Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

peter_lundin skrev:
OK du har gått en utbildning på 200 dgr varav 2/3? på distans, en utbildning som helt bygger på en persons åsikter, erfarenheter o kunskaper. Finns det ngn granskning av utbildningens kvalité?
PL

Suck, PL. De 100 x 2 som jag skrev i inlägget syftade naturligtvis på de 100 veterinärer som vdb hänvisade till!! 100 veterinärer har alltså tillsammans enbart 200 dagars MYCKET ytlig kunskap om hovens anatomi.

Britt-Marie
SHP

Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

Ja men det är väll lite det barfotarörelsen har gjort också.

Såvitt jag vet så kan skor förvärra många problem och kan inte lösa alla problem vi har med våra hästar heller.

Fortfarande är det inte anitingen eller anser jag.

Sen tycker inte jag det viktigaste handlar om skornas vara eller icke vara. I grund och botten grundar många problem i hovformen, det är där alla problem sitter tror jag.

Och kan ni gissa vem som sa detta på ett föredrag jag var på i veckan...

Afrodite skrev:
Inte visste jag att varenda hovslagare och veterinär har en 160 poängs universitetsutbildning som ger forskarkompetens??!!!

Britt-Marie
SHP
Vad spelar det för roll om du har universitetsutbildning.. om du saknar empati ,"djuröga" och sunt förnuft..

Bryr sig hästen?:angel:

Varför tar du inte avstånd till de fall där hästar utstått onödigt lidande istället för att till varje pris försvara ditt och Strassers ego?:eek:
Jag mår illa av dina inlägg!:mad:
Kackelforum!:devil:

peter_lundin skrev:
Finns det ngn granskning av utbildningens kvalité?
PL

Ja det finns det. Österrikes motsvarighet till Djurskyddsmyndigheten har bedömt kursen som omfattande och att den innehåller godkända kunskaper om hovvård. Man skriver också:

"Dr. Strasserutbildningens läroplan innehåller helt oomstridda grundkrav för sökt yrkesutövning. Såsom om hovens anatomi och fysiologi, igenkännandet av hovsjukdomar, bedömande av gången, olika ridsätt, att diagnostisera hältor samt hästhanteringen."

Britt-Marie
SHP

Jag vet inte hur mkt hovanatomi veterinärerna på lära sig idag, det mesta av dagens kunskap fanns inte på min tid.
Men att bara gå in o titta på hur många dagars hovanatomi veterinärer har blir ganska missvisande eftersom du även måste räkna med histologi fysiologi kirurgi samt klinikundervisning.
Ok ta 100 hästveterinärer med 2 dagars hovanatomi kanske 20 års erfarenhet vardera varav kanske 30% på ngt sätt hovrelaterat.
Ta sen Strasser som förmodligen har ung samma dvs 2 dagars hovanatomi o låt oss säga 100 % hovrelaterad erfarenhet under 20 år. Det blir en helt annan jämförelse.
Din jämförelse är totalt falsk i sitt förutsättande att Strasser är stort sett den enda veterinären i världen som lärt sig ngt om hovar de sista 20 åren.
PL

Senast ändrad:

Konstigt att en utbildning måste gå utanför verksamhetslandet för att bedömmas. Österike kan ju knappast ha ngn direkt tillsyn över en tysk utbildning?
En läroplan säger vilka områden som lärs ut knappast vad som lärs ut.
PL

Senast ändrad:

Lilla Skutt skrev:
Varför tar du inte avstånd till de fall där hästar utstått onödigt lidande istället för att till varje pris försvara ditt och Strassers ego?:eek:
Jag mår illa av dina inlägg!:mad:
Kackelforum!:devil:

Självklart tar jag avstånd från metoder som ger hästar onödigt lidande. Har skrivit om detta i flera av mina inlägg. Har också skrivit att smärtlindrande medicin ska användas för att just inte utsätta hästen för "onödigt lidande". Sedan tror nog jag att till och med du förstår att jag inte kan ta ansvar för de hästar som blir utsatta för s k helgkursverkare och andra oseriösa utövare. Precis som du inte kan ta ansvar för alla oseriösa hovslagare, vilka naturligtvis också orsakar hästen onödigt lidande.

Britt-Marie
SHP

peter_lundin skrev:
Konstigt att en utbildning måste gå utanför verksamhetslandet för att bedömmas. Österike kan ju knappast ha ngn direkt tillsyn över en tysk utbildning?
PL

Det är en SHP:are utbildad av dr Strasser verksam och boende i Öterrike som ansökt om godkännande för att få utöva Strassermetoden, och blivit godkänd av myndigheten.

Britt-Marie
SHP

Alltså knappast ngn godkännade av strassers "läroanstalt".
PL

Olinda skrev:
Men snälla någon jag måste väl lite på att hästägaren har sett paper eller vad det är, jag skulle som sagt aldrig anlita en person 30 mil bort som talade om för mig hur jag själv skulle veka mina hästar via mail, därför finns det ingen anledning för mig att åka till den här personen och be den visa upp något certifikat, det antar jag att det redan är uppvisat förhästägaren.
Så exakt vad för fakta är det du tycker jag ska ta reda på att jag åker dit personligen och kollar upp ceritifikatet annars ska jag vara vara tyst??

Har ni någon hemsida där de certifierade i Sverige finns med så kan jag lätt gå in och se om denna personen står med eller inte?

Hittade du namnet bland de certifierade SHP:arna? Det hör väl till, och anses vara god ton, att man i så fall redovisar huruvida dina påståenden vara sanna eller inte.

Britt-Marie
SHP

peter_lundin skrev:
Alltså knappast ngn godkännade av strassers "läroanstalt".
PL

Men snälla.... de har ju tittat på utbildningens innehåll och upplägg. Vad mer kan man begära? Det är ju precis så man bedömer vilken utbildning som helst, eller kräver du att myndighetspersonalen själva ska gå utbildningen för att kunna göra en bedömning??!!

Britt-Marie
SHP

Lite djupare kontroll förekommer faktiskt.
PL

peter_lundin skrev:
Jag vet inte hur mkt hovanatomi veterinärerna på lära sig idag, det mesta av dagens kunskap fanns inte på min tid.
Men att bara gå in o titta på hur många dagars hovanatomi veterinärer har blir ganska missvisande eftersom du även måste räkna med histologi fysiologi kirurgi samt klinikundervisning.
Ok ta 100 hästveterinärer med 2 dagars hovanatomi kanske 20 års erfarenhet vardera varav kanske 30% på ngt sätt hovrelaterat.
Ta sen Strasser som förmodligen har ung samma dvs 2 dagars hovanatomi o låt oss säga 100 % hovrelaterad erfarenhet under 20 år. Det blir en helt annan jämförelse.
Din jämförelse är totalt falsk i sitt förutsättande att Strasser är stort sett den enda veterinären i världen som lärt sig ngt om hovar de sista 20 åren.
PL

Så du menar då att dessa "hästveterinärer" har forskarutbildning och har ägnat sig åt att i detalj enbart studera hovens anatomi och fysiologi under dessa 20 år. Jag trodde att "hästveterinärer" även ägnade sig åt andra sjukdomar och skador som drabbar hästen i sitt praktiska arbete. PL, varför inte bara erkänna att Strasser faktiskt HAR stor erfarenhet av hovens anatomi, många andra veterinärer gör det, även sådana som inte helt accepterar hennes metod. Men du måste som vanligt hela tiden bara vara emot!

Britt-Marie
SHP

Afrodite skrev:
Det finns inom alla inriktningar oseriösa personer som uppger sig vara "utbildade". Det är just dessa personer som förstör ryktet för oss seriösa. Tänk på det innan du tror på allt som sägs och som du hör. Och framför allt ta reda på lite mer.
Britt-Marie
SHP

Jag är förvånad över att du B M plötsligt kommit på detta då du alltid drar alla hovisar inom den traditionella hovvården över en och samma kam.

Jag har tagit reda på fakta och fakta är att det är fler än en av Er "seriösa" som genom okunskap förstör ert eget rykte. Det värsta är väl att antalet fall inte minskar utan snarare ökar hela tiden.

Jag har ju sagt att hon har stor erfarenhet inget jag någonsin har ifrågasatt.
Strasser är väl knappast den ena hästveterinären i världen som doktorerat, det finns tom en massa som doktorerat på hovar eller andra delar av hästens rörelseapparat.
PL

hovis skrev:
Jag är förvånad över att du B M plötsligt kommit på detta då du alltid drar alla hovisar inom den traditionella hovvården över en och samma kam.

Plötsligt!! Jag har i ett flertal gånger tidigare skrivit om detta.

Britt-Marie
SHP

Afrodite skrev:
Hittade du namnet bland de certifierade SHP:arna? Det hör väl till, och anses vara god ton, att man i så fall redovisar huruvida dina påståenden vara sanna eller inte.

Britt-Marie
SHP

Det är inte tillåtet att skriva personnamn eller namngivna kliniker för diskussion.

Boj/moderator

Afrodite skrev:
PL, varför inte bara erkänna att Strasser faktiskt HAR stor erfarenhet av hovens anatomi,
Britt-Marie
SHP

Om det nu är så som du skriver,vad beror det då på att Strassers samtliga teorier kunde puleriseras och motbevisas genom andra forskningsresultat på ett symposium i USA 2002? Strasser avfärdade detta med yttrandet " The research does not matter , what matters is what I have done"

Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 2

En fråga till samtliga barfotautövare här ang försäkringsvilkoren.

Citat: Försäkringsbolaget Agria poängterar att förutsättningen för att man ska få ut ersättning för en sjuk skadad häst är att man har tillkallat veterinär och följt veterinärens anvisningar. De allmänna försäkringsvillkoren säger att "behandling och vård skall utföras av veterinär i enlighet med vetenskap och beprövad erfarenhet". Slut Citat:
Källa Ridsport.

Utifrån hovrelaterade trauma så är då min fråga,samarbetar ni med Veterinärkåren samt utför den i enlighet med vetenskap och beprövad erfarenhet??

Det kan vara mkt viktigt för den enskilda hästägaren att om så ej sker,kan ersättning gå förlorad.

Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 2

Jag svarar dig men syftar nog egentligen större delen av svaret till andra men det skulle vara kul att höra din åsikt också.

Angående kronrandsvinkeln på Afrodites bild betyder det att den främre delen av kronranden ska lyftas mer för att få till den önskade vinkeln?

Jag har letat lite i datorn och hittat en bild som man ser lite på, observera att jag säger lite. Bilden är tagen för ungefär 1,5 år sedan och tyvärr står Novan i lätt uppförsbacke på knöggligt underlag dock håller hon hoven relativt plant. Hästen står lite konstigt beroende på en muskelskada i ryggen som hon skaffade sig när hon lekte lite överdrivet våldsamt i ridhuset och gick omkull.
Inga kommentarer om den stora magen tack jag vet att hon såg dräktig ut vilket hon inte var :crazy:.
Jag undrar egentligen hur den här hästen skulle se ut med Strasserverkade hovar liknande den bild vi fått se förut. Jag tror inte att det skulle gå bra men kan ju som sagt ha fel.
http://i29.photobucket.com/albums/c299/Nova97/ba512b1a.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Hästvård Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är välkomna att diskutera problem och problemlösningar. Diskussionen kan omfatta de som...
39 40 41
Svar
805
· Visningar
73 278
Senast: bara-undrar
·
  • Låst
Hästvård Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är välkomna att diskutera problem och problemlösningar. Diskussionen kan omfatta de som...
43 44 45
Svar
890
· Visningar
65 697
Senast: hovslagarebjorn
·
  • Låst
43 44 45
Svar
886
· Visningar
72 685
Senast: Zora
·
  • Låst
Hästvård Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 3 Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är...
35 36 37
Svar
731
· Visningar
57 580
Senast: Tez1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Kattbilder #10