Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

hovis skrev:
Har den varit på Strasser:s klinik??

Nope.
Den har varit hos dina idoler.
Jag vet att det förra året diskuterades inom SHF
huruvida man skulle få kvarstå som medlem om man förespråkade och utövade ej vedertagna verkningsmetoder. Det diskuterades Bl a. en stadgeändring för kunna att kasta ut dessa. Om det blev nån ändring vet jag inte, Men detta att ha fånghästar på boxvila i ett år
utan sjukbeslag kan väl inte sägas vara vedertaget?

Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 5

hovis skrev:
Jag tyckte det va jättebra att han flertalet gånger poängterade att det är bra att anlita utbildad hovis samt vikten av att denna hovis även genomgått fortbildningsblocken för att kunna lita på hovisens kompetens då den fortbildningen är grunläggande för det slutliga mästarbrevet.

Visst han sa att det är viktigt med en utbildad erfaren hovis. Utbildad sa han bara en gång fortbildad sa han en gång erfaren sa han flera gånger. Han sa dessutom att "raka tåaxlar bara va att glömma" -konstpaus- "det finns inte" utan att utveckla det.
Han sa att flappskon "inte ökar hovmekanismen" -konstpaus- "fast den gör det" utan att utveckla det. Han sa att hovkapseln ljuger. Utan att utveckla det. Han visade bilder på en sned hov som var inskränkt på ena sida sidan och utflyten på andra och sa att denna hov får man inte räta upp för den är sned i hovben och kronben, varvid flera hästägare drog efter andan. Dom förstod honom som att utflytningen inte fick tas bort, Han utvecklade inte det heller vidare.

Vet inte vad jag tycker att det där mästarbrevet är värt numera.
Och det kan jag säga att det nämnde han inte.

Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 5

SO Hovslagare skrev:
Visst han sa att det är viktigt med en utbildad erfaren hovis. Utbildad sa han bara en gång fortbildad sa han en gång erfaren sa han flera gånger. Han sa dessutom att "raka tåaxlar bara va att glömma" -konstpaus- "det finns inte" utan att utveckla det.
Han sa att flappskon "inte ökar hovmekanismen" -konstpaus- "fast den gör det" utan att utveckla det. Han sa att hovkapseln ljuger. Utan att utveckla det. Han visade bilder på en sned hov som var inskränkt på ena sida sidan och utflyten på andra och sa att denna hov får man inte räta upp för den är sned i hovben och kronben, varvid flera hästägare drog efter andan. Dom förstod honom som att utflytningen inte fick tas bort, Han utvecklade inte det heller vidare.

Hm... imponerande, verkligen:angel:

Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

peter_lundin skrev:
Detta är verkligen inte lätt att svara på.
Om två veckor skall jag på en kurs "etik i djurskyddsarbetet" fråga igen efter det så får vi se om jag ev blivit klokare!
I praktiken är det nog oftast så att det inte blir ngt djurskyddsärende så länge djurägaren följer vets ordination även om den skulle kunna anses vara oetisk.
PL

Låter som en intressant kurs berätta gärna mer när du gått kursen.

Hur är det, kommer klinikvet och "bushveterinärer" nånsin i konflikt med länsveterinären pga olika behandlingsmetoder och/eller vad som kan anses som etiskt eller finns det även där en stark kåranda som gör att befogad kritik är ovanlig inom yrkeskåren?

Sv: Hovslagare - era synpunkter!

Nej så kan det absolut inte funka.
Det va en nästan skrattretande teori. Inte så skrattretande för hästarna dock.

Du kan få en längre utläggning senare för nu måste jag åka och jobba.

Det låter som att man vill att hästen ska få belastningsfång.

Hovbensrotation heter det när hovbenet "tippar" och har släppt i lamellranden.

Tanken är då att hästen ska inte belasta hovväggen och traktstöden när den går. Belastningen ska ligga på främre delen av sulan och strålen. Man gör då som en liten urskålning på båda sidor av hoven, lite som en hålfot (svårt att förklara utan bild..). Kanterna på hoven ska också rundas av såpass mycket att hovväggen inte belastas på någon punkt. Man rundar från bärranden, den ska belastas.
När hovväggen belastas flyter den ut och sträcker ut bärranden. När bärranden sträcks ut förlorar hovbenet fäste mot hovväggen och kan börja tippa framåt/neråt vilket kan ge en plattare sula. Varefter som hovväggen avbelastas ska hoven återta en korrekt from och hovbenet fästa upp mot hovväggen så att hoven blir mer skålad på undersidan.
Grundteorin stämmer nog i mångt och mycket men som i de allra flesta fallen så överdrivs det en hel del. Hovväggen rundar man av när man verkar, det är ju alla överens om. Men kanske rundar man inte av så mycket så att man flyttar in bärytan innanför vita linjen? Ju mer man "avlastar" hovkapseln desto mer måste man ju belasta någon annanstans eller hur? Här blir det sulan och strålen som får ta hand om belastningen. Givetvis kan man raspa in till vita linjen om man vill få bort en utflytning på någon del av hovväggen men inte hela vägen runt om hela hoven. Hörnstöden bär vikt på mjuka underlag oavsett hur mycket man verkar ner dem. Man kan skydda hörnstöden med en sko. Strålen ska inte ta i marken före bärranden (enligt min teori). Däremot ska den vara så hög att den kan ge stöd åt sulan i själva genomtrampet. Bärranden/hovkapseln ska landa först, den pressas uppåt av mottrycket från marken och sula och stråle pressas nedåt mot marken av hästens tyngd. Microskopiskt sett så blir det en ganska mjuk och elastisk isättning som sker i flera faser. Är stråle och sula för "höga" så får man en slags omvänd hovmekanik. Alltså stråle och sula pressas inåt av markens tryck och i själva genomtrampet förblir hovväggen obelastad om den är för hårt verkad eller för mycket rundad. Detta ger ett för högt tryck på hovens innre mjukdelar samt strålben och elastiska putan. Och dessutom en platt och ganska stum isättning.
Det som skuggi menar med hålfot är nog en hårdare raspning av sidoväggen straxt framför traktvinkeln. Givetvis kan man verka så eftersom det oftast ändå blir så av det naturliga slitaget av hoven. Givetvis inte överdrivet mycket. Lagom är bäst. Vad gäller hovben som har "lossnat" från hovväggen så kallas det för fång. Och det kräver speciell behandling.
Det jag blir nyfiken på är om man pratar om benställningar och exteriöra avvikelser på sådana kurser.. Gör man det eller focuserar man bara på hovens form utan att reda ut hur krafterna uppifrån och underifrån påverkar hovarna?

mvh// Pinge

ps. våran hålfot är till för att vi ska få en mjukare isättning av foten. Hade våra fötter varit platta undertill skulle det bli betydligt stummare för oss när vi springer

:bow: :bow: :bow:

Sådana här svar är både lärorika och intressanta, till skillnad från de hånfulla svar som ibland levereras här. Man behöver inte alltid tycka likadant för att svara trevligt.

Boj skrev:
Nu står det inget om när denna behandling skulle ha skett, för såvitt jag vet tar inte Ultuna emot annat än dagpatienter om inget annat har överenskommits. Bl a därför som såna som jag får åka till Strömsholm fast Ultuna är avsevärt närmare, om inte en veterinär kan ringa innan och övertala om ett intag.

Den häst som jag känner till som behandlats för fång på Ultuna, har absolut inte stått på någon box i ett år. Det är ett bra tag sedan, så varför skulle man gå tillbaka till det gamla och förlegna?

Den här hästen stod inte inne på kliniken utan åkte in med kanske fem veckors intervaller. Jag har inte sagt att denna häst stått på box i ett år, men veterinärerna rekommenderade detta! Men efter ungefär 4-5 månader på strikt boxvila i hemstallet och dessförinnan flera månader i sjukhage (boxstorlek) + box, så hade hästen rejält ont. Ordinationen var alltså STRIKT boxvila i ETT ÅR, men efter 4-5 månader av strikt boxvila mådde hästen så dåligt att veterinärerna började tala om avlivning eftersom den inte verkade klara av den nödvändiga behandlingsformen.

hovis skrev:
För övrigt tror jag att Liebling överdriver en aning och inte delger hela sanningen utan endast det som anses viktigt från ett visst synsett.

Kära hovis!

Vad är det du vill veta? Vilken sanning är det du påstår att jag döljer?! Jag har ingenting att dölja i detta fall, utan jag skrev det jag tyckte var av vikt, men vill du ha mer uttömmande svar så fråga på!! Sluta vara så fördömande om något du inte själv upplevt:mad: !!

skuggi skrev:
Jag har gått en kurs i "barfotaverkning" hos en norrman. Han förklarade så bra (tyckte jag) och det lät logiskt osv. Nu kan jag inte hitta en riktigt detajerad beskrivning på grundtanken hos dessa två "barfotaläger", så jag vet inte om de skulle instämma i det jag fick mig till livs. Men nu vill jag be hovslagare om en kommentar när det gäller denna grundtanke. Är den helt fel, och i så fall varför?
:bow:

Tanken är då att hästen ska inte belasta hovväggen och traktstöden när den går. Belastningen ska ligga på främre delen av sulan och strålen. Man gör då som en liten urskålning på båda sidor av hoven, lite som en hålfot (svårt att förklara utan bild..). Kanterna på hoven ska också rundas av såpass mycket att hovväggen inte belastas på någon punkt. Man rundar från bärranden, den ska belastas.
När hovväggen belastas flyter den ut och sträcker ut bärranden. När bärranden sträcks ut förlorar hovbenet fäste mot hovväggen och kan börja tippa framåt/neråt vilket kan ge en plattare sula. Varefter som hovväggen avbelastas ska hoven återta en korrekt from och hovbenet fästa upp mot hovväggen så att hoven blir mer skålad på undersidan.

Ja, typ tanken i ett nötskal... som jag förstod den.

Så, vad säger ni? Kan det funka såhär?

Pinge måste ha läst detta på ett anorlunda sätt än jag.
Jag läser det som att din kursledare menar att en normalverkad häst per automatik får hovbensrotation. Är det så?
Menar du att hästen hela vägen runt skall gå helt på sulan?
Det är lite svårt att fatta hur du menar.

Utom för Pinge som har huvet lite mer på skaft;)
Har Norrmannen ngn hemsida?

Liebling skrev:
På Ulltuna däremot verkar de göra helt tvärt emot. Där ordinerades en fånhäst boxvila i ett år för att hoven skulle förstöras om så hästen tog ETT enda steg på stallgången?! Detta enligt experten! En massa vetstud var med vid undersökning av fånghästen och skulle väl lära sig ett o annat. Men efter ett par månader av strikt boxvila hade hästen sååå ont! Vissa dagar åt den inget! Då sa vet att nu är det dags att avliva för att detta är inte förenligt med djurskyddet och hästen lider!

Detta va det du ursprungligen skrev.

Liebling skrev:
Den här hästen stod inte inne på kliniken utan åkte in med kanske fem veckors intervaller. Jag har inte sagt att denna häst stått på box i ett år, men veterinärerna rekommenderade detta! Men efter ungefär 4-5 månader på strikt boxvila i hemstallet och dessförinnan flera månader i sjukhage (boxstorlek) + box, så hade hästen rejält ont. Ordinationen var alltså STRIKT boxvila i ETT ÅR, men efter 4-5 månader av strikt boxvila mådde hästen så dåligt att veterinärerna började tala om avlivning eftersom den inte verkade klara av den nödvändiga behandlingsformen.

Sedan tillkommer helt plötsligt att den dessförinnan befunnit sig i sjukhage+box innan den fick strikt boxvila hur nu det kommer sig??

Frågan är allstå vilken ordning denna historia har.

Jag tolkar det som att den först fick fång, sedan av ngn oförklarlig anledning så hade man den i sjukhage i flera månader INNAN man tog upp den till Ulltuna där man då ordinerade den strikt boxvila. Va det så eller hur va det från början.

Berätta gärna hur det gick till i från den dagen den fick fång och vilka åtgärder som gjordes innan den för första gången kördes till Ulltuna. Då kanske det kommer fram lite mer av vikt.

hovis skrev:
Sedan tillkommer helt plötsligt att den dessförinnan befunnit sig i sjukhage+box innan den fick strikt boxvila hur nu det kommer sig??

Frågan är allstå vilken ordning denna historia har.

Jag tolkar det som att den först fick fång, sedan av ngn oförklarlig anledning så hade man den i sjukhage i flera månader INNAN man tog upp den till Ulltuna där man då ordinerade den strikt boxvila. Va det så eller hur va det från början.

Berätta gärna hur det gick till i från den dagen den fick fång och vilka åtgärder som gjordes innan den för första gången kördes till Ulltuna. Då kanske det kommer fram lite mer av vikt.

Nu har jag en liknande historia från vår klinik som jag tror att du såg .
Detta förekommer alltså, 1 års strikt boxvila inga beslag fast ägarna bett om det. Och detta är inte Strasser utan Strömsholm.
Hästen är efter ett år i box fortfarande halt. Nånstans måste väl nån fatta att det är dags att slå ihjäl den stackars hästen?

Ideaal skrev:
:bow: :bow: :bow:

Sådana här svar är både lärorika och intressanta,

Visst är det bra svarat av Pinge men lärorikt är det väl knappast,det tillhör ju hovens grundläggande anatomi vilket du många gånger tidigare visat dig ha kunskapen om.

Det jag funderar på utifrån Liebling:s inlägg är vad denna Norrman tror att hovväggen har för funktion.

stuv skrev:
Hello over there..

Jag har faktiskt tänkt i samma bana som du, att det kanske går att plasta upp bara tådelen, däremot så vet jag inte hur bra det sitter fast. Däremot så vet jag att skor funkar bra som hovskydd, plasten lades dit, dels för att skydda tån vid eventuell tåsläpning och för att inte skon ska fastna i någonting så att hästen gör sig illa.

Mvh Stuv

Nyligen hemkommen med jetlag...

Bara man är noga med att göra enligt instruktionerna och se till att hoven är ordentligt ren och torr är det inga större problem att få det att sitta kvar.
Barfotaverkarna här har använt både SuperFast och ett annat medel som slitskydd vid nödfall. Sitter lugnt kvar till nästa verkning.

skuggi skrev:
Jag har gått en kurs i "barfotaverkning" hos en norrman. Han förklarade så bra (tyckte jag) och det lät logiskt osv. Nu kan jag inte hitta en riktigt detajerad beskrivning på grundtanken hos dessa två "barfotaläger", så jag vet inte om de skulle instämma i det jag fick mig till livs. Men nu vill jag be hovslagare om en kommentar när det gäller denna grundtanke. Är den helt fel, och i så fall varför?
:bow:

Ja, typ tanken i ett nötskal... som jag förstod den.

Så, vad säger ni? Kan det funka såhär?

Jag känner mig högst tveksam.
En frisk hov skall fördela vikten jämt över hela hovens bäryta, däribland hovväggen. Hur stor mustangrundning som görs beror till stor del på underlaget hästen normalt rör sig på, men i grunden kan man säga att bärranden (dvs vita linjen) skall vara den som tar mest vikt.
Men bärranden/vita linjen ÄR hovvägg, bara att det är den inre delen.
Det du pratar om som sträcks vid belastning är lamellranden, och det är bara när den är defekt som den går sönder och orsakar plattfot, hovbensrotation etc

Så jag skulle säga såhär; läs på lite mer innan du börjar försöka dig på att verka din häst, risken är stor att han blir öm om du gör som du sagt här. Du bör bland annat inte försöka lägga större delen av belastningen framme i tån eller lämna strålen för hög...
Kolla även upp vad snubben har för utbildning för jag vet bara av en enda AANHCP;are som bor i Norge, och det är en hon.

axel skrev:
Det låter som att man vill att hästen ska få belastningsfång.

Hovbensrotation heter det när hovbenet "tippar" och har släppt i lamellranden.

Oj! Nej, det är jag som uttrycker mig dåligt! :o
De menar att hästen FÅR hovbensrotation om hovväggen flyter ut för mycket.

emindy skrev:
Nyligen hemkommen med jetlag...

Bara man är noga med att göra enligt instruktionerna och se till att hoven är ordentligt ren och torr är det inga större problem att få det att sitta kvar.
Barfotaverkarna här har använt både SuperFast och ett annat medel som slitskydd vid nödfall. Sitter lugnt kvar till nästa verkning.

Hovplast kan vara en räddare i nöden ibland men
det finns betydligt större problem med akrylplaster än huruvida det sitter kvar. Det är inget man ska laja med om man inte vet exakt vad man håller på med. Det är inget för helgutbildade hemmapulare att kleta dit i stället för den hov som borde sitta där. Om ni är negativa till järn som slitskydd så borde ni vara ännu mer negativa mot akrylplaster.
Jag ska återkomma med lite bilder på en ponny som fick en svampinfektion under hovplasten. Det tog från juli till april att få hästen frisk i hoven.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Hästvård Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är välkomna att diskutera problem och problemlösningar. Diskussionen kan omfatta de som...
39 40 41
Svar
805
· Visningar
73 288
Senast: bara-undrar
·
  • Låst
Hästvård Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är välkomna att diskutera problem och problemlösningar. Diskussionen kan omfatta de som...
43 44 45
Svar
886
· Visningar
72 700
Senast: Zora
·
  • Låst
Hästvård Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 3 Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är...
35 36 37
Svar
731
· Visningar
57 581
Senast: Tez1
·
  • Låst
36 37 38
Svar
742
· Visningar
59 155
Senast: Curlyhorse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar