Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 5

Hmm
Först och främst skulle jag vilja ha svar på en fråga som jag inte anser fått något bra svar; Hur länge har hästen gått barfota och när uppkom detta problem? Vad är det för underlag i ridhuset mer exakt, hur "djupt" är det?

Varför reagerade ingen innan det hann gå så långt???

Varför skoddes hästen då den inte var öm? Det går att plasta tån med bland annat Super-fast för att ge ett slitskydd utan att för den skull behöva sätta på en sko. Då tån ändå plastades (bara för att ge ett normalt intryck?) kändes det som lite overkill att även sätta på en järnsko.
Men det är ju bara jag...

stuv skrev:
Hej.

Nä, det är inget fel på den hästen, förutom att bakhovarna var lite korta.:angel: Kanobra hornkvalite, inget hovöm, mjuk å fin "åt alla håll" i bakkärran.

Tyckte bara att det va ett bra exempel på att en del faktiskt behöver skor, eftersom en del tidigare inlägg här i barfotatråden har försökt påvisa motsatsen, dvs att alla kan gå barfota och att ju mer hoven slits, ju fortare växer den...

nephthys är inne på rätt linje i sina funderingar om att en del hästar inte lyfter sina bakben så högt när de "springer och maskar".

Mvh Stuv

Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

Boj skrev:
Det verkar ju ändå inte vara en generell linje på Strömsholm, att ta av skorna vid fång. Har i veckorna en bekant vars häst fick fång, till Strömsholm bar det av. Hästen fick förutom smärtstillande en specialbeslag, ordinerad boxvila under själva akuta fasen. Därefter ut i liten hage, senare ut i ordinarie hage. Här poängterade man vikten av att hästen skulle komma i rörelse så fort som möjligt, efter det att den akuta fasen hade lagt sig.

På Ulltuna däremot verkar de göra helt tvärt emot. Där ordinerades en fånhäst boxvila i ett år för att hoven skulle förstöras om så hästen tog ETT enda steg på stallgången?! Detta enligt experten! En massa vetstud var med vid undersökning av fånghästen och skulle väl lära sig ett o annat. Men efter ett par månader av strikt boxvila hade hästen sååå ont! Vissa dagar åt den inget! Då sa vet att nu är det dags att avliva för att detta är inte förenligt med djurskyddet och hästen lider! Ägarna vägrade acceptera detta och tog äntligen råd om att hästen faktiskt behöver rörelse i lagom dos. Några steg varje dag i stallet, så mycket den klarade av. Så fick den också IR.terapi, och den hade ont i hela kroppen. Efter den gick hästen MKT bättre och kunde tom gå ut och gå på vägen:) !! Dessa hästägare hade litat blint på experten och inte tagit minsta råd från andra människor. Nu hoppas jag att hästen blir bra, men jag vet inte efter att ha stått i minst ett halvår på box...?

Vore hemskt om denna häst ingick i ngn sk forskning...!!

Hovslagare - era synpunkter!

Jag har gått en kurs i "barfotaverkning" hos en norrman. Han förklarade så bra (tyckte jag) och det lät logiskt osv. Nu kan jag inte hitta en riktigt detajerad beskrivning på grundtanken hos dessa två "barfotaläger", så jag vet inte om de skulle instämma i det jag fick mig till livs. Men nu vill jag be hovslagare om en kommentar när det gäller denna grundtanke. Är den helt fel, och i så fall varför?
:bow:

Tanken är då att hästen ska inte belasta hovväggen och traktstöden när den går. Belastningen ska ligga på främre delen av sulan och strålen. Man gör då som en liten urskålning på båda sidor av hoven, lite som en hålfot (svårt att förklara utan bild..). Kanterna på hoven ska också rundas av såpass mycket att hovväggen inte belastas på någon punkt. Man rundar från bärranden, den ska belastas.
När hovväggen belastas flyter den ut och sträcker ut bärranden. När bärranden sträcks ut förlorar hovbenet fäste mot hovväggen och kan börja tippa framåt/neråt vilket kan ge en plattare sula. Varefter som hovväggen avbelastas ska hoven återta en korrekt from och hovbenet fästa upp mot hovväggen så att hoven blir mer skålad på undersidan.

Ja, typ tanken i ett nötskal... som jag förstod den.

Så, vad säger ni? Kan det funka såhär?

Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

Liebling skrev:
På Ulltuna däremot verkar de göra helt tvärt emot. Där ordinerades en fånhäst boxvila i ett år för att hoven skulle förstöras om så hästen tog ETT enda steg på stallgången?! Detta enligt experten! En massa vetstud var med vid undersökning av fånghästen och skulle väl lära sig ett o annat. Men efter ett par månader av strikt boxvila hade hästen sååå ont! Vissa dagar åt den inget! Då sa vet att nu är det dags att avliva för att detta är inte förenligt med djurskyddet och hästen lider! Ägarna vägrade acceptera detta och tog äntligen råd om att hästen faktiskt behöver rörelse i lagom dos. Några steg varje dag i stallet, så mycket den klarade av. Så fick den också IR.terapi, och den hade ont i hela kroppen. Efter den gick hästen MKT bättre och kunde tom gå ut och gå på vägen:) !! Dessa hästägare hade litat blint på experten och inte tagit minsta råd från andra människor. Nu hoppas jag att hästen blir bra, men jag vet inte efter att ha stått i minst ett halvår på box...?

Vore hemskt om denna häst ingick i ngn sk forskning...!!

Ja, vad säger man.. Vad tycker tex PL och hovslagarna om en sådan behandling? Klaga på Strasser går bra men när den tradionella sidan gör ännu värre saker är det tydligen inte samma sak eller?

Det som är beskrivet ovan är ju inget annat än rent djurplågeri. Och fortfarande så tar inte SHP:are i sverige sej an fånghästar utan kontakt med veterinär (till vilken nytta det nu gör om hästen ska utsättas för det ovan beskrivna i vilket fall som helst, men tack och lov verkar inte alla vet så korkade). Och en fånghäst ska inte alls tvingas gå hur som helst som tex hovis påstår.

Jag har sett ett fall där en fånghäst behandlades och den kunde knappt stå när den kom till SHP:n. Den fick hö och vatten ute i hagen där den var med andra hästar i trygghet. Den hade allt mkt nära sej men gick några steg då och då tills den klarade gå lite mer. Man tvingade inte runt hästen som sägs. Några veckor senare galopperade hästen i hagen. Den mår vad jag vet fortfarande bra. Detta var ett par år sedan.

Så sluta fördöma andra när ni inte själva har rent mjöl i påsen. Har själv sett och hört många hemska historier om hur fånghästar behandlats enligt det tradionella och det finns bara en sak att säga om detta. DÄR har hästarna verkligen lidit helt i onödan.

Ja, vad säger man?
Att om det här stämmer så är det för:devil: oavsett vad man har för åsikter i övrigt om skor. :crazy:
Vad säger du själv om de frågor jag ställde direkt till dig? Jag kan inte heller påminna mig att du svarat på frågorna vad de sa i Skara när du invände mot verkningarna där? :smirk:

Jag tycker inte om överdrifter åt något håll o försvarar absolut inget sånt här.
PL

Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 5

Hej.
Håller med föregående inlägg.

Mvh

emindy skrev:
Varför skoddes hästen då den inte var öm? Det går att plasta tån med bland annat Super-fast för att ge ett slitskydd utan att för den skull behöva sätta på en sko. Då tån ändå plastades (bara för att ge ett normalt intryck?) kändes det som lite overkill att även sätta på en järnsko.
Men det är ju bara jag...

Hello over there..

Jag har faktiskt tänkt i samma bana som du, att det kanske går att plasta upp bara tådelen, däremot så vet jag inte hur bra det sitter fast. Däremot så vet jag att skor funkar bra som hovskydd, plasten lades dit, dels för att skydda tån vid eventuell tåsläpning och för att inte skon ska fastna i någonting så att hästen gör sig illa.

Mvh Stuv

Toffel skrev:
Så sluta fördöma andra när ni inte själva har rent mjöl i påsen. Har själv sett och hört många hemska historier om hur fånghästar behandlats enligt det tradionella och det finns bara en sak att säga om detta. DÄR har hästarna verkligen lidit helt i onödan.

Jag tror det blir en dålig debatt om man klumpar ihop allla veterinärer och hovslagare i en klump.

Jag som hovslagare kan ju inte lastas för en metod som en veterinär - som inte är jag - utövar.

Jag har rent mjöl i påsen i detta fall, jag har öht. taget inte varit inblandad i en häst med akut fång:D

Utifrån vad jag förstått så kritiseras inga barfotaverkare som personer utan att det är metoden som kritiseras, och den här metoden ordinerad av viss vet, som nu är på tapeten är ju de flesta lika kritiska till.

whats the point?

Senast ändrad:

Det är ju bra. Men varför händer det då? Hur kan kliniker få utsätta hästar får sådant och med vad för forskning som grund? Och det blir ändå inte sådant ramaskri pga detta som strassermetoden. Tycker att riktningen på kritik ibland är så missriktad.

Smärta och lidande pågår i det tysta likväl som i det offentliga i lika hög grad inom allt annat som rör hästar, för att inte tala om alla behandlingar av åkommor på kliniker. För som sagt, bara för att en häst får smärtstillande i flera månader instängd i en box så betyder det knappast att den inte lider..

Nu står det inget om när denna behandling skulle ha skett, för såvitt jag vet tar inte Ultuna emot annat än dagpatienter om inget annat har överenskommits. Bl a därför som såna som jag får åka till Strömsholm fast Ultuna är avsevärt närmare, om inte en veterinär kan ringa innan och övertala om ett intag.

Den häst som jag känner till som behandlats för fång på Ultuna, har absolut inte stått på någon box i ett år. Det är ett bra tag sedan, så varför skulle man gå tillbaka till det gamla och förlegna?

Toffel skrev:
Och fortfarande så tar inte SHP:are i sverige sej an fånghästar utan kontakt med veterinär

Jag har sett ett fall där en fånghäst behandlades och den kunde knappt stå när den kom till SHP:n. Den fick hö och vatten ute i hagen där den var med andra hästar i trygghet. Den hade allt mkt nära sej men gick några steg då och då tills den klarade gå lite mer.

Bara en liten fråga här, va SHP:n även utbildad Veterinär?

För övrigt tror jag att Liebling överdriver en aning och inte delger hela sanningen utan endast det som anses viktigt från ett visst synsett.

stuv skrev:
Hej.

Ja, samma "symptom"

th_slitten.jpg

Vad tror du?
Sladdar dom för djupt eller är ridhusbotten ny?

Toffel skrev:
Ja, vad säger man.. Vad tycker tex PL och hovslagarna om en sådan behandling? Klaga på Strasser går bra men när den tradionella sidan gör ännu värre saker är det tydligen inte samma sak eller?

Det som är beskrivet ovan är ju inget annat än rent djurplågeri. Och fortfarande så tar inte SHP:are i sverige sej an fånghästar utan kontakt med veterinär (till vilken nytta det nu gör om hästen ska utsättas för det ovan beskrivna i vilket fall som helst, men tack och lov verkar inte alla vet så korkade). Och en fånghäst ska inte alls tvingas gå hur som helst som tex hovis påstår.

Jag har sett ett fall där en fånghäst behandlades och den kunde knappt stå när den kom till SHP:n. Den fick hö och vatten ute i hagen där den var med andra hästar i trygghet. Den hade allt mkt nära sej men gick några steg då och då tills den klarade gå lite mer. Man tvingade inte runt hästen som sägs. Några veckor senare galopperade hästen i hagen. Den mår vad jag vet fortfarande bra. Detta var ett par år sedan.

Jag tycker att jag har kritiserat detta ganska rejält. Men jag tycker inte Strasser är lösningen, Jag vill inte byta ett djurplågeri mot ett annat. Vi har bra modeller för att ta hand om fånghästar. Synd bara att vissa kliniker satsar mer på att visa sina metoder i media än att tillämpa dom.

peter_lundin skrev:
Jag tycker inte om överdrifter åt något håll o försvarar absolut inget sånt här.
PL

En fråga till dig PL:
Vart går egentligen gränsen för ett djurskyddsärende?
Vi har en häst här i närheten som har stått på boxvila i 1 år pga fång
den är fortfarande halt och skall kollas nästa gång på klinik om sex veckor. Ja menar va f*n nånstans måste man väl ge sig?
Den är barfota utan beslag. Kliniken vill inte prova beslag fast ägeren bett om det.

Detta är verkligen inte lätt att svara på.
Om två veckor skall jag på en kurs "etik i djurskyddsarbetet" fråga igen efter det så får vi se om jag ev blivit klokare!
I praktiken är det nog oftast så att det inte blir ngt djurskyddsärende så länge djurägaren följer vets ordination även om den skulle kunna anses vara oetisk.
PL

SO Hovslagare skrev:
Chris hoppar mellan hovslagarens betydelse för hästens välbefinande till underlag benställningar fölkorrigering hovmekanism belastningproblematiken flappskor tillbaks till underlag ölövskon visar rörlig bild på travare med för låg innertrakt VF. tillbaks till underlag igen allmänt rörigt tycker jag.

Jag tyckte det va jättebra att han flertalet gånger poängterade att det är bra att anlita utbildad hovis samt vikten av att denna hovis även genomgått fortbildningsblocken för att kunna lita på hovisens kompetens då den fortbildningen är grunläggande för det slutliga mästarbrevet.

SO Hovslagare skrev:
Kliniken vill inte prova beslag fast ägeren bett om det.

Har den varit på Strasser:s klinik??

hovis skrev:
Jag tyckte det va jättebra att han flertalet gånger poängterade att det är bra att anlita utbildad hovis samt vikten av att denna hovis även genomgått fortbildningsblocken för att kunna lita på hovisens kompetens då den fortbildningen är grunläggande för det slutliga mästarbrevet.

Skall man tolka detta som att du varit på ett av föredragen?

Susan skrev:
Skall man tolka detta som att du varit på ett av föredragen?

Inte jag men flera av mina kunder. Dom gav tumme upp. Tyckte för övrigt det va bra,lättförståligt samt logiskt utifrån den kunskap dom innehar.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Hästvård Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är välkomna att diskutera problem och problemlösningar. Diskussionen kan omfatta de som...
39 40 41
Svar
805
· Visningar
73 304
Senast: bara-undrar
·
  • Låst
Hästvård Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är välkomna att diskutera problem och problemlösningar. Diskussionen kan omfatta de som...
43 44 45
Svar
886
· Visningar
72 719
Senast: Zora
·
  • Låst
Hästvård Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 3 Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är...
35 36 37
Svar
731
· Visningar
57 582
Senast: Tez1
·
  • Låst
36 37 38
Svar
742
· Visningar
59 155
Senast: Curlyhorse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar