Förtvivlad.. :'/

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Förtvivlad.. :'/

klart de finns undantag..men tycker endå inte de låter som en trygg häst när den måste försvara fölet från människan som ska va dens ledare o trygghet.

Bara som exempel eftersom du hela tiden drar upp ledarskap och flockar m.m.

Vi har en stycken Self Confidentmärr som är lägst rangad..alltid oavsett flocksammansättning.

Men det är inte alls nåt problem för henne då hon vet att vika undan.

Men hon har en jäkla ovana att föla ute i hagen dagtid.

Flocken ska vara trygghet.
Ledaren likaså enligt dina normer och erfarenhet.

Då kanske du kan svara på VARFÖR till och med ledarmärra har fått sig rejäl omgång stryk av just denna lågrangade då hon fölat????

Vi har inga problem att mota bort henne från ungen för att kunna hiva upp den på skottkärra och sen hem till boxen.
Men ledarstoet aktar sig mycket noga att gå mellan märra och fölet.

Där faller ditt resonemang platt i marken.

Och vi hade för många år sedan ett ordentligt världskrig med just denna märr då hon fölade första gången hos oss.
Det kriget har hon aldrig mer startat om..nej.

Här kan man då tycka att vi kommit långt utanför TS tråd.
Men igentligen inte då det är exakt samma sak...

Med ett undantag förståss.
Den sparkande märren kan ju förbli oskodd tills hon kommit på bättre tankar..det kvittar ju.

Men med avelsmärren finns det absolut inget spelrum då du har bara någon timme på dig i bästa fall att få henne att föra sig rätt.

AM

Fast varför denna underkastelse?
Jo, för då visar hästen att "du är ledare över mig" - hur kan det vara så svårt att förstå?

Jag har under minst 30 år dagligen umgåtts med flera hundratals hästar.
Ingen har underkastat sig någon ledare på detta vis.
Varken människa elelr djur.
Och du anser fortfarande att du är ledaren?? :eek:

Mina ledarston rynkar en näsborre, vinklar ett öra eller liknande, men inte börjar den ranglägre slicka och tugga för det. De flyttar lite på sig. Flyttar de sig inte tillräckligt snabbt så får de ett nyp eller en känga.
Fortfarande inget tuggande eller slickande.
Då är de ledarstona inte riktigt tillräckligt "ledare". Och nej - jag har inte sagt att hästen måste tugga eller slicka för att underkasta sig. Men visst brukar de ranglåga hästarna sänka huvudet och flytta lite på sig?
Att hästen tuggar och slickar betyder oftast att den är nöjd och förstår. Ibland även för att den vill visa underkastelse (om man är riktigt ond mot den kan den också föltugga).

Varför eftersträva ett beteende där dess naturlighet inte är dokumenterad?

Visserligen gör vi många onaturliga saker med våra hästar, rider osv, men jag menar när dte kommer till beteende.

Unga djur kan visa underkastelse för att bli "förlåtna". Aldrig ett vuxet djur.
Jo. Ett vuxet djur visar underkastelse för sin ledare och blir då "förlåten". Försöker den sticka upp - så dominerar ledaren hästen, visar att den absolut inte får försöka sticka upp - och då visar den ranglåga underkastelse, och då blir den 'förlåten'.

och varför hålla på så med hästen när den visar tydligt o klart att den inte gillar de..ja hade aldrig stått ut med att rida o pyssla med min häst om han tydligt visade att han inte gillade de.

ja umgås med min häst för att jag vill vara med honom o samma med honom..han vill att ja håller på o pysslar o rider..man ska ju vilja att hästen tycker om de.

o sen visst hästen slutar sparka men den tycker fortfarande inte om de, hästen tycker inte om att du håller på med den o de förstärker ju du när du slår den.

är väl de som är skillnaden..ja vill att hästen ska tycka om de man gör med den o tycka om att umgås med mej....ni vill att hästen ska stå still o inte sparka men skiter i hur hästen känner sej.

:bow::bow::bow::bow:

Grejen är att varför tvinga hästen att göra nåt den inte tycker om? Få den att tycka om det. Ge den en anledning att lyda - inte bara att du kommer slå den så det gör ont när den inte lyder.
Gör så hästen trivs. Jag kan tyvärr inte på något vis förstå hur det kan vara bättre att slå en häst med kvast än att träna NH, så jag kan inte riktigt förstå hur du tänker. Men jag tycker i alla fall att det är bättre att aldrig behöva slå sin häst än att behöva banka den med kvast varje gång man ska göra något som hästen inte tycker om.

Bara som exempel eftersom du hela tiden drar upp ledarskap och flockar m.m.
Vi har en stycken Self Confidentmärr som är lägst rangad..alltid oavsett flocksammansättning.
Men det är inte alls nåt problem för henne då hon vet att vika undan.
Men hon har en jäkla ovana att föla ute i hagen dagtid.
Flocken ska vara trygghet.
Ledaren likaså enligt dina normer och erfarenhet.
Då kanske du kan svara på VARFÖR till och med ledarmärra har fått sig rejäl omgång stryk av just denna lågrangade då hon fölat????
Vi har inga problem att mota bort henne från ungen för att kunna hiva upp den på skottkärra och sen hem till boxen.
Men ledarstoet aktar sig mycket noga att gå mellan märra och fölet.
Där faller ditt resonemang platt i marken.
Och vi hade för många år sedan ett ordentligt världskrig med just denna märr då hon fölade första gången hos oss.
Det kriget har hon aldrig mer startat om..nej.
Här kan man då tycka att vi kommit långt utanför TS tråd.
Men igentligen inte då det är exakt samma sak...
Med ett undantag förståss.
Den sparkande märren kan ju förbli oskodd tills hon kommit på bättre tankar..det kvittar ju.
Men med avelsmärren finns det absolut inget spelrum då du har bara någon timme på dig i bästa fall att få henne att föra sig rätt.
AM

Ja, och hade du varit ledare över hästen hade det visst varit svårt att komma åt fölungen (i och med att ston alltid skyddar sina föl väldigt kraftigt), men det hade med säkerhet varit betydligt enklare än om du som du själv säger, "startat världskrig" mot hästen. Då får du en häst som är osäker på dig och inte kan förstå dina signaler, eftersom att du plötsligt kan bli tvärarg och smälla till den vid situationer som du annars kanske hade ignorerat (t.ex. bakåtstrukna öron, hotande sparkar i luften)

: Men jag tycker i alla fall att det är bättre att aldrig behöva slå sin häst än att behöva banka den med kvast varje gång man ska göra något som hästen inte tycker om.

Du har inte läst nåt här va...:smirk:
En tillrättavisning räcker. En enda gång.

AM

Ja, och hade du varit ledare över hästen hade det visst varit svårt att komma åt fölungen (i och med att ston alltid skyddar sina föl väldigt kraftigt), men det hade med säkerhet varit betydligt enklare än om du som du själv säger, "startat världskrig" mot hästen. Då får du en häst som är osäker på dig och inte kan förstå dina signaler, eftersom att du plötsligt kan bli tvärarg och smälla till den vid situationer som du annars kanske hade ignorerat (t.ex. bakåtstrukna öron, hotande sparkar i luften)

Du är rolig du.

Märra kom till oss högdräktig och visade inga dumheter förrän hon precis fölat..

Och sluta snacka skit om att jag slår till höger och vänster i tid och otid. :mad::mad:

Jag tillrättavisar hästen En enda gång. Mer behövs inte.

Och ja, har definitivt inga problem med den märren.
Gå i hennes box utan problem. Skulle du också kunna göra..idag.

AM

Jo, för då visar hästen att "du är ledare över mig" - hur kan det vara så svårt att förstå?

Och du anser fortfarande att du är ledaren?? :eek:

Då är de ledarstona inte riktigt tillräckligt "ledare". Och nej - jag har inte sagt att hästen måste tugga eller slicka för att underkasta sig. Men visst brukar de ranglåga hästarna sänka huvudet och flytta lite på sig?
Att hästen tuggar och slickar betyder oftast att den är nöjd och förstår. Ibland även för att den vill visa underkastelse (om man är riktigt ond mot den kan den också föltugga).

Jo. Ett vuxet djur visar underkastelse för sin ledare och blir då "förlåten". Försöker den sticka upp - så dominerar ledaren hästen, visar att den absolut inte får försöka sticka upp - och då visar den ranglåga underkastelse, och då blir den 'förlåten'.

Så man kan inte vara en mer elelr mindre självklar auktorietet utan andra ska vara rädda???

Vilak belägg har du överhuvudtaget för dina "fakta"????

Så man kan inte vara en mer elelr mindre självklar auktorietet utan andra ska vara rädda???

Vilak belägg har du överhuvudtaget för dina "fakta"????

Haha, varför skulle andra behöva vara rädda?

Jag har snackat med många tränare, dessutom läst på flera olika sidor, därefter provat metoder på olika hästar och sett resultaten.

Jag måste vara lite dum i huvudet, för jag förstår oftast inte vad ni menar för något, men jag tror inte det finns någon mening för den här diskussionen att fortgå i och med att den för det första har spårat ur totalt, och för det andra är alla (mig själv inräknad) så trångsynta att de inte kan tänka på nåt annat vis än "sitt eget". :smirk:

Jag måste vara lite dum i huvudet, för jag förstår oftast inte vad ni menar för något, men jag tror inte det finns någon mening för den här diskussionen att fortgå i och med att den för det första har spårat ur totalt, och för det andra är alla (mig själv inräknad) så trångsynta att de inte kan tänka på nåt annat vis än "sitt eget". :smirk:

Problemet är att man inte får några vettiga svar förutom tjat om ledarskap och springa på volt för att lära hästen att den ska komma när man tycker att den är snäll igen.
Har inte fått några svar på hur hantering/lösning/orsak till mina exempel...
Fast dessa hästar finns inte att läsa facit om i kapitel 3 i Nh boken.
Men kanske någon har förslag??

Vi har löst knutarna på dessa problemhästar.. dom kan nu hanteras i stort sett samtliga, av vem som helst med hästvana...frågan är hur skulle sådana som ni göra??

Se nedan:

Ston som man får fånga med krok utifrån till att börja med då du inte kan ta dig in i dess box.
Ston som slår hejvilt då man ska lyfta fötter
Ston som lägger öronen rätt ut då dom ska lastas.
Ston som inte går att få in i seminspiltor.
Ston som vräker sig ut i galopp då man öppnar boxdörren.
Ston som inte går att leda i vanlig grimma.

AM

:D Då kanske vi kan avsluta diskussionen nu ??

Mia

Ursprungligen postat av Nafayette

Ston som man får fånga med krok utifrån till att börja med då du inte kan ta dig in i dess box.
Ston som slår hejvilt då man ska lyfta fötter
Ston som lägger öronen rätt ut då dom ska lastas.
Ston som inte går att få in i seminspiltor.
Ston som vräker sig ut i galopp då man öppnar boxdörren.
Ston som inte går att leda i vanlig grimma.

Jag borde inte ge mig in i denna diskussion, men jag kan ge dig några exempel på olika lösningar där man inte behöver riskera att bli skadad och inte behöver använda fysiskt våld mot hästen.

En häst som inte går att gå in till i boxen skulle jag se till att göra en gång ut till hagen och sen släppa ut hästen och bekanta mig med den där den har större utryme att springa undan.

Hästar som slår med hovarna då de ska lyftas finns det en väldigt enkel metod för, man tar ett grimskaft och lägger runt benet och sedan använder man det som en förlängd arm och låter alltså hästen förstå att det är meningslöst att veva med benet/hoven, den hålls uppe ändå utan att människan kommer i någon farozon.

Förstår inte riktigt vad du menar med en häst som lägger öronen rätt ut då den ska lastas? Vad är problemet i detta fall?

Ston som inte går att få in i seminspiltor är det ju inget akut med, i värsta fall kan man öva detta ordentligt och sen betäcka nästa år. Man får vänja hästen att följa mellan trånga utrymmen och till slut har man vant den vid så pass trånga utrymmen att den går in i seminspiltan också.

En häst som vräker sig ut i galopp då man öppnar boxdörren är lite knepigare, men inte ommöjligt.
Enklast är om man har tillgång till en dubbelbox, alltså där man måste gå igenom en box för att komma in i nästa, då har man hästen i boxen längst in, sen går man och öppnar och ser till att hålla sig ur vägen medan hästen inte kommer längre än till box 2. Sen kan man fånga hästen och gå ut ur box 2. Om hästen då slänger sig genom öppningen så är det bästa att hålla sig ur vägen och se till att man har hästen i longerlina så att den kan gå iväg utan att man behöver ha en lös häst.
Har man nu inte så man kan gå från bos 1 till box 1 så kan man troligen fixa det på annat vis genom att sätta upp något i stallgången så hästen inte kommer längre än dit, de flesta brukar ju ha en box mittemot så då kan ju ett alternativ vara att man sätter upp något så hästen kommer in i den boxen istället.

Varför skulle hästen inte gå att leda i vanlig grimma? De jag har haft problem med som jag blivit beordrad att använda stigbett eller träns på istället har jag istället tagit i grimma med longerlina. Då kan jag gå åt sidan om de stegrar, och om de drar iväg så har jag en bit lina som gör att jag väldigt lätt för stopp på hästen.

Angående ditt problem med att komma åt juvret på hästen så finns det en mycket enklare lösning än att stå beredd med kvasten och sen tvinga hästen till handling.
Man tar helt enkelt hjälpa av någon som kan hålla upp ett framben och sen är det oftast fritt fram.

När jag nyligen hade fått hem min ena häst så blev hon skadad på ena bakbenet och hon ville knappt att jag skulle få röra rumpan på henne. Då använde jag två longerlinor till hjälp. Den första hade jag satt i grimman och sen gick den framåt, runt en stolpe så jag hade möjlighet att hålla fast henne (gick inte att sätta fast henne då hon kastade sig), nummer två använde jag till att hålla upp ena frambenet på henne, la linan runt en bjälke i taket och sen satte jag fast framhoven i ena ände och andra änden hade jag i handen.

Så med två linor i handen så hade jag henne fastsatt och ena frambenet uppe. Då kunde hon inte sparka och inte springa iväg.
Sen var det i stort sett fritt fram till sårvård och bandagering.

Hoppas du kanske fått något tips om hur man kan göra utan att använda kvast och utan att göra join-up.

/M

Hoppas du kanske fått något tips om hur man kan göra utan att använda kvast och utan att göra join-up.

/M

:bow:
Äntligen någon som vet vad jag frågar om.
Äntligen någon som svarar praktiskt ut från egen erfarenhet och inte nån teori från en bok.

Vi har löst problemen på märrarna så det var inte det.
Kvasten användes på en märr som slog bara man kom inom två meters avstånd av bakdelen...så nåt rep var inte med på kartan även om det är ett bra trick annars.
Enda gången kvast varit framme.

Juverproblem löser jag ändå, utan kvast. Hotar att dra in kvällshavren ;)

Och du..join up finns inte i min värld i alla fall. Har aldrig behövt ta till sånt. :D:D

AM

Kanske ska tillägga bara att detta är metoder jag använder i nödfall.

Hellre ser jag till att ha en bra relation till hästen från början.

/M

Angående vad man gör med en häst som inte fungerar vid join-up.

Jag har ett exempel gåendes i hagen här hemma. En 3-årig korsningsponny.

Han kom till mig i våras och var mycket skygg för människor och blev genast väldigt utmobbad av hela flocken då han inte förstod sig på att visa sig undergiven de andra.

Jag provade join-up med honom (är också en en av dessa amatörer) och han förstod inte alls vad jag ville utan han bara sprang och sprang och såg mig som hotfull vad jag än gjorde.
Jag avbröt väldigt snabbt, tror jag höll på max 5 minuter.

Sen har han fått gå med mina andra hästar och har nu lärt sig hur man ska bete sig när man är häst. Han är helt accepterad i flocken och när jag för 2 veckor sedan provade join-up igen så förstod han vad jag ville ganska omgående.

Min lösning till en häst som inte förstår join-up är alltså att lämna den hos en flock äldre, trygga hästar som vet hur man fostrar föl och unghästar.

Det jag förstått så är själva grejen med join-up att man som människa ska lära sig läsa av hästen och förstå vad man själv sänder ut för signaler. För hästen reagerar aldrig fel, om det nu inte är så att vi lärt den att göra fel.

/M

Jag känner en som har bruksnordisar (känner många, men tänkte berätta om just denna), han jobbar med dom i skogen, har vunnit sm i plöjning med häst många år.
Han har en godkänd hingst som väldigt ofta gå i par med ett gammalt sto.

Denna människa är något av det snällaste jag sett, går man bredvid honom när han kör så hör man inte när han ger kommandon till sina hästar, de litar blint på honom trots att han aldrig höjer ens rösten åt dom eller har en aning om vad NH är.

Jag har själv hanterat hans hingst då vi hade honom när vi övade på att visa häst vid hand och det är en utomordentligt snäll häst som följer sin människa blint.

Förstår inte anledningen att bråka med hästarna då jag sett att det fungerar utan att göra det.

/M

Jag har snackat med många tränare, dessutom läst på flera olika sidor, därefter provat metoder på olika hästar och sett resultaten.

Du är säkerligen inte dum i huvudet, men verkar inte vara så källkritisk, och därmed är du lite okunnig.

Jag kan tänka på många olika vis.

jag kan bland annat tänka att en del personer helt enkelt gillar att "Bossa" och de är säkert mer tilltalade av hästar som visar tydlig underkastelse.

Just detta med ledarskap rang och underkastelse är du inte så insatt i. Och heller inte de tränare som du lär dig av

Inom etologin - som är vetenskapen om djurs beteende finns vissa termer.

Där skiljer man på ledarhäst - vilken just _leder_ flocken till mat och vatten. Det är oftast ett sto, ochhon tvingar ingen utan de följer henne av erfarenheten att hon är bra på att hitta mat och vatten.

Sedan är ranghög något annat. Det är inte en ranghög häst ( kung) och resten undersåtar utan rang bestäms parvis - det finns således ingen rangordning - typ 123.

Rang handlar om företräde - främst till mat. En ranghög häst skiter i vad andra gör - den är bara intresserad av att få mat till sig själv.

I en flock har också hingsten och stona sina uppgifter.
Stona skyddar sin avkomma, och hingsten skall skydda sin grupp.

Allt detta grötas ihop av en del amerikaner - som snott en metod från spanjorerna....

Sedan är vi där igen. Envar blir salig på sin tro.

En del tror inte på vetenskap i det här fallet etologi = läran om djurens beteenden....

köp en bok :)

Senast ändrad av en moderator:

Så du är hundra på att den bara är dum o inte har ont?

Så känner inte jag hästar.
Skulle ha kollat upp den för att kunna avfärda smärta.

Att jag har gjort den kopplingen är för att när jag bryter min rutin, tex klappar katten istället för att hoppa upp, hoppar upp från högersidan, det kommer någon gående, kommer han liksom av sig och står still. Tyvärr är jag så dålig på att hoppa upp från höger...

Det jag förstått så är själva grejen med join-up att man som människa ska lära sig läsa av hästen och förstå vad man själv sänder ut för signaler. För hästen reagerar aldrig fel, om det nu inte är så att vi lärt den att göra fel.

/M

men det här var väl begåvat :bow:

Seven games tex är kanske mer till för att lära människan kommunicera med sin häst :angel:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 583
Senast: Stereo
·
Hästhantering Köpte en ny häst i veckan (unghäst). Den är inte jättehanterad men snäll. Kan lyfta hovarna utan problem osv. Den går på bete med mina...
2
Svar
23
· Visningar
4 153
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 142
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 198

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka