Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
nephthys skrev:När slitaget börjar närma sig lamellranden får man nog fundera över åtgärder.
Kanske finns det brister i foderstaten, kanske skulle hovkvalitén kunna förbättras med något tillskott eller någon form av hovhärdare? Värt att ägna en tanke åt det.
Normalt sett rör sig hästar inte på så mjukt underlag som normalt finns i ridhus, de är inte skapta för det.
stuv skrev:Hej.
Ja, det är en bakhov i ridhusunderlag, (en av 2)
Mvh Stuv
Det var min första tanke också..jag har bara sett liknande slitningar på riktigt skruttiga hästar..hovis skrev:Den har ingen fysisk skada??? Tänker då främst på has, bakknä,bäcken eller länd.
Quinn skrev:Är det någon som har en aning om varför de har ändrat tvärt på sina fångbehandlingar på Strömsholm? Det var ju inte länge sedan de gjorde reklam i alla tidningar om deras förträffliga behandlingsresultat Då med heartbarsko och hovväggsresektion i de flesta fall.
Nu ska ALLA tydligen vara barfota i stället.... Varför en sådan tvärvändning ? Det måste väl bero på hur sulan ser ut på fånghästen om det är lämpligt med barfota eller ej ? En häst med akut fång som redan har platt, tunn sula eller dåliga hovväggar kan ju inte vara komfortabel utan skor. Den står ju då på sulan.
Har även hört en kronisk fånghäst som de tog av skorna på, den kunde inte gå sedan. Var ohalt då den kom dit (med skor) låg ner efter ett par dagar med akut fång igen. Fick avlivas.
Det måste ju finnas en motivering till denna ändring? Dessutom borde det väl vara individuellt hur man behandlar varje häst.
Lilla Skutt skrev:Det var min första tanke också..jag har bara sett liknande slitningar på riktigt skruttiga hästar..
stuv skrev:Hej.
Nej, men på tådelen har jag bara tagit "ett drag" med raspen för att få bort all smuts, så att plasen fäster bra, undersidan av hoven är väl verkad ca 5 mm.
Mvh Stuv
SO Hovslagare skrev:Dom hade alltså inte släpat bort tån utan dom hade "grävit" bort den i överrullningen. Fanns det fler barfota i samma stall?
Ja visst ,beror nog på att hon verkas med tånghovis skrev:P.S. Din hund verkar ha tappat "tofflorna"
Jag har sett det EN gång faktiskt på "friska" hästar, och då var det en precis nyanlagd ridbana med vasst grus,DJUPT tungt underlag.SO Hovslagare skrev:Jag har sett samma sak men inte riktigt lika långt gånget på häst som bara jobbas i ridhus med underlag av sandblandad stenmjöl
där var det fler hästar i samma stall med liknande bakhovar.
när man väl fick på skor så blev det inget onormalt slitage i tådelen av hov eller sko. Dom hade alltså inte släpat bort tån utan dom hade "grävit" bort den i överrullningen. Det här var B och D ponnys som var halvskodda. Fanns det fler barfota i samma stall?
Boj skrev:Det verkar ju ändå inte vara en generell linje på Strömsholm, att ta av skorna vid fång. Har i veckorna en bekant vars häst fick fång, till Strömsholm bar det av. Hästen fick förutom smärtstillande en specialbeslag, ordinerad boxvila under själva akuta fasen. Därefter ut i liten hage, senare ut i ordinarie hage. Här poängterade man vikten av att hästen skulle komma i rörelse så fort som möjligt, efter det att den akuta fasen hade lagt sig.
SO Hovslagare skrev:Fanns det fler barfota i samma stall?