*knapplån*
Tack för en lärorik tråd först och främst!!
Vilken tur att jag blev sjuk och kunde sitta och läsa alla dessa trådar istället för att glo på os. Jag hinner som vanligt inte vara särskilt aktiv och följa upp det jag skriver, men jag känner att jag saknar en sak som jag måste få ur mig. En sak jag känner att jag behöver poängtera.
Det är inte så j*kla lätt att hitta duktiga personer som tar hand om ens häst!
Helst ska man vara insatt i allting själv för att vara helt säker på att hästen blir rätt omhändertagen. Kunskap är A och O.
Jag har träffat på både bra och dåliga hovslagare och det är faktiskt väldigt svårt att veta vilka som är bra och vilka som är dåliga. För kan man inte mycket själv som hästägare så måste man förlita sig på att ens hovslagare vet vad han eller hon håller på med.
Och det är ju det som är problemet, för lite kunskap bland hästägarna.
Problemet är ju då också att det dyker upp folk som går en helgkurs i barfotaverkning och sedan går ut och verkar hästar på heltid. På samma sätt som jag känner till folk som går en tappskokurs och sedan efter några år har ett antal kunder som hovslagare.
Ett fenomen som jag sett nu med alla nya alternativa metoder är att de som kan snacka för sig får kunder för att det de säger låter så bra. En annan variant jag hör ofta är att personen är så bra h*n är så trevlig, vad har det med kompetensen att göra?
En sak som jag har lärt mig är också att när man är i början av att lära sig något nytt så tycker man att man har 110% koll på läget. Så har jag känt med allt nytt jag börjat skaffa kunskap i. I början tyckte jag att detta med hovar var ju inte så svårt, nä visst, om man har den optimala hoven med en optimal häst ovanför sig.
Jag har turen att ha en häst som enligt hovslagaren, som jag hoppas vet vad han pratar om, är lätt att ha barfota med sin utomordentliga hovkvalité och även lätt att underhållsverka själv. Han har alltså inga konstigheter i vinklar och dyligt. Så länge han kan gå barfota så kommer han gå barfota, den dagen han behöver skor kommer han få skor.
Iom barfotarörelsen. Herregud det låter som en sekt.
Nåja, iom barfota rörelsen så är det inte "skräckpropaganda" vi behöver, det som hästmedia mer eller mindre håller på med. Utan vi behöver få ut kunskap till hästägarna.
Objektiv kunskap som gör att de själva kan se hur hästen mår i sina hovar och i sin kropp.
Det tog ca 2.5 trådar innan vi började se detta här. Men det räcker inte med diskussioner på hästvård på buke. Det finns mångt fler hästägare än de som läser här, eller som har tid att läsa.
Många har tyvärr inte tid idag att skaffa sig den kunskapen och det får hästarna betala för. Ridsport är den tidning som kommer till många hem, de skulle kunna ha en artikelserie om hur hoven och benställning fungerar t.ex. Utan att blanda in huruvida hästen ska ha skor eller inte. Att objektivt jämföra de olika teorierna och hypoteserna som finns om hur hovmekanismen fungerar med avseende på vinklar.
Ok slut på inlägget som inte hade ett dugg med rubriken att göra. Hoppas ni stog ut ändå.