Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 5

hovis skrev:
Då kanske vi kan lägga ner dessa två enskilda fall som tidigare så hett diskuterats och som du själv så flitigt engagerat dig i avseende det ena fallet.

vad pratar du om :confused:

Senast ändrad:
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 5

Boj skrev:
Jag läser dina inlägg med en stor förundran, jag ser att du vill tippa den största skulden på kliniker och ffa en klinik. Det finns ju hovslagare på dessa behandlande kliniker, det här är ju folk som jag förstår att du under andra omständigheter skulle kunna vara i kontakt med. Så min fråga till dig är, har du diskuterat detta med dessa. Har du fått en förklaring till varför man handhar fånghästar på det sätt som du har framställt? Har du pratat med veterinärer om behandlingssättet? Har du framfört dina synpunkter på sättet fången behandlas? Har du fått en förklaring på varför? Min erfarenhet säger att det skall finnas en behandlingsplan. Man måste sätta sig in i den, allt är inte vad det ser ut för att vara ibland.

Hästägare brukar kunna få en anna bild av vad som skett, och allt framkommer inte alltid på en gång. Man kan bl a se det i Liebling´s inlägg, i den första kommer en knapphändig information och därefter kommer betydligt mer. För min del tror jag att det finns mera information om denna händelse som skulle kunna vara av betydelse innan man ställer sin åsikt.

Jag har mer utalat min åsikt om långa utdragna behandlingar av fång i allmänhet och om lieblings uppgifter stämmer så detta ett av många fall på senare tid.
Jag har själv varit i närkontakt med fall där man upprätthåller hoppet hos hästägarna för att deras häst skall bli frisk, kosta vad det kosta vill. I både tid lidande och pengar. Eftersom det nu är så att Vet inte får besluta om avlivning så anser jag att dom har ett ännu större ansvar för att få hästägaren att förstå när det är kört.
Att man inte råder hästägaren att ge upp vid ett hopplöst läge tror jag beror på att klinikerna är helt enkelt vinstdrivande företag som ur deras sätt att se det gör helt rätt, tjäna så mycket pengar som möjligt på varje individ.
Om vi har plats över, Håll kvar patienter vare sig det behövs eller inte.
Om vi har flera behandlingsval, ta det som genererar mest överskott i kassan.
Detta gäller inte bara fång men fång är det som jag ser mest på nära håll.
Vad då "under andra omständigheter"?När det gäller hästar som jag har varit inblandad på så har jag varit i kontakt med kliniken och vi har kunnat konstatera att vi inte är överens.

Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

SO Hovslagare skrev:
Att man inte råder hästägaren att ge upp vid ett hopplöst läge tror jag beror på att klinikerna är helt enkelt vinstdrivande företag som ur deras sätt att se det gör helt rätt, tjäna så mycket pengar som möjligt på varje individ.
Om vi har plats över, Håll kvar patienter vare sig det behövs eller inte.

Det var en besynnerlig inställning. Lite krasst.:confused:

Men du har inte varit i kontakt med aktuell klinik, veterinär och hovslagare eller? Jag tänker nu på de fall du refererade?

Det är väl också så att det inte enbart är veterinär som skall avgöra när det är dags för hästen att gå vidare, en sak som man lätt glömmer är är försäkringsbolagen. Dessa är inte alltid överens med veterinär när det är dags för hästen att fara till trapalanda, så här har vi flera parter som skall vara överens. Hästägare, veterinär samt försäkringsbolaget.

Senast ändrad:

SO Hovslagare skrev:
Eftersom det nu är så att Vet inte får besluta om avlivning så anser jag att dom har ett ännu större ansvar för att få hästägaren att förstå när det är kört.

Hovis svarar: Jag är helt övertygad om att dom redan gör det men om hästägaren inte vill "lyssna på det örat" hur tycker du då att dom skall gå vidare?

Hovis svarar: Vad du tror är helt ointressant,du har trott fel förr. Det här uttalandet från dig gör mig klart orolig utifrån din okunskap och det är snudd på förtal du kommer med. Är du verkligen så oinsatt att du menar att dagens Vet.kår sätter ekonomisk vinning före varje enskild individs välbefinnande???

Jag kan lova dig en sak,det finns ingen ekonomisk vinning i att hålla en fånghäst vid liv som man anser sig inte kunna rädda och bör av humana skäl avlivas. Den största vinningen för kliniken i detta fall är just själva avlivningen rent ekonomiskt.

Du saknades i dag på årsmötet,det va ett väldigt bra föredrag på förmiddagen som handlade om fång och olika behandlingar som hölls av Owe W. och Micke W. där dina synpunkter gärna hade diskuterats.

Boj skrev:
Det är väl också så att det inte enbart är veterinär som skall avgöra när det är dags för hästen att gå vidare, en sak som man lätt glömmer är är försäkringsbolagen.

Här har du en poäng som vi totalt glömt bort, men i just dom fallen som handlar om fång så brukar försäkringsbolagen inte ha ngt att invända på utifrån klinikens ställningstagande och absolut inte om det försegått så långt som ett helt år med konstant boxvila.

SO Hovslagare skrev:
När det gäller hästar som jag har varit inblandad på så har jag varit i kontakt med kliniken och vi har kunnat konstatera att vi inte är överens.

Och vad är det som ni inte är överens om???

Framför allt så skulle säkert fler än jag vilja höra från dig vem/vilka du har diskuterat med avseende det specifika "ett års fallet" och vad det är ni inte är överens om.

p.s. Bara för att man inte är överens så betyder inte det att man själv alltid har rätt.;)

Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

Djurskyddet skall alltid gå före försäkringsbolagets åsikt om vad som är ersättningsbart!!!
PL

peter_lundin skrev:
Djurskyddet skall alltid gå före försäkringsbolagets åsikt om vad som är ersättningsbart!!!
PL

Bra att du "poppad upp" och då vet vi det.

Jag har en fråga till dig, vad är din erfarenhet utifrån klinkernas "vinstdrivande policy" som SO hovslagare så fint förklarar det utifrån att låta den enskilda individen lida enbart för att tjäna mer pengar.

Boj skrev:
Men du har inte varit i kontakt med aktuell klinik, veterinär och hovslagare eller? Jag tänker nu på de fall du refererade?

Det är väl också så att det inte enbart är veterinär som skall avgöra när det är dags för hästen att gå vidare, en sak som man lätt glömmer är är försäkringsbolagen. Dessa är inte alltid överens med veterinär när det är dags för hästen att fara till trapalanda, så här har vi flera parter som skall vara överens. Hästägare, veterinär samt försäkringsbolaget.

Vad försäkringsbolagen tycker om vad som försigår kan ni ju fråga era ombud.
Jag vet att detta har disskuterats ganska livligt dom emellan. Jag har varit i kontakt med behandlande veterinär i dom fall där jag har varit hovslagare på hästen i fråga. Jag har disskuterat både behandling och beslag med hovslagaren i fråga vid några tillfällen
dels då vi varit kallade på infomöten och även vid andra tillfällen.
Hans nedlåtande syn på olika travbeslag och min nedlåtande syn på olika väldigt tunga smidesbeslag gör att vi kan vara ganska ense om att vi är oense.

Om vi talar oberoende av djurslag så kan jag villigt erkänna att jag träffat på fall som behandlats alldeles för länge ffa på djursjukhus o större kliniker. I vilken utsträckning detta är för att tjäna mer pengar eller för att vet inte lärt sig när det faktiskt är dags att säga stopp vet jag inte. Vi lever i ett samhälle där våra djur mer o mer likställs med oss o detta slår igenom även när det gäller den medicinska behandlingen. Titta på Tv-programmen, där är det självklart att behandling skall ske till sista blodsdroppen.
PL

SO Hovslagare skrev:
Hans nedlåtande syn på olika travbeslag och min nedlåtande syn på olika väldigt tunga smidesbeslag gör att vi kan vara ganska ense om att vi är oense.

Och det gav dig inte en liten vink av att man kanske bör skilja på travskoningar och halvblods skoningar då det är två helt skilda raser och har olika individuella behov. Jag kan förstå hur försäkringsbolagen resonerar, det är ingen slump att travare inte får A1 försäkras. Mig veterligt så är skorelaterade skador på travare avsevärt större än "vanlig" skoning på halvblod.

Man gör klokt i att inte sko alla hästar lika utan skilja på vilken typ av häst man arbeter med. Du förstår säkert då du vet att man inte kan sko en travare som ett halvblod,likväl inte ett halvblod som ett fullblod utan det är helt individuellt.

Du verkar inte bara ha svårt med att sammarbeta med klinikerna och deras hovisar utan även med försäkringsbolagen,hur kommer det sig??

peter_lundin skrev:
PL

Där skulle jag önskat att jag kunde ha hållit med, men tyvärr är min erfarenhet motsatsen i en del fall. Där har det defentivt varit ur djurskyddssynpunkt varit så att hästen borde ha avlivats, men tyvärr har då försäkringsbolaget sagt att behandling skall fortgå under ytterligare en period.:crazy:
Så jag skulle vilja påstå att det inte är fullt så enkelt, och i en del fall kan nog försäkringsbolagen vara de som är för behandling och inte veterinär.

Jag vet hästägare som har avlivat hästar utan försäkringsbolagets godkännande, men med veterinär rekommendation. I de flesta av dessa fall har hästägaren inte fått ersättning från försäkringsbolaget, orsaken var att denne ansåg att ytterligare behandling borde prövas.

Senast ändrad:

hovis skrev:
Du saknades i dag på årsmötet,det va ett väldigt bra föredrag på förmiddagen som handlade om fång och olika behandlingar som hölls av Owe W. och Micke W. där dina synpunkter gärna hade diskuterats.

Jag har haft fel förr:D
Det kom ju från rätt käft:rofl:

Jag hade mycket gärna varit på årsmötet.
Men tyvärr funkade inte denna helg för mig.
Jag vet att det kontoversiellt att öppna käften i dessa frågor och att det är lättare att jobba på och hålla käften instämma med överheten och helst bocka och buga djupt när dom utalar sig.
Men jag tror nog du med vet att dessa herrar inte är utan kritik från
Bl a. Göran Åkerström Djurskyddmyndigheten just när det gäller ej vedertagna metoder vid just fång.

Jag skrev skall. Jag är helt medveten om att det inte fungerar så i praktiken.
Att försäkringsbolaget inte vill betala ut ersättning är ingen ursäkt för att plåga ett djur, men sen kan det faktiskt vara så att bolaget har rätt , att det är rimligt med ytterligare behandling.
Det är dock alltid djurägare o behandlande vet som måste säga stopp ur djurskyddssynpunkt.
Själv har jag aldrig haft problem där jag rekomenderat avlivning utan att fråga bolaget men visst jag har gått vidare med i min synpunkt meningslösa behandlingar för att uppfylla bolagens krav men då har det inte varit en djurskyddsfråga.
PL

SO Hovslagare skrev:
Jag hade mycket gärna varit på årsmötet.
Men tyvärr funkade inte denna helg för mig.

Det va tråkigt. Har du diskuterat detta med Ove W. Micke.W och den kliniken som han arbetar på och som du så hårt fördömmer samt fick du ngn förståelse för hur dom arbetar samt fick dom ngn förståelse för vilka problem deras arbetsmetoder förorsakar för dig?

Vad utmynnade denna diskution i, för visst har du tagit upp det med dom eller????

hovis skrev:
Och det gav dig inte en liten vink av att man kanske bör skilja på travskoningar och halvblods skoningar då det är två helt skilda raser och har olika individuella behov. Jag kan förstå hur försäkringsbolagen resonerar, det är ingen slump att travare inte får A1 försäkras. Mig veterligt så är skorelaterade skador på travare avsevärt större än "vanlig" skoning på halvblod.

Man gör klokt i att inte sko alla hästar lika utan skilja på vilken typ av häst man arbeter med. Du förstår säkert då du vet att man inte kan sko en travare som ett halvblod,likväl inte ett halvblod som ett fullblod utan det är helt individuellt.

Du verkar inte bara ha svårt med att sammarbeta med klinikerna och deras hovisar utan även med försäkringsbolagen,hur kommer det sig??

Det övergår kanske din kunskap att travbeslag och travskoning är två skilda saker.
Travhästar får A1 försäkras inom kategorin travsportsförsäkring.
Om den sedan går som ridtravare så får den efter veterinärkontroll en vanlig A1
Jag har inte problem med föräkringsbolagen vad fick du det ifrån?
Tvärtom så har vi varit rörande överens om en hel del på sistone.
Jag och väldigt många hovisar med mig är tveksamma till en viss klinik
inte alla. Jag rekomenderar helt enkelt en annan klinik till mina kunder, sen avgör dom givetvis själva vart dom vill åka. Flera av mina kollegor gör detsamma.

SO Hovslagare skrev:

Trav och galoppisar har en helt annan typ av försäkring så länge dom är i "tävlings bart skick" och ngn A1 försäkring som täcker "vanliga sporthästars förslitnings skador" har dom absolut inte i så fall skulle jag jättegärna vilja att du tipsade mig om vilket försäkringsbolag som erbjuder ersättning för det. Överlever dom sin tävlings karriär och "omskolas" till valniga ridhästar och klarar en ny Vet. besiktning så visst går det då att ändra försäkringsform till vanlig A1:a men tyvärr väldigt vanligt med reservation för ditt o datt.

hovis skrev:
Trav och galoppisar har en helt annan typ av försäkring så länge dom är i "tävlings bart skick" och ngn A1 försäkring som täcker "vanliga sporthästars förslitnings skador" har dom absolut inte i så fall skulle jag jättegärna vilja att du tipsade mig om vilket försäkringsbolag som erbjuder ersättning för det. Överlever dom sin tävlings karriär och "omskolas" till valniga ridhästar och klarar en ny Vet. besiktning så visst går det då att ändra försäkringsform till vanlig A1:a men tyvärr väldigt vanligt med reservation för ditt o datt.

Det är vanligt med reservationer överhuvudtaget på alla raser.
Om du vill tala försäkringsfrågor är det bättre du talar med ett försäkringsombud. Jag har inte haft några problem med utbetalningar på försäkringen på travare. Jag anlitar folksam.

SO Hovslagare skrev:

Enligt Folksams egen hemsida så heter försäkringsformen inte A1 utan A6 så länge den är inom den sk kategorin "travsportsförsäkring"

Läs gärna villkoren,dom täcker INTE förslitningsskador och varför inte det tror du??? Jo för att det skulle inebära att bolaget går i konkurs.

Bif. länken.http://www.folksam.se/forsakring/djur/hast/index.htm

Det här blev lite off topik men det är av yttersta vikt att det även under denna barfotatråd framgår bolagens olika försäkringsvillkor utifrån olika typer av hästar man vill försäkra.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Hästvård Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är välkomna att diskutera problem och problemlösningar. Diskussionen kan omfatta de som...
39 40 41
Svar
805
· Visningar
73 268
Senast: bara-undrar
·
  • Låst
Hästvård Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är välkomna att diskutera problem och problemlösningar. Diskussionen kan omfatta de som...
43 44 45
Svar
886
· Visningar
72 670
Senast: Zora
·
  • Låst
Hästvård Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 3 Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är...
35 36 37
Svar
731
· Visningar
57 580
Senast: Tez1
·
  • Låst
36 37 38
Svar
742
· Visningar
59 155
Senast: Curlyhorse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar