Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 5

hovis skrev:
Enligt Folksams egen hemsida så heter försäkringsformen inte A1 utan A6 så länge den är inom den sk kategorin "travsportsförsäkring"

Läs gärna villkoren,dom täcker INTE förslitningsskador och varför inte det tror du??? Jo för att det skulle inebära att bolaget går i konkurs.

Bif. länken.http://www.folksam.se/forsakring/djur/hast/index.htm

Det här blev lite off topik men det är av yttersta vikt att det även under denna barfotatråd framgår bolagens olika försäkringsvillkor utifrån olika typer av hästar man vill försäkra.

Tidigare hette den begränsad A1 för sporthäst eller något sådant
Att den inte täcker förslitningskador var just begränsnigen.

Så du menar att detta är relevant för disskutionen om beslag?
Jo men du har nog rätt att man inom travet har hundratals olika lätta lösningar för det mesta inom hovslageri är nog anledningen till att travhästar inte inte får försäkras för förslitningsskador.
Farten dom springer i har inget med det hela att göra.
Att samma gäller för galopphästar måste bero på försäkringsbolagens illvilja då dom enl. dig springer så naturligt.

Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 5

Du svajjar hela tiden hit o dit med dina tidigare så bestämda påståenden och inlägg och ändrar gärna på dina tidigare så bestämda svar.

Vi håller nu på att hamna riktigt off topic och för att nu försöka sy ihop tråden igen så skulle jag vilja påstå att man inte kan se,göra en generell lösning,behandling,skoning,verkning utan allt är individuellt utifrån den enskilda individens förutsättningar och behov.

Det är säkert inte bara jag som får uppfattningen om att du har ett ganska "smalt" yrkesutövande och gärna tar med dig din enda kunskap inom travet och gärna vill påvisa att det är den enda rätta lösningen för alla hästars väl. Nu är det ju inte verkligheten så enkel även om även Strasser och AANCHP oxå gärna vill leva i den tron att det finns bara EN lösning som är den enda rätta lösningen.

Jag liksom alla andra har en gång i tiden varit i samma situation men anser man sig bara ofullständig och hela tiden söker mer kunskap samt tar del av andras erfarenheter så förstår man ganska snart hur lite kunskap man tidigare haft samt hur mkt man tidigare har trott sig ha kunskapen om.

Alla kommer förr eller senare in i den här fasen,ofta efter ca fem års yrkesutövande att man anser sig oöverträfflig tills man lite senare slår huvudet i väggen och inser att man bara är i början av sin kunskapsutveckling.

Jag brukar säga av egen erfarenhet att ju högre upp på stegen man klättrar ju hårdare faller man. Och faller gör man förr eller senare,men varför då inte försöka landa mjukt?

Du brukar säga till när du tycker att jag går för långt!
PL

hovis skrev:
Du svajjar hela tiden hit o dit med dina tidigare så bestämda påståenden och inlägg och ändrar gärna på dina tidigare så bestämda svar.

Vi håller nu på att hamna riktigt off topic och för att nu försöka sy ihop tråden igen så skulle jag vilja påstå att man inte kan se,göra en generell lösning,behandling,skoning,verkning utan allt är individuellt utifrån den enskilda individens förutsättningar och behov.

Det är säkert inte bara jag som får uppfattningen om att du har ett ganska "smalt" yrkesutövande och gärna tar med dig din enda kunskap inom travet och gärna vill påvisa att det är den enda rätta lösningen för alla hästars väl. Nu är det ju inte verkligheten så enkel även om även Strasser och AANCHP oxå gärna vill leva i den tron att det finns bara EN lösning som är den enda rätta lösningen.

Jag liksom alla andra har en gång i tiden varit i samma situation men anser man sig bara ofullständig och hela tiden söker mer kunskap samt tar del av andras erfarenheter så förstår man ganska snart hur lite kunskap man tidigare haft samt hur mkt man tidigare har trott sig ha kunskapen om.

Alla kommer förr eller senare in i den här fasen,ofta efter ca fem års yrkesutövande att man anser sig oöverträfflig tills man lite senare slår huvudet i väggen och inser att man bara är i början av sin kunskapsutveckling.

Jag brukar säga av egen erfarenhet att ju högre upp på stegen man klättrar ju hårdare faller man. Och faller gör man förr eller senare,men varför då inte försöka landa mjukt?

Att sko individuellt eller med "ej vedertagna metoder" är två helt skilda saker. Jag har märkt att du har svårt att förstå skillnaden
Om man skor med en metod som inte finns beskriven och inte är provad så är det exprimentverksamhet detta ska jag som kund inte behöva få min häst utsatt för.

Jag skor fler ridhästar än travhästar, men jag är inte främmande för att använda mina erfareheter från travet på ridhästarna och tvärtom.
Inom travet är problemlösning vardagshovslageri. Det finns inte EN lösning på något problem.
Då tycker jag att den som bara har sin verktång och ett par tunga kerckheart att tillgå är mer begränsad.
Jag tycker det märks ibland att ridhästsverige har varit avhästat i så många år och nu fått växtvärk i och med den stora ökningen av antalet häst.
Travet har inte upplevt samma avhästning därför finns mycket av kunskaperna kvar och har inte behövts nyupptäckas.
Vi som jobbar i detta distrikt har ett mycket bra samarbete och hjälper varandra så fort vi får problem.
Men många av oss har valt att söka vidare i kunskaperna på andra ställen än du, då vi vid sjukbeslag kanske vill ha en annan lösning än traktorfälgar på hovarna.
Vi har betydligt mer erfarna kollegor att vända oss till när det behövs.

Den där fasen som du skriver om, när ska du komma ur den?

Otroligt dåligt återgivet av journalisten men det finns många guldkorn för den som kan läsa mellan raderna. En sak jag gillar är att kunna se helheten samt att sluta med att mickla hit o dit med olika beslag utan utgå ifrån att för dagen så är den traditionella järnskon det bästa alternativet och man bör i stället lägga större vikt på hästens distala ben och dess funktioner.

hovis skrev:
Otroligt dåligt återgivet av journalisten men det finns många guldkorn för den som kan läsa mellan raderna. En sak jag gillar är att kunna se helheten samt att sluta med att mickla hit o dit med olika beslag utan utgå ifrån att för dagen så är den traditionella järnskon det bästa alternativet och man bör i stället lägga större vikt på hästens distala ben och dess funktioner.

Vilken journalist talar du om nu.
Den som skrev artikeln att Göran Åkerström mycket kraftigt kritiserade den kombinerade coronaryband grooving och hovväggsresektionen? eller vad?

hovis skrev:
sluta med att mickla hit o dit med olika beslag utan utgå ifrån att för dagen så är den traditionella järnskon det bästa alternativet .

Vem är det som har ett smalt yrkesutövande?

hovis skrev:

Vilken idiot jag e:rofl: :rofl:

Glömde bifoga länken:confused:

Nåväl här är den.:banana:
http://www.aftonbladet.se/sport/ridsport/reportage/chris.html

peter_lundin skrev:
Du brukar säga till när du tycker att jag går för långt!
PL

Det är faktiskt inte bara jag som brukar göra det utan även jag får ofta ett kollektivt påminnande fast det brukar inte "synas".

P.s. Hoppas inte Carola vinner i kväll utan våra glada bönder Rednex.

hovis skrev:
Vilken idiot jag e

Vad var det med artikeln?
Den självutnämnde hovexperten slängde ur sig åsikter som vanligt.
I de här frågorna finns det experter med lite mer klinisk erfarenhet att konferera med.

Vissa dagar byter han om och blir den fantastiska ryggexperten
enl. många så kan han det bättre.

Tillåt mig småle...
Var det inte du som ansåg att du inte behövde lära dig något om hur "barfotarörelsen" gör eftersom du redan visste hur man skall verka en häst som inte skall skos?
Och vilka (i plural) var det sedan som prisade unghästhovarna som visserligen slets för hårt i tårna men hade "jättefin" balansering och ergonomiskt och vinklar etc etc
(hästen ömmade på grusväg, men det kunde tydligen inte hjälpas)

Vem är det som har grävt en grop här egentligen?

Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

emindy skrev:
Tillåt mig småle...
Var det inte du som ansåg att du inte behövde lära dig något om hur "barfotarörelsen" gör eftersom du redan visste hur man skall verka en häst som inte skall skos?
Och vilka (i plural) var det sedan som prisade unghästhovarna som visserligen slets för hårt i tårna men hade "jättefin" balansering och ergonomiskt och vinklar etc etc
(hästen ömmade på grusväg, men det kunde tydligen inte hjälpas)

Vem är det som har grävt en grop här egentligen?
*KL*
Känner inte till historien här. MEN
För mig är det stor skillnad att rida lite på sin unghäst som ömmar på grusvägar.
Den behöver inte ridas på sånt underlag.
Den rids inte som en vuxen häst.
Den kanske ska en viloperiod igen o därför skor man den inte.
Det är stor skillnad att i många år sitta o rida på en häst som är ngt ömfotad. Man tror att det är hästens riktiga rörelsemönster.
De flesta hästarna rör sig bättre sen de fått skydd på fötterna.

Jag har sett avskodda hästar som knappt haft ngn hov kvar att gå på. Man rider dessa ända fast de knappt kan gå och menar att det går över. Är då infon från er tydlig?
Är min häst ömfotad/halt så leder jag den hem i gräskanten.

Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

axel skrev:
Vad bygger du det ifrån?:confused:

Du får se det som en fråga och inget påstående.

Ideaal skrev:
*KL*

Varför nämns sällan eller aldrig denne man i sällskapet? Jag tycker att det verkar som om han är viktig kunskap på spåret.

http://www.aftonbladet.se/sport/ridsport/reportage/Roepstorff.html

Kanske är han på väg att hitta "icke rumsrena" saker?

Själv tycker jag att Lars Roepstorff är en mycket duktig veterinär.
Även hans fru Nina är en mycket duktig veterinär.
Han jobbar mycket härikring. Vad som inte skulle vara rumsrent med denna kunniga veterinär har jag däremot ingen aning om.

Senast ändrad av en moderator:

SO Hovslagare skrev:
Själv tycker jag att Lars Roepstorff är en mycket duktig veterinär.
Även hans fru Nina är en mycket duktig veterinär.
Han jobbar mycket härikring. Vad som inte skulle vara rumsrent med denna kunniga veterinär har jag däremot ingen aning om.

Glöm att jag skrev rummsrent, fel av mig. Jag menar att han har forskat kring hovens krafter mot underlaget och även om hur hoven vidgas med sko i jämförelse med en oskodd hov. Han menar ju också i artikeln i aftonbladet att det är viktigt att vara uppmärksam på hur hästens rörelser förändras med skor/brodd i jämförelse med dess naturliga glidmoment. Han beskriver ju faktiskt också att brodden kan ge skador hos hästen.

Visst är det så att han varit med och utvecklat eller givit underlaget till utvecklingen av Elitskon.

Ideaal skrev:
Glöm att jag skrev rummsrent, fel av mig. Jag menar att han har forskat kring hovens krafter mot underlaget och även om hur hoven vidgas med sko i jämförelse med en oskodd hov. Han menar ju också i artikeln i aftonbladet att det är viktigt att vara uppmärksam på hur hästens rörelser förändras med skor/brodd i jämförelse med dess naturliga glidmoment. Han beskriver ju faktiskt också att brodden kan ge skador hos hästen.

Visst är det så att han varit med och utvecklat eller givit underlaget till utvecklingen av Elitskon.

Detta med underlagets påverkan och broddens påverkan finns det svensk forskning på sedan 60 talet och framåt det var bl a. den forskningen som gav oss doserade kurvor på travbanorna.

Att brodden skadar hästen trodde jag var allmän kännedom.
Fläkskador och halkskador undviks iofs så utan brodd är inte heller något bra alternativ.

Jag har pratat en hel del med Acke som är den hovslagare som har varit med och tagit fram elitskon. Han har inte nämnt för mig vilken Vet. dom har använt så jag vet inte.

Hörru!
Man har ju inte brodd för att förhindra det naturliga glidmomenten, utan för att förhindra HALKA. De förhindrar ju det extrema glid som uppkommer på gräs, lera eller is.
Broddarna har blivit både lägre o trubbigare.
Jag har inte heller sett de isbrodd som man hade förr(riktigt långa elakingar).
Att man sen inte ska missbruka brodden o ha den på vid stenfrusen barmark, tror jag att de flesta vet.
Det är bara då som det blir tvärstopp.

En sko o kanske en blanksliten sådan, glider ju mer på de flesta underlagen.

Senast ändrad:

Jag menar inte att man inte ska brodda om man skor sin häst. Jag tycker bara att det är bra att Roepstorff påpekar att hovens normala glidfas förändras och att vi ska vara medvetna om att det kan skada hästen. Det verkar som om många använder brodd dygnet runt på sin häst och kanske ibland i onödan. Kanske ska man tänka sig för lite mer....

Så här säger Roepstorff i artikeln som jag hänvisade till tidigare:

I samband med isättningen glider hoven normalt någon centimeter på underlaget inann den är helt uppbromsad. Hur stor friktionen blir beror underlaget och på skon, om den är broddad. Broddar påverkar hela rörelsemönstret och belastningsförhållandena i benet.
Vid normala förhållanden ser man att skenan och underarmen, respektive skankbenet, vinklas framåt tillsammans och med jämn fart understödsfasen. Vid en för snabb uppbromsning, till exempel vid kraftig skärpning (broddning), bromsas även skenans framåtvinkling upp.
Underarmens och skankbenets rörelse förändras dock inte på samma sätt utan fortsätter med en normal framåtvinkling. Detta resulterar i att det sker en övertänjning i framknäet respektive hasen. Med stor sannolikhet är detta den vanligaste orsaken till så kallade chipfrakturer i framknän.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Hästvård Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är välkomna att diskutera problem och problemlösningar. Diskussionen kan omfatta de som...
39 40 41
Svar
805
· Visningar
73 258
Senast: bara-undrar
·
  • Låst
Hästvård Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är välkomna att diskutera problem och problemlösningar. Diskussionen kan omfatta de som...
43 44 45
Svar
886
· Visningar
72 660
Senast: Zora
·
  • Låst
Hästvård Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 3 Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är...
35 36 37
Svar
731
· Visningar
57 580
Senast: Tez1
·
  • Låst
36 37 38
Svar
742
· Visningar
59 155
Senast: Curlyhorse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar