Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 2

Ja det blir ju inte bättre för att det överdrivs åt andra hållet.
PL

Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 2

Ne men lite less blir man ju endå...

Men du måste väll endå hålla med om att det är lite att gå överdrift eller?

Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

Absulut, jag tror att många hästar kan fungera ok barfota i rätt användningsområde.
Men som du säkert har förstått tycker jag att man skall sko när det behövs.
Den totala skadlighet av skor som strasser mfl surrar om finns helt enkelt inte belagd.
Den ofta "citerade" Bein-avhandlingen tex visar på vibrationer av högre frekvens amplitud o varaktighet(2-3 ms per nedslag) mätt på hovväggen på en järnskodd häst i jämförelse med en med gummiskor.
Jämförelsen är gjord på asfalt.
"Citaten" brukar alltid låta ngt i stil med 800Hz vilket skadar vävnaden, det sista står ingenstans i avhandlingen.
Vad som händer i hovens mjukdelar är inte mätt.
En intresant sak är att man inte kunde se någon skillnad i hur mkt hovväggen deformerades(rörde sig) mellan hästar med järnskor o gummiskodda.
PL

Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

Ja kanske det...

Men det var kanske inte riktigt det jag funderade på gällande denna artiklen i aftonbladet...

Jag fick uppfattningen om att denna artiklen handlade om barfotagång och det är ju inte bara strasser som håller på i den branchen.

Vissa av de här överdrifterna är ju strasser inte helt ensam om o hennes argument mot skor har till viss del annamats av andra barfotafolk.
Men artikeln i aftonbladet had varit bättre oskriven.
PL

Överdrifterna är till stor del det som väckt motståndet mot barfotarörelsen.
PL

Kanske det men är det nått att hänga upp sig på?

Dags att gå vidare kanske för alla parter.

Cecely skrev:
*lånar knapp*

Detta kan ni ju ta del av...

http://www.aftonbladet.se/sport/ridsport/skotsel/skor.html

Citat: Barfota är inte förenat med god hästhållning för det vållar hästarna onödigt lidande i de flesta fallen.

Då var man officiellt en djurplågare!:mad: :cry: :confused: :crazy: :cool:
Det är då bara att vänta på att anmälningarna nu ska trilla in med jämna mellanrum då, tur att man har djurskyddsinspektören i stallet som kommer att hålla benkoll på en...

Jag skrev ett mail till journalisten i fråga och fick ett trevlig svar att det inte var så hon menade. Hon hade inget att anföra när det gällde barfotahästar som fungerade utan smärta. Jag beskrev att mina damer funkar på alla underlag och att vi planerar tävling till våren på 9-åringen.

Jag kan inte tänka mig att strunta i en typ av osaklig propaganda som går ut på att skrämma hästägare att till varje pris ta av skorna för att de tror att skors totala farlighet är bevisad. Lika lite är jag beredd att gå vidare o strunta i metoder ang verkning o sjukdomsbehandling som utifrån nuvarande kunskap o erfarenhet är direkt skadliga.
PL

Inte så hon menar?

Jag skickade också ett mail och undrade hur mycket hon viste om just barfotagång men jag fick inget svar.

Men nånstans måste man lämna över ansvaret till hästägaren också.
Samma sak som att du inte vill att man ska dra av skor till vilket pris ska man inte gå runt och tro att man måste ha skor så fårt man sätter en sadel på hästen...

Lika lite som skons farlighet eller gynsamhet är bevisad är barfotagångens gynsamhet eller farlighet bevisad, alltså ni kommer ingenstans i den här diskutionen.

Jag tycker man fokuserar på fel sak.
Focus borde ligga på hovformen, det är denna som gör att vi har problem tror jag och ju mer vi kan återskapa en naturlig hovform desto bättre vare sig hoven är skodd eller inte.

Men man skall väl inte låta direkt felaktig propaganda stå oemotsagd.
Det finns ju delade meningar om vad som är en naturlig hovform, förvildade hästar i olika miljö har olika hovform.
Vem kan säga vilken "naturlig" hovform som är optimal när vi sätter en ryttare på hästen?
PL

Senast ändrad:

Lilla Skutt skrev:
Fast arbeta i djupt uringat linne verkar opraktiskt!:o :D

Det beror väl på hur man håller balansen och vad man har att balansera upp. Jag har försökt "kolla lite" men det går inte att se utifrån den ngt obalanserade arbetsställning hon har, xlb är det i alla fall inte tal om. Jag tycker hennes hanskar verkar jätte fina men opraktiska.

*tramsinlägg*

Cecely skrev:
Inte så hon menar?

Jag skickade också ett mail och undrade hur mycket hon viste om just barfotagång men jag fick inget svar.
Skickade ett pm;)

Är den felaktig så självklart inte, men hur vet vi att det är fel?

Visst kanske många av strassers läror är överbevisade idag med hjälp av forskning men mycket återstå att se tycker jag...

Tills att vi har alla svaren kan man bara gissa och på så sätt går revolutionen vidare!

Snälla kom ihåg att jag försvarar inget nu, jag är inte intresserad av att diskutera strassers vara eller icke vara...

Nu ska jag iväg till stallet...

Jo, det som EEH skriver, brukar ju inte ha mycket annat än egenpopulistisk, och egensjälvuppmålende grund.
Tyvärr, för hon har en röst i hästsamhället, som hon normalt enbart utnyttjar för att vidgar sitt eget hybrissv ällande ego.

/M

By the way......... Hennes inlägg 'i debatten' skadar hela den objektiva di9skussionen, eftersom en massa folk nu kommer att diskutera att: 'EEH har sagt att...........'
Och dom stackarna ser henne som en 'auktoritet'..................

Inte bra för en objektiv diskussion.

/Mike - hovslagarlä'rling med ett MYCKET öppet sinne, och som anser att vi alla bör utvecklas.

Piraja skrev:
Jag skrev ett mail till journalisten i fråga och fick ett trevlig svar att det inte var så hon menade. Hon hade inget att anföra när det gällde barfotahästar som fungerade utan smärta. Jag beskrev att mina damer funkar på alla underlag och att vi planerar tävling till våren på 9-åringen.

Jag skrev också till henne och fick ett trevligt svar.

OlleAtlas

peter_lundin skrev:
Absulut, jag tror att många hästar kan fungera ok barfota i rätt användningsområde.
Men som du säkert har förstått tycker jag att man skall sko när det behövs.
Den totala skadlighet av skor som strasser mfl surrar om finns helt enkelt inte belagd.
Den ofta "citerade" Bein-avhandlingen tex visar på vibrationer av högre frekvens amplitud o varaktighet(2-3 ms per nedslag) mätt på hovväggen på en järnskodd häst i jämförelse med en med gummiskor.
Jämförelsen är gjord på asfalt.
"Citaten" brukar alltid låta ngt i stil med 800Hz vilket skadar vävnaden, det sista står ingenstans i avhandlingen.
Vad som händer i hovens mjukdelar är inte mätt.
En intresant sak är att man inte kunde se någon skillnad i hur mkt hovväggen deformerades(rörde sig) mellan hästar med järnskor o gummiskodda.
PL

Skillnaderna mellan järnsko och gummisko är ju inte speciellt intressant i sammanhanget. Han har alltså visat att järnskon vibrerar med 800Hz eftersom du inte förnekar att det står i avhandlingen?

Britt-Marie
SHP

peter_lundin skrev:
PL

Inte heller detta tycker jag är speciellt intressant om man inte vet hur hoven såg ut och inte vet hur man definierar en "gummisko".

Britt-Marie
SHP

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Hästvård Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är välkomna att diskutera problem och problemlösningar. Diskussionen kan omfatta de som...
39 40 41
Svar
805
· Visningar
73 263
Senast: bara-undrar
·
  • Låst
Hästvård Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är välkomna att diskutera problem och problemlösningar. Diskussionen kan omfatta de som...
43 44 45
Svar
890
· Visningar
65 692
Senast: hovslagarebjorn
·
  • Låst
43 44 45
Svar
886
· Visningar
72 665
Senast: Zora
·
  • Låst
Hästvård Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 3 Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är...
35 36 37
Svar
731
· Visningar
57 580
Senast: Tez1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Annonsera mera hundar 2