Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

När det gäller smärtlindringen så antar jag att det var NSAID. Det framgår inte när hästen fick smärtlindringen inför klinikresan o när den lämnade kliniken, beroende på preparat kan det helt enkelt varit för nära inpå för att ge mer.
Men visst är det olyckligt när en häst med kraftig smärta pga felaktig fångverkning måste åka 25 mil för bedömning o sen tillbaka.
PL
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

peter_lundin skrev:
Men visst är det olyckligt när en häst med kraftig smärta pga felaktig fångverkning måste åka 25 mil för bedömning o sen tillbaka.PL

Det är väl oviktigt varför hästen hade ont. Självklart ska den ha smärtlindring oavsett orskak till smärtan. Om det var för snart inpå för att ge en ny dos NSAID så skulle man väl naturligtvis använt något annat preparat för smärtlindring eller väntat med transporten tills hästen kunde smärtlindras. Det visar bara hur det står till med synen på smärta inom det traditionella. Det finns ett talesätt som säger att; man ska inte kasta sten när man sitter i glashus, det tycker jag är ganska passande här.
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

peter_lundin skrev:
När det gäller smärtlindringen så antar jag att det var NSAID. Det framgår inte när hästen fick smärtlindringen inför klinikresan o när den lämnade kliniken, beroende på preparat kan det helt enkelt varit för nära inpå för att ge mer.
Men visst är det olyckligt när en häst med kraftig smärta pga felaktig fångverkning måste åka 25 mil för bedömning o sen tillbaka.
PL

Kraftig smärta? Du var alltså på plats?! En häst som tidigare på dagen galloperat i hagen!? Det är inte akut fång vi pratar om här utan en häst som var på väg att tillfriskna. Möjligen kunde ju hästen fått mer smärta eftersom man vid besiktning av hästen på kliniken tvingande den att trava på asfalt(!).

Britt-Marie
SHP
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 2

Jag upprepar min fråga, förenklat: Ska jag anta rida hästen så att den nöter hovarna jämt? Som jag ser det finns det några olika alternativ:

1) Frågan är för korkad för att svara på

2) Det finns ingen som vet, alltså går det inte att svara på

3) De som kan svara på frågan är mer intresserade av att forsätta kasta anklagelser på varandra

Så, vilket är det?
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

Asa_S skrev:
Jag upprepar min fråga, förenklat: Ska jag anta rida hästen så att den nöter hovarna jämt? Som jag ser det finns det några olika alternativ:

1) Frågan är för korkad för att svara på

2) Det finns ingen som vet, alltså går det inte att svara på

3) De som kan svara på frågan är mer intresserade av att forsätta kasta anklagelser på varandra

Så, vilket är det?

Har uppfattat det som frågorna var ställda till Hovis från början, men jag kan svara från vårt perspektiv.

En häst som är korrekt verkad sliter sina hovar jämt oavsett hur man rider. Hornet i hovväggen är så pass slitstarkt så att ett ridpass inte nöter hoven ojämt oavsett hur man rider.

Britt-Marie
SHP
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

peter_lundin skrev:
Men visst är det olyckligt när en häst med kraftig smärta pga felaktig fångverkning måste åka 25 mil för bedömning o sen tillbaka.
PL

Varför förutsätter du att det var felaktig fångverkning?

/T
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

Afrodite skrev:
Har uppfattat det som frågorna var ställda till Hovis från början, men jag kan svara från vårt perspektiv.

En häst som är korrekt verkad sliter sina hovar jämt oavsett hur man rider. Hornet i hovväggen är så pass slitstarkt så att ett ridpass inte nöter hoven ojämt oavsett hur man rider.

Britt-Marie
SHP

Ja se där håller jag inte med, för en ojämnhet i eller på hästen förorsakar snedbelastning oavsett hur korrekt verkad hovarna är. Detta speglar sig i hästens hovar vid nästa verkning, därför är det av största vikt att alltid få hästens hovar korrekt verkade vid varje sådant tillfälle. Detta för att inte förorsaka hästen ännu mer felaktig belastning än vad den redan är utsatt för.
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

Men det är inte heller rätt. Min häst är felställd och sliter hoven snett efter det. Men det ska vara så för efter jag drog av skorna och detta hände så är hon inte längre innåttåad. Alltså får man ta det helt efter hästens exteriör, och hur hästen vill ha hovarna.
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

Boj skrev:
Ja se där håller jag inte med, för en ojämnhet i eller på hästen förorsakar snedbelastning oavsett hur korrekt verkad hovarna är. Detta speglar sig i hästens hovar vid nästa verkning, därför är det av största vikt att alltid få hästens hovar korrekt verkade vid varje sådant tillfälle. Detta för att inte förorsaka hästen ännu mer felaktig belastning än vad den redan är utsatt för.

En Strassertrimmad häst har korrekt balans i sin hov och således en korrekt benställning (förutom naturligtvis om det finns direkta skador eller någon annan orsak till en felställning, som då inte beror på hovarna). Benställningen beror på hur hovarna ser ut. En obalanserad hov ger en inkorrekt benställning och således en ojämn nötning av en barfotahov (och skodd också för den delen). Om ryttaren skulle under någon timmas ridning sitta snett och orsaka en belastning som inte är korrekt så avspeglas detta inte i hovarnas slitage, hornet på en frisk hov är, som jag skrivit, så slitstarkt att en så kort eventuell snedbelastning inte har någon som helst betydelse.

Britt-Marie
SHP
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

Afrodite skrev:
Nej normalt går man väl inte tillväga på detta sätt, det är precis så jag också känner. Det är det som är så beklämmande med denna tragiska händelse.

Britt-Marie
SHP


Frågan var inte om hur man går tillväga, frågan var om DU själv bevittnat detta eller bara hört det. DET är en vesäntlig skillnad. Svar tack, samt svar på de andra frågor so jag fortfarande inte fått svar på. Du verkar bara vilja svara på sådant som du kan eller har en åsikt om, men det är ju bara min känsla...
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 2

"En häst som är korrekt verkad sliter sina hovar jämt oavsett hur man rider. Hornet i hovväggen är så pass slitstarkt så att ett ridpass inte nöter hoven ojämt oavsett hur man rider."

I min värld så låter sådana utfästelser som den sämsta sortens marknadsförning , typ reklam i satelitkanaler .
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 2

Självklart måste man ta hänsyn till hästens förutsättningar, har aldrig påstått annat. Hästen kan ha skevheter i sin kropp som både går att åtgärda, men som även kan bestå av en gammal skada som måste räknas in som en förutsättning. Den kan också ha en ryttare som är allt annat än balanserad, men här kan det ju vara svårt att verka fram något bra om man får säga så.:angel:
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 2

Jag skulle vilja säga att de allra flesta hästar och i stort sätt alla ryttare har sina skevheter så 100% balanserade ekipage är nog extrempt sällsynt.
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

Buffel skrev:
"En häst som är korrekt verkad sliter sina hovar jämt oavsett hur man rider. Hornet i hovväggen är så pass slitstarkt så att ett ridpass inte nöter hoven ojämt oavsett hur man rider."

I min värld så låter sådana utfästelser som den sämsta sortens marknadsförning , typ reklam i satelitkanaler .

Ja det kan säkert låta otroligt eftersom en traditionellt verkad hov inte är verkad utifrån hästens fysiologiska förutsättningar, alltså man verkar in obalans i hoven, vilket sedan resulterar i felaktiga benställningar och andra kroppsliga besvär. När man istället utgår från hur en hov egentligen ska se ut blir resultatet en balanserad hov med friskt horn som slits i balans. Här är den bästa läromästaren naturen själv, alltså hur en häst utan inblandning från människan sliter sin hov, det är detta Strasser utgått från. Och någon marknadsföring är inte detta, det är ett faktum som alla Strassertrimmade hästars hovar uppvisar när omställningen är färdig. Men det är tyvärr så vanligt att man endast genom att ta ställning till vad som skrivs om vår metod och hur vi beskriver en välbalanserad hov lättvindigt avfärdar detta som nonsens. Vad man naturligtvis måste göra är att titta på en häst som är Strassertrimmad och fullt färdigrehabiliterad. Det är då lätt att få konstaterat att det vi skriver överensstämmer med verkligheten. Så min rekommendation är titta på en Strassertrimmad, frisk häst och återkom därefter.

Britt-Marie
SHP
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 2

Men en skodd häst är den hopplöst förlorad ? Om det är så kan ju dom som använder hästen i arbete och då menar jag hästar i skogsarbete lägga av . För inte tror du väl att ett par broddade gummiskor skulle gå att anväda på en ardenner dragande ett timmerlass utmed en isad körväg .
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 2

Buffel skrev:
Men en skodd häst är den hopplöst förlorad ? Om det är så kan ju dom som använder hästen i arbete och då menar jag hästar i skogsarbete lägga av . För inte tror du väl att ett par broddade gummiskor skulle gå att anväda på en ardenner dragande ett timmerlass utmed en isad körväg .

Nä genom att en ardenner med lass ibak inte kan gå på en isig skogsväg så har du ju förklarat att hästar inte kan gå utan skor. Därmed kan du ju också säga att hela barfotarörelsen är ute på fel spår. Kan ingen någonsin resonera förnuftigt på denna sida!!!! Varför måste alltid ytterligheter dras fram. OK en ardenner utan skor och brodd med lass bakom sig har förmodligen svårt att ta sig fram på en isig skogsväg men det säger väl inget om huruvida hästen får skador av skor eller inte. Det säger väl heller inget om en balanserad hov och hur hästen sliter en sådan hov.

Skor begränsar hovmekanismen det är alla överens om. Det som skiljer är om begränsningen är av den omfattningen att hästen får bestående skador eller inte. Så länge jag inte har svaret på denna fråga tänker jag inte riskera min hästars hälsa genom att sätt skor på deras hovar. Då får jag i stället anpassa mig till att rida hästen på ett sådant sätt att den inte tar skada.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

Buffel skrev:
Men en skodd häst är den hopplöst förlorad ? Om det är så kan ju dom som använder hästen i arbete och då menar jag hästar i skogsarbete lägga av . För inte tror du väl att ett par broddade gummiskor skulle gå att anväda på en ardenner dragande ett timmerlass utmed en isad körväg .

Tror, jag vet. En ardenner som var verkad av en SHP:are deltog i en tävling för skogskörning. Naturligtvis barfota. Medans de skodda hästarna slant i det snöiga och isiga underlaget gick denna häst utan problem. Hästen användes dessutom i arbete som körhäst i skogen utan problem.

Britt-Marie
SHP
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

Afrodite skrev:
Tror, jag vet. En ardenner som var verkad av en SHP:are deltog i en tävling för skogskörning. Naturligtvis barfota. Medans de skodda hästarna slant i det snöiga och isiga underlaget gick denna häst utan problem. Hästen användes dessutom i arbete som körhäst i skogen utan problem.

Britt-Marie
SHP

Du VET, känner till eller har hört? Kan vi få fakta på det här påståendet?
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

Men låt säga att en häst är x bent genom födslen, menar du att denna häst kommer rehabiliteras och bli rättstäld genom strasser?
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

Afrodite skrev:
Tror, jag vet. En ardenner som var verkad av en SHP:are deltog i en tävling för skogskörning. Naturligtvis barfota. Medans de skodda hästarna slant i det snöiga och isiga underlaget gick denna häst utan problem. Hästen användes dessutom i arbete som körhäst i skogen utan problem.

Britt-Marie
SHP
Det är väldigt mkt du tror..
En häst som är skodd vintertid måste ha snösulor samt minst 4 broddar per sko för att inte halka.
En obroddad sko full med snöstyltor har självklart ett sämre grepp än en barfotahov..
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Hästvård Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är välkomna att diskutera problem och problemlösningar. Diskussionen kan omfatta de som...
39 40 41
Svar
805
· Visningar
73 084
Senast: bara-undrar
·
  • Låst
Hästvård Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är välkomna att diskutera problem och problemlösningar. Diskussionen kan omfatta de som...
43 44 45
Svar
890
· Visningar
65 626
Senast: hovslagarebjorn
·
  • Låst
Hästvård Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är välkomna att diskutera problem och problemlösningar. Diskussionen kan omfatta de som...
43 44 45
Svar
886
· Visningar
72 471
Senast: Zora
·
  • Låst
Hästvård Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 3 Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är...
35 36 37
Svar
731
· Visningar
57 502
Senast: Tez1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Hjälmar

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp