Förtvivlad.. :'/

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Förtvivlad.. :'/

men det här var väl begåvat :bow:

Seven games tex är kanske mer till för att lära människan kommunicera med sin häst :angel:

Självklart, har någon påstått något annat?
Jag tar inte hjälp av tex Monty Roberts teorier för att lära min häst hästspråk utan för att lära mig att göra mig förstådd och göra rätt för ledarskapet.

men det här var väl begåvat :bow:

Seven games tex är kanske mer till för att lära människan kommunicera med sin häst :angel:

Wow den här diskussionen går ju framåt :) Jag håller verkligen med om det där. Hästen kan ju redan kommunicera som en häst, det är människan som behöver lära sig det. En häst kan ju egentligen redan allt vi vill begära av den, allt handlar ju bara om att vi ska få den göra det när vi vill :) och för att lyckas med det måste VI lära oss att kommunicera med den!

Wow den här diskussionen går ju framåt :) Jag håller verkligen med om det där. Hästen kan ju redan kommunicera som en häst, det är människan som behöver lära sig det. En häst kan ju egentligen redan allt vi vill begära av den, allt handlar ju bara om att vi ska få den göra det när vi vill :) och för att lyckas med det måste VI lära oss att kommunicera med den!

KL

Just och därför kan det kanske blir träligt för hästarna att vara försökskaniner/träninsgobjekt.

Bara apropå de som menar att hästen tycker det är roligt.

Alla är ju olika, och jag är inte emot NH så, det beror mest på individen som utför det.

En som kan - checkar av, meda en som inte kan tragglar.

Eller gör det för att den inte vet vad den skall göra med hästen annars....

Senast ändrad av en moderator:

KL

Just och därför kan det kanske blir träligt för hästarna att vara försökskaniner/träninsgobjekt.

Bara apropå de som menar att hästen tycker det är roligt.

Alla är ju olika, och jag är inte emot NH så, det beror mest på individen som utför det.

En som kan - checkar av, meda en som inte kan tragglar.

Eller gör det för att den inte vet vad den skall göra med hästen annars....

Jösses... men då måste du vara helt imot allt vad dressyr och hoppning och fälttävlan och oooopps... det finns visst inget kvar, för allt handlar om ett lärande, ingen är ju fullärd från början och ytterst få är proffs.

Det är väl samma sak där att tragglande tråkar ut hästen.
Och sliter på den.
Men ridmässigt är det lättare att variera än med "NH lekar"

Det är väl samma sak där att tragglande tråkar ut hästen.
Och sliter på den.
Men ridmässigt är det lättare att variera än med "NH lekar"

de finns hur mycket "nh övningar"/lekar som helst man kan göra med hästen.

gäller att ha lite fantasi o va lite kreativ.

Om någon annan är intresserad så kan jag ju berätta att "övningarna" kan vara så som jag gjorde idag.
På vägen från hagen övade jag och min häst på att han ska stanna då jag stannar.
Jag går intill hans nos och stannar samtidigt som jag säger ptroo och drar lite lätt bakåt i grimskaftet. Ser till att gå extra hårt det steget jag stannar, en sorts markering han kan följa. Tredje gången stannade han redan då jag satte foten lite extra hårt i marken och stannade. Mer komplicerat än så behöver det inte vara. Han fick naturligtvis massa beröm. Det tog ungefär fem minuter.;)
Tror inte att han blir så leds... :D

Om någon annan är intresserad så kan jag ju berätta att "övningarna" kan vara så som jag gjorde idag.
På vägen från hagen övade jag och min häst på att han ska stanna då jag stannar.
Jag går intill hans nos och stannar samtidigt som jag säger ptroo och drar lite lätt bakåt i grimskaftet. Ser till att gå extra hårt det steget jag stannar, en sorts markering han kan följa. Tredje gången stannade han redan då jag satte foten lite extra hårt i marken och stannade. Mer komplicerat än så behöver det inte vara. Han fick naturligtvis massa beröm. Det tog ungefär fem minuter.;)
Tror inte att han blir så leds... :D
Det är ju sånt som vi alla tränar från barnsben.
När du visar hästen exteriört eller för Vet. så följer hästen med i trav, stannar o vänder bortåt o sen trav igen.

KL
tycker att det är lite olyckligt eller är det uttänkt att kalla dem för just games- övningar hade nog inte lockat lika många-Lekar låter både roligare o snällare.

Senast ändrad:

När du visar hästen exteriört eller för Vet. så följer hästen med i trav, stannar o vänder bortåt o sen trav igen.

Jag har dock aldrig tävlat eller visat hästar, men blir inte så väldigt förvånad över att vi hanterar hästarna rätt lika. Gemensamt har vi säkert kärleken och intresset för dessa underbara djur. :)

Jag tränar bara på sånt som jag vet att jag har nytta av.

Tränade mkt inför kvalitén- som man även senrae har nytta av.
vänta nu:angel:
visade oxå den som 3åring.
Åkte redan då själv o hästen gick in själv, mens många andra på platsen hade halllibalou när de skulle lasta.
Den var då 180 cm.
Då gäller det att man har ordning på den.

Att kunna springa i asfaltsgången på en klinik utan att bromssträckan är på 30 m. är ganska viktigt- för Vets. säkerhet;)

Låter användbart :D Dyrt veterinär besök om man måste tillkalla lyftkran för att lyfta bort hästen från Veterinären :angel:

Att ha hästens uppmärksamhet är en av de saker jag eftersträvar med mina övningar. Min häst är inte inriden ännu och det känns bra att jobba mer varierat från marken än att bara tömköra och promenera. Min häst är en nyfiken och intelligent kille och verkar glatt lapa i sig allt klurigt jag hittar på. :D

Jag är helt övertygad om att det finns många andra vägar att gå än NH övningar, jag själv hittar ju också på egna grejer, som den jag beskrev ovan, men att få lite beprövad teknik är hjälpsamt tycker jag. Har nog alltid haft ett sådant tänk med hästar och har aldrig riktigt passat in bland dressyrtanterna (sagt med största möjliga respekt) så när jag introducerades i NH kändes det som att komma hem.

Har bara läst första sidan..
Så jag upprepar säkert något :angel: Och avbryter nåt annat..

Man får faktiskt drämma till en häst när det krävs. MEN man måste alltid varna först, ge dem en eller två chanser att bättra sig.
Lyssnar de bara lite på första varningen men sen börjar hota (eller vad de nu gör) igen, får man varna igen. Det är bara om de inte alls reagerar på varningen som man kan ta till hårdare metoder.
Och såklart måste de alltid förstå varför du varnar och hur du vill att de ska rätta till det. En rädd häst är det inte lönt att varna eller slå, där är det bara att hålla den på avstånd och försöka lugna som hjälper.
Varnar man hästen går den inte runt och är rädd för att bli slagen.
Varnar man inte så räknar hästen med att bli slagen närsomhelst.

(Jag kan slå en människa med om hon hotar mig och inte lyssnar när jag säger ifrån. Kan jag komma undan utan att slåss och utan att ge min plånbok till idioten som hotar mig, så gör jag det. Samma sak med hästar. Kan jag slippa slå utan att ge mitt personliga utrymme gör jag självklart det, och oftast går det alldeldes utmärkt med lite vänlig övertalning istället:P).

Öva på sparkandet och ge lugnande när hovis kommer tills hästen är lugn.

(Nu ska jag se hur långt tråden kommit..x) Fru Gud! 29 sidor! x_X

Senast ändrad av en moderator:

Blev tvungen att svara, för första gången;

Att sedera, betyder att ge hästen lugnande preparat. Den blir då lugn och foglig, men står upp och kan hanteras på ett säkrare sätt. Precis som föregående sa, så ska detta ske av veterinär. Det är ett bra alternativ några gånger tills ni har fått till en bra inlärning - det får inte bli mer av fel!
Precis som andra också har sagt, är det ditt ansvar att träna hästen, innan den utsätts för behandling av andra - givetvis även för deras säkerhets skull.
Det är alltid svårt att ge tips och råd, innan man har sett din hästhantering eller hästens beteende... Dock låter det som om du inte kan vara bakom "buknivå" på din häst över huvud taget? Det måste givetvis fungera! Att träna framifrån och bak, och att lägga all tid på detta är två bra tips du fått. Jag skulle vilja lägga till ytterligare ett; kan du hantera hästen (rykta, klappa, lyfta, pilla, massera mm mm) då den är uppbunden (alternativt ihållen) med en vägg nära bakom? Om det tex går att stå i boxen, men den inbackad mot en vägg och en vägg vid sidan? Mycket få hästar klappar på bakåt, om de vet att det kommer att ta emot väldigt snabbt och väldigt hårt, och det hela kan tränas lugnt och försiktigt.

Julhälsningar!

Det är ju det som är kruxet, att NH plötsligt tagit patent på helt vanlig hantering av hästen. Skillnaden är vad jag har förstått att de tränar hela arbetspass på sådant man själv fixat redan på vägen från hagen och så join-upen som är speciellt för NH förstås.

där har du lite fel...ja tränar iallafall aldrig sånna saker med min häst..de tränar man automatiskt när man hanterar hästen i vardagen.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 583
Senast: Stereo
·
Hästhantering Köpte en ny häst i veckan (unghäst). Den är inte jättehanterad men snäll. Kan lyfta hovarna utan problem osv. Den går på bete med mina...
2
Svar
23
· Visningar
4 153
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 142
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 198

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka