Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 5

Snor en knapp!

Jag tränar distans med mina hästar. Har funderat en del om det kanske kunde vara bra att sko med något annat än järnskor för stötdämpningens skull. Men många hovslagare verkar vara negativa till plast och gummiskor pga att glidfasen försämras?

Men jag har inga planer på att trava på asfalt och rider en del i skogen. Då jag är på grusvägar och tränar är det där det är just grus på vägen, alltså inte såna grusvägar där stenarna slitits bort utan jag håller mej till partier där det är grus/stenar kvar. Funderade då på detta med hovens glidfas, blir det inte en sån ändå trots ev plastskor eftersom gruset inte är ett fast material, stenarna kan ju röra sej, inte som rullgrus förstås men ni förstår kanske vad jag menar!

Om man sen diskuterar alternativa skor, vilka är i så fall bäst?

MVH Marie
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 5

Har för mig att hornet är väldigt hårt så det kan ju bli kul att få dit sömmen men du får väl inte banga ur.
PL
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 5

peter_lundin skrev:
Har för mig att hornet är väldigt hårt så det kan ju bli kul att få dit sömmen men du får väl inte banga ur.
PL
Japp,de har stenhårt horn:crazy: Och tunn vägg att spika i!
Smartast är nog att plasta isåfall:angel:
Verkar säkrast för alla inblandade:o :D
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 5

Om det är frågan om alternativa skor du menar så har jag inte för egen del hittat några som är bra o svarar därför inte.
Frågan om den typen av stötdämpning är meningsfull eller inte finns det delade meningar om bland forskarna.
Ett litet tips, om du vill stöta på så tala gärna om vilket inlägg du menar.
PL
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 5

Tez1 skrev:
*KL*

Kom igen kan ni inte svara på den enda vettiga fråga som dykt upp på länge. Annars finns väl senior om ni vill tjata och fnissa ihop.

/T

Frågan är vad du menar med alternativa skor?
Alternativ till vad? Till barfota? Till remontskor? Till boots?
Om du söker stötdämpning genom skoning så tror jag inte på det.
Där slår nog sunt förnuft vilken skoning som eller verkning som helst.
Helt enkelt, ta inte ut för mycket fart av din häst där underlaget inte ger någon dämpning. Detta gäller med eller utan beslag och alla förekommande beslag.
Däremot så finns det en uppsjö av beslag som man kan använda till att förändra rörelsemönster, ge grepp, ge hjälp mot sulömhet, öka rörlighet i hoven, låsa hoven, mm. mm.
Om du talar om vad du vill ha ut förutom slitskydd av en skoning så kan jag ge ett förslag på vad jag antagligen hade valt för beslag. Detta blir givetvis helt hypotetiskt då jag inte sett hästen i rörelse.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 5

Förtydligar då. Det var Marie_ks inlägg jag syftade på.

/T
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 5

*plockar en knapp*
Så trevligt med så många spekulationer ang mitt stos strålröta. Här kommer lite fakta:

Hon hade förmodligen lätt strålröta i vänster fram vid avskoningen för tre år sedan. Jag är inte säker eftersom jag anlitade en hovslagare och inte visste så mycket alls. Enda jag vet är att trakterna på den hoven blev högre och trängre än den andra under vintern (och hovslagaren sa inget).
Det var inte värre än att det var lite flikar och hon kunde ömma på grovt grus när sommaren kom. Den sommaren betäcktes damen och på hösten började jag ge henne kraftfoder för avelsston, eftersom man "ska" göra så. Ju längre vintern led, desto mer kraftfoder fick hon eftersom "det är så man skall göra". Jag ville ju inte att någon skulle lida brist på något och det var ju bättre med lite överhull när fölet kom.
I januari var strålarna som svarta hål trots idogen behandling med diverse preparat (men ingen ridning pga magen). Det var då jag fick reda på att överutfodring skulle kunna orsaka svampangrepp. [Notis; hon fick då ca 1kg Groov/dag förutom fri tillgång på hö]
Jag drog ned lite på kraftfodret och bytte till ett annat med mindre melass, men inväntade framför allt att fölet skulle ta mer näring. Rötan blev bättre men inte bra förrän på sommaren när jag vågade sluta helt. Det var alltså nu i somras.
Vi är inte av med rötan helt och hållet eftersom hovarna är/har varit så kontraherade och stråltillväxten är alltifrån idealisk. Men nu rids hon igen vilket gör att hovarna dekontraheras mer och mer iom den ökade rörelsen. För det är det största problemet för tillfället, att hovarna blivit så trånga iom rötan att de inte fungerar helt och fullt som de skall. Därmed blir inte hornet så starkt som det borde vara och får därmed minskad motståndskraft.

I hennes fall var grundorsaken alltså en kombination mellan överutfodring och lite rörelse.
Fodret är åtgärdat i den mån det går, och nu har hon satts igång mer ordentligt för första gången sedan fölningen.

Jag kan tillägga att man inom "min" falang är mycket petigare med röta än jag förstår att många hovslagare är. Det lilla Ironia har nu skulle inte "tas på allvar" av någon annan hovslagare här uppe.
Men då har jag haft LÖ som lärare också ;)
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 5

I min värd så är då strålröta orsakat av en bakterie och inet en svamp, så du kan ju prova lite bakteriedödande. Vanlig jodopax funkar bra. Har du fickbidlningar så kan du dränka in en kompress med jodopax, och trycka i mittstrålfåran, det brukar ordna saken ganska fort
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 5

Tre år av strålröta??????
Jag har aldrig varit med om något i närheten av detta på någon skodd häst.

Rensa upp, behandla med väteperoxid, jodopax, el. trushbuster i svåra fall
upprepa några gånger. Klart.
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 5

SO Hovslagare skrev:
Tre år av strålröta??????
Jag har aldrig varit med om något i närheten av detta på någon skodd häst.

Rensa upp, behandla med väteperoxid, jodopax, el. trushbuster i svåra fall
upprepa några gånger. Klart.

Jag har hittat ett bättre svar.

Källa www.Naturligahovar.se

Citat från vår egen lilla Emidy från sidan hovåkommor.(klicka på länken hovar)

Hovåkommor


Hov med allvarlig strålröta



Här kommer jag att skriva om enklare hovåkommor som hästägaren själv kan bekämpa (med hjälp av kompetent hovvård).
Strålröta. När svamp och/eller bakterier angriper strålhornet. Det kan bli mjöligt, gojsigt, lukta illa eller en kombination. Gemensamt är att strålen faller sönder och blir mindre. Dessutom kan hästen ömma om man petar i strålfårorna. Den som håller i hovkniven måste skära rent strålen och skära bort allt angripet horn. Sedan måste hästägaren behandla och bekämpa tills strålen är helt frisk.

Lamellrandsröta. När svamp och/eller bakterier angriper lamellranden. Lamellranden blir då alldeles svart och gojsig. Om man inte behandlar kan rötan gå långt upp längs lamellerna.

Behandlingarna av dessa båda finns det många av och det som funkar för en häst funkar inte automatiskt för en annan. Hitills har jag hittat dessa, kom gärna med fler om ni har några som fungerar! Grunden i alla är att skura med såpavatten innan om man kan, och gärna låta det torka ordentligt innan man behandlar med medlet.

Tjära. Luktar illa och är kladdigt, men man behöver inte smörja oftare än varannan dag eftersom det sitter kvar så bra. Det gäller även människohuden så använd handskar!
Jodopax eller VirkonS. Blanda en lite starkare lösning och spraya hovarna varje dag, eller ännu hellre låt hovarna stå i fotbad några minuter varje dag.
Äppelcidevinäger och vatten. Blanda en matsked äppelcidervinäger i en liter vatten och låt hoven dra i tjugo minuter varje dag.
Blåspray. Spraya varje dag.
Silversalva. Applicera efter rengöring varje dag. Går rötan upp mellan ballarna kommer silverlotion åt bättre. Mycket milt mot hästen men mycket elakt mot bakterierna. Rekommenderas!
Kollodialt silver. Torka ut hovarna efter rengöring genom att exempelvis ställa in hästen i en box med rent spån i någon/några timmar. Gör sedan i ordning ett fotbad med 2dl kollodialt silvervatten/hov, antingen i dubbla eller trippla fryspåsar som tejpas runt kotan eller i soakingboots. Låt hästen stå i detta tills vattnet sugits upp av hoven. Det skall göras en gång och sedan är förhoppningsvis problemet avhjälpt. Rekommenderas!
Man måste även komma ihåg att se över hästens foderstat. Felutfodring och framför allt överutfodring är en stor bov i dramat. Särskilt om hästen har envis, återkommande röta måste man felsöka foderintaget hos sin häst. Se mer under Fång och under Foder.

När det gäller alla andra "fel" som trånghov, dålig hornkvalitet, sprickor etc finns ett undermedel så bra att det inte kan säljas i affärer; RÖRELSE.

Rörelse ökar blodcirkulationen, vilket skyndar på läkningen och förbättrar hornkvaliteten. Rörelse får hoven att växa ned snabbare. Hovmekanismen är det enda som kan rätta till en trång hov. Optimera hovmekanismen genom naturlig hovvård och rör på hästen!

Rörelse i kombination med en naturlig hovform är det bästa för hoven!






Copyright © 2005 Emmas hovvård
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 5

Det är det högdräktiga stoet som kan behöva mer mat än vanligt.

1 Kg K´s Groov är inte mkt. Det finns Breed som är framtaget just för detta o unga hästar.

Stoet behöver mineraler o vitaminer för att inte hon o fostret ska få ngn brist av detta.

Hade du bara bytt hovis så hade denne nog trollat bort S. rötan på kort tid.
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 5

:o :o :o :o :o
Jag måste springa ut och kolla efter röta på mina som äter
5 kg sport 3 kg havre per dygn.

Emindy. Rörelse ökar inte tillväxten på hovarna. Vore det så, så skulle man behöva verka en travare/galoppör varannan vecka, en normal fritidshäst var fjärde månad och en strasserhäst.... En gång sen aldrig mer.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 5

I min värld är röta ofta en kombination av bakterier och svamp.
Men oavsett; nämn en behandling och jag har förmodligen redan provat.

Jag fick faktiskt bukt med den djupa sprickan upp mellan ballarna förra vintern. Nu kommer jag inte ihåg vad jag gjorde just då, men det inbegrep tussar och gamla iturivna lakan i alla fall.
Den lilla sprickan som finns för tillfället får man inget att sitta kvar i.

Jag har kört med äppelcidervinäger, jodopax, trushbuster, tjära; både rent och i nån spray, skillingarydssalva, blåspray, en kort släng testade jag kopparsulfat men det var så besvärligt att handskas med, Virkon S...
jag har nog glömt något också.

Nu i höst använde jag silvervatten och silversalva när det var blött och djäkligt, och det funkade rätt bra.
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 5

Som sagt, ingen av mina hovslagare sade något om strålröta på min häst. Och varenda gång jag kommer till en ny kund och påpekar att hästen har strålröta blir de alldeles chockade då inte hovslagaren sagt något...

Antingen säger de inget eller så ser de inte rötan i de tidigare stadierna.
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 5

emindy skrev:
Jag har kört med äppelcidervinäger,


Skulle du marinera hoven?
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 5

SO Hovslagare skrev:
Tre år av strålröta??????
Jag har aldrig varit med om något i närheten av detta på någon skodd häst.

Rensa upp, behandla med väteperoxid, jodopax, el. trushbuster i svåra fall
upprepa några gånger. Klart.


Ja! Väteperoxid har jag också kört med. Dagligen om jag inte minns fel.
Hjälpte inte ett dugg men det blev åtminstone inte värre som det blev med trushbuster.

Skära rent är väl basic? Det trodde jag alla visste att man måste göra?

Vad jag lyckats fundera är att med ökad blodcirkulation blir det känsligare med högt blodsocker; högt blodsocker i kombination med bra blodcirkulation kan vara party party för svampen.
Men om någon har en bättre förklaring får ni gärna komma med den.
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 5

SO Hovslagare skrev:
Skulle du marinera hoven?

Nope, det var en huskur jag fick tips om.
Poängen är att ändra PH-värdet i hoven vilket skulle göra livet surt för både svamp och bakterier.
Jag gav den inte tillräckligt god chans dock eftersom man, enligt receptet, måste göra hovbad 20min/dag i två veckor. Och det kan jag säga rent ut att jag inte gjorde.
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 5

emindy skrev:
Ja! Väteperoxid har jag också kört med. Dagligen om jag inte minns fel.
Hjälpte inte ett dugg men det blev åtminstone inte värre som det blev med trushbuster.

Skära rent är väl basic? Det trodde jag alla visste att man måste göra?

Vad jag lyckats fundera är att med ökad blodcirkulation blir det känsligare med högt blodsocker; högt blodsocker i kombination med bra blodcirkulation kan vara party party för svampen.
Men om någon har en bättre förklaring får ni gärna komma med den.

Svampen som du kallar den är en anaerob bakterie som heter Sperophorus necrophorus den dödar man bäst genom att dels tillföra syre dels att se till att göra dem bostadslösa. Alltså bort med ALLA fickor och hålor och sprickor där det är syrefattigt om du sedan vill plocka svamp till din marinerade hov så får du vänta på bärrandsrötan för där finns det svamp.;)
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 5

Är en MYCKET lycklig ägare till 2 hästar som har kalasbra fötter. Detta gör att de kan gå barfota året runt och jag upplever det som att mina barfota hästar klarar halkan bättre än de skodda, även med brodd. Personligen tycker jag att barfota är det bästa alternativet, men har man häst med sämre fötter eller ett underlag som sliter har man kanske inte så mkt val, tyvärr.
Mina körs o rids i medelhårt arbete och hovarna verkas var 8-9e vecka ungefär. Jag är för barfota om man har möjligheten, helt enkelt!! :banana:
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 5

Jag kan nu inte direkt minnas när någon av mina ev led av detta.
Men jag har aldrig sett att hela strålen håller på att ruttna, utan bara i sidostrålfårorna.
Jag har bara tjärat(du hör det måste vara minst 10 år sen)dessa ng gång o sen ingenting.

Det måste ha varit på min förra häst som hade sulor:idea: en tid.
Inte undrapå. Den hade sedan tjärdrev eller silicon i.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Hästvård Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är välkomna att diskutera problem och problemlösningar. Diskussionen kan omfatta de som...
39 40 41
Svar
805
· Visningar
73 085
Senast: bara-undrar
·
  • Låst
Hästvård Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är välkomna att diskutera problem och problemlösningar. Diskussionen kan omfatta de som...
43 44 45
Svar
886
· Visningar
72 471
Senast: Zora
·
  • Låst
Hästvård Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 3 Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är...
35 36 37
Svar
731
· Visningar
57 502
Senast: Tez1
·
  • Låst
Hästvård Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är välkomna att diskutera problem och problemlösningar. Diskussionen kan omfatta de som...
36 37 38
Svar
742
· Visningar
59 071
Senast: Curlyhorse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp