Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 2
Ja det blir ju inte bättre för att det överdrivs åt andra hållet.
PL
Ja det blir ju inte bättre för att det överdrivs åt andra hållet.
PL
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Cecely skrev:*lånar knapp*
Detta kan ni ju ta del av...
http://www.aftonbladet.se/sport/ridsport/skotsel/skor.html
Citat: Barfota är inte förenat med god hästhållning för det vållar hästarna onödigt lidande i de flesta fallen.
Då var man officiellt en djurplågare!
Det är då bara att vänta på att anmälningarna nu ska trilla in med jämna mellanrum då, tur att man har djurskyddsinspektören i stallet som kommer att hålla benkoll på en...
Lilla Skutt skrev:Fast arbeta i djupt uringat linne verkar opraktiskt!
Skickade ett pmCecely skrev:Inte så hon menar?
Jag skickade också ett mail och undrade hur mycket hon viste om just barfotagång men jag fick inget svar.
Piraja skrev:Jag skrev ett mail till journalisten i fråga och fick ett trevlig svar att det inte var så hon menade. Hon hade inget att anföra när det gällde barfotahästar som fungerade utan smärta. Jag beskrev att mina damer funkar på alla underlag och att vi planerar tävling till våren på 9-åringen.
peter_lundin skrev:Absulut, jag tror att många hästar kan fungera ok barfota i rätt användningsområde.
Men som du säkert har förstått tycker jag att man skall sko när det behövs.
Den totala skadlighet av skor som strasser mfl surrar om finns helt enkelt inte belagd.
Den ofta "citerade" Bein-avhandlingen tex visar på vibrationer av högre frekvens amplitud o varaktighet(2-3 ms per nedslag) mätt på hovväggen på en järnskodd häst i jämförelse med en med gummiskor.
Jämförelsen är gjord på asfalt.
"Citaten" brukar alltid låta ngt i stil med 800Hz vilket skadar vävnaden, det sista står ingenstans i avhandlingen.
Vad som händer i hovens mjukdelar är inte mätt.
En intresant sak är att man inte kunde se någon skillnad i hur mkt hovväggen deformerades(rörde sig) mellan hästar med järnskor o gummiskodda.
PL
peter_lundin skrev:En intresant sak är att man inte kunde se någon skillnad i hur mkt hovväggen deformerades(rörde sig) mellan hästar med järnskor o gummiskodda.
PL