Jag hoppas fortfarande på en seriös debatt (ingen monolog) gör ett nytt försök för att starta en, förhoppningsvis, livlig och stimulerande diskussion.
Jag vet att krafter och moment är svårt, men det är bra att veta att följer man bara fysikens och mekanikens lagar går det att förklara. Den här gången kommer jag att resonera utifrån geometri, dvs inte krafter och moment (även om de är inritade i min bild).
Den vänstra hoven (A), är vad jag kallar en balanserad hov. Vi kan nu ”mäta” det horisontella avståndet från djupa böjsenans infästning i hovbenet till hovledens rotationscenter (två röda vertikala linjer med en horisontell linje emellan).
Låt oss nu sänka trakten och länga tån (B), och göra samma mätning. Med hjälp av geometri ser vi att avståndet har ökat, dvs vi har ökat draget i djupa böjsenan (DDFT). Det ökade draget i DDFT ger en ökad kraft på baksidan av kotleden vilket leder till att kotan lyfts (indikerat med svart pil) och ytliga böjsenan (SFT) och gaffelbandet (SL) avlastas till en viss del.
Passar också på att höja trakten (C) och ser då att helt plötsligt ligger hovledens rotationscenter rakt ovanför DDFT:s infästning i hovbenet. Med kilen har draget i DDFT minskat och kotleden sjunker (en ny svart pil). Ett minskat drag i DDFT leder till att SFT och SL belastas mer, samtidigt som upprätningen av hoven gör att tåsträckaren får ett ökat drag.
OBS. Detta är inget nytt det finns otaliga studier som visar detta, sänk trakten och kotan förskjuts uppåt, höj trakten och kotan sjunker. Min bild är en grafisk representation av redan dokumenterad kunskap.
Den vänstra hoven är (A), den i mitten (B) och den till höger kallar jag (C).
Håller alla med om detta?
Det är också detta som är skälet till att man vid det akuta fångangreppet höjer trakten. Avlasta djupa böjsenan, fördela ut kraften till tåsträckaren och ytliga böjsenan och gaffelbandet. Det positiva med att öka draget i tåsträckaren är att den har en upplyftande effekt på hovbenet (avlastar de inflammerade tålamellerna) och flyttar reaktionskraften från underlaget bakåt.