Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hovslagare - era synpunkter!

skuggi skrev:
Oj! Nej, det är jag som uttrycker mig dåligt! :o
De menar att hästen FÅR hovbensrotation om hovväggen flyter ut för mycket.

I en frisk hov så händer inte det.
Om man på dessa kurser talar om normalvårdade hästar så är det inget problem.

Pinge skrev:
Grundteorin stämmer nog i mångt och mycket men som i de allra flesta fallen så överdrivs det en hel del. Hovväggen rundar man av när man verkar, det är ju alla överens om. Men kanske rundar man inte av så mycket så att man flyttar in bärytan innanför vita linjen? Ju mer man "avlastar" hovkapseln desto mer måste man ju belasta någon annanstans eller hur? Här blir det sulan och strålen som får ta hand om belastningen. Givetvis kan man raspa in till vita linjen om man vill få bort en utflytning på någon del av hovväggen men inte hela vägen runt om hela hoven. Hörnstöden bär vikt på mjuka underlag oavsett hur mycket man verkar ner dem. Man kan skydda hörnstöden med en sko. Strålen ska inte ta i marken före bärranden (enligt min teori). Däremot ska den vara så hög att den kan ge stöd åt sulan i själva genomtrampet. Bärranden/hovkapseln ska landa först, den pressas uppåt av mottrycket från marken och sula och stråle pressas nedåt mot marken av hästens tyngd. Microskopiskt sett så blir det en ganska mjuk och elastisk isättning som sker i flera faser. Är stråle och sula för "höga" så får man en slags omvänd hovmekanik. Alltså stråle och sula pressas inåt av markens tryck och i själva genomtrampet förblir hovväggen obelastad om den är för hårt verkad eller för mycket rundad. Detta ger ett för högt tryck på hovens innre mjukdelar samt strålben och elastiska putan. Och dessutom en platt och ganska stum isättning.
Det som skuggi menar med hålfot är nog en hårdare raspning av sidoväggen straxt framför traktvinkeln. Givetvis kan man verka så eftersom det oftast ändå blir så av det naturliga slitaget av hoven. Givetvis inte överdrivet mycket. Lagom är bäst. Vad gäller hovben som har "lossnat" från hovväggen så kallas det för fång. Och det kräver speciell behandling.
Det jag blir nyfiken på är om man pratar om benställningar och exteriöra avvikelser på sådana kurser.. Gör man det eller focuserar man bara på hovens form utan att reda ut hur krafterna uppifrån och underifrån påverkar hovarna?

mvh// Pinge

ps. våran hålfot är till för att vi ska få en mjukare isättning av foten. Hade våra fötter varit platta undertill skulle det bli betydligt stummare för oss när vi springer

Tack för ditt svar! :bow:
Kanske är det jag som överdriver när jag ska förklara, jag försökte bara dra det i grova drag. Gick som sagt bara en helgkurs och är ingen expert... Fick dock intrycket av att det inte var så mycket överdrifter, är själv rädd för strasser osv :crazy:
Och jag tror inte att tanken var att flytta in bärytan INNANFÖR vita linjen, snarare från och med.
Annars låter det som att du är lite på samma linje tror jag... Och du är hovslagare? Tror du att man kan få sin hovis att verka sin barfotahäst på detta viset?
På kursen pratades det en hel del om hur hoven belastas osv, nu var det ett tag sedan och jag kommer inte ihåg allt :o
Vi kikade ju på olika hästar med olika problem och han pekade och visade och förklarade, det lät vettigt iaf... Men tanken med kursen var väl att vi skulle få bättre förståelse för hur det funkar och att vi skulle kunna hålla efter en frisk hov mellan besöken av en mer utbildad hovvårdare :smirk: Aldrig att jag skulle ge mig på något som var snett och vint... :crazy: Han sa bland annat att för att man skulle se att man gjorde undersidan rak i förhållande till benställningen så skulle man hålla i benet och låta hoven hänga fritt (alltså man har lyft hoven som när man ska kratsa) man skulle inte bara gå efter hovens symmetri. Men det där lät läskigt att avgöra själv, det låter jag folk med bättre ögon kika på :p

SO Hovslagare skrev:
Pinge måste ha läst detta på ett anorlunda sätt än jag.
Jag läser det som att din kursledare menar att en normalverkad häst per automatik får hovbensrotation. Är det så?
Menar du att hästen hela vägen runt skall gå helt på sulan?
Det är lite svårt att fatta hur du menar.

Utom för Pinge som har huvet lite mer på skaft;)
Har Norrmannen ngn hemsida?

Nejje! Oh! Hua :o
Det ÄR svårt att kommunicera i skrift :o :p
Han menar att om hovväggen får lov att flyta ut så sträcker det i bärranden vilken skulle leda till att det blir mer och mer hovbensrotation. Men de flesta skodda hästar ser ju inte ut så. På kursen kom en man med en fjording som bara gått i en hage barfota utan att bli verkad på en evighet :mad: och där visade han att med SÅ utflutna hovar är det stor risk. (hoppas jag förklarade bättre nu)
Njaej... Men hovväggen skulle rundas hela vägen runt, plus hålfoten där. Så hästen liksom går på främre delen av sulan, vita linjen och lite hovvägg antar jag (är ingen expert som sagt) + strålen. Typ :crazy:

Jag tycker det känns som att Pinge förstod hur jag menade ganska bra :crazy:

Jag ska kolla upp om han har någon hemsida, annars fanns det en han rekommenderade att man läste innan kursen. Ska leta hemma ikväll!

Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 5

hovis skrev:
Visst är det bra svarat av Pinge men lärorikt är det väl knappast,det tillhör ju hovens grundläggande anatomi vilket du många gånger tidigare visat dig ha kunskapen om.

Det jag funderar på utifrån Liebling:s inlägg är vad denna Norrman tror att hovväggen har för funktion.

Lärorikt för andra kan det väl vara? Även om den som svarade på inlägget redan kan det som skrevs... :confused:

Det var jag och inte Liebling som skrev inlägget om Norrmannen :smirk: jag ska ta och läsa på mina anteckningar ikväll för jag har inget bra svar på vad han anser att hovväggen har för funktion just nu.. Jag vill minnas att det ju var i den som hovbenet liksom "hänger" i lamellranden?

emindy skrev:
Jag känner mig högst tveksam.
En frisk hov skall fördela vikten jämt över hela hovens bäryta, däribland hovväggen. Hur stor mustangrundning som görs beror till stor del på underlaget hästen normalt rör sig på, men i grunden kan man säga att bärranden (dvs vita linjen) skall vara den som tar mest vikt.
Men bärranden/vita linjen ÄR hovvägg, bara att det är den inre delen.
Det du pratar om som sträcks vid belastning är lamellranden, och det är bara när den är defekt som den går sönder och orsakar plattfot, hovbensrotation etc

Så jag skulle säga såhär; läs på lite mer innan du börjar försöka dig på att verka din häst, risken är stor att han blir öm om du gör som du sagt här. Du bör bland annat inte försöka lägga större delen av belastningen framme i tån eller lämna strålen för hög...
Kolla även upp vad snubben har för utbildning för jag vet bara av en enda AANHCP;are som bor i Norge, och det är en hon.

För det första:
Jag ger mig inte på att raspa av halva hoven på min häst utan utbildning :p Det jag ville veta var om det jag lärt mig är något som faktiskt stämmer, för i så fall lär jag kunna övertala min hovis att sköta barfotaverkandet åt mig. Så oroa dig inte för pållen ;)

Ok, jag hade nog inte fattat att man räknade vita linjen till hovväggen... För det var på den som hästen skulle gå. Blir ju lite tokigt när man inte själv har helkoll. Men då låter det inte heltokigt det han säger iaf?

Han är inte AANHCP:are, tror jag, men det är väl knappast någon garanti ändå för att man har bra utbildning? (tänker på ett mail jag fått av en AANHCP:are :devil: ) Vet inte var/om han har utbildat sig, är iaf vanlig hovis sen tidigare om jag inte minns fel. Han kör enligt en man som heter Ramey (om inte minnet sviker förståss) och som har skrivit en bok i ämnet...

Ska kolla upp norrmannen lite mer, så återkommer jag med rapport! :D

Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 5

Så du tycker inte att det låter helt galet?
Åh, jag önskar att jag kunde flytta hit norrmannen :p jag fick sånt förtroende för honom! Inget skrävlande om att ALLA kan gå barfota, inga generaliseringar och inte en massa skitsnack om andra metoder (både bafota och vedertagna). En ödmjuk människa. :love:

skuggi skrev:
Det jag ville veta var om det jag lärt mig är något som faktiskt stämmer, för i så fall lär jag kunna övertala min hovis att sköta barfotaverkandet åt mig.
Vad jag inte förstår är varför du skulle behöva övertala din hovis att "barfotaverka"? Varför skulle han inte kunna verka din häst utan att övertalas? Mina hovslagare har skött om mina häster finfint oavsett om de varit barfota eller skodda, jag har inte behövt övertala dem.

skuggi skrev:
Nejje! Oh! Hua :o
Det ÄR svårt att kommunicera i skrift :o :p
Han menar att om hovväggen får lov att flyta ut så sträcker det i bärranden vilken skulle leda till att det blir mer och mer hovbensrotation. Men de flesta skodda hästar ser ju inte ut så. På kursen kom en man med en fjording som bara gått i en hage barfota utan att bli verkad på en evighet :mad: och där visade han att med SÅ utflutna hovar är det stor risk. (hoppas jag förklarade bättre nu)
Njaej... Men hovväggen skulle rundas hela vägen runt, plus hålfoten där. Så hästen liksom går på främre delen av sulan, vita linjen och lite hovvägg antar jag (är ingen expert som sagt) + strålen. Typ :crazy:

Jag tycker det känns som att Pinge förstod hur jag menade ganska bra :crazy:

Jag ska kolla upp om han har någon hemsida, annars fanns det en han rekommenderade att man läste innan kursen. Ska leta hemma ikväll!

Pinge han är klok han:smirk:
Jag tycker att det låter lite galet att hästen skall gå på sulan, då det ofta leder till läderhudsinflammation.
Rundar av hovväggen gör vi nog alla när vi verkar. Den enda läran som inte verkar vilja göra det är Strasser. Jag tror att jag förstår hur du menar med hålfoten. Det ungefär som hoven får ett par naturliga brodd i traktdelen ? Det gör jag själv ibland när jag verkar, en typ av "fourpointtrimming" hästen går på bärranden i främsta tredjedelen av hoven sen går man upp lite med klingan och tar ur lite för att sedan lämna trakten som naturliga hakar. Funkar ganska bra på hästar som är halfotade i lera och snö. Har sett detta naturligt på franska "tamvildhästar"
Jag har sett en verkare som jobbar efter någon norrmans barfota metod. Om det är samma norrman vet jag ej.
Om verkaren är representativ för metoden vet jag inte heller.
Det jag såg var en mycket smärtsam verkning för hästen. Hästen hade fångsymtom, fick diagnosen fång av veterinär, Jag var mycket tveksam till fångdiagnosen då hästen i övrigt inte stämde med bilden av en fånghäst, och dessutom inte reagerade som en fånghäst vid visitering. den galopperade glatt ut i hagen efter att ha fått 10x25 mm aluminiumskor som var rejält ursmidda mot sulan för att få bort sultrycket.
Denna häst hade alltså sulläderhudsinflammation orsakat av att den gått för hårt på sin sula.

Men som sagt om detta har något samband med din kurs har jag ingen aning om.

*kl*
hett ämne det här med hovar...
törs man slänga in en annan fråga här utan att bli halshuggen?
Lamellrandsröta på skodd häst, hur brukar ni behandla det? Komma åt det när skon är av är en sak, men däremellan? Hovbad?
Enklast vore väl att plocka av skon så jag kunde ha koll varje dag, men pålle är plattfotat överkänsligt fullblod, så det är inte alternativ ett.
Några tips?

*Knapplån* Som inte har med inläggsskrivarens fråga att göra.

Radering sker oavsett vem som är författaren om man inte kan hålla sig till ämnet, personliga påhopp raderas osvikligt. Att man sen inte är överens på alla punkter, det är liksom det som är vitsen med en diskussion annars skulle det ju inte bli en sådan. Tyvärr har jag inte fört statestik över vem som leder raderingsligan, men ingen är skonad tro mig.;)

Boj/moderator

PS: Angua Självklart vågar du ställa den frågan, det är det som är vitsen med denna tråd. DS.

"Barfotaverkare"?

är det en speciell beteckning på dem som inte verkar en häst på det gamla vanliga sättet?
Jag har lite svårt att få ihop det. Om hovslagaren verkar en unghäst eller en ponny som går utan skor, så är ju hästen barfota och verkad, men inte "barfotaverkad"?!

Är det inte så att all dessa märkliga sekteristiska typer som dyker upp av och till snarare är experimentella verkare?

Angua skrev:
*kl*
Lamellrandsröta på skodd häst, hur brukar ni behandla det? Komma åt det när skon är av är en sak, men däremellan? Hovbad?
Enklast vore väl att plocka av skon så jag kunde ha koll varje dag, men pålle är plattfotat överkänsligt fullblod, så det är inte alternativ ett.
Några tips?

Åtgärda ordentligt vid skoning, ev. kortare skoperioder. Ta in hästen varje dag istället för ev. lösdrift. Somliga drevar med virkon S också.

Klart du vågar fråga oss här, men f_n ta dig om du kritiserar mig!;)

Men skämt åsido, var inte rädd för barfotagång. Många tror att deras hästar inte kan gå barfota bara för att de ömmar de första dagarna, det vore ganska konstigt om de inte gjorde det. En gammal sanning som fortfarande stämmer enligt mig är att många små "defekter" s.s lite röta och liknande kan mycket enkelt botas genom en barfotaperiod.

Senast ändrad:

Han går in, skos nu var 6-7 vecka men växer inte så mycket, men jag ska kolla på det. *bäst att hålla med om allt ;) *
Det jag funderade mest över är om jag kan göra något mellan skoningarna.

Är inte rädd för barfota, tvärt om, har testat på denna häst också men han får jätteont fram. Jag ser mycket på hoven som skulle bli bättre med barfotagång, men hästen måste kunna gå och boots fungerade inte. Pålle är 18 år och har varit med om en hel del i livet och har sett ut som han gör i hovarna hela livet utan problem förrän nu med rötan (vilket även min oskodde häst haft problem med i höst/vinter, men då är det ju mycket lättare att behandla). Bak går han barfota 8-9 mån om året.

Mia_R skrev:
Vad jag inte förstår är varför du skulle behöva övertala din hovis att "barfotaverka"? Varför skulle han inte kunna verka din häst utan att övertalas? Mina hovslagare har skött om mina häster finfint oavsett om de varit barfota eller skodda, jag har inte behövt övertala dem.

Tja, av det jag har sett och hört när hovisar barfotaverkar så har de inte gjort på det viset som visades på kursen jag gick, då har de typ bara gjort samma som vanligt fast skippat dojjan :crazy:
Jag skulle liksom vilja ha det gjort lite annat...

SO Hovslagare skrev:
Pinge han är klok han:smirk:
Jag tycker att det låter lite galet att hästen skall gå på sulan, då det ofta leder till läderhudsinflammation.
Rundar av hovväggen gör vi nog alla när vi verkar. Den enda läran som inte verkar vilja göra det är Strasser. Jag tror att jag förstår hur du menar med hålfoten. Det ungefär som hoven får ett par naturliga brodd i traktdelen ? Det gör jag själv ibland när jag verkar, en typ av "fourpointtrimming" hästen går på bärranden i främsta tredjedelen av hoven sen går man upp lite med klingan och tar ur lite för att sedan lämna trakten som naturliga hakar. Funkar ganska bra på hästar som är halfotade i lera och snö. Har sett detta naturligt på franska "tamvildhästar"

Ja! Precis så :idea:
Alltså, det låter kanske knäppt att skriva att den går på sulan, för tanken var ju att sulan liksom skulle bli mer urskålad av detta. Utan vikten på främre tredjedelen ligger på en liten ganska-nymåne-formad :p yta på bärranden och närmaste biten av sulan. Och så baktill på "broddarna", precis som du skriver :)
*wee* jag ska kopiera era inlägg och ge till hovis så får vi se vad han säger :)
Tack! :bow: För era bra frågor och inlägg!

Angua skrev:
*kl*
Några tips?
Korta skoperioder,nogrann rengöring före skon spikas på,tryck gärna in Jod eller Virkon s med spruta i gamla sömhålen tills de växer bort(där kan baskelusker växa till,rengör hela hoven då och då noggrant med såpa tex,spec noga stråle och strålfåror där det också lätt kan samlas mkt smuts och bakterier.)
Hoven måste vara ren innan du beh med jod eller Virkon s för att få bra effekt.

En del funkar det bra att beh barfota ,andra inte,är man nogrann med rengöring och fotbad mellan skoningarna försvinner rötan fort även på en skodd häst.

En del använder en blomspruta att spraya hoven med,andra har jag sett med väluppfostrade hästar som stått en stund i hinkar eller glasslådor med Virkon s ,precis så mkt att de täcker hoven en bit över gamla sömhålen,helst skall inte för mkt medel komma ikontakt med kronrand och hud då det kan irritera,använd handskar själv när du beh med des medel,det är starkt.;)
Lycka till!

*lånar knapp*

Hittade denna idag på aftonbladet!

http://www.aftonbladet.se/sport/ridsport/reportage/chris.html

Vad tycker ni om artikeln?

Själv tycker jag den var väldigt rörigt skriven men det jag tyckte var intressant var att hoven "rör sig mer upp och ner" än i sidled vid belastning enligt deras undersökningar.

Chris poängterar i artikeln det som jag har efterlyst hos de flesta hovisarna. Att man bör se vilken mekanik o därmed belastning som den specifika hästen har.

Man brukar inte vilja korrigera hoven drastiskt.
Men om man som ägare väljer att ha långt mellan skoningarna kan skillnaden på före o efter verkning vara stor.
Ibland rår man som ägare inte för detta när hovisen inte vill komma.

Förr fick jag ta av skorna på den ena när det var på dagen 6 V. sen den skoddes.
Vinkeln var då bakåtbruten.

Tack!
Tror nog han kan stå med fotbad, han är rätt rutinerad med mattes knäppa påhitt.
Så mycket enklare med barfotadjur...

Verkligen rörig artikel :( Vad var syftet med den? :confused:
Men kul att en veterinär säger att det bästa är om de kan vara barfota, det är en trevlig inställning tycker jag. Man ska väl utgå från det naturliga och från individen, inte ha en massa "måste vara barfota" eller "måste vara skodd"
Synd att det inte framgick bättre varför man "förr" tyckte att det måste vara tryck på strålen och varför man nu (tydligen?) vet att det inte ska vara så?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Hästvård Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är välkomna att diskutera problem och problemlösningar. Diskussionen kan omfatta de som...
39 40 41
Svar
805
· Visningar
73 288
Senast: bara-undrar
·
  • Låst
Hästvård Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är välkomna att diskutera problem och problemlösningar. Diskussionen kan omfatta de som...
43 44 45
Svar
886
· Visningar
72 700
Senast: Zora
·
  • Låst
Hästvård Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 3 Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är...
35 36 37
Svar
731
· Visningar
57 581
Senast: Tez1
·
  • Låst
36 37 38
Svar
742
· Visningar
59 155
Senast: Curlyhorse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Luktar gnagare?
  • Kattbilder #10