Förtvivlad.. :'/

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Förtvivlad.. :'/

och varför hålla på så med hästen när den visar tydligt o klart att den inte gillar de..ja hade aldrig stått ut med att rida o pyssla med min häst om han tydligt visade att han inte gillade de.

Jag håller på med avel. Dvs föder upp hästar..
Därför ska märrar stå still när jag håller på med juver. Skiter fullständigt om dom avskyr detta.

Du har väl hört talats om råmjölk och blodplasma på föl????

Eller?

AM

då går de att jobba på de istället så hästen accepterar än och accepterar att man tar överallt på den.

samma om min häst har fått ett sår som ja måste hålla på med..min häst gillar de inte men skulle aldrig komma på tanken att sparka och hugga mej pga att ja gör de.
de är därför man skaffar ett bra ledarskap..så man slipper sånna situationer.

Men i vilda hästars liv finns det en mix av unga o äldre djur- även hingst som håller dem på mattan med sin pondus. Ledarhonan bestämmer då vart de ska, då hon vet var mat o vtn finns- hästminne.

Kan göra en jämförelse.
I en nationalpark i Afrika fick man problem med en grupp elefanter som terroriserade byar, vilket aldrig tidigare hade hänt förr.
De gav sig även på noshörningar.

Det visade sig att man hade placerat en hop med unga tjurar som inte hade fått lära sig vett av honor- de som bestämmer.

Man insåg då sitt misstag o placerade då ut en hjord med honor som fick ordning på slynglarna o det blev lugnt i reservatet igen.

då går de att jobba på de istället så hästen accepterar än och accepterar att man tar överallt på den.

samma om min häst har fått ett sår som ja måste hålla på med..min häst gillar de inte men skulle aldrig komma på tanken att sparka och hugga mej pga att ja gör de.
de är därför man skaffar ett bra ledarskap..så man slipper sånna situationer.

Imponerande... Du vet inte skillnad på juver och sår.

Mycket du vet om fölmärrar, stinna juver och överbeskyddande samt ilskna nyfölade märrar...:cool:

Innan du är klar så har ungen dött :o
Var så säker.

AM

ja har hållt på med många fölston så jo ja vet skillnad på de..och nej..dom har inte älskat när man hållt på med varken föl eller dom själva men dom har fortfarande såpass respekt för människan att dom aldrig skulle sparka mot än.

sånt får inte hända att dom inte respekterar att man måste hålla på så med hästen..man ska inte behöva den kampen varje gång..de trivs ingen med..varken häst eller människa mår bra av de.

Senast ändrad av en moderator:

de är kanske därför de är viktigt att vara lyhörd med flocken så man ser vilka som passar o inte passar o ser tydligt vad som är normalt o inte normalt.

är de smågnabbande o hästen inte riktigt kommer in så visst..de får ta sin tid o de är viktigt att märka hur hästarna reagerar när de kommer en ny..alla hästar passar inte i alla flockar..de är människans ansvar att se till att hästen kommer i en passande flock..o inte en flock som mobbar ut den andra..alltså ren terror mot den nya..då får man ordna de på nåt sätt.

ja har hållt på med många fölston så jo ja vet skillnad på de..och nej..dom har inte älskat när man hållt på med varken föl eller dom själva men dom har fortfarande såpass respekt för människan att dom aldrig skulle sparka mot än.

Säkerligen.
Men du har inte hållit på nog länge och med stort antal för då hade du förstått varför jag är så bestämt mot tanterna.

I just detta fall är det MÄNGDEN märrar som ger erfarenheten.
Då alla märrar funkar olika.

AM

och..ja alla hästar funkar olika..men ja tycker endå att hästen ska acceptera människan såpass att den inte ens tänker tanken på att sparka.

de tycker ja hör till när man håller på med hästar.
om någon annan kanske måste göra de nångång ska inte den personen riskera att bli nersparkad för att hästen inte gillar de.
måste nån behandla sår på min häst som han verkligen inte gillar så ska inte den personen behöva oroa sej för att min häst ska sparka o bita..o de spelar ingen roll vad de är man ska göra med hästen..oavsett om de är stora sår man ska rengöra eller att man ska hålla på med juvret..spelar ingen roll.

Du har aldrig sett ett sto som försvara sitt föl:confused: med attack framåt.
Var det inte du som tyckte att det var OK att din häst fick vara utstött ur flocken i flera dagar vid ihopsläpp? O då tyckte att det var motiverat att göra likadant.

med tanke på att de går till så i flocken att den stöter ut den nya i början så visst..gör inte mej nåt för hästar beter sej så..
tillslut efter några dagar fick min häst vara med precis som alla andra.

hade varit skillnad om dom andra sparka ut honom..om allihop gick på o sparka mot honom o jaga runt honom.
de är stor skillnad.

o ja tycker fortfarande att stoet ska va såpass trygg bland människor att den låter andra hantera fölet.
är inte hästen trygg får man jobba på de.

o ja tycker fortfarande att stoet ska va såpass trygg bland människor att den låter andra hantera fölet.
är inte hästen trygg får man jobba på de.

Bevisat i ditt inlägg här.
Du har inte så stor erfarenhet av märrar...nä :cool:

Handlar inte om trygghet. Handlar om helt andra faktorer.

AM

Senast ändrad:

Flockar tar inte upp nya hästar- såvida det inte är ett sto o då helst inte skimmel.
Fast det finns hingstar som älskar såna:confused:

Vi som "slår" våra hästar:rofl: brukar släppa dem med en snäll kompis först o SEN släppa in dem till gruppen. Då har den någon trygghet iallafall.

ja släpper absolut inte ihop min häst med många andra samtidigt..tar en i taget.
sen gick min häst i hagen brevid dom andra lite över 1 vecka innan han släppter ihop med en i taget så dom fick bekanta sej en o en, sen när hela flocken kom ihop fick han endå inte vara med i början..trots att alla hade funkat en o en.

Bevisat i ditt inlägg härr.
Du har inte så stor erfarenhet av märrar...nä :cool:

Handlar inte om trygghet. Handlar om helt andra faktorer.

AM

jo de handlar om trygghet och respekt.
annars kan man ju säga så om allting..den normala reaktionen hos hästar när man gör nåt dom inte gillar är ju att ifrågasätta och sticka därifrån.
men sånt går att jobba bort, ingen trygg o harmonisk häst som litar på människor sparkar ner än när man ska göra nåt med fölet eller liknande.

klart de finns undantag..men tycker endå inte de låter som en trygg häst när den måste försvara fölet från människan som ska va dens ledare o trygghet.

Modersinstinkter kallas det för.
en del bryr sig inte alls o en del- även den snällaste kan försvara sitt föl- hur mkt som helst.

sa också att de fanns undantag...men har man ett bra ledarskap med en trygg häst som litar på än så litar oftast också dom på en såpass att man kan hantera fölet också.

tycker inte de är något man ska acceptera från någon häst att den sparkar o hugger mot än..de blir farligt om man ska acceptera de..oavsett om de är modersinstinkter..då får man jobba ännu mer på ledarskapet och hästens trygghet för människan.

vart har ja skrivit de nånstans?

har ja ens skrivit att man ska börja med ledarskap o trygghet hos hästen när den redan har fått fölet?

man ska se till att hästen är såpass trygg med männsikor innan..redan från föltiden.
har skrivit att man inte ska acceptera sparkande o hotande från hästen.

men är man i en sån situation att man måste in till en hotande häst med föl så får man göra vad som krävs.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 583
Senast: Stereo
·
Hästhantering Köpte en ny häst i veckan (unghäst). Den är inte jättehanterad men snäll. Kan lyfta hovarna utan problem osv. Den går på bete med mina...
2
Svar
23
· Visningar
4 153
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 144
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 198

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIV
  • Black Friday
  • Dejtingtråden del 38

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat