Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

Afrodite skrev:
Skillnaderna mellan järnsko och gummisko är ju inte speciellt intressant i sammanhanget. Han har alltså visat att järnskon vibrerar med 800Hz eftersom du inte förnekar att det står i avhandlingen?

Britt-Marie
SHP

Det läste jag också, men nu utelämnade du en viktig bit. Det finns inte bevisat att detta ger hoven skador på det sätt som tidigare har nämnts. Man antar att så är fallet, men det vore mera intressant att veta om antagandet även har bevisad grund också.

Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

Nej egentligen har han inte visat det heller eftersom apparaten inte klarade av att mäta det frekvensintervallet. O som sagt han nämner inget om att 800Hz skulle vara skadligt för levande vävnad så var finns beviset för det?
Jämförelsen med människa är ointressant eftersom man då talar om kontinuerlig användning av vibrerande verktyg, här är det fråga om mycket korta snabbt avklingande pulser ett par ggr per sekund, knappt 1 % av tiden.
Kontentan är att som argument för skor farlighet är det bullshit som det mesta av strassers argument i den riktningen.
Du säger att jämförelsen mellan gummi o järnskor är ointressant men det är ju det som är denna studiens syfte!!!
PL

Senast ändrad:

peter_lundin skrev:
Nej egentligen har han inte visat det heller eftersom apparaten inte klarade av att mäta det frekvensintervallet.
Kontentan är att som argument för skor farlighet är det bullshit som det mesta av strassers argument i den riktningen.
Du säger att jämförelsen mellan gummi o järnskor är ointressant men det är ju det som är denna studiens syfte!!!
PL

Precis, det är den studiens syfte. Men i det sammanhang vi diskuterar är det inte intressant. Du har fönekat att Bein visat att järnskon ger vibrationer och att det skadar levande vävnad. Det är detta som är intressant i vår diskussion. Han måste väl ändå ha uppmätt någon form av vibrationer och dess Hertz annars hade han ju inte kunna jämföra en gummisko med en järnsko. Vilken frekvens mätt i Hertz har han då uppmätt?

Britt-Marie
SHP

Afrodite skrev:
Precis, det är den studiens syfte. Men i det sammanhang vi diskuterar är det inte intressant. Du har fönekat att Bein visat att järnskon ger vibrationer och att det skadar levande vävnad. Det är detta som är intressant i vår diskussion. Han måste väl ändå ha uppmätt någon form av vibrationer och dess Hertz annars hade han ju inte kunna jämföra en gummisko med en järnsko. Vilken frekvens mätt i Hertz har han då uppmätt?

Britt-Marie
SHP
Var fick du det ifrån? PL har inte förnekat nåt...däremot att det är lite si och så med resultatet då mätinstrumentet inte fixade det. Hur läser du?

Sen undrar jag...hur många hästar går på så hårt underlag att en järnsko faktiskt kommer upp i några Hertz överhuvudtaget? Knappast på ridhusbotten eller hagmark. Det är väl bara Hovstallets hästar som kontinuerligt arbetar på asfalt?...och polisens...varav minst 1 (Utter) har uppnått en mycket hög ålder utan problem.:cool:

Var har jag förnekat att järnskor ger vibrationer? Vibrationer får man alltid.
För varje nedslag uppkommer en kort vibrationspuls oberoende av skor eller gummiskor, han har visat att det är skillnad men frekvensen när det gäller järnskor är bara uppskattad.
Som jag tidigare nämnt finns andra undersökningar som gett helt andra resultat. Har för mig att den jag tänker på visade 200-300 Hz på skodd häst.
Vilken frekvens har strassers postorderuniversitet kommit fram till?
Hur var det förresten ljuger ridsport när de påstår att det finns en polisanmälan mot en SHP?
Ngn annan som vet ngt närmare??
PL

peter_lundin skrev:
Var har jag förnekat att järnskor ger vibrationer? Vibrationer får man alltid.
För varje nedslag uppkommer en kort vibrationspuls oberoende av skor eller gummiskor, han har visat att det är skillnad men frekvensen när det gäller järnskor är bara uppskattad.
Som jag tidigare nämnt finns andra undersökningar som gett helt andra resultat. Har för mig att den jag tänker på visade 200-300 Hz på skodd häst.
PL

200 - 300 Hz, är det då samma som Bein kom fram till. Du har ju uppenbart avhandlingen. Det måste väl gå att läsa ut ur denna vilken frekvens mätt i Hertz som han kommit fram till beträffande järnskon, i annat fall kan han ju inte dra några slutsatser från sin undersökning. Är det 800 Hertz eller inte, du slingrar dig här tycker jag.

Britt-Marie
SHP

Jag trodde jag skrivit det tidigare men han uppskattade(inte mätte) frekvensen till ca 800 Hz.
Du har uppenbarligen inte läst avhandlingen!!
Hur var det med polisanmälningen, sanning eller lögn?
PL

peter_lundin skrev:
Jag trodde jag skrivit det tidigare men han uppskattade(inte mätte) frekvensen till ca 800 Hz.
Du har uppenbarligen inte läst avhandlingen!!
Hur var det med polisanmälningen, sanning eller lögn?
PL

Alltså kan vi enas om att vibrationernas frekvens mätt i Hertz för en järnsko närmar sig 800 Hz?

En sak i taget PL.

Britt-Marie
SHP

Nej vi kan enas om att BEIN uppskattade en frekvensen i hovväggen under några ms till i storleksordningen 800Hz.
Hur var det med polisanmälan, knappast ng ide att du slingrar dig det kommer fram förr el senare.
PL

Senast ändrad:

Afrodite skrev:
Alltså kan vi enas om att vibrationernas frekvens mätt i Hertz för en järnsko närmar sig 800 Hz?

En sak i taget PL.

Britt-Marie
SHP
Hur kan man enas om något som endast är ett uppskattat resultat? Nä, kom igen med riktiga mätresultat!

peter_lundin skrev:
Nej vi kan enas om att BEIN uppmätte en frekvens i hovväggen under några ms på i storleksorndinden 800Hz.
Hur var det med polisanmälan, knappast ng ide att du slingrar dig det kommer fram förr el senare.
PL

Vi tar bara en sak i taget, återkommer när det gäller din andra fråga.

OK du vill inte tillstå att han mätt upp 800 Hz, du nämner en annan undersökning om 200 - 300 Hz. Kan vi enas om den siffran då?

Britt-Marie
SHP

Nej jag kan inte enas om ngn speciell siffra eftersom olika studier gett olika resultat!
Det är ju jävligt korkat att tro att man skulle få samma frekvens oberoende av förutsättningar.
PL

peter_lundin skrev:
Nej jag kan inte enas om ngn speciell siffra eftersom olika studier gett olika resultat!
Det är ju jävligt korkat att tro att man skulle få samma frekvens oberoende av förutsättningar.
PL
:bow: :bow: :bow:

peter_lundin skrev:
Hur var det förresten ljuger ridsport när de påstår att det finns en polisanmälan mot en SHP?
Ngn annan som vet ngt närmare??
PL

Jag skulle oxå gärna tycka det vore trevligt om B M svarade på detta innan ngn annan lägger korten på bordet. För övrigt finns det inte en utan flera,bara i norden.

peter_lundin skrev:
PL

Ja naturligtvis har underlaget betydelse för hur mycket järnskon vibrerar, det tror jag nog de flesta begriper.
Det som är intressant är ATT järnskon vibrerar och att det förmodligen rör sig om åtminstone några hundra Hertz upp emot kanske 1000 Hertz vid mycket hårt underlag.

Det som då är mest intressant, och som du med många andra förnekat många gånger, är att detta skulle kunna skada levande vävnad. Detta är ett område där det finns mycket forskning. Anledningen är att människor som utsätts för vibrationer utsätts för skador. Och dessa undersökningar visar att en frekvens på endast 31 Hertz under 15 minuter ger ett försämrat blodflöde. Samt att den sammandragande effekten på blodkärlen ökar med ökad frekvens. Man har också visat att blodets viskositet, alltså hur trögflytande blodet är, ökar om vävnaden utsätts för vibrationer. Det finns även visat att nerver påverkas, människor med vibrationsskador får nedsatt känsel.

Att då en järnsko som vibrerar med betydligt större frekvens, periodvis under många, många år ger upphov till skador i den levande vävnaden inuti hoven står utom alla tvivel.

Att komma med påståenden om att Strasser överdriver och i princip endast fantiserar ihop det hon skriver i skrämselpropagandiskt syfte är ju enbart löjligt. Hon har ägnat 20 år av sin tid att forska om hoven och dessutom kommit fram till så traditionsbrytande resultat. Skulle hon då riskera sin trovärdighet genom att publicera något som hon inte har konkreta bevis för. Hennes bevisföring bygger på redan känd kunskap inom olika forskningsgrenar (samt naturligtvis på egen forskning om hoven). Och ALLT levande, oavsett det är människa eller djur, är uppbyggt på precis samma sätt. Levande vävnad reagerar på precis samma sätt oavsett om denna vävnad råkar befinna sig i en häst eller i en människa.

Britt-Marie
SHP

Hon har redan totalt förstört sin trovärdighet genom att komma med en massa påståenden utan underlag.
Hon verkar mer intresserad av att sprida sina ideer o tjäna pengar är sitt anseende bland kollegor.
Obs även hoven med mjuk gummisko vibrerade.
Hoven har en helt annan stötdämpande uppbyggnad än människans hand så jämförelsen är fortvarande helt tokig.
PL

Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 2

Och då poppar genast en fråga upp, hur kan en sko som spikats fast vibrera. Vad jag kunnat utläsa av dina tidigare inlägg, hindrar man hoven från att kunna röra sig genom att spika fast en sko.
Under skoltiden fick jag lära mig följande, något kan vibrera om det är löst. En fastsatt sak viberar inte, om skon är fastspikad hur kan den då vibrera?:confused:

Nu börjar faktiskt teorierna gå isär, dessutom används vissa typer av vibrationer för att öka just blodgenomströmningen. Däremot vet jag inte hur många hertz man då använder sig av.:confused:

Jag spinner vidare....hur mycket vibrerar hovväggen på en oskodd häst?

peter_lundin skrev:
Hon har redan totalt förstört sin trovärdighet genom att komma med en massa påståenden utan underlag.
Hon verkar mer intresserad av att sprida sina ideer o tjäna pengar är sitt anseende bland kollegor.
Obs även hoven med mjuk gummisko vibrerade.
Hoven har en helt annan stötdämpande uppbyggnad än människans hand så jämförelsen är fortvarande helt tokig.
PL

Så du menar fortfarande att vibrationer av storleksordningen upp emot 1000 Hz av en sko inte skulle ge några skador i hoven??!! Jämför detta med 31 Hz, som är bevisat ge skador på levande vävnad. Här tror jag nog inte stötdämpningen (som ju dessutom också visats vara nedsatt med cirka 60 - 80% av en sko) hjälper så speciellt mycket.

Att komma dragande med pengar i detta sammanhang är ovanligt barnsligt, när den konventionella hästindustrin inklusive skoindustrin omsätter miljardbelopp.

Britt-Marie
SHP

Insinuerar du att jag skulle vara betald av hästskoindustrin!! Snarare försöker jag så gott det går undvika att stödja den!
Jag undrar hur mkt strasser drar in på sitt postorderuniversitet?
Vem säger att vävnaden innanför vibrerar med samma frekv.
Jag upprepar Beins studie är gjord på asfalt o det finns andra studier där skillnaden mellan skodda o oskodda hovar är väldigt mkt mindre.
Jag anser inte att man kan utgå från att dessa korta pulser av snabbt avklingande vibrationer är skadliga för hovens vävnad spec inte när ingen kan säga hur långt in de når.
Dina synnerligen grundliga postorderstudier borde väl fått dig att förstå skillnaden mellan en hov o en hand.
Hur töntig får man vara när man grundar sitt resomnemang på en avhandlig där man inte ens läst ett abstract utan bara sin gurus tolkning.
PL

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Hästvård Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är välkomna att diskutera problem och problemlösningar. Diskussionen kan omfatta de som...
39 40 41
Svar
805
· Visningar
73 263
Senast: bara-undrar
·
  • Låst
Hästvård Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är välkomna att diskutera problem och problemlösningar. Diskussionen kan omfatta de som...
43 44 45
Svar
890
· Visningar
65 692
Senast: hovslagarebjorn
·
  • Låst
43 44 45
Svar
886
· Visningar
72 665
Senast: Zora
·
  • Låst
Hästvård Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 3 Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är...
35 36 37
Svar
731
· Visningar
57 580
Senast: Tez1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar