Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 2

*Lånar knapp*
Mycket intressant artikel i ridsport. Snacka om att såga strasser och "vildhästmodellen" jäms med fotknölarna. De så kallade barfotaverkarna är ju sanslösa. Det visste jag innnan i och för sig. Men det kom ju fram ett och annat som man inte hade én aning om. Jag skulle aldrig låta en "verkare" ens titta på fötterna på någon av mina hästar.
Fast de måste känna en hel del de här männinskorna som håller kurser i barfotaverkning. Undra om det inte är det som håller deras intresse uppe.:devil:

Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

hovis skrev:
Strassers samtliga teorier kunde puleriseras och motbevisas genom andra forskningsresultat på ett symposium i USA 2002? Strasser avfärdade detta med yttrandet " The research does not matter , what matters is what I have done"

Detta citat av Dr Strasser är väl ett av dom "bästa" jag någonsin sett. Helt avsaknat utifrån ödmjukhet samt endast avslöjar sitt ego vilket tyvärr hennes "lärjungar" tagit lite väl stor fasta vid.

Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

Visserligen kan jag tycka att Ridsports artikel var en aning snedrviden ur pressetisk aspekt. (Jag jobbade förr i världen som redaktör på en tidning, dagspressen) och där samt alla andra tidningar ÄR det brukligt att namngivna påhoppade får svara för sig under en spalt. Detta gjordes inte i detta fal även om jag i stort uppskattade artikeln, den granskar och synar på ett överskådligt vis.

Men återigen : " The research does not matter , what matters is what I have done".....say no more

Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 2

Kolla här www.hovar.se Det finns en avdelning för alla där.

Lilla Skutt skrev:
Jovisst vet jag det!;)
Men ni fattar nog inte riktigt vad min poäng är..att det är stor skillnad på att starta i nån prova på ritt på 3-5 mil i lugn takt med enda mål att klara maxtiden och mot att ha som mål att vinna en lång distanstävling på 8-16 mil i högt tempo..

Jag tror säkert nån häst kan gå de kortare distanserna barfota,men att barfota gå svår klass..ja vi får väl se..;) Upp till bevis!:p

Till Lilla Skutt som alltid efterfrågar högpresterande barfotahästar och i detta fallet distanshästar och har SÅ svårt att tro att en barfotahästa klarar av någon form av ridning utöver "skogsmulleridning".

Titta vad jag stötte på på nätet, distansryttaren Darolyn Butler-Dail. Internationell distansryttare, guldmedaljös, fyra gånger nationell champion inom distans.

Läs hennes historia om hur hon övergått till distanstävling på barfotahästar (Strassertrimmade) på nedanstående länk:

http://www.horseridingfun.com/barefootin.html

Britt-Marie
SHP

Afrodite skrev:
Titta vad jag stötte på på nätet, distansryttaren Darolyn Butler-Dail. Internationell distansryttare, guldmedaljös, fyra gånger nationell champion inom distans.
Britt-Marie
SHP

Är det inte dags att "lägga ner"nu B M, tänk om VI skulle bete oss så som du gör, då skulle vi ta upp en hel sida enbart med länkar hit o dit. Vi är inte mkt för att skryta öppet utifrån våran delakighet för slutresultatet. Det handlar alltid om ett samarbete och hovisens roll är ofta ganska blygsam.

jag bumpar upp ett inägg så att du skall förstå.

hovis skrev:
" The research does not matter , what matters is what I have done"

Tänkvärda ord..... Ngt att fundera på.

Lånar knapp
Det är fortfarande ingen SHP:are som svarat på om de tror att min häst skulle klara av Strasser verkning. Länk till bild finns i inlägg 440. Jag är inte ute efter diskution om den hovform hon har på bilden. Det jag vill veta är vad ni tror skulle hända med en förändrad hovform enligt exempelvis Strasser utifrån hur hennes ben ser ut.
Hästen står som jag sagt tidigare lite under sig med frambenen pga ont i muskulaturen i ländryggen. Det lilla hon står under sig påverkar dock knappast hur benen ser ut för övrigt.

Fler sådana hovslagare till folket! Mer specifikt: till Norrbotten.

Då kunde jag få slippa att verka mina hästar själv.

hovis skrev:
Är det inte dags att "lägga ner"nu B M, tänk om VI skulle bete oss så som du gör, då skulle vi ta upp en hel sida enbart med länkar hit o dit. Vi är inte mkt för att skryta öppet utifrån våran delakighet för slutresultatet. Det handlar alltid om ett samarbete och hovisens roll är ofta ganska blygsam.

Ja är det inte konstigt att det är vi som förespråkar att hästen ska gå utan järnklumpar på fötterna som måste lägga fram "bevis" för att det fungerar. Det borde ju vara tvärtom!! Stoet klarar den extra belastning som ett föl innebär 24 timmar per dygn (jämför med ryttarens belastning, endast någon timma, för det mesta inte varje dag). De klarar av att gå upp emot 2 mil VARJE dag året runt utan en järnklump fastsatt på hoven, (inte någon häst rids så mycket (slitage!)). I varierande terräng. Och lever dessutom LÄNGRE än vad våra järnbeslagna hästar gör!

Något måste ju vara fel eller hur!?

Britt-Marie
SHP

Senast ändrad av en moderator:

Shaggy skrev:
Lånar knapp
Det är fortfarande ingen SHP:are som svarat på om de tror att min häst skulle klara av Strasser verkning. Länk till bild finns i inlägg 440. Jag är inte ute efter diskution om den hovform hon har på bilden. Det jag vill veta är vad ni tror skulle hända med en förändrad hovform enligt exempelvis Strasser utifrån hur hennes ben ser ut.
Hästen står som jag sagt tidigare lite under sig med frambenen pga ont i muskulaturen i ländryggen. Det lilla hon står under sig påverkar dock knappast hur benen ser ut för övrigt.

Det är inte möjligt att svara på enbart med hjälp av beskrivning och en helbild på hästen. Hästen och hovarna måste ses.

Britt-Marie
SHP

Jag vill inte ha verkningstips via nätet utan en diskution om ifall en häst som ser ut som min häst verkligen kan gå strasserverkad. Jag är tveksam efter att ha sett din bild utifrån att jag tror att senorna kommer bli extremt överspända. En rent hypotetisk diskution om åtminstonde frambenen borde gå att föra utifrån den bilden. Du ser en hovslagarskodd häst som står plant med fötterna och du ser benställningen från sidan. Enda felet på bilden är att hon står för mycket under sig med frambenen. Att hon är inåttåad osv kan vi bortse ifrån just nu det är påverkan på kotleden jag är ute efter.

Några frågor
Var ligger fölet i förhållande till var ryttaren sitter?
Hur mycket väger en nyfödd fölunge från säg ett halvblod?
Hur lång tid väger fölet detta innan fölningen?
Var hamnar tyngdpunkten på sto+föl i förhållande till häst+ryttare?
Hur är det med fölets balans i förhållande till ryttarens?
Jag tycker att jämförelsen mellan att bära ett föl dygnet runt och att bära en ryttare haltar lite väl mycket.

Shaggy skrev:
Jag vill inte ha verkningstips via nätet utan en diskution om ifall en häst som ser ut som min häst verkligen kan gå strasserverkad. Jag är tveksam efter att ha sett din bild utifrån att jag tror att senorna kommer bli extremt överspända. En rent hypotetisk diskution om åtminstonde frambenen borde gå att föra utifrån den bilden. Du ser en hovslagarskodd häst som står plant med fötterna och du ser benställningen från sidan. Enda felet på bilden är att hon står för mycket under sig med frambenen. Att hon är inåttåad osv kan vi bortse ifrån just nu det är påverkan på kotleden jag är ute efter.

Alla hästar kan gå Strasserverkade. Att hästen frivilligt väljer att ställa benen under sig beror på smärta i traktregionen. Hästen avlastar på detta vis denna region och får på så sätt en lindring i smärtan. Att stå på detta sätt leder också till krampade muskler och således till smärta i övriga kroppen.

Britt-Marie
SHP

Nej hästen har inte ont i trakten den har ont i ländryggen. Hästen har samma hovslagare idag och skos på samma sätt så isåfall skulle hon fortfarande stå under sig. Hon slutade dock att stå under sig när muskulaturan i ländryggen blev bra. Jag vet var smärtan satt jag såg olyckan och jag var med när et hjälpte henne att få lös sina onda muskler.

Afrodite skrev:
Stoet klarar den extra belastning som ett föl innebär 24 timmar per dygn (jämför med ryttarens belastning, endast någon timma,

Britt-Marie
SHP

Du har inte varit gravid va?

Afrodite skrev:
Till Lilla Skutt som alltid efterfrågar högpresterande barfotahästar och i detta fallet distanshästar och har SÅ svårt att tro att en barfotahästa klarar av någon form av ridning utöver "skogsmulleridning".

Britt-Marie
SHP
Det finns inga regler utan undantag!Just därför är din vilja att alla hästar skall vara strasserverkade mindre smart..

Ja jag har kanske inte full koll på distansekipage längre..och spec inte i USA!!

Men du och jag jobbar väl med svenska hästar i vårt svenska klimat!!Eller?

Sen att använda boots är inte att rida barfota!Kalla det då bootsmetoden!;)

Jag gillade hennes snygga förkläde på bilden på hemsidan!(sant!)
Fast arbeta i djupt uringat linne verkar opraktiskt!:o :D

Att presentera ett antal hästar som presterar barfota o sen mena att detta visar att ALLA hästar kan prestera barfota är dessutom en total logisk kullerbytta! Tvärtom så räcker det med en inte fungerande barfotahäst för att visa att inte alla hästar fungerar barfota.
Att sen strasser friskriver sig med att det kan ta åratal för hästen att ställa om o att den kan dö av omställningen gör oifs att man kan leta reda på hur många halta strasserhästar som helst utan att detta accepteras av strasseristerna.
PL

peter_lundin skrev:
Att presentera ett antal hästar som presterar barfota o sen mena att detta visar att ALLA hästar kan prestera barfota är dessutom en total logisk kullerbytta! Tvärtom så räcker det med en inte fungerande barfotahäst för att visa att inte alla hästar fungerar barfota.
Att sen strasser friskriver sig med att det kan ta åratal för hästen att ställa om o att den kan dö av omställningen gör oifs att man kan leta reda på hur många halta strasserhästar som helst utan att detta accepteras av strasseristerna.
PL
:bow: Ja precis!Exakt vad jag menar oxå!

Sen är det ju väldigt bekvämt att ev smärta/hältor hos hästen inte är deras orsak.. utan det skylls hela tiden på nån annan..smart!
Jag tror nog fler än en Strasserverkare karvat lite väl mkt på vissa hästar ..och skyllt resultatet på "gamla skador"..:angel:

Förässten vilken veterinär i Sverige skulle samarbeta med en SHPare vid fångbehandling?:eek:
Måste isåfall vara nån oseriös "marsvinsveterinär" som är totalt ointresserad av hästar..eller nån som tittar för djupt i urringningen på strasserverkaren och slutar tänka med hjärnan..:angel: :rofl:

*lånar knapp*

Detta kan ni ju ta del av...

http://www.aftonbladet.se/sport/ridsport/skotsel/skor.html

Citat: Barfota är inte förenat med god hästhållning för det vållar hästarna onödigt lidande i de flesta fallen.

Då var man officiellt en djurplågare!:mad: :cry: :confused: :crazy: :cool:
Det är då bara att vänta på att anmälningarna nu ska trilla in med jämna mellanrum då, tur att man har djurskyddsinspektören i stallet som kommer att hålla benkoll på en...

Senast ändrad av en moderator:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Hästvård Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är välkomna att diskutera problem och problemlösningar. Diskussionen kan omfatta de som...
39 40 41
Svar
805
· Visningar
73 268
Senast: bara-undrar
·
  • Låst
Hästvård Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är välkomna att diskutera problem och problemlösningar. Diskussionen kan omfatta de som...
43 44 45
Svar
890
· Visningar
65 694
Senast: hovslagarebjorn
·
  • Låst
43 44 45
Svar
886
· Visningar
72 670
Senast: Zora
·
  • Låst
Hästvård Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 3 Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är...
35 36 37
Svar
731
· Visningar
57 580
Senast: Tez1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar