästvård Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är välkomna att diskutera problem och problemlösningar. Diskussionen kan omfatta de som...
43 44 45
Svar
886
· Visningar
72 472
Senast: Zora
·
  • Låst
Hästvård Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 3 Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är...
35 36 37
Svar
731
· Visningar
57 502
Senast: Tez1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp