Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 5

Susan skrev:
Nu är jag kanske lite sent ute men om 50 min, ger Owe wattle en föreläsning om fång på Hästmässan i Västerås, för den som är intresserad av uppdaterad kunskap :crazy:
En ny chans ges i morgon kl 15 på samma mässa.

För alla alternativare så så börjar Chris Johnston föredrag
INVERKAN AV HOVSLAGARE OCH UNDERLAG PÅ HOVEN OCH NEDRE BENETS FUNKTION. Repris i morgon kl.14

Idag kl 15. Håller Lars Roepstorff ett föredrag. KAN MAN TRÄNA HSÄTEN FÖR HÅLLBARHET OCH PRESTATION SAMTIDIGT? som jag bevistade igår, och vilket gav en nyanserad bild av hur och av vad hästen skadas. Gav mersmak måste sägas. Repris kl. 9 Söndag.

Idag kl 16. Marie Rhodin. RIDNINGENS PÅVERKAN PÅ HÄSTEN SPRSTATION. Ett föredrag där hon redogör för de senaste forskningsrönen.

Jag tänkte att det påstås ju så mycket här. Här är ett utomordentilgt tillfälle till att få höra de som är mest uppdaterade på områdena, och också möjligt att ställa frågor.

Jag var och såg både Owe och Chris. jag har sett bägge föreläsningarna tidigare nu hade dom tagit bort vissa delar för att göra det begripligare för hästägare. Tyvärr så blev det nog bara förvirrande. Jag tyckte att de flesta som gick såg ganska frågande ut.
Själv fick jag ut mest av Jan Olov Perssons föreläsning om pulsträning och Järvsöfaks.

Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 5

SO Hovslagare skrev:
SIS=Ryttarproblem, Skit I Sadeln

Kan oxå vara skit i sulkyn.

SO Hovslagare skrev:
Jag var och såg både Owe och Chris. jag har sett bägge föreläsningarna tidigare nu hade dom tagit bort vissa delar för att göra det begripligare för hästägare. Tyvärr så blev det nog bara förvirrande. Jag tyckte att de flesta som gick såg ganska frågande ut.
Själv fick jag ut mest av Jan Olov Perssons föreläsning om pulsträning och Järvsöfaks.

Trots att deras föreläsningar va ytterst "förenklade" för att göra det begripligare för hästägarna så blev det tydligen förvirrat. (Blev det förvirrat för dig oxå??)

Jaha hur skall då dagens forskning kunna nå hästägarnas låga kunskapsnivå om man inte ens klarar av denna nivå???

Är dagens hästhållning och kunskps nivå verkligen såå här låg och okunnig???

SO Hovslagare skrev:
Samma hovslagare har utvecklat den svenska KW remontskon
Och jag tycker att han lyckades bättre med den.

Han avsa sig snabbt att medverka till dess fulla utveckling då formen inte blev anpassad för en normal hovform utan lite för långsmal.

SO Hovslagare skrev:
Hovis.
Punkt 21 och B-lopp är till för B-laget att samla poäng för återupptas i A-laget. En travare som inte springer in några pengar blir poänglös och får inte starta i annat än P21 och B-lopp.

Så vad man än gör i galopp så är det naturligt menar du??

Vad jag menar är att galopp är en för hästen naturlig högsta flycktgångart.

P21 och B-lopp är till för dom sämsta travarna i landet som totalt saknar startpoäng och endast har "ägg" i programet och det vet du mkt väl. Att det kallas för B-lopp är vara för att man inte offentligt vill kalla det för C- Div. med allt vad det tillhör.(sista chansen sedan åker du till Malta)

Det luktar lite väl mkt travpropaganda om dina inlägg vilket föga passar in på dagens övriga sporthästar och man kan faktiskt inte sko ett halvblod som ett varmblod, heller inte ett varmblod som ett fullblod likväl ett fullblod som en Islänning ex.ex.

Slutligen kan man heller inte bryta en shettis så högt i benaxeln som du på din hemsida så fint visar utan att du utsätter den för smärta och obalans, en kunnig hovis väljer att själv på dessa små hästar bryta sig enbart för att den lilla shettisen skall känna sig bekväm och slippa bryta benet eller hålla på att falla omkull. Tänk på att små hästar inte klarar av att hålla benet så högt att det blir bekvämt för hovisen utan hovisen får nog själv finna sig i att ha en än mer obekväm arbetsställning.

Jag menar att vi hovisar även måste ha förståelsen för att finna en bekväm arbetsställning även för den enskilda individen oavsett stelhet,storlek oavsett om det för stunden blir väldigt obekvämt för hovisen.

hovis skrev:
Han avsa sig snabbt att medverka till dess fulla utveckling då formen inte blev anpassad för en normal hovform utan lite för långsmal.

Det var en konstig uppgift då det är han själv som talat om för mig att det är hans egen utveckling.
dessutom så har jag gått från kerckhaert till KW för att jag tyckte KW hade en rundare form.
Ännu konstigare är väl i så fall att han fortfarande samarbetar med med thors och var den som nyligen hjälpte dom att utveckla sömmen Swedish nail

hovis skrev:
Vad jag menar är att galopp är en för hästen naturlig högsta flycktgångart.

P21 och B-lopp är till för dom sämsta travarna i landet som totalt saknar startpoäng och endast har "ägg" i programet och det vet du mkt väl. Att det kallas för B-lopp är vara för att man inte offentligt vill kalla det för C- Div. med allt vad det tillhör.(sista chansen sedan åker du till Malta)

Det luktar lite väl mkt travpropaganda om dina inlägg vilket föga passar in på dagens övriga sporthästar och man kan faktiskt inte sko ett halvblod som ett varmblod, heller inte ett varmblod som ett fullblod likväl ett fullblod som en Islänning ex.ex.

Slutligen kan man heller inte bryta en shettis så högt i benaxeln som du på din hemsida så fint visar utan att du utsätter den för smärta och obalans, en kunnig hovis väljer att själv på dessa små hästar bryta sig enbart för att den lilla shettisen skall känna sig bekväm och slippa bryta benet eller hålla på att falla omkull. Tänk på att små hästar inte klarar av att hålla benet så högt att det blir bekvämt för hovisen utan hovisen får nog själv finna sig i att ha en än mer obekväm arbetsställning.

Jag menar att vi hovisar även måste ha förståelsen för att finna en bekväm arbetsställning även för den enskilda individen oavsett stelhet,storlek oavsett om det för stunden blir väldigt obekvämt för hovisen.

Mina hästar flyr inte när jag kör dom.

Nu är du mer än lovligt okunnig.
Och pratar som vanligt utan att blanda in hjärnan.
Den lilla shettisen och jag har jobbat ihop en hel del, den är en smidig liten tävlingshäst. Han är mycket egensinnig och ställer inte upp på något som han inte gillar. Jag kan försäkra dig om att han protesterat om han tyckt att jag lyft för högt.

Jag har aldrig påstått att jag tycker att man ska travsko någon annan än just travhästen. Sen tycker jag inte man skall sko efter ras utan efter varje individ.
Men det kan vara svårt för dig att uppnå som bara har verktången att tillgå för att du aldrig lärt sig att använda klingan

Om mina inlägg luktar travpropaganda så är väl det för att det är mitt stora intresse och att jag inser travets stora betydelse för hästsverige i allmänhet och för hovslageriet i synnerhet.

hovis skrev:

hov15.jpg

Annars kan man göra det bekvämt får oss bägge.

SO Hovslagare Nu är du mer än lovligt okunnig. Och pratar som vanligt utan att blanda in hjärnan.[/QUOTE skrev:
:bow: :rofl:

F-låt, men kunde inte låta bli...

hovis skrev:
Trots att deras föreläsningar va ytterst "förenklade" för att göra det begripligare för hästägarna så blev det tydligen förvirrat. (Blev det förvirrat för dig oxå??)

Jaha hur skall då dagens forskning kunna nå hästägarnas låga kunskapsnivå om man inte ens klarar av denna nivå???

Är dagens hästhållning och kunskps nivå verkligen såå här låg och okunnig???

Det hade inget med hästägarnas kunskapsnivå att göra.
Dom utelämnade så pass stora delar så att det blev osammanhängande.

Jag fattar inte riktigt iskutionerna med barfotahästar :confused: , min häst gåt barfota och han trivs mycket bra med det. Hans hovar har bra kvalitet och håller mycket bra..
Hur klarade sig hästarna förr i tiden?? dom blev ju varken verkade eller skodda, dom led ju inte av det!!

Rätta mig om jag har fattat hel fel..

du har fattat helt fel :D

redan på romartiden hade hästarna bastsandaler

Skulle du kunna skriva en liten redogörelse ändå, särskilt om chris föredrag, du kanske kan fylla i deras luckor, så skall jag skärpa mig i morgon och göra detsamma med Lasses och Maries.

MVH SUS

Susan skrev:
Skulle du kunna skriva en liten redogörelse ändå, särskilt om chris föredrag, du kanske kan fylla i deras luckor, så skall jag skärpa mig i morgon och göra detsamma med Lasses och Maries.

MVH SUS
Jag kan försöka få ihop nått litet sammandrag men det är svårt på två föredrag som är nästan 100% baserad på bildmaterial.

Owes föredrag handlar helt om fångproblematiken
Han berättar mycket om hur duktiga dom har blivit på att utlösa fång hos försökshästar, och ytterst lite om vad vi skall göra för att hjälpa hästarna i det akuta stadiet och därefter. Mycket av det han säger om behandling i det akuta stadiet håller jag inte med om.

Chris hoppar mellan hovslagarens betydelse för hästens välbefinande till underlag benställningar fölkorrigering hovmekanism belastningproblematiken flappskor tillbaks till underlag ölövskon visar rörlig bild på travare med för låg innertrakt VF. tillbaks till underlag igen allmänt rörigt tycker jag.

SO Hovslagare skrev:
Jag kan försöka få ihop nått litet sammandrag men det är svårt på två föredrag som är nästan 100% baserad på bildmaterial.

Han berättar mycket om hur duktiga dom har blivit på att utlösa fång hos försökshästar, och ytterst lite om vad vi skall göra för att hjälpa hästarna i det akuta stadiet och därefter. Mycket av det han säger om behandling i det akuta stadiet håller jag inte med om.

Chris hoppar mellan hovslagarens betydelse för hästens välbefinande till underlag benställningar fölkorrigering hovmekanism belastningproblematiken flappskor tillbaks till underlag ölövskon visar rörlig bild på travare med för låg innertrakt VF. tillbaks till underlag igen allmänt rörigt tycker jag.

Va det inte du som skrev svaret på ditt eget forum under tråden Fång hur man på Strömsholms djursjukhus behandlar fång med barfota samt lång box vila vilket ledde till att du som mesias fick åka ut och sko upp dom för att dom skulle överleva???

Jo det va du men du va smart nog att editera svaret senare, fast lite för sent.

Kan du inte här berätta vad dom gjorde fel samt hur du räddade alla dessa hästar så vi andra får en seriös förklaring från ngn som verkligen kan behandla fång.

hovis skrev:
Va det inte du som skrev svaret på ditt eget forum under tråden Fång hur man på Strömsholms djursjukhus behandlar fång med barfota samt lång box vila vilket ledde till att du som mesias fick åka ut och sko upp dom för att dom skulle överleva???

Jo det va du men du va smart nog att editera svaret senare, fast lite för sent.

Kan du inte här berätta vad dom gjorde fel samt hur du räddade alla dessa hästar så vi andra får en seriös förklaring från ngn som verkligen kan behandla fång.

Nej jag var in och tittade för säkerhets skull allt ligger kvar oediterat.
Jag tror inte messias är inblandad i fånghästarna.

Men faktum kvarstår att jag och flera med mig har tröttnat på strömsholms nuvarande linje gällande fångbehandling.
Vissa elaka tungor påstår att den nuvarande bristen på behandling
beror på att försäkringsbolagen har tröttnat på de extremt höga kostnaderna för sjukbeslag på strömsholm. Jag vet inte om det är så men jag vet att hästarna med fång mår bättre med beslag.
och sjukhage än barfota och boxvila.

SO Hovslagare skrev:
Men faktum kvarstår att jag och flera med mig har tröttnat på strömsholms nuvarande linje gällande fångbehandling.
Vissa elaka tungor påstår att den nuvarande bristen på behandling
beror på att försäkringsbolagen har tröttnat på de extremt höga kostnaderna för sjukbeslag på strömsholm. Jag vet inte om det är så men jag vet att hästarna med fång mår bättre med beslag.
och sjukhage än barfota och boxvila.

Tog du upp det med Chris i dag och vad sa Owe ang. detta problem och har du snackat med Hovis mäster själv ang. deras synsett på rehabeliteringen och vad som du som vanlig hovis kan bättre än en som innehar Mästar brevet??

Nu gör du förmodligen mer än mig nyfiken avseende åtgärder vid fång då du tydligen behärskar detta område bättre än både Chris,Owe samt Micke.

Berätta gärna.

Jag har också varit på föredrag med Chris, Jag betalade tusen kronor för ett föredrag i kursen hästens förutsätnningar för arbete.

Inte värt pengarna..
Senare kunde man läsa hela föreläsningen mer strukturerat i Ridsport, för några tior.:smirk:

Däremot så fick jag tag i en blivande veterinär som gick på veterinärhögskolan och på så vis gav det mig mycket mer...

Tack du ( om du bukar fortfarande ).

men kära SO. Detta med den låga innertrakten känner jag till.
kan du med dina egna ord ge oss något matnyttigt....

SO Hovslagare skrev:

.
Kan du ge nåt exempel på vad han förespråkade vid akut beh av fång , och vad var det som du inte höll med om?

Lilla Skutt skrev:
Kan du ge nåt exempel på vad han förespråkade vid akut beh av fång , och vad var det som du inte höll med om?

Owe är suveränt duktig men jag kan inte hålla med honom när det gäller behandlingen av fång.
Det senaste verkar vara att inte göra någonting utom att ge smärtlindring. Och mycket lång boxvila
Min åsikt är att man skall hindra dragningen i djupa böjsenan så snabbt som möjligt. Helst i det akuta stadiet.
Oftast så går hästen från obelgrad 4 till obelgrad 1 så fort man verkat och fått på fångbeslag.
Vid egen jämförelse så ser jag att om man sätter på beslag så minskar hästens lidande och den första tuffa konvalecensen blir kortare. Sen är det mycket viktigt att få hästägaren att förstå att även om hästen går väldigt bra så får man inte börja belasta hoven
förräns hovväggen vuxit ner med hovbenets nya läge.

Och sen tycker jag att man kanske skulle lägga lika mycket resurser på mer forskning om hur man löser problemet som vad som framkallar det.
För oss hovslagare är det inte så lätt eftersom de flesta veterinärer vet mycket lite
och dom som vet mycket inte är överens.

Senast ändrad av en moderator:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Hästvård Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är välkomna att diskutera problem och problemlösningar. Diskussionen kan omfatta de som...
39 40 41
Svar
805
· Visningar
73 312
Senast: bara-undrar
·
  • Låst
Hästvård Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är välkomna att diskutera problem och problemlösningar. Diskussionen kan omfatta de som...
43 44 45
Svar
886
· Visningar
72 725
Senast: Zora
·
  • Låst
Hästvård Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 3 Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är...
35 36 37
Svar
731
· Visningar
57 582
Senast: Tez1
·
  • Låst
36 37 38
Svar
742
· Visningar
59 155
Senast: Curlyhorse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar