Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

SO Hovslagare skrev:
Som vanligt så håller jag inte med dig.
Den här hästen har ju som det framgår av Lieblings berättelse varit i kontakt med veterinär under en lägre tid. De allra flesta hästägarna kommer aldrig någonsin i närkontakt med fång.
Man måste inte vara fångexpert för att man är hästägare.
Ägarna har kanske inte förstått hur allvarligt detta är eller så är dom känslomässigt förblindade så att dom inte kan se situationen klart.
Som jag har förstått det hela från Lieblings berättelse så borde veterinären ha stoppat detta tidigare och tagit bort hästen oavsett vad ägarna ville.
Det är tydligt att det är stor skillnad på veterinärer i landet. En bekant till mig hade en ponny som ofta drabbades av fång men som svarade rätt bra på Finadyne och sandhage...tills en dag det inte funkade längre och dv som kom ut och som var den som alltid skött detta förordade avlivning omg., om de inte såg skillnad på ett dygn ,av djurskyddsskäl. Inte tal om att åka in på klinik och börja med någon annan form av behandling.

Likadant är det med en mulåsna jag är bekant med...en annan vet.har behandlat den varje gång och han säger samma sak...svarar inte mulåsnan på den behandling man sätter in i hemmastallet förordar han också avlivning.

Här i tråden pratas det om behandlingar på flera månader/år!..

Personligen är jag inte för laborering med levande djur och börjar man snacka om långvarig, smärtsam behandling backar åtminstone jag ur...Den ska svara på första behandlingen om det ska vara en idé att gå vidare, är min åsikt. Det måste finnas en gräns för vad man utsätter ett djur för...:cool:

Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

*kl*

Nu har jag inte läst ett enda inlägg i den nya tråden (och det kanske är tur *puh*) men jag hade i den gamla tråden inne bilder på min hästs hovar (som jag skor själv) och fick mycket kommentarer om både det ena och andra vilket var bra. Sen skodde jag igen och fotade lite under skoningen men har inte haft tid att lägga ut dem förrän nu (när det är dags för nästa skoning! :)).

Så ni som kommer ihåg Spirre, svårigheten med höger bak och höger fram, får gärna gå in på följande länk och kolla. Det kan vara lite rörigt att förstå hur jag lagt upp bilderna, men de nyare bilderna (v6) ligger på raden under de äldre bilderna (v4) så vänster fram för sig, höger bak för sig, osv.

www.hulkki.z.se/spirre/hovar.htm

Längst ner på sidan är en helbild framifrån och bland andra Hovis påpekade att vänster bog ser mer musklad ut. Nu har jag tagit sidbilder på bogarna och den första bilden plus de nya bogbilderna ligger längst ner på den här sidan:

www.hulkki.z.se/spirre/rygg.htm

/Camilla

Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 5

*lånar knapp*

Så här i vårtider(jag såg barmark igår :) :d :bump: ) Kommer alla :devil: pm i skolan...

Nu ska jag iaf skriva om något trevligt, nämligen hovar(suprise). Jag har tillgång till Strasserelevernas och AANHCP's läroböcker, men skulle vilja ta del av hovslagarskolans böcker också, så jag kan göra en jämförande studie. Är det Magnussons "hovar och hovbeslag" (eller vad den heter) som gäller eller finns det fler? Vill även ha tips om det finns andra bra anatomiböcker...;)

Migo
som aldrig kommer hinna njuta nu när våren äntligen är här...

Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 5

Håller med Hovis o Boj.
Har du varit med vid de tillfällena som hästen var inne på kliniken?

Det behöver inte vara riktigt sannt vad de berättar för dig.
Deras anamnes till Vet. behöver inte vara sann och då får den heller inte adekvat behandling.
Man kan förmoda att den dessutom tränades innan den tävlades eller?
Det är många faktorer som spelar in om den ska tillfriskna.
Stress är inte bra. Har man gett den sällskap? Hur har den utfodrats under tiden? Är magen OK?

Framförallt så upplever jag att många hästägare inte förstår riktigt vad veterinären säger.

Vi som har häst som yrke kan lägga vissa termer på minnet, och om vi inte minns ordagrant vad veterinären sa - så vet vi ju vad termerna innebär.

Sedan är det ju så att en del chock innebär att man inte är särskilt mottaglig för information.

Det finns ju också flera intressanta försösk där en berättelse skickas vidare i flera steg och på bara ett par personers väg kan historien bli helt oigenkännlig, för man lägger till och drar ifrån. Otan att för den delen tro att man talar osanning.

Förstahandsinformation är alltid bäst.

Denna tråd får mig at tvilja ringa klinikerna och höra vad de säger.
Ffa hur de tänker och vad syftet är

Enskilda fall är inte så intressanta exakt vad som händer, däremot är ju metoder högst relevanta att diskutera

På vilken tråd man än är ,så är du där o petar.

Du utvecklar allt så :devil: bra.
Har du kurser i detta?

inser du nu att jag förföljer dig :devil:

:rofl:

emindy skrev:
Jag jobbar på det, men först måste jag jobba av det jag kommit efter medans jag varit borta.

Oj! E det du som är du? :p
Nu trillade polletten ner! :devil:

/trögaste tjejen i stan... :o

Det finns tyvärr inte så många svenska böcker om hovar och skoning. Magnussons hovbok är nästan den enda. Det finns däremot
mycket utländsk litteratur som är bra (och artiklar) 2 bra böcker är "Farriery Foal to Racehorse" och "Corrective Farriery " båda av Simon Curtis.

Har tyvärr ingen av Curtis böcker men jag uppskattade honom mkt som föreläsare.
PL

Camilla_H skrev:
*kl*

Nu har jag inte läst ett enda inlägg i den nya tråden (och det kanske är tur *puh*) men jag hade i den gamla tråden inne bilder på min hästs hovar (som jag skor själv) och fick mycket kommentarer om både det ena och andra vilket var bra. Sen skodde jag igen och fotade lite under skoningen men har inte haft tid att lägga ut dem förrän nu (när det är dags för nästa skoning! :)).

Så ni som kommer ihåg Spirre, svårigheten med höger bak och höger fram, får gärna gå in på följande länk och kolla. Det kan vara lite rörigt att förstå hur jag lagt upp bilderna, men de nyare bilderna (v6) ligger på raden under de äldre bilderna (v4) så vänster fram för sig, höger bak för sig, osv.

www.hulkki.z.se/spirre/hovar.htm

Längst ner på sidan är en helbild framifrån och bland andra Hovis påpekade att vänster bog ser mer musklad ut. Nu har jag tagit sidbilder på bogarna och den första bilden plus de nya bogbilderna ligger längst ner på den här sidan:

www.hulkki.z.se/spirre/rygg.htm

/Camilla

Tappa inte bort mitt inlägg, är ni snäll! :o Ingen som har gått in och kikat och som har kommentarer?:confused: :D

axel skrev:
Håller med Hovis o Boj.
Har du varit med vid de tillfällena som hästen var inne på kliniken?

Det behöver inte vara riktigt sannt vad de berättar för dig.
Deras anamnes till Vet. behöver inte vara sann och då får den heller inte adekvat behandling.
Man kan förmoda att den dessutom tränades innan den tävlades eller?
Det är många faktorer som spelar in om den ska tillfriskna.
Stress är inte bra. Har man gett den sällskap? Hur har den utfodrats under tiden? Är magen OK?

Ja den tränades också, och ja visst, allt behöver inte vara sant det de berättar för mig (har ej varit med själv till klinikerna), men vad jag undrar är om det är vanligt att det rekommenderas ett års boxvila när det gäller fång?

Sedan vet man ju förstås inte hur mycket som hästägarna tagit in och följt, men vad det verkar, och efter vad de har sagt så har experterna alltid rätt. Och stallägaren höll ett långt föredrag om hur en fånghov ser ut inuti och vad som kunde hända om hästen skulle lämna boxen. Hon beskrev hovmekanismen ingående och hur den fungerade, precis som om hon vore hovslagare själv;) !

Något sällskap har den inte haft. Hästen måste stå själv eftersom den är sjuk sade de. Den har haft fri tillgång på hö samt fått kraftfoder morgon och kväll. Den är och har länge varit mager och omusklad.

Boj skrev:
Jag läser dina inlägg med en stor förundran, jag ser att du vill tippa den största skulden på kliniker och ffa en klinik. Det finns ju hovslagare på dessa behandlande kliniker, det här är ju folk som jag förstår att du under andra omständigheter skulle kunna vara i kontakt med. Så min fråga till dig är, har du diskuterat detta med dessa. Har du fått en förklaring till varför man handhar fånghästar på det sätt som du har framställt? Har du pratat med veterinärer om behandlingssättet? Har du framfört dina synpunkter på sättet fången behandlas? Har du fått en förklaring på varför? Min erfarenhet säger att det skall finnas en behandlingsplan. Man måste sätta sig in i den, allt är inte vad det ser ut för att vara ibland.

Hästägare brukar kunna få en anna bild av vad som skett, och allt framkommer inte alltid på en gång. Man kan bl a se det i Liebling´s inlägg, i den första kommer en knapphändig information och därefter kommer betydligt mer. För min del tror jag att det finns mera information om denna händelse som skulle kunna vara av betydelse innan man ställer sin åsikt.

Jag är inte ute efter att hänga kliniken, utan min fråga var om detta sätt att behandla fånghästar var en vedertagen metod? Efter vad det verkar av tidigare inlägg så skiljer det en del, och behandlingsmetoder skiftar under tid trots att de kanske fungerar bara för att man ska testa ngt nytt, och då undrade jag om ett års boxvila var ngt nytt påfund, eftersom jag aldrig hört något liknande förut när det gäller fång?

Min ridlärares häst fick fång för några år sedan. Hennes man var hovslagare så hästen fick bra hjälp på hemmaplan. Den stod i typisk fångställning och vägrade gå. Men de provade olika beslag och lät den gå kvar i hagen med sin kompis, och den blev ganska snabbt bra efter vad jag förstod, och sedan några år tillbaka rids den kanske sex ggr/vecka. Men det är kanske så att de svarar olika på olika behandlingar och kanske var inte den hästens fång så allvarlig som den omdiskuterade hästens, trots att den hade så ont att den ej kunde gå i det akuta skedet? Fång verkar uppenbarligen vara ett svårt kapitel;) !

hovis skrev:
OK så hästen fick medicinsk fång och den brukar utlösas inom några dagar. Jag undrar lite hur lång tid efter avslutad kortisonbehandling dom åkte och tävlade (karenstiden för doping är 14 dagar) samt underligt att inte tävlingsveterinären såg att den gick lite konstigt. Man upptäckte dock detta tydligen efter ett tag och hur upptäckte man det??? Tog man ut Vet igen eller upptäckte hovisen det vid nästa skoning??? Ett tag föresten, vad betyder det en dag,en vecka,en månad eller ännu längre tid??

Upptäckte hovis det så måste det ju ha upptäckts senast sju veckor efter den förra skoningen som troligtvis skedde någon,några veckor innan den behandlades med kortison för bronkit. För att sko en häst som redan har medicinsk fång utan att som hovis reagera på det är helt omöjligt då den dels har svårt att stå på motsvarande ben samt reagerar kraftigt på främst sömmningen och nitningen.

Att den stod i en liten hage under ngn eller några sommarmånader finner jag som bra men gjordes inga åtgärder från Vet o/e Hovis under denna tid????

Jag tycker du nu har bidragit med lite mer viktig info och du får ursäkta att jag säger detta men är det så som du beskriver det så vill jag lägga den största skulden på hästägarens okunskap då dom förmodligen havererade hovarna med sin tävling.

Fång är inget man leker med och det är svårt nog att snabbt återfå den i ett smärtfritt tillstånd i det akuta läget som Vet och hovis, havererar man det helt genom att även tävla med en fånghäst så tycker jag det är snudd på förtal att lägga över skulden på Vet utan kanske skulle man ha ödmjukheten att ransaka sig själv i stället för att snabbt slänga över skulden på ngn annan.

Många skulle prova med att peka på sig själv i spegeln innan dom pekar ut ngn annan syndabock.

Hårda ord är det jag vet det men det är klassiskt för många av dagens okunniga hästägare. Man vet inte utan man tror att man vet tills den dagen man lär sig att man inget vet utan bara tror.Och den dagen kommer då man slutar tro och i stället lära sig att veta.

Tyvärr vet jag inte exakt vad som hände från fånganfallet och fram till sommaren, då jag inte kände familjen då. Exakt vad de gjorde under sommarmånaderna, med klinikbesök o dylikt vet jag tyvärr inte heller (jag träffade hästen för första gången i juni, sedan flyttade vi till stallet i augusti). Hästen var fångskodd med avlastad tå, så mkt vet jag. Men exakt vilken behandling den då fick kan jag inte svara på.

Tyvärr kan jag inte fråga de heller eftersom jag nu flyttat från stallet. Stallägaren började lägga sig i min hästskötsel (fast jag inte sagt ngt om hennes till henne) och poängterade att hon som stallägare har rätt att bestämma hur de inhyrda hästarna ska skötas, och att hon inte accepterar olika synsätt i sitt stall! (så ni må tro att det inte varit lätt att prata fång med henne...:crazy: !!)

T.ex. så kunde hon inte förstå varför jag ville ha vatten till hästarna i hagen på dagen, det var bara ett jobbigt och besvärligt företag enl. henne (trots 3 högivor/dag i hagen). Hon kunde inte heller se när min fölunge var sjuk trots att jag bara behövde slå en hastig blick på honom, o nej, han blev inte sjuk för att han drack för dåligt med vatten, trots att både vi och veterinären ställt samma diagnos... Och att jag inte ville ha mina barfotahästar i en hage med blankis?! Hon skulle ALDRIG tveka att ha sina hästar där (de är fö skodda o broddade)!

Så om de är okunniga el. ej, det är upp till er att bedömma. Jag vill inte lägga skulden på någon när jag inte har alla fakta som krävs, och det är heller inte mitt syfte, utan jag undrade om den där 1-års boxvilan var en vedertagen metod?

Nu var frågeställningen riktad till SO Hovslagare och inte till dig.

De veterinärer jag har träffat, har haft en ambition och det är att få igång hästen så snabbt som möjligt. Det har handlat om allt från ledskador, muskelskador och även fång. Nu senast våran lilla påläggskalv som skadade ögat, pga pupillen reagerade för starkt på ljus tvingades han tyvärr att stå inne. Läkte gjorde det visserligen, men inte i önskad takt. Veterinären ordinerade omedelbar utegång med ett tejpat öga och en ful luva,:o och se där vad händer då? Jo plötsligt började takten på läkningen öka avsevärt, och snart kan mössan plockas bort. Den här veterinären resonerade på samma sätt som de flesta jag träffat tidigare, låt hästen få röra på sig i den utsträckning som den själv väljer. I den akuta fasen kanske man bör hålla pållen i stillhet, men sen så bör den få börja röra på sig igen sakta med säkert.

Om hästen står stilla under en lång tid, riskerar man endast andra bieffekter. De vet nog alla veterinärer, så därför ställer jag mig frågande till en boxvila på ett år. Min egen häst fick erlichea för ett par år sedan, som pricken över iet drabbades hon även av en mindre släng av lunginflammtion. Orsaken var att hon hade väldigt ont i sina muskler, trots att hon vistades ute hela dygnet i vanlig hage stod hon i princip stilla på en punkt. Detta gav slembildning i lungorna, som sen utvecklades till en lunginflammtion mitt i sommaren. Enkom pga hästen stod alldeles för stilla, hästar är byggda för att hålla sig i rörelse det är så deras system fungerar. Bllir dom stillastående slutar systemet att funka.

Liebling skrev:
Jag vill inte lägga skulden på någon när jag inte har alla fakta som krävs, och det är heller inte mitt syfte, utan jag undrade om den där 1-års boxvilan var en vedertagen metod?

Nej alla fångbehandlingar är individuella både avseende beslag,barfota,rörelse eller boxvila.I just det här fallet så kan det ju vara så att ägarna genom sitt "förfarande" orsakat sådana skador innan den kom in på kliniken första gången att man från klinikens sida såg det som nödvändigt med strikt boxvila i det första läget.

Vi leker med tanken att Vet sa att den måste f.o.m. nu ha strikt boxvila och utifrån skadornas omfattning kan det bli tal om långvarig boxvila, ja ända upp till ett år. Som många andra hästägare så har vissa en viss förmåga att inte ta in en hel mening utan "tappar bort" vissa ord. I det här fallet så kan jag tänka mig att ägarna uppfattade Vets svar som Hästen skall ovilkorligen ha strikt boxvila i ett år. Ja då blir det liksom pannkaka av allt ihopa.

Själv vill jag alltid ha direkt info från Vet,klinik för att inte det skall bli några missförstånd i behandlingspricessen och hur väl jag än känner hästägaren så litar jag ALDRIG på deras återgivande utan jag ringer Vet eller åker om möjligt upp till Kliniken för koll av plåtar samt ta del av journalen för att inte själv klanta till det mer än nödvändigt. Ett tips är att ni som är på klinik och det är ngt som hovis skall utföra utifrån diagnos,mm är att be Vet skriva ned fallet på ett papper samt gärna oxå vid behov återge en bildteckning utifrån skador brott mm som inte utifrån syns.

Senast i dag åkte jag till en klinik för att ta del av journal,röntgenbilder mm avseende ett komplicerat hovbensbrott som är ett år gammalt och inte vill läka enbart för att ägaren bett mig åta mig fallet och man har nu satt sitt sista hopp på mig. Jättekul känns det att få det förtroendet men jag förstår inte vad jag kan göra som inte tidigare är gjort och utifrån historik samt framkommen fakta känns det som ett hopplöst fall och denna hov kommer knappast ge mig någon fritid denna helg utan mala som en tung börda. Tack o lov har jag många skickliga kolleger att "bolla" denna hov med så med deras erfarenhet hoppas jag på att vi tillsammans kommer fram till en lösning innan måndag då jag kommer förstöra deras helg med massa tjat.

Nog om det, se det som en ( ) att förstahand info är mer trovärdig än andra och tredjehandsuppgifter där man själv gärna håller undan med vissa delar av sanningen,(ofta den delen av sanningen som man själv tycker är pinsam).

Att du ställer frågan ang. om ett års boxvila är en normal behandlings metod från en klinik finner jag som helt ok och mitt svar är som tidigare NEJ men att SO Hovslagare utifrån sitt yrke "påstår" att en viss klinik har det som generell behandlingsmetod finner jag som rent pinsamt dåligt påläst av honom.

Nämda klinik och deras hovis har hitils behandlat drygt 600 fångfall och alla har varit individuella behandlingar utifrån trauma,skador,rotation,försvagad vävnad mm och jag vet att hela 85% av alla fångbehandlingar varit helt återställda inom ett års behandling. Och det vet jag inte genom andra eller tredjehansuppgift utan genom att helt enkelt frågat källan.

Camilla_H skrev:
Tappa inte bort mitt inlägg, är ni snäll! :o Ingen som har gått in och kikat och som har kommentarer?:confused: :D

Och vad är frågan denna gång???

Susan skrev:
Enskilda fall är inte så intressanta exakt vad som händer, däremot är ju metoder högst relevanta att diskutera

Då kanske vi kan lägga ner dessa två enskilda fall som tidigare så hett diskuterats och som du själv så flitigt engagerat dig i avseende det ena fallet.

hej. min ponny togs bort i början på februari pga fång. han hade haft fång tre gånger innan under de senaste tre åren. denna gången fick han det mitt i vintern(efter jul). jag tog ut distrikt veterinären och han skulle ha butta i 14 dagar. han hade då gått barfota i ca 1½ år. de senaste gångerna som han fått butta så har man märkt skillnad redan efter ett par dagar men denna gången så hände ingenting...

när jag var ute i stallet efter jobbet vid 00.00 så låg han ner och när han försökte resa på sig så kom han nästan inte upp. när han väl kom upp så höll han på att ramla omkull, det var jätteläskigt och jag blev helt hysterisk å trodde att han höll på att dö. jag ringde ut vet mitt i natten men hon hittade inget direkt fel på honom förutom fången då. han hade antagligen sådana smärtor. hon gav honom en dos intravenöst smärtlindrande. pulsen låg väldigt högt fastän han hade stått på medicin i 6 dagar.

detta hände ett flertal gånger under veckan... vet sa att vi skulle vänta medicineringens 14 dagar och se hur han mådde då. när denna tid gått så hade han fortfarande smärtor trots maxdos av buttan... jag beställde då tid i skara och åkte dit. röntgen visade både rotationer och sänkningar (måttliga) båda fram. han fick på sig paddar och stod i box med samma dos butta. ett tag gick det åt rätt håll men när han stått där i 6 dagar så ringde vet på morgonen och sa att han fått kraftig kolik under natten. egentligen ville dom öppna honom men det gick inte pga fången. han fick då dropp och fortsatt medicinering.

efter detta blev fången bara sämre och sämre. han åt inte och krafsade av sig paddarna. detta var på onsdagen. på fredagen så åkte jag upp och pratade med vet som då tyckte att vi skulle ta bort honom. de var tvungna att slanga honom varje dag för han spydde i magsäcken. han hade så ont min lilla ängel och vet sa att det var djurplågeri att låta honom stå så... det jobbigaste beslut jag nånsin tagit...

oj det här blev långt... jag skulle aldrig låta ett djur stå med sådana plågor nånsin!!! kan inte hjälpa att undra varför inte buttan hjälpte denna gången? när det har fungerat så bra förut?? PL kanske har svar på det???

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Hästvård Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är välkomna att diskutera problem och problemlösningar. Diskussionen kan omfatta de som...
39 40 41
Svar
805
· Visningar
73 268
Senast: bara-undrar
·
  • Låst
Hästvård Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är välkomna att diskutera problem och problemlösningar. Diskussionen kan omfatta de som...
43 44 45
Svar
886
· Visningar
72 670
Senast: Zora
·
  • Låst
Hästvård Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 3 Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är...
35 36 37
Svar
731
· Visningar
57 580
Senast: Tez1
·
  • Låst
36 37 38
Svar
742
· Visningar
59 155
Senast: Curlyhorse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar