Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d
Likadant är det med en mulåsna jag är bekant med...en annan vet.har behandlat den varje gång och han säger samma sak...svarar inte mulåsnan på den behandling man sätter in i hemmastallet förordar han också avlivning.
Här i tråden pratas det om behandlingar på flera månader/år!..
Personligen är jag inte för laborering med levande djur och börjar man snacka om långvarig, smärtsam behandling backar åtminstone jag ur...Den ska svara på första behandlingen om det ska vara en idé att gå vidare, är min åsikt. Det måste finnas en gräns för vad man utsätter ett djur för...
Det är tydligt att det är stor skillnad på veterinärer i landet. En bekant till mig hade en ponny som ofta drabbades av fång men som svarade rätt bra på Finadyne och sandhage...tills en dag det inte funkade längre och dv som kom ut och som var den som alltid skött detta förordade avlivning omg., om de inte såg skillnad på ett dygn ,av djurskyddsskäl. Inte tal om att åka in på klinik och börja med någon annan form av behandling.SO Hovslagare skrev:Som vanligt så håller jag inte med dig.
Den här hästen har ju som det framgår av Lieblings berättelse varit i kontakt med veterinär under en lägre tid. De allra flesta hästägarna kommer aldrig någonsin i närkontakt med fång.
Man måste inte vara fångexpert för att man är hästägare.
Ägarna har kanske inte förstått hur allvarligt detta är eller så är dom känslomässigt förblindade så att dom inte kan se situationen klart.
Som jag har förstått det hela från Lieblings berättelse så borde veterinären ha stoppat detta tidigare och tagit bort hästen oavsett vad ägarna ville.
Likadant är det med en mulåsna jag är bekant med...en annan vet.har behandlat den varje gång och han säger samma sak...svarar inte mulåsnan på den behandling man sätter in i hemmastallet förordar han också avlivning.
Här i tråden pratas det om behandlingar på flera månader/år!..
Personligen är jag inte för laborering med levande djur och börjar man snacka om långvarig, smärtsam behandling backar åtminstone jag ur...Den ska svara på första behandlingen om det ska vara en idé att gå vidare, är min åsikt. Det måste finnas en gräns för vad man utsätter ett djur för...