Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d
peter_lundin skrev:
Ja visst understuckna trakter är ofta en viktig del av problemet.
Long toe low heel är ett erkänt svårt problem att tackla o det finns ett antal mer el mindre effektiva sätt att tackla det.
Strasser är dock ganska ensam om att sänka trakten o
höja tån o sen påstå att detta är hästens optimala hovvinklar
Så visst har afrodite rätt , hennes uppfattning om balans skiljer sig från min( o de flesta andra icke strasserfolk).
PL
Det påstås här att "långa tår" skulle orsaka problem hos hästen i ligament och senor. (Ja, FÖR långa tår ger understuckna trakter, men inte en fysiologiskt korrekt längd). Några bevis för detta läggs dock som vanligt inte fram utan det är endast påståenden om vad som skulle kunna hända om hoven inte har den form som traditionellt anses vara den korrekta. En hovform som man ansett att hästen ska ha sedan många år tillbaka. Samtidigt som försäkringsbolagens statistik visar att många hästar avlivas på grund av problem i rörelseapparaten och många, många hästar drabbas av problem i nedre delen av benen, exempel kotledsinflammationer och andra inflammationstillstånd, förslitningsskador, förbeningar av brosk och ligamentens infästningspunkter, frakturer osv osv. Många hästar döms också ut på grund av ovanstående. För att inte tala om alla dessa hästar som är under behandling av veterinär och där man tillsammans med hovslagare prövar än den ena skovarianten än den andra, utan att hästen blir frisk. Och detta är naturligtvis förenat med ett stort lidande för hästen ifråga. Dessa problem blundar man dock för och vad jag förstått av inlägg på denna tråd, så lägger man skulden på hästägaren och ridtekniken.
Jag tror nog att det i de länder där Strassermetoden används finns en "PL", en "hovis", en "Lilla Skutt" osv osv. Personer som inget annat vill än att få bevis för att Strassermetoden och dess hovform skulle orsaka hästen de påstådda skadorna i ligament och senor, t o m avslitna senor enl Lilla Skutt. Varför har man då inte kunnat föra fram några sådana bevis. Ingen rapport om dessa påstådda skador finns. Och eftersom Strassermetoden funnits i 20 år, så tror jag nog att t o m PL kan hålla med mig om att detta är en tillräckligt lång tidsrymd för att dessa påstådda skador skulle visa sig.
I en undersöknig gjord 2001 på kapplöpningshästar, och nu talar vi om prestationshästar på hög nivå, fann man till sin överraskning att tålängden inte hade någon inverkan på de skador jag beskrivit ovan, däremot så fann man ett tydligt samband med understuckna hälar och dessa skador. Understuckna hälar är EN form av trånghet som drabbar hästens hov och är inte på något sätt ovanligt. (Se på den hov på en tidigare bild här på tråden, som hovslagarna i USA anser vara en hov med ett genomsnittligt utseende). Understuckna hälar är dessutom något som vi inom Strassermetoden ser som en mycket viktig orsak till smärta och lidande för hästen och som vi anser är mycket viktigt att korrigera.
Här kommer inledningen och en sammanfattning av undersökningen:
LAMENESS IN THE ATHLETIC HORSE
Underrun Heels and Toe-Grab Length as Possible
Risk Factors for Catastrophic Musculoskeletal
Injuries in Oklahoma Racehorses
Olin K. Balch, DVM, MS, PhD;
R. Gayman Helman, DVM, PhD, Diplomate ACVP;
and Michael A. Collier, DVM, Diplomate ACVS
Prevalence of underrun heels in 90 Oklahoma racehorses of different breeds examined postmortem by
the Oklahoma Animal Disease Diagnostic Laboratory exceeded 97%. Severity of the underrun heels
was significantly greater in racehorses experiencing catastrophic suspensory apparatus injuries than
a control group whose deaths were not related to the musculoskeletal system. Lengths of toe grabs
were not a significant potential risk factor in catastrophic suspensory apparatus injuries in this
study. This research was performed while the authors were employed by the Department of Veterinary
Clinical Sciences (Balch, Collier) and the Oklahoma Animal Disease Diagnostic Laboratory
(Helman), College of Veterinary Medicine, Oklahoma State University, Stillwater, OK 47078.
Sedan kan jag tycka att det är lite märkligt att man på de bilder jag skickat in endast kommenterar eventuella, obevisade, framtida skador på hästen. Har ännu inte fått någon kommentar om det uppenbara på bilderna, nämligen breddökningen av kronranden och hoven som från att ha varit innanför vertikalen (haft omvänd hovform) nu har en fullständigt normal form. Och Lilla Skutt, hästen har haft samma foder- och mathållningsordning hela tiden, så det är inte det som gör att hoven ser bättre ut, enda skillnaden är att hon nu är Strassertrimmad. Den lille hästen med omvända hovform har med hjälp av Strassermetoden blivit räddad från många års lidande och kanske t o m en avlivning på grund av att man via konventionella metoder har svårt att hjälpa hästar med dessa problem. Och hur tror ni den andra hästen tidigare har upplevt sin trånga och förminskade hov? Men att erkänna att dessa båda hästar har blivit hjälpta av Strassermetoden skulle naturligtvis vara något som är helt uteslutet. Jag eftersöker också lite ödmjukhet och kanske ett visst intresse från veterinär- och hovslagarhåll för ovanstående uppenbara förändringar. Istället så drar man fram dessa eventuella skador som hästarna kan drabbas av. Kan det vara så att det är just denna ovilja att ta till sig nya sätt att se på hästens hov som resulterar i att inga förändringar sker vad gäller hovvården idag trots alla uppenbara problem som våra hästar har. Istället håller man sig krampaktigt fast vid det gamla och uppenbart icke fungerande system. Och man måste inte "avguda" Strasser för att åtminstone tillstå att hon kanske har rätt i något av det hon säger angående hovens anatomi och de rön hon lägger fram.
Britt-Marie
SHP