Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
hovis skrev:Sedan tillkommer helt plötsligt att den dessförinnan befunnit sig i sjukhage+box innan den fick strikt boxvila hur nu det kommer sig??
Frågan är allstå vilken ordning denna historia har.
Jag tolkar det som att den först fick fång, sedan av ngn oförklarlig anledning så hade man den i sjukhage i flera månader INNAN man tog upp den till Ulltuna där man då ordinerade den strikt boxvila. Va det så eller hur va det från början.
Berätta gärna hur det gick till i från den dagen den fick fång och vilka åtgärder som gjordes innan den för första gången kördes till Ulltuna. Då kanske det kommer fram lite mer av vikt.
Angua skrev:Tack för trevligt och informativt svar!
Liebling skrev:Hej!
Men man vet inte än hur det går...
SO Hovslagare skrev:Men man vet att det gått för långt.
Fång är fruktansvärt smärtsam sjukdom. Man får inte utsätta hästar för så här långa konvalecenser. Det är veterinärens skyldighet att sätta stopp djurets lidande. Det låter som den borde ha tagits bort för länge sedan. När det gäller djur så kan vi inte bara titta på OM vi kan få dom friska, utan hur mycket kommer hästen att lida på vägen till sundhet?
Liebling skrev:Hej!
Jag ska försöka förklara så mkt jag kan!
Hästen fick först bronkit av att ha stått i ett dammigt stall. När den sedan fick kortisonbehandling utvecklade hästen fång. Ägarna visste inte att den fått fång utan, vad jag förstod av vad de berättade så åkte de och hopptävlade fast hästen hade fått fång. De tyckte den gick lite konstigt, men upptäckte det inte direkt utan efter ett tag. Detta var ngn gång förra våren. De trodde inte det var så allvarligt, så hästen fick stå i en liten "vanlig" hage ensam med nerbetat gräs under någon elle ngr sommarmånader (box på natten).
hovis skrev:OK så hästen fick medicinsk fång och den brukar utlösas inom några dagar. Jag undrar lite hur lång tid efter avslutad kortisonbehandling dom åkte och tävlade (karenstiden för doping är 14 dagar) samt underligt att inte tävlingsveterinären såg att den gick lite konstigt. Man upptäckte dock detta tydligen efter ett tag och hur upptäckte man det??? Tog man ut Vet igen eller upptäckte hovisen det vid nästa skoning??? Ett tag föresten, vad betyder det en dag,en vecka,en månad eller ännu längre tid??
Upptäckte hovis det så måste det ju ha upptäckts senast sju veckor efter den förra skoningen som troligtvis skedde någon,några veckor innan den behandlades med kortison för bronkit. För att sko en häst som redan har medicinsk fång utan att som hovis reagera på det är helt omöjligt då den dels har svårt att stå på motsvarande ben samt reagerar kraftigt på främst sömmningen och nitningen.
Att den stod i en liten hage under ngn eller några sommarmånader finner jag som bra men gjordes inga åtgärder från Vet o/e Hovis under denna tid????
Jag tycker du nu har bidragit med lite mer viktig info och du får ursäkta att jag säger detta men är det så som du beskriver det så vill jag lägga den största skulden på hästägarens okunskap då dom förmodligen havererade hovarna med sin tävling.
Fång är inget man leker med och det är svårt nog att snabbt återfå den i ett smärtfritt tillstånd i det akuta läget som Vet och hovis, havererar man det helt genom att även tävla med en fånghäst så tycker jag det är snudd på förtal att lägga över skulden på Vet utan kanske skulle man ha ödmjukheten att ransaka sig själv i stället för att snabbt slänga över skulden på ngn annan.
Många skulle prova med att peka på sig själv i spegeln innan dom pekar ut ngn annan syndabock.
Hårda ord är det jag vet det men det är klassiskt för många av dagens okunniga hästägare. Man vet inte utan man tror att man vet tills den dagen man lär sig att man inget vet utan bara tror.Och den dagen kommer då man slutar tro och i stället lära sig att veta.
emindy skrev:Bara man är noga med att göra enligt instruktionerna och se till att hoven är ordentligt ren och torr är det inga större problem att få det att sitta kvar.
Barfotaverkarna här har använt både SuperFast och ett annat medel som slitskydd vid nödfall. Sitter lugnt kvar till nästa verkning.
SO Hovslagare skrev:Som vanligt så håller jag inte med dig.
Som jag har förstått det hela från Lieblings berättelse så borde veterinären ha stoppat detta tidigare och tagit bort hästen oavsett vad ägarna ville.
emindy skrev:Nyligen hemkommen med jetlag...
Jag håller med om att det bästa för hästen är avlivning..MEN kan en veterinär tvinga en hästägare att avliva hur som helst?Mot dess vilja?SO Hovslagare skrev:Som jag har förstått det hela från Lieblings berättelse så borde veterinären ha stoppat detta tidigare och tagit bort hästen oavsett vad ägarna ville.
Okunskap och svårighet att fatta rätt beslut är inte brottsligt men att kroniskt sakna empati och sunt förnuft borde va det..vad ska man göra när folk vägrar lyssna,när åren går och hästen fortsätter lida?SO Hovslagare skrev:Ägarna har kanske inte förstått hur allvarligt detta är eller så är dom känslomässigt förblindade så att dom inte kan se situationen klart.
.
SO Hovslagare skrev:Helt fel.
Veterinären får besluta om avlivning utan djurägarens medgivande om han eller hon anser att djuret utsätts för onödigt lidande.
Jag tror iochförsig att det finns fega veterinärer också,det ska gudarna veta..SO Hovslagare skrev:Helt fel.
Veterinären får besluta om avlivning utan djurägarens medgivande om han eller hon anser att djuret utsätts för onödigt lidande.
hovis skrev:Kul att du hade din lap top med dig så du kunde ge lite bra inlägg utifrån när du va "over there" till oss här eller skrev du ifrån ngt internet cafe? Kommer det lite mera info från hur det va????
Lilla Skutt skrev:Jag tror iochförsig att det finns fega veterinärer också,det ska gudarna veta..
Men du måste väl ändå förstå att de måste ha ordentligt "på fötterna" innan de avlivar en häst hur som helst,även om de gärna skulle vilja?
Du måste väl ändå begripa att det finns gränsfall och gråzoner där de inte kan avliva hästar hur som helst ,du får det att låta lite väl enkelt och okomplicerat...