Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

hovis skrev:
Sedan tillkommer helt plötsligt att den dessförinnan befunnit sig i sjukhage+box innan den fick strikt boxvila hur nu det kommer sig??

Frågan är allstå vilken ordning denna historia har.

Jag tolkar det som att den först fick fång, sedan av ngn oförklarlig anledning så hade man den i sjukhage i flera månader INNAN man tog upp den till Ulltuna där man då ordinerade den strikt boxvila. Va det så eller hur va det från början.

Berätta gärna hur det gick till i från den dagen den fick fång och vilka åtgärder som gjordes innan den för första gången kördes till Ulltuna. Då kanske det kommer fram lite mer av vikt.

Hej!

Jag ska försöka förklara så mkt jag kan!

Hästen fick först bronkit av att ha stått i ett dammigt stall. När den sedan fick kortisonbehandling utvecklade hästen fång. Ägarna visste inte att den fått fång utan, vad jag förstod av vad de berättade så åkte de och hopptävlade fast hästen hade fått fång. De tyckte den gick lite konstigt, men upptäckte det inte direkt utan efter ett tag. Detta var ngn gång förra våren. De trodde inte det var så allvarligt, så hästen fick stå i en liten "vanlig" hage ensam med nerbetat gräs under någon elle ngr sommarmånader (box på natten). Exakt när hästen flyttades till sjukhage på dagen vet jag inte (jag var inte där då), men i augusti stod den där. Kunde gå ganska bra, men fick smärtstillande då och då. Men hästen var inte ute varje dag, utan om hästen skuttade till och var glad leddes den blixtsnabbt tillbaka till boxen, så blev det ingen utevistelse den dagen. Så blev det att den mer o mer stod på box. Ibland tog de korta promenader (främst i början) på gårdsplanen, sedan såg jag inte så många fler promenader. I oktober fick hästen kraftig puls och hade jätteont (då hade de varit på Ulltuna flera gånger). Den var då skodd med fångskoning (avlastande i tån o med tvär tå). Hästen fick smärtstillande och så for de tillbaks till Ulltuna. Där fick hästen skor med "stråltryckare". Det var nog i samband med detta som hästen inte längre fick gå ut i sin sjukhage. Den hade dock inte fått något nytt fånganfall. Vid jul hade hästen så pass ont att transport till klinik var otänkbart. Det var nu som jag fick höra att veterinärerna ordinerat 1 års strikt boxvila. Ägaren sa att de sagt att hästen inte får gå ett enda steg på stallgången, för då kan allt gå i krasch. Nu kunde inte hovslagaren spika på skorna (som hade bytts till skor med avlastande sula). Hästen kunde inte stå på tre ben, och att spika i hoven var olidligt, så hovslagaren gav upp och lät hästen vara oskodd. Nu sa Ulltuna att det nog var dags för avlivning p.g.a. att hästen hade så ont. I februari kom så IR-terapeuten. Hästen togs ut på stallgången, men ramlade nästan ihop av smärtan. Den stod och vägde fram o tillbaka trots att den stod på mjuka dynor. I o m behandlingen fick hästen började få röra sig på stallgången. Den gick sedan mkt bättre efter behandlingen eftersom boxvilan gjort den stel i hela kroppen. Nu går hästen ut och går korta sträckor ibland. Vissa dar får den gå ut i hage, vissa dar får den stå inne. Hästen ser gladare och piggare ut och är mindre svullen i kroppen nu. Men man vet inte än hur det går...

Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

Liebling skrev:
Hej!

Men man vet inte än hur det går...

Men man vet att det gått för långt.
Fång är fruktansvärt smärtsam sjukdom. Man får inte utsätta hästar för så här långa konvalecenser. Det är veterinärens skyldighet att sätta stopp djurets lidande. Det låter som den borde ha tagits bort för länge sedan. När det gäller djur så kan vi inte bara titta på OM vi kan få dom friska, utan hur mycket kommer hästen att lida på vägen till sundhet?

SO Hovslagare skrev:
Men man vet att det gått för långt.
Fång är fruktansvärt smärtsam sjukdom. Man får inte utsätta hästar för så här långa konvalecenser. Det är veterinärens skyldighet att sätta stopp djurets lidande. Det låter som den borde ha tagits bort för länge sedan. När det gäller djur så kan vi inte bara titta på OM vi kan få dom friska, utan hur mycket kommer hästen att lida på vägen till sundhet?

Så har jag tyckt hela tiden! Jag har lidit fruktansvärt av att se hästen och hur den lider, och jag tycker definitivt att det gått för långt!! Men ägarna var/är inte påverkbara, och de vill ha sin häst frisk till varje pris. De talar ideligen om hur roligt den tyckte det var på tävlingarna...:cry: !!

Att stå ensam i en box utan att kunna se andra hästar, utan mental stimulans och dessutom med en massa smärta... usch...:cry:

Jag håller med dig om att man måste se till djurets välbefinnande först, och inte till varje pris försöka få hästen frisk för sin egen vinnings skull!!

Senast ändrad av en moderator:

Liebling skrev:
Hej!

Jag ska försöka förklara så mkt jag kan!

Hästen fick först bronkit av att ha stått i ett dammigt stall. När den sedan fick kortisonbehandling utvecklade hästen fång. Ägarna visste inte att den fått fång utan, vad jag förstod av vad de berättade så åkte de och hopptävlade fast hästen hade fått fång. De tyckte den gick lite konstigt, men upptäckte det inte direkt utan efter ett tag. Detta var ngn gång förra våren. De trodde inte det var så allvarligt, så hästen fick stå i en liten "vanlig" hage ensam med nerbetat gräs under någon elle ngr sommarmånader (box på natten).

OK så hästen fick medicinsk fång och den brukar utlösas inom några dagar. Jag undrar lite hur lång tid efter avslutad kortisonbehandling dom åkte och tävlade (karenstiden för doping är 14 dagar) samt underligt att inte tävlingsveterinären såg att den gick lite konstigt. Man upptäckte dock detta tydligen efter ett tag och hur upptäckte man det??? Tog man ut Vet igen eller upptäckte hovisen det vid nästa skoning??? Ett tag föresten, vad betyder det en dag,en vecka,en månad eller ännu längre tid??

Upptäckte hovis det så måste det ju ha upptäckts senast sju veckor efter den förra skoningen som troligtvis skedde någon,några veckor innan den behandlades med kortison för bronkit. För att sko en häst som redan har medicinsk fång utan att som hovis reagera på det är helt omöjligt då den dels har svårt att stå på motsvarande ben samt reagerar kraftigt på främst sömmningen och nitningen.

Att den stod i en liten hage under ngn eller några sommarmånader finner jag som bra men gjordes inga åtgärder från Vet o/e Hovis under denna tid????

Jag tycker du nu har bidragit med lite mer viktig info och du får ursäkta att jag säger detta men är det så som du beskriver det så vill jag lägga den största skulden på hästägarens okunskap då dom förmodligen havererade hovarna med sin tävling.

Fång är inget man leker med och det är svårt nog att snabbt återfå den i ett smärtfritt tillstånd i det akuta läget som Vet och hovis, havererar man det helt genom att även tävla med en fånghäst så tycker jag det är snudd på förtal att lägga över skulden på Vet utan kanske skulle man ha ödmjukheten att ransaka sig själv i stället för att snabbt slänga över skulden på ngn annan.

Många skulle prova med att peka på sig själv i spegeln innan dom pekar ut ngn annan syndabock.

Hårda ord är det jag vet det men det är klassiskt för många av dagens okunniga hästägare. Man vet inte utan man tror att man vet tills den dagen man lär sig att man inget vet utan bara tror.Och den dagen kommer då man slutar tro och i stället lära sig att veta.

hovis skrev:
OK så hästen fick medicinsk fång och den brukar utlösas inom några dagar. Jag undrar lite hur lång tid efter avslutad kortisonbehandling dom åkte och tävlade (karenstiden för doping är 14 dagar) samt underligt att inte tävlingsveterinären såg att den gick lite konstigt. Man upptäckte dock detta tydligen efter ett tag och hur upptäckte man det??? Tog man ut Vet igen eller upptäckte hovisen det vid nästa skoning??? Ett tag föresten, vad betyder det en dag,en vecka,en månad eller ännu längre tid??

Upptäckte hovis det så måste det ju ha upptäckts senast sju veckor efter den förra skoningen som troligtvis skedde någon,några veckor innan den behandlades med kortison för bronkit. För att sko en häst som redan har medicinsk fång utan att som hovis reagera på det är helt omöjligt då den dels har svårt att stå på motsvarande ben samt reagerar kraftigt på främst sömmningen och nitningen.

Att den stod i en liten hage under ngn eller några sommarmånader finner jag som bra men gjordes inga åtgärder från Vet o/e Hovis under denna tid????

Jag tycker du nu har bidragit med lite mer viktig info och du får ursäkta att jag säger detta men är det så som du beskriver det så vill jag lägga den största skulden på hästägarens okunskap då dom förmodligen havererade hovarna med sin tävling.

Fång är inget man leker med och det är svårt nog att snabbt återfå den i ett smärtfritt tillstånd i det akuta läget som Vet och hovis, havererar man det helt genom att även tävla med en fånghäst så tycker jag det är snudd på förtal att lägga över skulden på Vet utan kanske skulle man ha ödmjukheten att ransaka sig själv i stället för att snabbt slänga över skulden på ngn annan.

Många skulle prova med att peka på sig själv i spegeln innan dom pekar ut ngn annan syndabock.

Hårda ord är det jag vet det men det är klassiskt för många av dagens okunniga hästägare. Man vet inte utan man tror att man vet tills den dagen man lär sig att man inget vet utan bara tror.Och den dagen kommer då man slutar tro och i stället lära sig att veta.

Som vanligt så håller jag inte med dig.
Den här hästen har ju som det framgår av Lieblings berättelse varit i kontakt med veterinär under en lägre tid. De allra flesta hästägarna kommer aldrig någonsin i närkontakt med fång.
Man måste inte vara fångexpert för att man är hästägare.
Ägarna har kanske inte förstått hur allvarligt detta är eller så är dom känslomässigt förblindade så att dom inte kan se situationen klart.
Som jag har förstått det hela från Lieblings berättelse så borde veterinären ha stoppat detta tidigare och tagit bort hästen oavsett vad ägarna ville.

Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 5

emindy skrev:
Bara man är noga med att göra enligt instruktionerna och se till att hoven är ordentligt ren och torr är det inga större problem att få det att sitta kvar.
Barfotaverkarna här har använt både SuperFast och ett annat medel som slitskydd vid nödfall. Sitter lugnt kvar till nästa verkning.

Både super fast,Bond n flex samt övriga plaster brukar sitta kvar i minst tre dagar oavsett hur slarvigt underarbete man gör så viss sitter det lungt kvar tills nästa barfotaverkning.:rofl: :rofl:

SO Hovslagare skrev:
Som vanligt så håller jag inte med dig.

Som jag har förstått det hela från Lieblings berättelse så borde veterinären ha stoppat detta tidigare och tagit bort hästen oavsett vad ägarna ville.

Du behöver absolut inte hålla med mig bara införskaffa lite mer kunskap.

Det finns ingen Veterinär i Sverige som utan ägarens medgivande får avliva en häst utan att det först blir ett rättsfall som faller under djurskyddslagen,och det vet vi ju hur fort det brukar gå.

Väx upp och sluta kasta skit på Veterinären, den som i detta fall plågar sin häst och borde anmälas är Hästägaren utifrån det långa lidandet som ägaren enbart på grund av okunskap orsakat hästen.

Det framgår ju klart att ägarna var/är inte påverkbara , och de vill ha sin häst frisk till varje pris

Alla pris har en prislapp, frågan är vilken prislapp man är berädd att stå till svars för utifrån sitt handlande med dom koncekvenserna som följer.;)

Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 5

emindy skrev:
Nyligen hemkommen med jetlag...

Kul att du hade din lap top med dig så du kunde ge lite bra inlägg utifrån när du va "over there" till oss här eller skrev du ifrån ngt internet cafe? Kommer det lite mera info från hur det va????

Senast ändrad av en moderator:

SO Hovslagare skrev:
Jag håller med om att det bästa för hästen är avlivning..MEN kan en veterinär tvinga en hästägare att avliva hur som helst?Mot dess vilja?
Även om det är ett djurskyddsfall..:confused: ,och var går gränsen för när det är lagligt att sticka sprutan i hästen utan medgivande från hästägaren?

Läser man berättelsen så kan åtminstone jag läsa mellan raderna att hästägarna blivit rådda till avlivning flera ggr ,men vägrar :confused:

Precis som i din berättelse verkar mkt andrahandsinformation och vad som av veterinär egentligen sagts på klinik vet bara de som var där..du om nån borde veta att när saker berättas i andra hand så berättas inte alltid allt..vill inte hästägaren avliva så kan nog fakta ändras när den återberättas..

Du vill lägga skulden helt på kliniken om jag uppfattat dina inlägg rätt..är det så smart om man bara har vaga uppgifter om vad som egentligen skett och sagts?
Jag blir lika upprörd som alla andra över ett års boxvila,men fakta är viktigt innan man hänger ut klinik eller folk sådär och ger signaler att allt som föregår där är skit:confused:
Eller?

Helt fel.
Veterinären får besluta om avlivning utan djurägarens medgivande om han eller hon anser att djuret utsätts för onödigt lidande.

SO Hovslagare skrev:
Ägarna har kanske inte förstått hur allvarligt detta är eller så är dom känslomässigt förblindade så att dom inte kan se situationen klart.
.
Okunskap och svårighet att fatta rätt beslut är inte brottsligt men att kroniskt sakna empati och sunt förnuft borde va det..vad ska man göra när folk vägrar lyssna,när åren går och hästen fortsätter lida?:confused:

Vi som ser djur lida i vår närhet kan faktiskt ha lite civilkurage att säga ifrån..man behöver inte skrika man kan lugnt förklara hur man ser att ett djur lider,man kan anmäla också visst,men det skall mkt till innan nåt händer,helst ska djuren självdö först för att det ska bevisas att djuret lidit,typ..:mad:

Tyvärr blir det inte alltid lycklig utgång även om man "lägger näsan i blöt" men det är bättre att göra nåt än att bara se på när ett djur far illa,då har man iallafall försökt..:crazy:
Nån gång kan man faktiskt göra skillnad,även om man inte kan rädda alla hästar..men nån pålle kan man rädda och för just den hästen gör det stor skillnad.

SO Hovslagare skrev:
Helt fel.
Veterinären får besluta om avlivning utan djurägarens medgivande om han eller hon anser att djuret utsätts för onödigt lidande.

De flesta hästägare lyssnar nog på sin veterinär om h*n säger att här är det finito. Men det är ju inget självändamål för kliniker att ta bort sjuka hästar som är inne i rullorna och försäkringsbolagen står för vårdkostnaderna.

SO Hovslagare skrev:
Helt fel.
Jag tror iochförsig att det finns fega veterinärer också,det ska gudarna veta..
Men du måste väl ändå förstå att de måste ha ordentligt "på fötterna" innan de avlivar en häst hur som helst,även om de gärna skulle vilja?

Du måste väl ändå begripa att det finns gränsfall och gråzoner där de inte kan avliva hästar hur som helst ,du får det att låta lite väl enkelt och okomplicerat.

Vi är ju alla överens om att ingen häst ska behöva lida i onödan,men frågan är om det är så himla lätt för en veterinär i praktiken att avliva mot hästägarens vilja?

Jag tror inte det.

Ett fall av vanvård i mina trakter där det avlivades nötkreatur av djurskyddsskäl för några år sen fick låånga rättsliga efterspel då ägaren stämde inblandade veterinärer..
Trots vittnen som en del var poliser..
En jäkla soppa..

hovis skrev:
Kul att du hade din lap top med dig så du kunde ge lite bra inlägg utifrån när du va "over there" till oss här eller skrev du ifrån ngt internet cafe? Kommer det lite mera info från hur det va????

Jag jobbar på det, men först måste jag jobba av det jag kommit efter medans jag varit borta.

Lilla Skutt skrev:
Jag tror iochförsig att det finns fega veterinärer också,det ska gudarna veta..
Men du måste väl ändå förstå att de måste ha ordentligt "på fötterna" innan de avlivar en häst hur som helst,även om de gärna skulle vilja?

Du måste väl ändå begripa att det finns gränsfall och gråzoner där de inte kan avliva hästar hur som helst ,du får det att låta lite väl enkelt och okomplicerat...

1 år är en väldigt svart gråzon tycker jag
1 år är dykarskor på fötterna tycker jag.
1 år med fång är inte att "avliva hur som helst".

Men visst det är inte säkert att länveterinären håller med i ett sånt här fall. Men det är nog ganska troligt att det blev ett djurskyddsärende och omedelbar avlivning.

Jag minns ett fall där vet sa till en djurägare nu är det dags.
Om du inte genast tar bort hästen så vidtar jag åtgärder.
Dagen efter så åkte den till slakteriet.

Antagligen skulle något sådant räcka.
Men det är ingen här som vet ifall veterinären tycker att den skall tas bort.

Nej veterinär kan inte själv besluta om avlivning. Om vet anser att hästen måste avlivas men ägaren inte går med på det måste fallet gå till myndigheterna.
PL

I "ditt" fall kan det varit så att inblandade veterinärer tog beslut om avlivning vilket är fel. Har själv varit inblandad i ett omhändertagandefall där polischefen försökte få mig att ta det formella beslutet så jag fick läsa lagen för honom!
PL

Jag läser dina inlägg med en stor förundran, jag ser att du vill tippa den största skulden på kliniker och ffa en klinik. Det finns ju hovslagare på dessa behandlande kliniker, det här är ju folk som jag förstår att du under andra omständigheter skulle kunna vara i kontakt med. Så min fråga till dig är, har du diskuterat detta med dessa. Har du fått en förklaring till varför man handhar fånghästar på det sätt som du har framställt? Har du pratat med veterinärer om behandlingssättet? Har du framfört dina synpunkter på sättet fången behandlas? Har du fått en förklaring på varför? Min erfarenhet säger att det skall finnas en behandlingsplan. Man måste sätta sig in i den, allt är inte vad det ser ut för att vara ibland.

Hästägare brukar kunna få en anna bild av vad som skett, och allt framkommer inte alltid på en gång. Man kan bl a se det i Liebling´s inlägg, i den första kommer en knapphändig information och därefter kommer betydligt mer. För min del tror jag att det finns mera information om denna händelse som skulle kunna vara av betydelse innan man ställer sin åsikt.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Hästvård Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är välkomna att diskutera problem och problemlösningar. Diskussionen kan omfatta de som...
39 40 41
Svar
805
· Visningar
73 278
Senast: bara-undrar
·
  • Låst
Hästvård Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är välkomna att diskutera problem och problemlösningar. Diskussionen kan omfatta de som...
43 44 45
Svar
886
· Visningar
72 684
Senast: Zora
·
  • Låst
Hästvård Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 3 Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är...
35 36 37
Svar
731
· Visningar
57 580
Senast: Tez1
·
  • Låst
36 37 38
Svar
742
· Visningar
59 155
Senast: Curlyhorse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Uppdateringstråd 30