Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

axel skrev:
Min ena häst har strålröta och kan därför ömma på vissa underlag.
Hur har den fått detta, en sån här vinter?
Om det inte är torrt o rent i ligghallen, så ligger de ute.

Jo därför att strålröta inte har sin början i hur hagen ser ut! Utan i att hoven har dålig cirkulation och strålhornet inte kan bilda horn av bra kvalité. Med väl fungerande hovmekanism så uppkommer inte strålröta, när det väl har bildats kan däremot bakterier lättare angripa hoven och göra det värre. Men att flytta hästen till andra marker tex kommer inte göra att hästen blir helt bra och inte kan återfå strålrötan så länge den har dåligt horn/cirkulation. Du frågade ju dej själv hur detta kunnat uppstå i detta vädret, och om det inte helt igenom var ironi så måste du ju funderat seriöst över vad som hänt med hovarna?

Och, om det har med marken att göra, varför har då bara en av dina hästar detta?
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

Och vilket underlag har du för det påståendet?
PL
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

Det blev tydligen en miss om att det var ett citat från din kollega.

Du vet väl att mina hästar sover i sina rena boxar.

Det var alltså Emindys barfotaverkade häst som led av detta.:D

Inte min skodda häst:D vars hovar som växer som ogräs, fastän den enligt dig inte har tillräcklig cirkulation.;)

Hur har detta uppstått när den lever under idealiska förhållanden?
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

Toffel skrev:
Och, om det har med marken att göra, varför har då bara en av dina hästar detta?

Det måste väl bero på att den är för hög i hälarna och har uppskjutande klämmiga hörnstöd och att strålen inte belastas först för att ge en god cirkulation samt väl fungerande hovmekanism så som alla traditionellt verkade hovar.
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

peter_lundin skrev:
Och vilket underlag har du för det påståendet?
PL

Förmodligen för stumt underlag.
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 5

Det mest logiska..

Men det är klart att det låter förstås helt sjukt att det skulle kunna vara så, det strider ju mot vad forskningen säger som vill krångla till allt och skylla på precis vad som helst så länge det inte är dålig hovvård.
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

Vilken forskning?

Jag såg att du hävdar att Tuppkam är ett meningslöst behandlingpreparat. Vilken forskning visar på det?

Du svarar även Glimf. att hon kommer att få ta bort hästen såvida hon inte använder S.´s metod. (lite omskrivning bara).
 
Senast ändrad:
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

Men toffel - hur kommer det sig att det går att bota strålröta med bakteriedödande trots att skorna sitter kvar????
Och det permanent???
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 5

Okej, det finns ingen speciell forskning på strålröta och dess uppkomst alltså? Då tex PL är emot det jag tror på är orsaken så måste det ju finnas något som säger att det är som det sägs enligt den "tradionella sidan"? Eller är det antaganden precis som Strassers åsikter anklagas för att vara?

Isf borde man väl inte förkasta andras teorier om man inte är säker själv på vad det egentligen beror på?

Vad jag skrivit om tidigare orkar jag inte tjafsa om.. Jag har sagt vad jag tycker. Och tydligen får man inte det om man inte säger som alla andra. Vad har det med detta att göra och vad vill du med att ta upp det här och nu?
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 5

Toffel skrev:
Men det är klart att det låter förstås helt sjukt att det skulle kunna vara så, det strider ju mot vad forskningen säger som vill krångla till allt och skylla på precis vad som helst så länge det inte är dålig hovvård.

Bara måste få fråga vad är då bra hovvård i förhållande till dålig hovvård och vad har forskningen kommit fram till avseende det???

Gud jag håller på att dö av skratt,*förlåt*:crazy:
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

Toffel, nu har jag rullat sidan upp och ner hur många gånger som helst och faktum är att PL undrade vad du grundade ditt påstående på...hittar inte ett ord om vad han anser:confused: :confused: :confused:

Sen har Susan en poäng här...hur kan man behandla något framgångsrikt utan att ta bort det du anser vara boven?...då torde problemet komma tillbaka omgående, eller hur? Nu vet även jag att så inte är fallet generellt, även om det händer för en del.:cool:
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

Toffel skrev:
Det mest logiska..

Men det är klart att det låter förstås helt sjukt att det skulle kunna vara så, det strider ju mot vad forskningen säger som vill krångla till allt och skylla på precis vad som helst så länge det inte är dålig hovvård.
Visst skyller den tradtionella uppfattningen på dålig hovvård men inte på det sätt du (strasser) säger. Att bara en häst i en grupp drabbas behöver dock inte motsäga att bakterier kan vara en primär orsak. Alla som har ngt hum om sjukdomar vet att olika individer har olika mottaglighet o att ytterst få smittsamma sjukdomar har 100% morbiditet.
Dina förklaringar är alltid lika enkelspåriga.
PL
 
Senast ändrad:
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

Jag vet inte hur mkt modern forskning det finns kring strålröta, troligen inte särskilt mkt. Man vet sen årtionden vilket som är den vanligaste bakterien men att även andra kan förekomma, bakterien sprids i dåliga bäddar o i gyttjiga utemiljöer, höga trånga hovar med djupa strålfåror predisponerar. Om strasser anser sig ha kommit på ngt helt nytt som enda orsak så tycker jag att hon skall presentera dokumentation istället för att skicka ut sina lärjungar med "kunskapen" att så här är det!
PL
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 5

hovis skrev:
Nu börjar ju denna forskning komma till insikt med att olika stötdämpande beslag fyller en ganska obetydlig funktion utifrån dom krafter som dom utsätts för. Man kan helt enkelt skita i vilken sko man använder sig av då det är viktigare att skon är av ett material som klarar dom påfrestningar den utsätts för. Som Chris J. sa förra helgen,det bästa är en helt vanlig järnsko.*Ohhh shit*QUOTE]

Jag hittar inte detta i någon av de publicerade forskningsresultaten som jag hittat av Roepstorff. Kan du dela med dig av källan?
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

peter_lundin skrev:
Jag vet inte hur mkt modern forskning det finns kring strålröta, troligen inte särskilt mkt.
PL

Jag har sett ett klart samband där man tidigare har haft kor i samma hage.
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

Samma bakterie som ger klövspaltsinflammation på kor o där är den ofta väldigt smittsam.
PL
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 5

Ideaal skrev:
Jag hittar inte detta i någon av de publicerade forskningsresultaten som jag hittat av Roepstorff. Kan du dela med dig av källan?

Det är väl inte så konstigt att du inte hittat det,resultaten är ju inte klara än och att bara stödja sig på en enskild Vet. kommer inte att göra det lättare för dig att finna svaret. Om du läser lite mera så kommer du finna att det är flera Vet. som forskat och forskar vidare i detta ämne och tillsammans så kommer nog deras forskningar ge en mera helhetsbild utifrån vad man genom forskningen kommer fram till.

Eftersom du nu så enträget hänvisar till just en enskild Vet. forskning och tagit del av det han hitills förmedlat så finner jag det anmärkningsvärt att du inte noterat hans återkommande poängtering avseende främst underlagets betydelse samt även hastighetens skadliga effekt.
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

peter_lundin skrev:
Samma bakterie som ger klövspaltsinflammation på kor o där är den ofta väldigt smittsam.
PL

Exakt och har du ngn aning om hur man verkar bort den???
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

Bekanta till mig anlade sin ridbana enligt Sv. ridsportf.´s anvisningar

Lejde ngn som hade gjort banan på Solv.

De grävde bort matjorden och la sen på alla skikt.
När det är klart kollar man om den är plan:idea:

Hoppsan Kurt. Den lutar 30 cm. Fyller då på med nytt stenmaterial till banans mitt. Sen tar drängen sladden o kör ut allt över hela banan, och då var den sned igen.:bump:

Det är bara olika stenmaterial och svikten är därefter.
Förstår inte varför alla hästar blir halta;)
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 5

hovis skrev:
Nu börjar ju denna forskning komma till insikt med att olika stötdämpande beslag fyller en ganska obetydlig funktion utifrån dom krafter som dom utsätts för. Man kan helt enkelt skita i vilken sko man använder sig av då det är viktigare att skon är av ett material som klarar dom påfrestningar den utsätts för. Som Chris J. sa förra helgen,det bästa är en helt vanlig järnsko.*Ohhh shit*
.

Så du har alltså tagit del av opublicerat och ogranskat material och drar dina egna slutsatser av det?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Hästvård Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är välkomna att diskutera problem och problemlösningar. Diskussionen kan omfatta de som...
39 40 41
Svar
805
· Visningar
73 086
Senast: bara-undrar
·
  • Låst
Hästvård Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är välkomna att diskutera problem och problemlösningar. Diskussionen kan omfatta de som...
43 44 45
Svar
886
· Visningar
72 472
Senast: Zora
·
  • Låst
Hästvård Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 3 Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är...
35 36 37
Svar
731
· Visningar
57 502
Senast: Tez1
·
  • Låst
Hästvård Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är välkomna att diskutera problem och problemlösningar. Diskussionen kan omfatta de som...
36 37 38
Svar
742
· Visningar
59 071
Senast: Curlyhorse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp