Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

För att fortsäta diskussionen om höga tår kan jag upplysa om att höjning av tån med hjälp av grepp är en beprövad metod att vid hältutredning förstärka symtomen vid en hovleds- eller "strålbens"hälta.
PL

Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

Afrodite skrev:
Hittade du namnet bland de certifierade SHP:arna? Det hör väl till, och anses vara god ton, att man i så fall redovisar huruvida dina påståenden vara sanna eller inte.

Britt-Marie
SHP

Jag får väl be så mycket om ursäkt att jag har liiiite annat att göra och inte sitter uppkopplad dygnet runt för att svara på inlägg från dig, men eftersom jag inte fått någen hemsida med vilka som är certifierade och inte (så det kanske är bätte om du lägger ut en sådan isället för att naklaga mig för att inte hlla god ton!!!) så har jag väldigt svårt att kunna kontrollera namnet utean detta, men det kanske inte finns någon??? för NEJ jag kastade mig inte i bilen och åkte och kontrollerade något certifikat personligen igår/idag och kommer inte göra det heller.

Listan hittar du på krulligahasten.se

peter_lundin skrev:
Catastrophic injuries betyder skador där ngt gått sönder totalt o irreparabelt, detta är hästar som avlivats för sådana skador, o de har obducerats på uppdrag av Oklahoma horse racing commission vilket innebär att skada o avlivning skett i samband med tävling.
PL

Du PL verkar ha koll på detta, kan du redogöra för resultatet av vilka skador som uppvisades så skall jag lite senare förklara utifrån hovens belastning hur dessa skador uppkommer,förhoppnings vis även så B M förstår hur det förhåller sig då jag är lika dålig på engelska som vissa andra här verkar vara trots att en del utbildningar endast sker med engelskt kursmaterial.

Tacksam för svar.

Afrodite skrev:
Dessa problem blundar man dock för och vad jag förstått av inlägg på denna tråd, så lägger man skulden på hästägaren och ridtekniken.

Jag tror nog att det i de länder där Strassermetoden används finns en "PL", en "hovis", en "Lilla Skutt" osv osv. Personer som inget annat vill än att få bevis för att Strassermetoden och dess hovform skulle orsaka hästen de påstådda skadorna i ligament och senor, t o m avslitna senor enl Lilla Skutt. Varför har man då inte kunnat föra fram några sådana bevis. Ingen rapport om dessa påstådda skador finns. Och eftersom Strassermetoden funnits i 20 år, så tror jag nog att t o m PL kan hålla med mig om att detta är en tillräckligt lång tidsrymd för att dessa påstådda skador skulle visa sig.

Britt-Marie
SHP
Du har en förmåga att snedvrida saker hela tiden..

Jag har gång på gång förespråkat en helhetssyn på hästen ,med samarbete mellan olika yrkesgrupper inkl hästägaren,vid behov...

Att blunda för sanningen att allting runt hästen påverkar dess prestation,psyke och hållbarhet är okunnigt..
Du vill vända det till att jag skyller allt på hästägare och ridningen..FEL!:devil:
Men om du blundar för verkligheten då hjälper du inga hästar..sanningen är alltid jobbig att höra,men äär nödvändig för att hästar skall slippa utstå onödigt lidande..när man vet bättre gör man bättre,ingen plågar sina hästar med flit..

Visst finns det mkt som behöver göras inom hästvärlden för att färre hästar skall slippa ha klippkort på klinikerna,men svaret är inte strasser..

Även om du inte tror det så går utvecklingen framåt,även om det verkar frustrerande trögt ibland..hästkliniker/veterinärer samarbetar med sadelmakare,massörer,kiropraktor ,tandläkare,hovslagare,ryttare allt mer och mer.
Gå tillbaks 10 år i tiden,visst pratas det mer om helhetssyn numera,mer focus läggs på ryttaren oxå nu..eller?Har jag dåligt minne?
Ett försäkringsbolag köper tom upp vissa utdömda hästar och ger dem en ny chans då det ofta visat sig att hästarna blivit ridna helt fel..

Själv är jag inget ryttarproffs men vet ju att ryttaren påverkar hästen enormt,sätt dig lite snett i sadeln och hästen blir snedbelastad många kg direkt,hårda händer skapar en spänd häst, vi är oliksidiga själva osv ,osv.Klart det påverkar hästen!!
Man kan skaffa sig en bomlös sadel,rida bettlöst,barbacka.. What ever.. men om du inte rannsakar dig själv och din egen ridning ger du hästen problem iallafall..
Även om du bara vill skogsrida och rida "rakt fram" ,skall hästen ridas i rätt form och träna upp sin liksidighet och styrka ändå ,för hästen kommer även om den "bara" är fritidshäst få besvär förr eller senare annars..det är bara det att det tar längre tid..
Hästar är inte gjorda att ridas på!Du måste rida den på ett sånt sätt att den orkar bära upp dig utan att få ont i sin kropp!

Vi har hästen som nöje!Låt det bli ett nöje för hästen oxå!

Varför skall inte fritidshästar oxå ridas korrekt?:confused:

Du tjatar i tid och otid om sjukbeslag som är "grymma",för det första vet du nog inget om det överhuvudtaget och vad vill du egentligen..att inte hästar skall få hjälp för att bli friska?Skall hästar nekas hjälp/vård av hovslagare och veterinärer enbart pga att ägaren inte gjort allt rätt?
Skall HÄSTEN lida pga det?
Om hästen behöver sjukbeslag pga en olycka är det oxå fel?Alla skador är inte ägaren orsak till,hästar är livliga djur busar och leker,shit happens!(även de som går ute dygnet runt!)

Alla hästar som söker hjälp på kliniker har olika bakgrund och problem ,och även vad som orsakat det..
Ett från början rätt så litet problem kan med tiden ge stora problem med förslitningskador som följd..om inte ryttaren kan/vill se att nåt spökar..
Vad hästfolk behöver lära sig är precis som med en själv, det är förebyggande friskvård som gäller..korrekt hovvård..rannsaka dig själv som ryttare,anv korrekt utrustning,rid för tränare,kolla upp hästen regelbundet av erkänt duktig ET eller massör osv(spec om hästen gått omkull,halkat osv),hovslagaren ser lätt om en häst lägger mer vikt på ett ben tex..blunda inte för den kunskapen..
Om hästen är ovillig till träning..hitta orsaken..har hästen ont?eller tränar du hästen på ett jäkligt tråkigt sätt?får hästen beröm nån gång?görs träningen meningsfull och uppbyggande för hästen,eller bryter du ned den både fysiskt och psykiskt?Använd dina sinnen att känna av hästen,lyssna till vad den förmedlar..inse att hästar är individer som inte kan behandlas lika !

Respektera hästen som individ och varelse ,hur förnedrande vidrigt måste det inte vara för en fånghäst att tvingas gå trots olidlig smärta..hästen bryr sig inte att du säger att du läst "en bok på 1500 sidor "där det står att det är ok..den lider här och nu!:devil:
Om hästen kan bli fullt frisk på andra sätt varför välja det smärtsammaste?:confused: För mig är det obegripligt!:eek:

Och nej de fånghästar jag stött på har inte alla fått skor,ej heller stått på box 1år..den av mina kunders hästar som var dåligast stod inne på box tre veckor..en piss i havet jämfört med Strasseralternativet att i värsta fall känna sig låst i sina rörelser i 2år..att vara fången i en smärtsam kropp kan knappast räknas som frihet.. även om den är ute 24/7 i lösdrift!
För ett bytesdjur som hästen är måste det vara mkt stressande dessutom att vara i en sån"omställningsperiod".. med hovar som inte klarar att springa ifrån ett rovdjur..tänkt den tanken?

Jag har aldrig påstått att alla hästar i Sverige är välskodda,men jag ser en uppenbar fara med de uttalanden du här gör om både bockhovar fång mm.För att inte tala om dina "kunskaper" om modern traditionell hovvård..:confused:
Du påstår att inget hänt de senaste 100 åren..hallå i ögat!:eek: det fattas nog lite sidor i din lärobok!;)

Du ger fel signaler till hästägare,är de bara strasserverkade till den hovvinkel du förespråkar som "naturlig" så blir de aldrig sjuka..de kan föräta sig på havre utan risk osv:eek:

För att återigen upprepa vad jag förut sagt..ingen här på forumet har påstått att naturlig hästhållning är nåt fel,tvärtom!
Men onaturlig verkning kommer jag kritisera tills det blir ett slut ,likaså att gömma undan fånghästar och behandla dem enligt er metod,utan samarbete med veterinär..
För förklara för mig hur du kan samarbeta med en hästkunnig veterinär vid fång? För att uppfylla din försäkran om veterinärsamarbete måste du ju arbeta ihop med antingen, en oseriös eller okunnig veterinär!
Hur skall du annars kunna få genomföra dina ideer ..som är helt tvärtemot modern fångbeh ..:confused:

För att jag ser strasserverkning som onödigt innebär inte det att jag är negativ till övrig alternativbeh,naturlig hästhållning osv tvärtom..men som sagt det nya ska va bättre än det gamla!;)

Med SAF menas ruptur av gaffelband o "nedre gaffelband" samt kotsenbensfraktur. Men i övrigt omfattar undersökningen alla "katastrofskador" i nedre extremiteterna som lett till avlivning tex kondylfrakturer o kotleden samt frakturer i karpus, det är inte precis specifierat vilka skador som uppkom.
PL

Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 2

Lånar knappen:
Jag tänkte passa på att ställa några frågor när expertisen är samlad, svara gärna den som har lust.

Jag har så gott jag förmår försökt plugga på detta med fång och dess olika behandlingar. Jag har försökt hitta den bästa lösningen för den fyrbenta individen som jag ansvarar för (läs = betalar…). Jag har inte hunnit fördjupa mig i Strasser läran och jag har bildat mig en uppfattning utifrån de diskussioner jag har fört med mina gelikar (fånghäsägare) runt om i världen.

Jag skulle gärna vilja kontrollera med er om jag har missuppfattat saker och ting för jag känner ett hjärtligt motstånd för denna "allt eller inget – till varje pris mentalitet".
För behandlingen utgår man från ett : "Fy Fan vad det gör ont, gör något nu matte"- läge. Strasser säger – Ingen smärtlindring, verka ner stråle och trakter (alltså : belasta en hov som gör förbannat ont medans jag lyfter upp och verkar den andra), ut i hagen.
Mitt hjärta säger – massor av smärtlindring, helst intravenöst, ligg gärna ner i en tjock spånbädd och avlasta det som gör ondast. Av med skor även om hästen ligger (jajjem, done that too) och allt för att rädda vävnaderna i hoven (lamelläderhuden och sulan).
Allvarligt talat, hästen i en akut-fång tillstånd kommer inte att röra sig särskilt mycket men den kommer att vilja ligga ner. Att ge smärtlindring och köra ut den i hagen anser jag är förkastligt (det är ju tyvärr så att 75% av hästägar Sverige gör när de ser att pållen "inte har ont" när den äter full dos Finadyne…)
Varför är det skadligt att ha hästen på boxvila i detta läge? Medicin-mekaniskt borde detta vara en fördel: ingen belastning på den försvagade vävnaden och är det inte så att man har gått ifrån syrebrist-teorin i kötthoven de senaste åren (Pollit / MMP lamellar sep. rapporten)?
Jag har läst i flera trådar hur man invänder mot månadslånga boxvila till följd av ingreppen av en hovslagare. Jag anser att hästen ska kunna röra sig fritt så fort den är fri från smärta och medicinering. Problemet är oftast att sjukhagar är det enda alternativet (man undviker oftast gräs efter en fång-episod), hårda, grusade underlag. Öppna hovväggar (patsiell hovvägg borttagning) kan inledningsvis vara känsliga för infektioner och mot yttre våld (stenar, pinnar m.m.). Det är alltså praktiska orsaker till den ordinerade boxvilan. Hästens rörlighet på den mjuka bädden är däremot betydligt mer omfattande än vad man kanske föreställer sig när man ser de kliniska bilderna från behandlingen. Jag, hovis och vet var inte oroliga för cirkulationen perioden efter behandlingen.

Kan någon av er insatta hur Dr Strasser har tänkt sig det hela?

För övrigt anser jag att diskussionen är lite märklig, jag använder raggsockor när jag behöver. Vintertid fyller de en funktion; på sommar får man svettiga fötter och svamp mellan tårna av dem. Raggsockor är inte skadliga om man använder dem med lite sunt förnuft. Det samma tycker jag gäller även järnskor, täcken och hela hästhanteringen. Jag använder skor på mina hästar när de behöver skor för att fungera till det jag hade tänkt använda dem till. Jag har för övrigt en helt annan bild av Dr Strasser, jag kan inte förstå att hon väcker sådana starka reaktioner hos alla. Som någon skrev tidigare: Hennes filosofi är inte så banbrytande och innovativ.

Afrodite skrev:
Sedan kan jag tycka att det är lite märkligt att man på de bilder jag skickat in endast kommenterar eventuella, obevisade, framtida skador på hästen. Har ännu inte fått någon kommentar om det uppenbara på bilderna, nämligen breddökningen av kronranden och hoven som från att ha varit innanför vertikalen (haft omvänd hovform) nu har en fullständigt normal form. Och Lilla Skutt, hästen har haft samma foder- och mathållningsordning hela tiden, så det är inte det som gör att hoven ser bättre ut, enda skillnaden är att hon nu är Strassertrimmad.

Britt-Marie
SHP
Vad jag såg så visades inga bilder på hoven underifrån,inga bilder från sidan sett innan din verkning,inget info om vad hästen utför för arbete,inga bilder på hur WLD såg ut..(skimmeln pratar väl vi om :confused: )

Det du uppger som förändrats är ägarbyte samt övergång till strassertrimning .Och att hästen hade WLD.
Ok ..allt är som förut? :confused: ..gamla hovis verkade hästen lika ofta som du?
Självklart blir hoven bättre när rötan behandlas och hoven verkas oftare..
Men varför du inget beröm får av mig för verkningen är för att din hovform på hästen är onaturlig..låg trakt i kombination med för lååång tå ..
Ser inte bekvämt ut för hästen och utsätter den för onödig stress i senor osv.. Hade oxå varit intressant att se hela hästens exteriör..:angel:

Sen måste det hänt ngt akut med hästen några månader innan första bilden.
PL

Vidare är bilderna tagna i olika vinklar vilket gör en jämförelse mellan kota o kronrand ganska meningslös.
PL

Jag läser fortfarande regelbundet i denna tråden.
Men känner inte att jag har något att tillföra längre.
Jag är bara fortfarande helt övertygad om att jag inte behöver någon Strasserverkare för att sköta hovarna på mina barfotahästar.
Mitt eget arbete och mina ordinarie hovslagares arbete klarar av det alldeles utmärkt själva tack.
Och detta utan att behöva utsätta hästarna för smärta.

*lånar min egen knapp*

Personen finns inte med bland det certifierade, så jag ber så mycket om ursäkt om någon SPH are kännt sig smutskastad, hästägaren i fallet är nog förd bakom just då denne har fått uppgift om att personen skulle vara "Strasserutbildad" men som sagt inte är det.

Olinda skrev:
*lånar min egen knapp*

Personen finns inte med bland det certifierade, så jag ber så mycket om ursäkt om någon SPH are kännt sig smutskastad, hästägaren i fallet är nog förd bakom just då denne har fått uppgift om att personen skulle vara "Strasserutbildad" men som sagt inte är det.

Tack för svar! Ingen av oss SHP:are arbetar på så oseriöst sätt. För hästens skull, om du kan, försök få hästägaren att anlita en certifierad SHP:are som kan hjälpa hästen med de missformade hovarna.

Britt-Marie
SHP

Jag har inga problem med engelska språket, jag både talar och skriver engelska flytande.
Och det som du påstår står i den engelska texten är inte det som står där.
Är Strasserundervisningen på engelska?
I sådana fall så undrar jag vad mera som du kan ha missuppfattat och vilka konsekvenser som det kan få när du skall verka hästhovar.

Afrodite skrev:
Tack för svar! Ingen av oss SHP:are arbetar på så oseriöst sätt.
Britt-Marie
SHP

Men hur förhåller det sig då utifrån dom olika verkningsmetoderna samt dom fakta som uppkommit i Ridsports senaste nummer.

OBS detta är inte hänvisning till en artikell utan utifrån dom olika verkningsmetoderna som där beskrivs samt den fakta om djurskyddsfall och övrig fakta info som delges. För att undanröjja att allt som skrivits där är osanning samt förtal så vore ett klargörande utifrån både AANCHP samt Strasser här av yttersta vikt.

Dr.Strassers doktorsavhandling som numera är ofentlig skulle jag personligen som (fiskmupp på fritiden) gärna vilja få en mer grundlig förklaring till
då den för mig verkar mkt intressant utifrån min hobby. Dock inte inom mitt yrka.

Inte_Ung skrev:
I sådana fall så undrar jag vad mera som du kan ha missuppfattat och vilka konsekvenser som det kan få när du skall verka hästhovar.

Kanske en så enkel sak som att benämna häl som trakt. Det kan och har visat sig utifrån språk okunskap få ödestigna konsekvenser i deras utbildning samt utövande som "certifierade" hovvårdare.

hovis skrev:
Kanske en så enkel sak som att benämna häl som trakt. Det kan och har visat sig utifrån språk okunskap få ödestigna konsekvenser i deras utbildning samt utövande som "certifierade" hovvårdare.
Samt att envisas med att kalla verkning för trimning.
Att ha ett korrekt vokabulär är ju nödvändigt när man skall kommunicera med andra för att sammarbeta.
Som när man skall samarbeta med en veterinär vid en behandling.
Det gäller ju att hovvårdaren och veterinären då talar samma språk för att inga missförstånd skall uppstå.
Missförstånd som kan få ödesdigra konsekvenser för hästarna.
Samma sak när man undervisar "hemma-verkare", många har redan ett korrekt vokabulär som är gemensamt med veterinärkårens.
Och då så kan det lätt bli missförstånd vid undervisningen.

Jag undrar hur mycket av dessa maratontrådar som beror på att man inte riktigt talar samma språk och därför missförstår varandra?
Det vore nog bra att ta och "ensa" språket.

*lånar knapp*

Eftersom frågan kommer upp igen beträffande Strassermetoden och påståendet om djurskyddsfall så hänvisar jag till den JO-anmälan som är inlämnad, den sist inlämnade, det finns två JO-anmälningar. Detta är offentlig handling, alltså vem som helst kan begära att få ut dessa handlingar.

Britt-Marie
SHP

Jag har den troligen på faxen på jobbet, återkommer imorgon.
En JO anmälan är en partsinlaga det intressanta kommer först när JO behandlat ärendet.
Hur är det finns det ngt polisanmält fall där en SHP har verkat hästen o vad har skett i det ärendet?
PL

Afrodite skrev:
För hästens skull, om du kan, försök få hästägaren att anlita en certifierad SHP:are som kan hjälpa hästen med de missformade hovarna.

Britt-Marie
SHP
Nej det kommer jag inte göra, jag kommer försöka få personen att anlita en riktig hovslagare.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Hästvård Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är välkomna att diskutera problem och problemlösningar. Diskussionen kan omfatta de som...
39 40 41
Svar
805
· Visningar
73 268
Senast: bara-undrar
·
  • Låst
Hästvård Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är välkomna att diskutera problem och problemlösningar. Diskussionen kan omfatta de som...
43 44 45
Svar
890
· Visningar
65 694
Senast: hovslagarebjorn
·
  • Låst
43 44 45
Svar
886
· Visningar
72 670
Senast: Zora
·
  • Låst
Hästvård Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 3 Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är...
35 36 37
Svar
731
· Visningar
57 580
Senast: Tez1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar