U
Uddatyp
Sv: Förtvivlad.. :'/
och vad exakt har rodeo med hela nh grejen att göra?
och vad exakt har rodeo med hela nh grejen att göra?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag vet mycket väl vad jag är emot.
Till skillnad mot somliga så studerar jag själv INNAN jag utalar mig tvärsäkert om metoder.
Join up fungerar INTE på alla INDIVIDER.
Detssutom onödig tidspillan då jag kan göra samma sak, få samma förtroende från hästen på annat vis.
Skrev det innan i tråden. jag behöver inga övningar. Jag ÄR.
Jag vet vad en join up innebär.
Har flera hästar och kontakt med många fler men kan dra några exempel av dem då.
1.Skulle antagligen inte ens gå skjuta ifrån sig. Sitter helst i knät och skulle bli MYCKET upprörd annars.
2. Skickar jag ut denna på volt utan bromsanordnng skulle jag troligt vis hinna sitta i mitten och sticka en kofta innan hon ens FUNDERAR på att stanna och vilja komma till mig. Fem timmar senare skulle jag nog försöka få henne att byta varv åtminstonde.
Det värsta= totalt meningslöst helt enkelt.
Ganska mycket....De som myntat NH har rötter inom rodeon..
Tänkte bara gå in här för sista gången och skriva att hon blev skodd bak idag, den skon som inte hovis fick på sist.
En tjej som jag vet skor sina egna kom till ut till mig idag, och hon var jättelugn, och då blev min pålle också det. Men hon steppade lite iallafall, men sen accepterade hon faktiskt att denna tjej fick hålla på med hennes ben och hov.. Jag tyckte det gick jättebra och jag är glad att det gick så bra som det gick. Sist vann ju hon över hovslagaren.. Men nu var hon envis, och jättelugn!(tjejen som skodde alltså.) Så allt gick jättebra..
När jag däremot kom ut idag såg jag att hon hade trampat av sig eller tappat skon, på v. fram.. Suck säger jag bara! Hovisen skodde inte helelr bra i måndags, så honom tar jag inte igen.
Okej iså fall är kanske den join up jag lärt mig en speciellt mild variant
Gör man join up på rätt sätt behöver man aldrig nånsin använda nån form av våld mot hästen eftersom den ser människan som sin ledare och ALDRIG någonsin skulle få för sig att sparka mot en.
Antagligen
Faktum är att jag anser Join-up vara ett slags (psykiskt) våld mot hästen. Jag ser ingen anledning att använda "utstötnings-metoden" på en häst som inte gjort något för att förtjäna den.
Är du med? I min hantering så är ledarskapet så befäst och naturligt att det inte behöver betonas med att hästen ska visa underkastelse utan att på något sätt ha gjort något olämpligt som att bita, sparka, knuffas etc. Det jag önskar är att hästen respekterar min zon-den behöver varken tugga, sänka sig, backa etc. Ledarskapet finns där, det är inte något jag behöver förstärka genom underkastelseövningar.
Skulle jag agera som en ledarhäst skulle jag varje dag direkt fösa hästen mot boxväggen när jag kom dit för att se om den flyttade sig nog gärna och snabbt, annars skulle jag lägga bak mina korta öron och nypa hästen med tänderna i halsen. Istället öppnar jag boxdörren och bjuder in hästen och hälsar med vänlig röst och en smekning. Vilket människobeteende tror du ger hästen mest trygghet?
Skulle jag hantera en häst som på något sätt skulle ifrågasätta detta så är gränserna strax befästa genom omedelbar konsekvens efter handling. Detta gäller såväl beröm (positiv inlärning är den allra bästa formen) som en tillsägelse med röst eller gest vid olämpligt beteende vilket genast följs upp med beröm så fort det önskade beteendet visas.
Jag förstår att du har din filosofi men just join-upsituationen känns för mig både orättvis och onödig då det är en konsekvens (uteslutning) utan föregående olämplig handling. Skulle du/jag däremot driva bort en häst från din personliga zon omedelbart efter att han knuffats, gått över mig/dig el. dyl är det däremot en högst förståelig och tydlig konsekvens.
Utmanar du hästar på hästars vis kan det också bli onödigt farligt, jag vet fall där det gått riktigt på tok i join-upsituationen som gjorts med ranghög häst och glad amatör (hästen anföll). Den glada amatören tyckte själv att det gick riktigt bra fram till attacken.
Det är detta jag menar jag behöver inte träna ledarskap utan jag är Ledaren någon kallade att hon hade 80-20 någonting i sin häst inom HN och vad jag förstog så menar hon att hon är ledaren men inte hela tiden och det är det förhållandet jag vill ha till mina hästar ,det är mina vänner och dom blir glada när jag kommer men hela den hanteringen som ni kallar HN finns redan i min vardagliga hästhantering utan att jag tänker på det .
Förstår du hur jag menar ? .
Mia Ps och jag skrev även i mitt inlägg på slutet att man ska ta det bästa av ALLA kakorna
Okej Men jag menade inte att hon skulle jagas bort. Min häst vill också vara med mig. Men för att öka respekten mot mig vill jag även kunna jaga bort henne.
Den stjäl jag!Jag behöver inga övningar. Jag ÄR.