Förtvivlad.. :'/

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Förtvivlad.. :'/

Är man tvungen att TRÄNA NH så har man inte *tillräckligt *bra förhållande med sin häst ..

Mia

Anser detta var riktat direkt mot mig...

Jo, jag skulle kunna hantera min häst helt utan att leka på det sättet jag gör. Jag skulle säkert kunna få henne att inte sparkas, bitas eller springa över mig. Det är inte så svårt, iaf inte med min häst då hon är väldigt känslig.

Men jag ha ett otroligt fint förhållande med min häst. Jag vill att vi ska bli samspelta, att vi ska ha kul ihop. Jag strävar efter något mer än bara en säker hantering.

Får jag fråga; Kan du leka med din häst? Följer den dig utan grimskaft eller träns? Kan du stanna, backa och växla tempo så. Kommer h*n när du ropar i hagen? Är h*n trygg med dig och följer dig trots att det är en jobbig/osäker situation? Om du ändrar ditt betende och börjar "dansa" bredvid honom, dansar h*n med dig då?

Det är detta jag har/vill uppnå. Ett sådant förhållande att hästen alltid är fullt koncentrerad och läser av mig. På så sätt underviker jag också situationer där hästen kan bli rädd och jag kan komma till skada, för respekterar hon mig och är uppmärksam på mig hela tiden kan jag också utvecka henne och göra henne stark och smidig.

Det är därför jag leker med min häst. Inte för att jag inte kan hantera henne, utan för att jag vill ha en fin relation med henne och samtidigt göra vardagen säkrare och roligare :)

Du skriver mycket klokt!

En join up kan, enligt mig, användas på en häst som "stänger av". Men, när väl kontakten är etablerad finns ju ingen anledning att harva vidare på det. Har inte behövt använda det på mina unghästar alls då vi har kontakt och kommunikation redan. Däremot fick jag ta till det på en valack jag fick hem som 9-åring som var helt avstängd. Tog 10 minuter och sen var vi oskiljaktiga resten av hans liv;)

All hantering här hemma sker med mild hand, behövs inte "befästas" en massa avstånd. I min värld är det eftergift som är viktigast.

Naturligtvis gör man bara join up en gång, och inte på en helt problemfri häst!
Om hästen börjar nonchalera en ska det räcka med att driva den ifrån sig tex i hagen, men det kanske också är djurplågeri?
Herrejösses.
Hellre banka på hästen med kvast än att kommunicera med dem på ett språk de förstår.

Senast ändrad av en moderator:

Jo, men jag har bara behövt göra det en gång. Sen gör jag iof andra lekar där jag skickar iväg henne och kallar tillbaka henne, men det är mest för koncentrationens skull. Vissa dagar är hon mer okoncentrerad och andra är hon med mig dirket. Det märker jag redan när jag hämtar henne i hagen :)

Jo, jag skulle kunna hantera min häst helt utan att leka på det sättet jag gör. Jag skulle säkert kunna få henne att inte sparkas, bitas eller springa över mig.?!?!?!? Det är inte så svårt, iaf inte med min häst då hon är väldigt känslig.

Får jag fråga; Kan du leka med din häst? Följer den dig utan grimskaft eller träns? Kan du stanna, backa och växla tempo så. Kommer h*n när du ropar i hagen? Är h*n trygg med dig och följer dig trots att det är en jobbig/osäker situation? Om du ändrar ditt betende och börjar "dansa" bredvid honom, dansar h*n med dig då?

:)
Japp mina hästar kan stanna ,backa och växla tempo ;)

Japp dom kommer ihagen ?

Ja jag kan leka med mina hästar när dom är uppspelta över något så kan jag busa upp det lite mer och jag kan ÄVEN lugna ner denna lek med min röst :D

Leka följa John gör jag inte men dom följer mig när jag plockar bort hinder efter en löshoppning och ALLT detta sker utan TRÄNING av LEDARSKAP;) Och utan grimskaft !

Mia

Senast ändrad:

men det konstiga är att det är inte tävlingsfolk som håller på med detta utan ungdommar och folk som inte har tillräckligt med hästvett och skogsmulleryttare måste få sina djur att HELA tiden visa underkastelse !!
Så upplever jag det med.

Bara de som har problem med sina söker Nh o det är ju bra att det finns, men det bör följas upp med en tränare i början- hela tiden.
Nu finns det ju bara EN etablerad NH-tränare i S. o då får avarten plats.
den enda riktiga horsemanshipkarln i S. är herr Åman.
De som blir frälsta av NH har som regel inte klarat av sin häst tidigare. Därmed inte sagt att det inte finns några få undantag:smirk:

Om inte folk tyckte att Nh eller cirkuskonster vore sååå fantastiskt:rofl: skulle de inte kunna försörja sig eller t o m bli rika på kuppen. Det krävs talang o stor erfarenhet för att komma dit.
alla har inte det- därmed blir det så fascinerande för många åskådare- Jag vill oxå kunna!:idea:
Ella!
Man måste ha en gnutta säkerhetstänk när man umgås med hästar.
Även den coolaste o snällaste kan bli rädd- du vet! hästen= flyktdjur.

Därför är det inte att rekommendera att sätta sig framför hästen o sen titta framåt. Var var hjälmen då?
En olycka kan lätt hända.

KL tror jag man skriver :o

Helt rätt Axel det är rätt man ;)

Tack Hanna och jag håller fullständigt med dig Piraya ;)

Mia

Jo, jag skulle kunna hantera min häst helt utan att leka på det sättet jag gör. Jag skulle säkert kunna få henne att inte sparkas, bitas eller springa över mig. Det är inte så svårt, iaf inte med min häst då hon är väldigt känslig.
Få hästar sparkas eller bits.
Varför se problem som inte ens existerar- :confused:
nu leker inte jag med mina, utan vill bara att de fungerar rent praktiskt. De får leka med varandra- får vara hästar.
De följer mig, väntar på mig, kan stå still inför ridning mens jag hämtar ngt, lastar sig själva mm mm mm.

Varför tror du att Nh är det ENDA sättet:confused:

Tror du att man genom alla tider har tuktat hästarna till lydnad?
En sån häst blir antingen helt förstörd eller så börjar den att hata den människan som tvingar den att stanna hos en mobbare.
Så uppför sig inte en bra ledare.

igen..vad exakt har de med de här att göra?

du menar att vilda mustanger inte beter sej likadant som tama hästar när de gäller hästspråk eller?

Senast ändrad av en moderator:

Naturligtvis gör man bara join up en gång, och inte på en helt problemfri häst!
Om hästen börjar nonchalera en ska det räcka med att driva den ifrån sig tex i hagen, men det kanske också är djurplågeri?
Herrejösses.
Hellre banka på hästen med kvast än att kommunicera med dem på ett språk de förstår.

Vad sjutton menar du med detta?:cool:

menar väl helt enkelt att de ska räcka om hästen skulle kliva på än o buffla på än att bara be om utrymme och då ska hästen flytta på sej.

inget våld eller så..bara enkelt be hästen att acceptera ens utrymme.

Jag tolkade in nåt helt annat när "djurplågeri" antyddes och "banka till hästen med en kvast"... Jag har inte med ett ord andats om såna metoder:cool:

okej..folket här tycker ju att de är psykisk misshandel att be hästen om utrymme verkar de som.

Cowboys är uppväxta med hästar o har lärt sig av sin far som i sin tur lärt sig av sin. Riktiga cowboysare levde i symbios med sin häst.
De håller inte på o duttar med hästarna som flickor gör- raka puckar o får då heller inte hästar som är vana vid att få sitta i knät o som sen måste jagas bort.

Du kan inte jämföra vildhästflockar med flockar konstruerade av människan.
Hästens instinkter är en sak, men de lär sig mest av stoet- mamma o får sällan träffa sin far-skilsmässobarn;).

många som bara har 2 hästar ihop hela livet saknar mkt i social kompetens.

Senast ändrad:

Jag tolkade in nåt helt annat när "djurplågeri" antyddes och "banka till hästen med en kvast"... Jag har inte med ett ord andats om såna metoder:cool:

Nää men jag gjorde det.. :D
Och då om märra står på gången och gett sig f-n på att slå mig i skallen bara för att jag vill lyfta bakben eller pilla juver.

Då tar jag fram kvasten, borstar hästen med ena handen.
Om jag sen t.ex smyger ner mot juvret och hon laddar med båda bak så får hon sig en jävel över baken samtidigt som man säger nej.
99 av 100 kan hon sedan vid nästa gång stryka öron, lyfta ett bakben men slår igen, det gör dom inte.
Dom har full koll på vad jag gör, avskyr detta men står still.

Min metod, funkar snabbt och bra.
Inte låter jag henne slå på mig och SEN går jag ut och jagar henne över nån stallplan.
Tillrättavisning sker i omedelbar anslutning till dumhet. Hur f-n ska hon fatta vad jag vill tio minuter senare?
Kan ju knappast öva "juverkontroll" på tio-30 meters avstånd :D:D

Så skyll på mig...Det är jag som är häxan med kvast. ;);)

Axel, Miaa, Sar med fler....
Till era inlägg säger jag så här ----> :bow::bow:

AM

Senast ändrad:

Cowboys är uppväxta med hästar o har lärt sig av sin far som i sin tur lärt sig av sin. Riktiga cowboysare levde i symbios med sin häst.
De håller inte på o duttar med hästarna som flickor gör- raka puckar o får då heller inte hästar som är vana vid att få sitta i knät o som sen måste jagas bort.

ja förstår fortfarande inte vad de här har med cowboys o göra överhuvetaget?
ja dom behandlar hästarna på sitt sätt..och liksom? har ja nämt nånstans att ja gillar hur dom hanterar dom? eller att ja inte gillar sättet dom hanterar dom på?

tror nog fortfarande på att hästar är hästar och kan hästspråk oavsett om dom bara har kännt 2 hästar i hela sitt liv.
kan hästen inte sitt eget språk..då är de illa..då har den stackarn antagligen inte fått gå med andra hästar nångång..o då e de ju klart dom kanske inte riktigt förstår som hästar som alltid haft kompisar sen dom va små.

Var god och läst inlägget ordentligt samt inlägget som det var ett svar på så kanske du förstår bättre.

har nästan läst hela tråden
men vill kommentera en liten sak.
¨
jag då som håller på med nordisar i skogen. hur funkar hästen när man rider ut. och det slås grenar och dylikt på benen?

för där är en stor träningssak hos oss ialla fall. det ska gå att slå med grimskaft,pinnar eller dylikt över benen och hästen ska inte röra sej.

för hur skulle det se ut om man är i skogen och drar timmer och det svichar fram en gren och lappar till på ett bakben. och hästen skenar iväg. hmm

jag övar just så som många andra i denna tråden gör. en spark en smäll.
eller föl som bits dom biter jag tillbaka.

jag vet att jag är rätt hård med mina hästar men det är även många som berömmer dom att just dom är så lugna och snälla med all hantering.

summan av kardemumman är att FAN ta mina hästar om dom inte lyder. men sen har även vi gosstunder . hästarna vet sina platser. även mina barn kan ta dom stora nordsvenskarna ut till hagen. och då är dom 5 år och 3 år. det är inga problem.
så tyck att jag är en elak kärring men här funkar min metod ialla fall...

Nää men jag gjorde det.. :D
Och då om märra står på gången och gett sig f-n på att slå mig i skallen bara för att jag vill lyfta bakben eller pilla juver.

Då tar jag fram kvasten, borstar hästen med ena handen.
Om jag sen t.ex smyger ner mot juvret och hon laddar med båda bak så får hon sig en jävel över baken samtidigt som man säger nej.
99 av 100 kan hon sedan vid nästa gång stryka öron, lyfta ett bakben men slår igen, det gör dom inte.
Dom har full koll på vad jag gör, avskyr detta men står still.

AM

och varför hålla på så med hästen när den visar tydligt o klart att den inte gillar de..ja hade aldrig stått ut med att rida o pyssla med min häst om han tydligt visade att han inte gillade de.

ja umgås med min häst för att jag vill vara med honom o samma med honom..han vill att ja håller på o pysslar o rider..man ska ju vilja att hästen tycker om de.

o sen visst hästen slutar sparka men den tycker fortfarande inte om de, hästen tycker inte om att du håller på med den o de förstärker ju du när du slår den.

är väl de som är skillnaden..ja vill att hästen ska tycka om de man gör med den o tycka om att umgås med mej....ni vill att hästen ska stå still o inte sparka men skiter i hur hästen känner sej.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 583
Senast: Stereo
·
Hästhantering Köpte en ny häst i veckan (unghäst). Den är inte jättehanterad men snäll. Kan lyfta hovarna utan problem osv. Den går på bete med mina...
2
Svar
23
· Visningar
4 153
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 144
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 198

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIV
  • Black Friday
  • Dejtingtråden del 38

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat