Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.de
Bra inlägg och förslag,visst behövs det bra böcker om hovvård på svenska,Magnussons bok är från 1980..
En ny bok med det senaste forskningen och kunskaperna,med bra och många bilder, och mkt info och tips till hästägare hur de får sina hästar att må bättre i hovarna(och det som finns högre upp )
Och som du säger nån slags kurser,så hästägare får mer kunskap om hur en hov ska se ut och hur viktigt det är med korrekt och regelbunden hovvård.
Nätet är ju ett bra forum att lägga ut info på oxå.
Vi får väl hoppas det händer nåt snart som gör att hästägare lätt får fri tillgång till bra och korrekt fakta om hästars fötter..
D ä på tiden..
Zora skrev:Jag saknar enkel och lättillgänglig information först och främst. Och inte då bara sedvanlia bilder på olika typer av benställning hos häst som går att hitta i böcker som abc om hästen.
Det finns en bok av Lars-Erik Magnusson, Hovvård och hovbeslag. Mycket mer går det inte enkelt att få tag på om man inte snabbt avancerar till engelska och tyska. Vad ska man börja att läsa om man inte vill lära sig sko hästar men vill veta vad man ska titta på för att ens häst ska få en långt liv och röra sig problemfritt vad gäller hovarna och benens vinklar?
Själv behöver jag se jämförande bilder på bra och dålig. Just nu känner jag mig förföljd av understuckna trakter, jag ser det i stallet och jag ser det på nätet. Jag skulle så gärna vilja se en skodd hov med vad som anses vara en normal trakt. Ok, sidospår, trött, förkyld och fruktansvärt uttråkad av att vara hemma.
Med tanke på vad folk betalar för att gå en helgkurs i barfotaverkning så tycker jag att man borde kunna få folk att gå kurser utformade av hovslagare. Och då menar jag inte tappskokompetens utan något i stil med; hur behöver din häst se ut för att fungera optimalt.
*
Bra inlägg och förslag,visst behövs det bra böcker om hovvård på svenska,Magnussons bok är från 1980..
En ny bok med det senaste forskningen och kunskaperna,med bra och många bilder, och mkt info och tips till hästägare hur de får sina hästar att må bättre i hovarna(och det som finns högre upp )
Och som du säger nån slags kurser,så hästägare får mer kunskap om hur en hov ska se ut och hur viktigt det är med korrekt och regelbunden hovvård.
Nätet är ju ett bra forum att lägga ut info på oxå.
Vi får väl hoppas det händer nåt snart som gör att hästägare lätt får fri tillgång till bra och korrekt fakta om hästars fötter..
D ä på tiden..