Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 5

Det kan jag till viss del tala om.
Den som författat den första hovvårdsboken i Sverige var professor Åkerblom. En stor del av innehållet i den komemr från tysk litteratur. däribalnd detta med hovmekanismen och strålen. - Men Herr Åkerblom tog bara med hälften - han översatte inte allting.

I dessa böcker beskrivs ofta strålen hovmekaniskem som en blodpump ett Xtra hjärta, och riktigt så var det inte. Blodets återtransport från benen är mer komplicerat och sköts av själva rörelsen.

Nästa hovvårds bok skrevs av Lars Erik Magnusson och byggertill stor del på Åkerblom

så därför har vi haft en övertro på strålens betydelse....

Detta enl. en initierad källa.

Sedan menar tydligen Chris att det som man tidigare trott att hoven vidgat sig i sidled så mycket, tydligen inte var den stora rörelsen i hoven - utan som han skriver upp - ned, men det kan kanske annars någon trevlig hovslagare förklara bättre.
En vild gissning axialt - proximalt??? Grabbar???

Senast ändrad:
Sv: Hovslagare - era synpunkter!

Angua skrev:
*kl*
hett ämne det här med hovar...
törs man slänga in en annan fråga här utan att bli halshuggen?
Lamellrandsröta på skodd häst, hur brukar ni behandla det? Komma åt det när skon är av är en sak, men däremellan? Hovbad?
Enklast vore väl att plocka av skon så jag kunde ha koll varje dag, men pålle är plattfotat överkänsligt fullblod, så det är inte alternativ ett.
Några tips?

Att i dessa fall försöka verka till friskt samband brukar vara föga framgångsrikt på en plattfotad hov och leder endast till både sultryck från skon samt ömmande bärrand.

I dom här fallen har jag "ganska" framgångsrikt verkat hoven normalt,därefter med en sk "loop knife" (hovkniv) renskurit alla små infekterade bärrandsingångar samt slutligen med loopen dragit en ca en till två mm djup skåra i hela lammelranden trån trakt till trakt. Därefter har jag fyllt upp alla håligheter samt den urskårade bärranden med Soul Pack och därefter anlagt skon. Det brukar funka väldigt bra och bärrandsrötan avtar markant redan till nästa skoning som bör vara mella sex till sju veckor.

Det som jag funderar på är att du i ett senare inlägg skriver att även din andra häst som är barfota även drabbats av bärrandsröta. Kom denna röta ungefär samtidigt på båda hästarna??? I så fall undrar jag om det inte är ett miljörelaterat problem såsom har du bytt stall,hage,strö,slutat mocka,radikalt ändrat foder på båda eller går dom i en hage som under lång tid varit hårt utsatt för många hästar utan vila och omplöjning?

Angua skrev:
*kl*
hett ämne det här med hovar...
törs man slänga in en annan fråga här utan att bli halshuggen?
Lamellrandsröta på skodd häst, hur brukar ni behandla det? Komma åt det när skon är av är en sak, men däremellan? Hovbad?
Enklast vore väl att plocka av skon så jag kunde ha koll varje dag, men pålle är plattfotat överkänsligt fullblod, så det är inte alternativ ett.
Några tips?

Modigt av dig att våga fråga.
Själv vågar jag knappt svara.:crazy:
Det mesta jobbet måste självklart göras vid varje skoning.
men du ville veta vad du kan göra mellan skoningarna.
Bärrandsröta orsakas ofta av både svamp och bakterier.
Bakterierna tar man ofta knäcken på med väteperoxid då bakterierna som frodas vid bärrandsröta inte gillar syre.
Till svampinfektionen är tvätt med klorin bra.
Du kan även badda lite med jodopax nån gång då och då.
Jodopax verkar uttorkande på sulan det kan ofta vara bra på platta fullblod. Om du paltar ner hovväggen torka av med en trasa uppblött i olivolja. Lycka till.

Hjälp!!

Finns det någon i den här världen som vet hur man blir av med bockhov. Min häst har nästan precis fått det. Vetrinärerna och hovslagare säger att det är bara att aliva honom. Han har inte ont men han får röreslestörningar av det. Är det någon som kan berätta för mig hur jag kan ta mig vidare? han har haft det i några månader nu och det ser jätte fint ut men jag behöver information om någon bra hovslagare som vet hur man ska göra? Jag är tacksam för alla svar jag får. Jag vill inte förlora min häst.

Hälsningar Therese:confused:

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 5

SO Hovslagare skrev:
Hovplast kan vara en räddare i nöden ibland men
det finns betydligt större problem med akrylplaster än huruvida det sitter kvar. Det är inget man ska laja med om man inte vet exakt vad man håller på med. Det är inget för helgutbildade hemmapulare att kleta dit i stället för den hov som borde sitta där. Om ni är negativa till järn som slitskydd så borde ni vara ännu mer negativa mot akrylplaster.
Jag ska återkomma med lite bilder på en ponny som fick en svampinfektion under hovplasten. Det tog från juli till april att få hästen frisk i hoven.

Denna svampinfektion i hoven är orsakad av en felaktig plastning.

halvagg1.jpg

halvagg2.jpg

halvagg3.jpg

halvagg4.jpg

halvagg5.jpg

Hej på er..

Jag tycker att ovanstående inlägg är mycket bra, det visar upp plastens negativa sidor...

Mvh stuv

stuv skrev:
Hej på er..

Jag tycker att ovanstående inlägg är mycket bra, det visar upp plastens negativa sidor...

Mvh stuv

Och även dom positiva;)

Det tråkiga med denna hästen är att det var en vanlig hovklyfta från början. Allt enl. ägaren. Jag blev kontaktad när hästen var i detta tillståndet. Deras hovis hade bara en lösning på problemet, Att plasta vidare.

Sv: Hjälp!!

Magallanes skrev:
Finns det någon i den här världen som vet hur man blir av med bockhov. Min häst har nästan precis fått det. Vetrinärerna och hovslagare säger att det är bara att aliva honom. Han har inte ont men han får röreslestörningar av det. Är det någon som kan berätta för mig hur jag kan ta mig vidare? han har haft det i några månader nu och det ser jätte fint ut men jag behöver information om någon bra hovslagare som vet hur man ska göra? Jag är tacksam för alla svar jag får. Jag vill inte förlora min häst.

Hälsningar Therese:confused:

Det är omöjligt att svara på så vida du inte börjar med att förklara hur denna bockhov har uppkommit. Kan du berätta lite om när och hur detta skedde samt vilket trauma som låg till grund för detta så kanske du kan få lite tips från ngn bra hovis här eller från ngn annan SHP:are.

SO Hovslagare skrev:
Och även dom positiva;)

Det tråkiga med denna hästen är att det var en vanlig hovklyfta från början. Allt enl. ägaren. Jag blev kontaktad när hästen var i detta tillståndet. Deras hovis hade bara en lösning på problemet, Att plasta vidare.

Vilken tur att du hade en annan ide som inte va lika okunnig som den andra hovisens enda lösning.

Det är bra tur att det finns utbildade hovisar som både innehar gesällbrev samt genomgått fortbildnings blocken för hästarnas väl.

Bra jobbat Svante.

hovis skrev:
Vilken tur att du hade en annan ide som inte va lika okunnig som den andra hovisens enda lösning.

Det är bra tur att det finns utbildade hovisar som både innehar gesällbrev samt genomgått fortbildnings blocken för hästarnas väl.

Bra jobbat Svante.

Det fick räcka med en utbildad hovis.

De som hade gesällbrev var för upptagna med att titta beundrande på varandra:D

..............................

Nej fel, I spegeln ;)

skuggi skrev:
För det första:
Jag ger mig inte på att raspa av halva hoven på min häst utan utbildning :p Det jag ville veta var om det jag lärt mig är något som faktiskt stämmer, för i så fall lär jag kunna övertala min hovis att sköta barfotaverkandet åt mig. Så oroa dig inte för pållen ;)

Ok, jag hade nog inte fattat att man räknade vita linjen till hovväggen... För det var på den som hästen skulle gå. Blir ju lite tokigt när man inte själv har helkoll. Men då låter det inte heltokigt det han säger iaf?

Han är inte AANHCP:are, tror jag, men det är väl knappast någon garanti ändå för att man har bra utbildning? (tänker på ett mail jag fått av en AANHCP:are :devil: ) Vet inte var/om han har utbildat sig, är iaf vanlig hovis sen tidigare om jag inte minns fel. Han kör enligt en man som heter Ramey (om inte minnet sviker förståss) och som har skrivit en bok i ämnet...

Ska kolla upp norrmannen lite mer, så återkommer jag med rapport! :D
Ramey är en av de mest kända hovvårdarna inom AANHCP. Liksom Jackson och många fler i organisationen är han hovslagare i botten. "Din" norrman kanske gick på Rameys clinic i Norge för några år sedan?
I övrigt har han skrivit en bra bok för några år sedan samt har en hemsida som är bra mycket mer uppdaterad än boken.

Jag gör "hålfot" om hoven "säger" att en sådan behövs, vilket är väldigt bra eftersom det främjar hovmekanismen. Men jag vill som sagt inte att hästen skall gå enbart på sulan i tån om det inte är nödvändigt eftersom det bäddar för ömhet.

SO Hovslagare skrev:
Hovplast kan vara en räddare i nöden ibland men
det finns betydligt större problem med akrylplaster än huruvida det sitter kvar. Det är inget man ska laja med om man inte vet exakt vad man håller på med. Det är inget för helgutbildade hemmapulare att kleta dit i stället för den hov som borde sitta där. Om ni är negativa till järn som slitskydd så borde ni vara ännu mer negativa mot akrylplaster.
Jag ska återkomma med lite bilder på en ponny som fick en svampinfektion under hovplasten. Det tog från juli till april att få hästen frisk i hoven.

Jag har aldrig menat att använda plaster istället för järnskor, det är en NÖDlösning. Jag har hittils aldrig behövt använda det.
Då man ändå kletade dit plast kunde man väl ändå ha skippat skon (på den dittils oskodda hästen), var min tanke.

SO Hovslagare skrev:
Till svampinfektionen är tvätt med klorin bra.

.
Om ni använder Klorin,kolla ev stallkatters beteende!;) :D
Mina katter blir helt GALNA om de känner lukten av Klorin och kastar sig handlöst mot doften och rullar sig..liten lustig bieffekt:rofl:
Men det kanske bara är mina katter som får fnatt av den lukten?:D

Jag tänkte bara bidra med den erfarenheten ifall nån häst inte gillar katter runt fossingarna :angel::D

stuv skrev:
Hej på er..

Mvh stuv
En annan negativ sida är väl att plasterna är rätt giftiga att hantera.. :crazy:
Mvh Miljömajja;)

Kan man bli Krav-märkt Hovis?:angel: :rofl:

emindy skrev:
Jag har aldrig menat att använda plaster istället för järnskor, det är en NÖDlösning. Jag har hittils aldrig behövt använda det.
Då man ändå kletade dit plast kunde man väl ändå ha skippat skon (på den dittils oskodda hästen), var min tanke.

Nu kopplade det vilken häst du menade.
Det tar ett tag ibland:D Nej jag tycker att han gjorde rätt som skodde, om inte annat så som ett skydd för plasten. Det är dyrt att plasta så man har ett ansvar mot kunden att se till att det funkar.
Åker plasten av så får kunden stå för en plastning till.
Inte så kul alla gånger.

Lilla Skutt skrev:
En annan negativ sida är väl att plasterna är rätt giftiga att hantera.. :crazy:
Mvh Miljömajja;)

Kan man bli Krav-märkt Hovis?:angel: :rofl:

Visst kan man det.
Jag är både kravgodkänd lantbrukare och Hovslagare.
Då måste man väl per automatik bli kravmärkt hovslagare:idea:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Hästvård Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är välkomna att diskutera problem och problemlösningar. Diskussionen kan omfatta de som...
39 40 41
Svar
805
· Visningar
73 278
Senast: bara-undrar
·
  • Låst
Hästvård Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är välkomna att diskutera problem och problemlösningar. Diskussionen kan omfatta de som...
43 44 45
Svar
886
· Visningar
72 684
Senast: Zora
·
  • Låst
Hästvård Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 3 Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är...
35 36 37
Svar
731
· Visningar
57 580
Senast: Tez1
·
  • Låst
36 37 38
Svar
742
· Visningar
59 155
Senast: Curlyhorse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Uppdateringstråd 30