Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d
Afrodite skrev:
Dessa problem blundar man dock för och vad jag förstått av inlägg på denna tråd, så lägger man skulden på hästägaren och ridtekniken.
Jag tror nog att det i de länder där Strassermetoden används finns en "PL", en "hovis", en "Lilla Skutt" osv osv. Personer som inget annat vill än att få bevis för att Strassermetoden och dess hovform skulle orsaka hästen de påstådda skadorna i ligament och senor, t o m avslitna senor enl Lilla Skutt. Varför har man då inte kunnat föra fram några sådana bevis. Ingen rapport om dessa påstådda skador finns. Och eftersom Strassermetoden funnits i 20 år, så tror jag nog att t o m PL kan hålla med mig om att detta är en tillräckligt lång tidsrymd för att dessa påstådda skador skulle visa sig.
Britt-Marie
SHP
Du har en förmåga att snedvrida saker hela tiden..
Jag har gång på gång förespråkat en helhetssyn på hästen ,med samarbete mellan olika yrkesgrupper inkl hästägaren,vid behov...
Att blunda för sanningen att allting runt hästen påverkar dess prestation,psyke och hållbarhet är okunnigt..
Du vill vända det till att jag skyller allt på hästägare och ridningen..FEL!
Men om du blundar för verkligheten då hjälper du inga hästar..sanningen är alltid jobbig att höra,men äär nödvändig för att hästar skall slippa utstå onödigt lidande..när man vet bättre gör man bättre,ingen plågar sina hästar med flit..
Visst finns det mkt som behöver göras inom hästvärlden för att färre hästar skall slippa ha klippkort på klinikerna,men svaret är inte strasser..
Även om du inte tror det så går utvecklingen framåt,även om det verkar frustrerande trögt ibland..hästkliniker/veterinärer samarbetar med sadelmakare,massörer,kiropraktor ,tandläkare,hovslagare,ryttare allt mer och mer.
Gå tillbaks 10 år i tiden,visst pratas det mer om helhetssyn numera,mer focus läggs på ryttaren oxå nu..eller?Har jag dåligt minne?
Ett försäkringsbolag köper tom upp vissa utdömda hästar och ger dem en ny chans då det ofta visat sig att hästarna blivit ridna helt fel..
Själv är jag inget ryttarproffs men vet ju att ryttaren påverkar hästen enormt,sätt dig lite snett i sadeln och hästen blir snedbelastad många kg direkt,hårda händer skapar en spänd häst, vi är oliksidiga själva osv ,osv.Klart det påverkar hästen!!
Man kan skaffa sig en bomlös sadel,rida bettlöst,barbacka.. What ever.. men om du inte rannsakar dig själv och din egen ridning ger du hästen problem iallafall..
Även om du bara vill skogsrida och rida "rakt fram" ,skall hästen ridas i rätt form och träna upp sin liksidighet och styrka ändå ,för hästen kommer även om den "bara" är fritidshäst få besvär förr eller senare annars..det är bara det att det tar längre tid..
Hästar är inte gjorda att ridas på!Du måste rida den på ett sånt sätt att den orkar bära upp dig utan att få ont i sin kropp!
Vi har hästen som nöje!Låt det bli ett nöje för hästen oxå!
Varför skall inte fritidshästar oxå ridas korrekt?
Du tjatar i tid och otid om sjukbeslag som är "grymma",för det första vet du nog inget om det överhuvudtaget och vad vill du egentligen..att inte hästar skall få hjälp för att bli friska?Skall hästar nekas hjälp/vård av hovslagare och veterinärer enbart pga att ägaren inte gjort allt rätt?
Skall HÄSTEN lida pga det?
Om hästen behöver sjukbeslag pga en olycka är det oxå fel?Alla skador är inte ägaren orsak till,hästar är livliga djur busar och leker,shit happens!(även de som går ute dygnet runt!)
Alla hästar som söker hjälp på kliniker har olika bakgrund och problem ,och även vad som orsakat det..
Ett från början rätt så litet problem kan med tiden ge stora problem med förslitningskador som följd..om inte ryttaren kan/vill se att nåt spökar..
Vad hästfolk behöver lära sig är precis som med en själv, det är förebyggande friskvård som gäller..korrekt hovvård..rannsaka dig själv som ryttare,anv korrekt utrustning,rid för tränare,kolla upp hästen regelbundet av erkänt duktig ET eller massör osv(spec om hästen gått omkull,halkat osv),hovslagaren ser lätt om en häst lägger mer vikt på ett ben tex..blunda inte för den kunskapen..
Om hästen är ovillig till träning..hitta orsaken..har hästen ont?eller tränar du hästen på ett jäkligt tråkigt sätt?får hästen beröm nån gång?görs träningen meningsfull och uppbyggande för hästen,eller bryter du ned den både fysiskt och psykiskt?Använd dina sinnen att känna av hästen,lyssna till vad den förmedlar..inse att hästar är individer som inte kan behandlas lika !
Respektera hästen som individ och varelse ,hur förnedrande vidrigt måste det inte vara för en fånghäst att tvingas gå trots olidlig smärta..hästen bryr sig inte att du säger att du läst "en bok på 1500 sidor "där det står att det är ok..den lider här och nu!
Om hästen kan bli fullt frisk på andra sätt varför välja det smärtsammaste?
För mig är det obegripligt!
Och nej de fånghästar jag stött på har inte alla fått skor,ej heller stått på box 1år..den av mina kunders hästar som var dåligast stod inne på box tre veckor..en piss i havet jämfört med Strasseralternativet att i värsta fall känna sig låst i sina rörelser i 2år..att vara fången i en smärtsam kropp kan knappast räknas som frihet.. även om den är ute 24/7 i lösdrift!
För ett bytesdjur som hästen är måste det vara mkt stressande dessutom att vara i en sån"omställningsperiod".. med hovar som inte klarar att springa ifrån ett rovdjur..tänkt den tanken?
Jag har aldrig påstått att alla hästar i Sverige är välskodda,men jag ser en uppenbar fara med de uttalanden du här gör om både bockhovar fång mm.För att inte tala om dina "kunskaper" om modern traditionell hovvård..
Du påstår att inget hänt de senaste 100 åren..hallå i ögat!
det fattas nog lite sidor i din lärobok!
Du ger fel signaler till hästägare,är de bara strasserverkade till den hovvinkel du förespråkar som "naturlig" så blir de aldrig sjuka..de kan föräta sig på havre utan risk osv
För att återigen upprepa vad jag förut sagt..ingen här på forumet har påstått att naturlig hästhållning är nåt fel,tvärtom!
Men onaturlig verkning kommer jag kritisera tills det blir ett slut ,likaså att gömma undan fånghästar och behandla dem enligt er metod,utan samarbete med veterinär..
För förklara för mig hur du kan samarbeta med en hästkunnig veterinär vid fång? För att uppfylla din försäkran om veterinärsamarbete måste du ju arbeta ihop med antingen, en oseriös eller okunnig veterinär!
Hur skall du annars kunna få genomföra dina ideer ..som är helt tvärtemot modern fångbeh ..
För att jag ser strasserverkning som onödigt innebär inte det att jag är negativ till övrig alternativbeh,naturlig hästhållning osv tvärtom..men som sagt det nya ska va bättre än det gamla!