Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 5

hovis skrev:
Tog du upp det med Chris i dag och vad sa Owe ang. detta problem och har du snackat med Hovis mäster själv ang. deras synsett på rehabeliteringen och vad som du som vanlig hovis kan bättre än en som innehar Mästar brevet??

Nu gör du förmodligen mer än mig nyfiken avseende åtgärder vid fång då du tydligen behärskar detta område bättre än både Chris,Owe samt Micke.

Berätta gärna.

Dom kan det inte så bra dom heller det är det väl ingen som kan.
Men dom är mycket duktiga på att visa upp och marknadsföra sig.
Det är det som ger genomslagskraft i hästsverige.
Det är inte så att alla veterinärer håller med om allt dom säger
jag har hört en hel del kritik från Vet med väldigt mycket klinisk erfarenhet.
Det jag vänder mig emot är att man har hoppat mellan olika behandlingsmetoder för fång, inte så att man behandlat hästarna individuellt utan att man under de sista tre åren har provat olika metoder under olika perioder, med mycket varierande resultat.
Gör man så här så tycker jag det börjar likna forskning och det har man inget tillstånd för. Dessutom så tycker jag att man om så är fallet måste dom upplysa hästägarna om att det forskas på deras hästar. Jag säger inte att det är forskning som pågår men det är i allafall inte alltid vedertagna behandlingsmetoder.

Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 5

jag håller verkligen med detta om marknadsföring.

Det är viktigt att vara på bild i ridsport :D

Rent allmänt också.

Jag har också hört samma funderingar ang. om det är behandling eller forskning ang helt andra behandlingar.

hovis skrev:
Nu gör du förmodligen mer än mig nyfiken avseende åtgärder vid fång då du tydligen behärskar detta område bättre än både Chris,Owe samt Micke.

Berätta gärna.

Så här skriver du på forumet på min hemsida:
Jag säger som Strasser, den skall röra på sig så fort som möjligt dock inte Strasserverkad för då rör dom sig inte alls utan med ngn typ av balanserad individuell avlastning. Jag är ingen mästare på fånghästar men hitils har det "peppar peppar" aldrig gått fel.

Jag kan ju säga att detta ligger väldigt långt ifrån vad både Owe och Chris rekomenderar. Jag håller inte heller med dig då man måste ta hoven förstörda struktur i beaktande och inte rekomendera rörelse.
Själv tycker jag att fånghästen skall stå i sjukhage minst ett par månader därefter succesivt ökad försiktig rörelse.

Vilken typ av fångbeslag brukar du använda?
Hur tidigt?
PL

Susan skrev:
jag håller verkligen med detta om marknadsföring.

Det är viktigt att vara på bild i ridsport :D

Rent allmänt också.

Jag har också hört samma funderingar ang. om det är behandling eller forskning ang helt andra behandlingar.

Det blir så ensidigt när en åsikt blir så högljud att bara den hörs
kritiken och objektiviteten får svårt att komma fram.

peter_lundin skrev:
Vilken typ av fångbeslag brukar du använda?
Hur tidigt?
PL

Extrem tvärtå ursmidd vid hovbensspetsen.

Så tidigt som möjligt helst mitt under den akuta fasen i samarbete med veterinär som ger smärtstillande och lugnande intravenöst.

Allra bäst resultat har jag sett vid de tillfällen då man lyckats komma inom de första 24 timmarna.

Är det en fördel att använda tvärtåad ringsko i stället för vanlig sko?
( eller nackdel? )

Quinn skrev:
Är det en fördel att använda tvärtåad ringsko i stället för vanlig sko?
( eller nackdel? )

Jag har inte sett någon fördel med ökat stöd i traktdelen.
Iofs ingen nackdel heller, jag tror att det har mindre betydelse
Jag körde tidigare tåöppet som blir som en ringsko baktill.

SO Hovslagare skrev:
Det jag vänder mig emot är att man har hoppat mellan olika behandlingsmetoder för fång, inte så att man behandlat hästarna individuellt utan att man under de sista tre åren har provat olika metoder under olika perioder, med mycket varierande resultat.
Gör man så här så tycker jag det börjar likna forskning och det har man inget tillstånd för. Dessutom så tycker jag att man om så är fallet måste dom upplysa hästägarna om att det forskas på deras hästar. Jag säger inte att det är forskning som pågår men det är i allafall inte alltid vedertagna behandlingsmetoder.

Lustigt, det är absolut inte min erfarenhet utifrån dom fall jag varit med om ute på fältet med Chris övervakning.

Där har det snabbt satts in medicinering med strikt boxvila på djup mjukt underlag samtidigt som alla hovarna har verkats med sk "four point trimming" med kraftigt tillbakatagen tå in i lammelranden enbart för att den ödembildning som skapat övertryck i hoven skall kunna sippra ut samtidigt som hela tådelen avrundats med en kraftig tåriktning. Poängen med denna Four point trimmingen är att tådelen skall vara helt fri från tryck samt sulan från strålspetsen och hela vägen fram i tån, hoven belastas alltså då mest på sidodelarna,traktdelarna samt hovens bakre del inkl strålen med ett gott avlastande understöd.

Så snart det akuta stadiet avklingat vilket brukar ta mellan 5-7 dagar skos den med öppentå där den öppna delen slutar i höjd med hovbensspetsen,sulans bakre del fylls med sulplast från strålbenets position och bakåt. Detta brukar ge ett väldigt bra understöd för hovbenet och dom jag har gjort så på har man inte kunnat påvisa ngn smärtsymtom på efter max 24 timmar efter den skoningen och dom kan nu börja vistat i hage.

Resultatet är naturligt vis individuellet och en viktig faktor är om det föreligger hovbensrotation eller inte men konstigt nog så har även roterade hovben återgått till sitt normala läge så snart som efter ett halvår genom denna typ av skoning med en skointervall på fem veckor.

Jag håller med dig SO att det är viktigt att snabbt dels få dom smärtfria samt så snart som möjligt se till att dom börjar röra på sig. Sedan gäller det för hästägaren att succesivt trappa upp mängden rörelse samt vara lyhörd för ev. bakslag i rörelsemönstret och i så fall snabbt kalla på vet.och hovis för kontroll.

Varför nu man tydligen inte gör ngt alls eller laborerar hit o dit har jag ingen aning om men jag skall kolla upp det med källan då jag finner det som konstigt utifrån hur bra resultat i alla fall mina kunders fånghästar har haft. Förmodligen har jag haft en enorm tur helt enkelt på mina få fall i förhållande till Hovisen på Strömsholms drygt 600 fall.Det kanske är så att ju mer kunskap och erfarenhet man införskaffar ju svårare är det att finna en lämplig individuell lösning.

Jag vet att jag verkar tjatig men jag har sett en klar ökning avseende fång sedan man började fodra med det där förbannade hösilaget. Jag har naturligt vis inga belägg för att det finns ett samband men för mig är det helt onaturligt att fodra en häst med en mage med ett foder avpassat för kor med fyra magar. Känner även flertalet travtränare som helt håller på att gå ifrån hösilag då dom oxå börjar bli misstänksamma.

SO Hovslagare skrev:
Så här skriver du på forumet på min hemsida:
Jag säger som Strasser, den skall röra på sig så fort som möjligt dock inte Strasserverkad för då rör dom sig inte alls utan med ngn typ av balanserad individuell avlastning. Jag är ingen mästare på fånghästar men hitils har det "peppar peppar" aldrig gått fel.

Jag kan ju säga att detta ligger väldigt långt ifrån vad både Owe och Chris rekomenderar. Jag håller inte heller med dig då man måste ta hoven förstörda struktur i beaktande och inte rekomendera rörelse.
Själv tycker jag att fånghästen skall stå i sjukhage minst ett par månader därefter succesivt ökad försiktig rörelse.

Och jag har inte ändrat på den inställningen.

Host, harkel....

Kan ni inte fortsätta ert två-mans krig via mejl eller på nåt annat sätt? Detta tjafs sänker anseendet för hela hovslagarkåren till botten för allmänheten.

Mvh stuv

Jag håller INTE med Stuv. Man kan även kalla 2-manskriget för diskussion. Om alla har samma åsikt blir det inte lika intressant. Jag tycker det är bra att man tar upp olika aspekter på fångbehandling. För-nackdelar och personliga erfarenheter. Tyvärr finns det inte rätt och fel då det gäller fång. Det finns alltså ingen patentlösning utan man får nog se från fall till fall. Bra med tips får erfarna hovslagare då praktisk erfarenhet ej är att förringa. Fortsätt "enmanskriga" lite till. Jag tycker det är värdefullt med intresserade hovslagare, vilket det är brist på i landet...

Själva diskussionen tycker jag kan vara kvar och jag tror inte det är den stuv reagerar på utan snarare tonen hos en del användare.

Somliga måste krydda sin inlägg med 'slängar' hela tiden. Och går så hårt åt andra användare att det börjar bli rätt tomt här.
Det avslöjar ju bara hur 'personligt' detta är för somliga...

kanske dags att byta namn på tråden igen...

Herre på täppan ;)

Eller; störst bäst och vackrast :rofl: :rofl: :rofl:

Det tråkiga är ju att det finns ju lågmälda, eftertänksamma hovisar, - men de drunknar ju i larmet här.

Senast ändrad:

Quinn skrev:
Jag håller INTE med Stuv. Man kan även kalla 2-manskriget för diskussion. Om alla har samma åsikt blir det inte lika intressant. Jag tycker det är bra att man tar upp olika aspekter på fångbehandling. För-nackdelar och personliga erfarenheter. Tyvärr finns det inte rätt och fel då det gäller fång. Det finns alltså ingen patentlösning utan man får nog se från fall till fall. Bra med tips får erfarna hovslagare då praktisk erfarenhet ej är att förringa. Fortsätt "enmanskriga" lite till. Jag tycker det är värdefullt med intresserade hovslagare, vilket det är brist på i landet...

Hej.

Nu har ju nån "städat" bort deras tjafs så det ser relativt trevligt ut igen... Jag tyckte bara att yrkesfolk kan uppträda så att yrket åtnjuter aktning och respekt ;)

Mvh Stuv

stuv skrev:
Host, harkel....

Kan ni inte fortsätta ert två-mans krig via mejl eller på nåt annat sätt? Detta tjafs sänker anseendet för hela hovslagarkåren till botten för allmänheten.

Mvh stuv

Jag tycker det stärker vår trovärdighet att vi inte klappar varandra på kinden och håller med varandra och veterinärer i alla lägen.
Sen att det kan bli lite onyanserat emellanåt roar väl alltid någon.

hovis skrev:
Lustigt, det är absolut inte min erfarenhet utifrån dom fall jag varit med om ute på fältet med Chris övervakning.

Där har det snabbt satts in medicinering med strikt boxvila på djup mjukt underlag samtidigt som alla hovarna har verkats med sk "four point trimming" med kraftigt tillbakatagen tå in i lammelranden enbart för att den ödembildning som skapat övertryck i hoven skall kunna sippra ut samtidigt som hela tådelen avrundats med en kraftig tåriktning. Poängen med denna Four point trimmingen är att tådelen skall vara helt fri från tryck samt sulan från strålspetsen och hela vägen fram i tån, hoven belastas alltså då mest på sidodelarna,traktdelarna samt hovens bakre del inkl strålen med ett gott avlastande understöd.

Så snart det akuta stadiet avklingat vilket brukar ta mellan 5-7 dagar skos den med öppentå där den öppna delen slutar i höjd med hovbensspetsen,sulans bakre del fylls med sulplast från strålbenets position och bakåt. Detta brukar ge ett väldigt bra understöd för hovbenet och dom jag har gjort så på har man inte kunnat påvisa ngn smärtsymtom på efter max 24 timmar efter den skoningen och dom kan nu börja vistat i hage.

Resultatet är naturligt vis individuellet och en viktig faktor är om det föreligger hovbensrotation eller inte men konstigt nog så har även roterade hovben återgått till sitt normala läge så snart som efter ett halvår genom denna typ av skoning med en skointervall på fem veckor.

Jag håller med dig SO att det är viktigt att snabbt dels få dom smärtfria samt så snart som möjligt se till att dom börjar röra på sig. Sedan gäller det för hästägaren att succesivt trappa upp mängden rörelse samt vara lyhörd för ev. bakslag i rörelsemönstret och i så fall snabbt kalla på vet.och hovis för kontroll.

Varför nu man tydligen inte gör ngt alls eller laborerar hit o dit har jag ingen aning om men jag skall kolla upp det med källan då jag finner det som konstigt utifrån hur bra resultat i alla fall mina kunders fånghästar har haft. Förmodligen har jag haft en enorm tur helt enkelt på mina få fall i förhållande till Hovisen på Strömsholms drygt 600 fall.Det kanske är så att ju mer kunskap och erfarenhet man införskaffar ju svårare är det att finna en lämplig individuell lösning.

Jag vet att jag verkar tjatig men jag har sett en klar ökning avseende fång sedan man började fodra med det där förbannade hösilaget. Jag har naturligt vis inga belägg för att det finns ett samband men för mig är det helt onaturligt att fodra en häst med en mage med ett foder avpassat för kor med fyra magar. Känner även flertalet travtränare som helt håller på att gå ifrån hösilag då dom oxå börjar bli misstänksamma.

Ju mer vi diskuterar desto fler punkter kommer fram där även du avviker från Owe. Han säger till exempel att ödem och övertryck inte förekommer i fånghoven. Där låter jag honom vara oemotsagd då han vet det bättre än jag.
Ovanstående fångbehandling har vi diskuterat tidigare och du vet att jag tycker den är bra och vi som jobbar runt strömsholm såg mycket goda resultat av den. Dom har av någon anledning slutat med den.
Jag blir förbannad när jag remiterar en 750 kilo tung fånghäst till klinik och den kommer tillbaks efter en vecka obehandlad i hovarna och kvar i obelgrad 3 och behandlande vet inte är intresserad av att tala med nån hovis utanför kliniken.
Jag kan säga att jag inte skickar fånghästar dit längre.

Jag tror inte, varken vet eller hovslagare mår bra av att få gudomlighetsstatus och allt som sägs av dessa gudomligheter blir en sanning helt bortom granskning och kritik.

SO Hovslagare skrev:
Ovanstående fångbehandling har vi diskuterat tidigare och du vet att jag tycker den är bra och vi som jobbar runt strömsholm såg mycket goda resultat av den. Dom har av någon anledning slutat med den.

Nu har ju inte jag tack o lov haft ngn fånghäst på nästan ett år och därför inte ställts mot deras tydligen nya metoder så jag har inte haft anledning att ifrågasätta den. Men jag skall kolla upp det som sagt med källan då jag finner det ytterst märkvärdigt att man frångått en metod som både du och jag samt förmodligen många fler hovisar sett så goda resultat av.

I det här fallet håller jag med Strasser,hästen måste så snart som möjligt röra sig utan att det äventyrar hovens hållbarhet, det är för övrigt min övertygelse inom dom flesta hovis relaterade problem. Rörelse så snart det är möjligt men det skall vara SMÄRTFRI rörelse, inte SMÄRTANDE Strasser påtvingad rörelse.

Jag vet att jag både här och på ditt forum tjatat om den behandlingen men jag finner den så bra och smärtfri att den tål att repeteras.

Ja ja vi har lite olika tankar och ideer med det är väl bra, för det ger ju bara alla andra ett bredare synsett och synd bara att inte Stuv skriver lite utifrån hur han ser på saken samt behandling.I slutändan så drar vi ju åt samma håll och jobbar ju mot samma mål, en frisk fungerande häst avseende hovvården.

*klapp på kinden på dig*

Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

SO Hovslagare skrev:
Jag tror inte, varken vet eller hovslagare mår bra av att få gudomlighetsstatus och allt som sägs av dessa gudomligheter blir en sanning helt bortom granskning och kritik.

:bow: :bow:

Är det någon som har en aning om varför de har ändrat tvärt på sina fångbehandlingar på Strömsholm? Det var ju inte länge sedan de gjorde reklam i alla tidningar om deras förträffliga behandlingsresultat Då med heartbarsko och hovväggsresektion i de flesta fall.
Nu ska ALLA tydligen vara barfota i stället.... Varför en sådan tvärvändning ? Det måste väl bero på hur sulan ser ut på fånghästen om det är lämpligt med barfota eller ej ? En häst med akut fång som redan har platt, tunn sula eller dåliga hovväggar kan ju inte vara komfortabel utan skor. Den står ju då på sulan.
Har även hört en kronisk fånghäst som de tog av skorna på, den kunde inte gå sedan. Var ohalt då den kom dit (med skor) låg ner efter ett par dagar med akut fång igen. Fick avlivas.
Det måste ju finnas en motivering till denna ändring? Dessutom borde det väl vara individuellt hur man behandlar varje häst.

Hej.

Hittade en barfotahäst på jobbet förra veckan, vill bara visa hur det blir när hovens tillväxt är mindre än slitaget.
Hoven är raspad lite i tådelen för att plasten skall fästa, tyvär så tog jag ingen bild "barfota", men det är bara att ni "tänker" bort skon.

Arbetet hästen gör? Jo, ridhusarbete ;)

th_sliten.jpg

Länk större bild: http://photobucket.com/albums/e183/stuvstuv/?action=view&current=sliten.jpg

Efter skoning och plastning så tycker jag personligen att det ser mer normalt ut.

th_plastad.jpg

Länk större bild:http://photobucket.com/albums/e183/stuvstuv/?action=view&current=plastad.jpg

Mvh Stuv

Senast ändrad av en moderator:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Hästvård Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är välkomna att diskutera problem och problemlösningar. Diskussionen kan omfatta de som...
39 40 41
Svar
805
· Visningar
73 312
Senast: bara-undrar
·
  • Låst
Hästvård Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är välkomna att diskutera problem och problemlösningar. Diskussionen kan omfatta de som...
43 44 45
Svar
886
· Visningar
72 725
Senast: Zora
·
  • Låst
Hästvård Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 3 Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är...
35 36 37
Svar
731
· Visningar
57 582
Senast: Tez1
·
  • Låst
36 37 38
Svar
742
· Visningar
59 155
Senast: Curlyhorse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar