Förtvivlad.. :'/

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Förtvivlad.. :'/

och vad exakt har rodeo med hela nh grejen att göra?

Jag vet mycket väl vad jag är emot.

Till skillnad mot somliga så studerar jag själv INNAN jag utalar mig tvärsäkert om metoder.

Join up fungerar INTE på alla INDIVIDER.
Detssutom onödig tidspillan då jag kan göra samma sak, få samma förtroende från hästen på annat vis.

Skrev det innan i tråden. jag behöver inga övningar. Jag ÄR.:D

Jag vet mycket väl vad jag är emot.

Till skillnad mot somliga så studerar jag själv INNAN jag utalar mig tvärsäkert om metoder.

Join up fungerar INTE på alla INDIVIDER.
Detssutom onödig tidspillan då jag kan göra samma sak, få samma förtroende från hästen på annat vis.

Skrev det innan i tråden. jag behöver inga övningar. Jag ÄR.:D

så du menar alltså att alla hästar förstår inte sitt eget språk?

du vet inte ens vad en join up är för något..så hur kan du säga att du är så emot de?

ja vill lära mej allt om alla metoder tex hempfling, perelli, monty..tar de som passar mej o min häst och de är jättekul om man är öppen för de..synd att man ska missa sånt bara för man vägrar att testa på o lära sej nåt nytt.

Senast ändrad av en moderator:

Jag vet vad en join up innebär.

Har flera hästar och kontakt med många fler men kan dra några exempel av dem då.

1.Skulle antagligen inte ens gå skjuta ifrån sig. Sitter helst i knät och skulle bli MYCKET upprörd annars.

2. Skickar jag ut denna på volt utan bromsanordnng skulle jag troligt vis hinna sitta i mitten och sticka en kofta innan hon ens FUNDERAR på att stanna och vilja komma till mig. Fem timmar senare skulle jag nog försöka få henne att byta varv åtminstonde.:p

Det värsta= totalt meningslöst helt enkelt.

Förstår inte riktigt vad du menar här? Har du alltså testat Join Up men att det inte funkade eller? Kan du inte få din häst att gå bort ifrån dig? Kan du inte få henne att komma till dig?

Menar inte att låta dum eller så, utan jag förstod bara inte riktigt vad du menade :angel: :D

Kan visa en bild när jag först skjutit Ella ifrån mig och sen bjuder in henne till mig igen. ^^

Jag har flera hästar...det var fler exempel.

ettan bara BER om att var tillags och umgås med människor. Varför ska han jagas bort?

tvåan ser människor som något nödvändigt. De är kul, men hon kan klara sig lika bra utan dem.

INDIVIDEN är något som man alltid ska utgå ifrån. Inget man läst sig till och som kanske funkar på just den hästen.

Jasså?

Vad sysslade din gud Montys pappa med???

Vet du att han väljer ut hästar till sina clinics? Tror du på fullt allvar han tar de vassa hästarna??

:rofl::rofl:

vad har de med de han håller på med nu o göra?
dömmer du folk efter deras bakgrund?..dålig stil.
bara för föräldrarna gör något så håller dom på med samma metoder?

sen är inte monty någon gud för mej..men tycker han är väldligt skicklig o kan läsa hästar väldigt bra.

och ja ja vet hur han väljer ut hästarna..kände en häst som va med förra gången han va i sverige och den hästen hade total panik inför klippmaskiner, den darra stegra kasta sej stack iväg ifrån den..
men efter att monty hållt på med den så kom den självmant fram till klippmaskinen o lät sej klippas utan nåt som helst problem.

du kan kalla de vad du vill..men den hästen har aldrig haft problem med klippningar efteråt..en helt annan häst.

Senast ändrad av en moderator:

Okej :) Men jag menade inte att hon skulle jagas bort. Min häst vill också vara med mig. Men för att öka respekten mot mig vill jag även kunna jaga bort henne. Jag ska hela tiden kunna be henne hålla mer avstånd från mig. Hon ska förstå mig även på längre avstånd. Så tänker jag iaf^^

Ella är en sån som behöver en trygg ledare. och jag är inte rädd för att visa henne sin plats, speciellt då hon blir rädd och har (hade) en tendens att trycka sig mot mig och försöka flytta mig. Gör hon det drämmer jag till henne! Så får hon helt enkelt inte göra. Ber jag henne hålla avstånd från mig ska hon göra det och bjuder jag in henne i min närhet så får hon komma in till mig om hon vill. Men för mig är det viktigt att jag kan be henne hålla mer avstånd, och att hon respekterar det. Förstår du vad jag menar? Du kanske menar samma sak?

Jag vill t ex kunna "longera" henne löst så att hon håller samma avstånd till mig. Jag vill kunna stanna och byta varv, fast än hon håller samma avstånd. Det handlar inte om att jag vill visa min dominans för henne, utan jag vill visa henne att hon måste respektera det avstånd jag vill ha mellan oss eftersom jag är hennes ledare. Men samtidigt gör jag det till en lek och koncentrationsövning, inte till någon hetsig maktkamp, om det inte skulle vara så att hon inte respekterar mitt avstånd utan går emot mig istället. Då driver jag iväg henne...

Men, vi kanske tänker olika? Eller?

Skönt att höra.
Träna på nu.

att hästen tog av sig skon nu när det har frusit på ytan är inget konstigt eller behver ha med hovslagarens arbete att göra.
Hästen hinner inte lyfta sin framhov tillräckligt snabbt i dtta underlag- varav bakhoven kliver av skon.
Tänkte bara gå in här för sista gången och skriva att hon blev skodd bak idag, den skon som inte hovis fick på sist.

En tjej som jag vet skor sina egna kom till ut till mig idag, och hon var jättelugn, och då blev min pålle också det. Men hon steppade lite iallafall, men sen accepterade hon faktiskt att denna tjej fick hålla på med hennes ben och hov.. Jag tyckte det gick jättebra och jag är glad att det gick så bra som det gick. Sist vann ju hon över hovslagaren.. Men nu var hon envis, och jättelugn!(tjejen som skodde alltså.) Så allt gick jättebra..

När jag däremot kom ut idag såg jag att hon hade trampat av sig eller tappat skon, på v. fram.. Suck säger jag bara! Hovisen skodde inte helelr bra i måndags, så honom tar jag inte igen. :mad:

Okej iså fall är kanske den join up jag lärt mig en speciellt mild variant :p

Antagligen:D

Gör man join up på rätt sätt behöver man aldrig nånsin använda nån form av våld mot hästen eftersom den ser människan som sin ledare och ALDRIG någonsin skulle få för sig att sparka mot en.

Faktum är att jag anser Join-up vara ett slags (psykiskt) våld mot hästen. Jag ser ingen anledning att använda "utstötnings-metoden" på en häst som inte gjort något för att förtjäna den.
Är du med? I min hantering så är ledarskapet så befäst och naturligt att det inte behöver betonas med att hästen ska visa underkastelse utan att på något sätt ha gjort något olämpligt som att bita, sparka, knuffas etc. Det jag önskar är att hästen respekterar min zon-den behöver varken tugga, sänka sig, backa etc. Ledarskapet finns där, det är inte något jag behöver förstärka genom underkastelseövningar.
Skulle jag agera som en ledarhäst skulle jag varje dag direkt fösa hästen mot boxväggen när jag kom dit för att se om den flyttade sig nog gärna och snabbt, annars skulle jag lägga bak mina korta öron och nypa hästen med tänderna i halsen. Istället öppnar jag boxdörren och bjuder in hästen och hälsar med vänlig röst och en smekning. Vilket människobeteende tror du ger hästen mest trygghet?
Skulle jag hantera en häst som på något sätt skulle ifrågasätta detta så är gränserna strax befästa genom omedelbar konsekvens efter handling. Detta gäller såväl beröm (positiv inlärning är den allra bästa formen) som en tillsägelse med röst eller gest vid olämpligt beteende vilket genast följs upp med beröm så fort det önskade beteendet visas.

Jag förstår att du har din filosofi men just join-upsituationen känns för mig både orättvis och onödig då det är en konsekvens (uteslutning) utan föregående olämplig handling. Skulle du/jag däremot driva bort en häst från din personliga zon omedelbart efter att han knuffats, gått över mig/dig el. dyl är det däremot en högst förståelig och tydlig konsekvens.
Utmanar du hästar på hästars vis kan det också bli onödigt farligt, jag vet fall där det gått riktigt på tok i join-upsituationen som gjorts med ranghög häst och glad amatör (hästen anföll). Den glada amatören tyckte själv att det gick riktigt bra fram till attacken.

Antagligen:D

Faktum är att jag anser Join-up vara ett slags (psykiskt) våld mot hästen. Jag ser ingen anledning att använda "utstötnings-metoden" på en häst som inte gjort något för att förtjäna den.
Är du med? I min hantering så är ledarskapet så befäst och naturligt att det inte behöver betonas med att hästen ska visa underkastelse utan att på något sätt ha gjort något olämpligt som att bita, sparka, knuffas etc. Det jag önskar är att hästen respekterar min zon-den behöver varken tugga, sänka sig, backa etc. Ledarskapet finns där, det är inte något jag behöver förstärka genom underkastelseövningar.
Skulle jag agera som en ledarhäst skulle jag varje dag direkt fösa hästen mot boxväggen när jag kom dit för att se om den flyttade sig nog gärna och snabbt, annars skulle jag lägga bak mina korta öron och nypa hästen med tänderna i halsen. Istället öppnar jag boxdörren och bjuder in hästen och hälsar med vänlig röst och en smekning. Vilket människobeteende tror du ger hästen mest trygghet?
Skulle jag hantera en häst som på något sätt skulle ifrågasätta detta så är gränserna strax befästa genom omedelbar konsekvens efter handling. Detta gäller såväl beröm (positiv inlärning är den allra bästa formen) som en tillsägelse med röst eller gest vid olämpligt beteende vilket genast följs upp med beröm så fort det önskade beteendet visas.

Jag förstår att du har din filosofi men just join-upsituationen känns för mig både orättvis och onödig då det är en konsekvens (uteslutning) utan föregående olämplig handling. Skulle du/jag däremot driva bort en häst från din personliga zon omedelbart efter att han knuffats, gått över mig/dig el. dyl är det däremot en högst förståelig och tydlig konsekvens.
Utmanar du hästar på hästars vis kan det också bli onödigt farligt, jag vet fall där det gått riktigt på tok i join-upsituationen som gjorts med ranghög häst och glad amatör (hästen anföll). Den glada amatören tyckte själv att det gick riktigt bra fram till attacken.

Vad säger man så kloka inlägg hela tiden . Håller fullständingt med dig Mia

Det är detta jag menar jag behöver inte träna ledarskap utan jag är Ledaren någon kallade att hon hade 80-20 någonting i sin häst inom HN och vad jag förstog så menar hon att hon är ledaren men inte hela tiden och det är det förhållandet jag vill ha till mina hästar ,det är mina vänner och dom blir glada när jag kommer men hela den hanteringen som ni kallar HN finns redan i min vardagliga hästhantering utan att jag tänker på det .
Förstår du hur jag menar ? .

Mia Ps och jag skrev även i mitt inlägg på slutet att man ska ta det bästa av ALLA kakorna ;)

Jaa, det var jag det! Skulle vilja påstå att jag är ledaren i alla situationer då han är följsam i allt jag gör med honom, men att han fortfarande har mod att "utmana" mig så gott som varje dag i vissa moment tex uppsittning (testarhäst) tyder väl på att han inte är underkastad fullt ut...eller? Eller är han bara en extremt envis nordsvensk...:angel: Hur som, han borde veta att konsekvensen är att han får snurra, fort, om han backar vid uppsittning. Något väldigt jobbigt jämfört med att stå still. Det har blivit bättre, men fortfarande.

Så därav mitt 80-20 förhållande. Kanske att jag skulle kunna låta han springa några varv extra i rundpaddocken, men som jag sa...han är stor o tung med. Sen var det ju det med där med flocken och att man sen går hem för natten. Känns inte riktigt tillfredställande.

Jag tycker att det låter som den har ont i ryggen eller så.

En häst som lägger in backen bara man sitter upp testar inte- den får ångest.

Okej :) Men jag menade inte att hon skulle jagas bort. Min häst vill också vara med mig. Men för att öka respekten mot mig vill jag även kunna jaga bort henne.

Men behöver hon öka respekten? Har hon inte redan ett gott förhållande till dig? Måste hon visa underkastelse?

Jag har förresten aldrig haft något problem att löslongera (de få gånger jag gjort det vilket har varit på hästens intiativ då han helt enkelt börjat springa runt mig om han varit lös i manegen) trots att jag aldrig gjort en join-up. Löslongering har dock aldrig varit en prio hos mig, jag tömkör oftast- longering använder jag bara för bebisar som ska lära sig röstkommandona.

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 583
Senast: Stereo
·
Hästhantering Köpte en ny häst i veckan (unghäst). Den är inte jättehanterad men snäll. Kan lyfta hovarna utan problem osv. Den går på bete med mina...
2
Svar
23
· Visningar
4 153
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 144
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 198

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka