Förtvivlad.. :'/

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Förtvivlad.. :'/

Vad är det för bilder du ska ha ?

När jag leder min hästar till hagen ?

När jag ger mina hästar mat i hagen ?

Eller när jag står och pratar med dom i stallgången :confused:

Eller när jag står på baklämmeln och skickar upp mina hästar in i hästtransporten ??

Eller när jag lastade den ohanterade lösdrifthästen som levt utan människokontakt ???

Hmmm eller kanske dom första gångerna jag löshoppade ena stoes som var väldigt osäker för bommarna så jag sprang före över och hon efter ?????

Du får inga kort på allt detta ;) Men du kan få referenser till många människor om min hästhantering och detta klarar jag genom att läsa av mina hästar och gammalt hästvett utan att läsa mig till HN sen ska man alltid ta det bästa ur alla kakorna ;)

Mia

jag har skrivit..ganska så många ggr nu att ja skulle smälla till min med om han skulle på något sätt hota mej, för jag känner min häst och han vet vad ja vill ha ut av honom och han vet också varför man skulle säga till honom om han sparkade eller hotade så.

men en häst som man inte känner eller vet hur den reagerar på saker eller vad den vart med om eller om den ens förstår...sånna ska man inte slå de första man gör om den skulle göra nåt mot än.
däremot om man har befäst ledarskapet och hästen vet vad man vill men endå skulle få för sej att hota eller börja sparka så visst då kan man va väldigt snabb med att säga till.
men de är med hästar man känner o hästar som vet vad man menar.

de har ja skrivit hela tiden om du nu missat de.
de jag menar är att jag aldrig skulle slå en häst i en sån situation med en sån häst.
o nu funkade de ju uppenbarligen bättre med en lugn o sansad människa som skodde den utan hot o slag.

Senast ändrad av en moderator:

vuxna hästar tuggar o slickar sej om munnen när dom vill komma till än.

Skitsnack :mad:

Om en vuxen häst tuggar så visar den total underkastelse. Ungefär som när en hund lägger sig på rygg.

Tugget hör fölungar och unghästar till. Definitivt inte vuxna djur.

Tuggar era hästar för er så ska ni inte komma snacka misshandel angående sopkvastar.

Skulle jag ha en märr som tuggar för mig då har jag banne mig gått för långt i min hantering av henne.
Jag har lärt henne lydnad men förlorat vänskapen på köpet.

Är det sådant ni strävar över så är det sämre än vad jag trott. :mad::mad:
Och ni ska föreställa hästmänniskor med Nh metoder...suck.

AM

asså...ja ger upp..

någon annan som lust att förklara för denna människa? om de är någon ide ens att försöka...

Om en vuxen häst tuggar så visar den total underkastelse. Ungefär som när en hund lägger sig på rygg.

Tuggar era hästar för er så ska ni inte komma snacka misshandel angående sopkvastar.

Skulle jag ha en märr som tuggar för mig då har jag banne mig gått för långt i min hantering av henne.

AM

Hmmm... min häst börjar tugga o slicka sig om läpparna när jag klappar henne i pannan :)

men de är ju ren misshandel..de visste du väl?? hästen måste vara livrädd för dej :eek:
stackars kuvade hästar...

AM

:rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl:

Det måste reta dig oerhört att det finns bättre sätt än ditt sätt .

Min häst tuggar inte för mig, jag vet inte om han bör göra det eller inte, men han är en väldigt ung häst och det jag märkt sedan join upen är att han är mycket mer uppmärksam på mig och att han skyndar sig fram till mig i hagen, redo att hitta på något kul. Tänk så otroligt traumatiserad han måste vara av dem hemska löslongeringen!

asså...ja ger upp..

någon annan som lust att förklara för denna människa? om de är någon ide ens att försöka...

Behövs inte.
Jag vet varför hästar tuggar.
Räcker med att släppa ledarvalacken till ettårshingstarna eller se en unge få en uppsträckning av en annan fölmärr.

Eller över huvud taget ett föl/ettåring träffa en äldre häst över boxgallret.

Eller en mycket sjuk häst som gett upp hoppet.
(i vårt fall var det en märr som slutligen förlorade synen. En stenhård Nevele Pride märr som bestämde jämt i flock. Men sista dagen tuggade åt en annan. Då togs hon bort)

KAn lägga till att våra föl tuggar inte ens för oss men för andra hästar.
Har vår hantering av dessa små varit då fel?????

AM

Det jag tror är den stora skillnaden mellan din och ts häst är att din häst har en normalt till mjukt psyke. Det är inte på något sätt svårt eller krångligt att få god kontakt med en sådan häst.
När du har varit med ett tag och träffat ett stort antal häst (Naffa är på forumet är väl ett bra exempel på en som verkligen träffat och hanterat många olika slags hästar) så märker man att det finns ett fåtal individer som har problem. Det kan antingen bero på rädsla och stora flyktinstinkter men det kan också bero på hästar som inte har förstått sin position i förhållande till människor och därför försöker ta över. Det är med den typen av hästar som det verkligen kan bli farligt om man inte spelar sina kort rätt.

men de är ju ren misshandel..de visste du väl?? hästen måste vara livrädd för dej :eek:

Hahaa jaa :p hon brukar ju stå o darra o svettas o försöker kasta sig undan samtidigt :angel:

eller.. så står hon med sänkt huvud o ser rätt tillfreds ut med att få en liten klapp o beröm. Hon försöker inte komma undan elle vända bort huvudet iaf :) Jag kan väl inte bevisa på nåt sätt att hon gillar det men hon verkar tycka att det är helt ok iaf.

de är skillnad på föltuggande och detta tuggande.
pratar om lugnt slickande och små tuggande/smackande..inget hysteriskt fölundergiven tuggande.

Så det är okej att slå hästen med en kvast men inte att driva den? :smirk:

En konsekvens på en absolut förbjuden handling (spark mot människa) är betydligt mer humant och förståeligt för en häst än en join-up innebärande det skarpast maktmedel flocken har (betydligt värre än en spark och hur ont tar inte den!) för något hästen inte alls har gjort.

Grejen är att join up inte är värre än vanlig longering för en häst, :
Då är du helt fel ute, join-up är betydligt allvarligare och skarpare än så. :smirk: på dig själv.....

de är skillnad på föltuggande och detta tuggande.
pratar om lugnt slickande och små tuggande/smackande..inget hysteriskt fölundergiven tuggande.

Ok.
Då ber jag om ursäkt eftersom jag förstod fel.

Trodde faktist ni menade sk föltuggande och blev förvånad att det skulle vara ok.

AM

Så din märr föltuggar för dig???

HAr du sett när en unge lägger ner huvudet och tuggar nån gång??

När vi skriver "tuggar"..menar vi samma sak över huvud taget??

AM

Nej jag har inte sagt att hon föltuggar! Hon tuggar så där som vuxna hästar gör när de visar att de är nöjda, visar att något är ok, visar underkastelse, böjer sig för ens vilja etc.
Klart jag har sett ett föl föltugga. Jag har även sett en vuxen häst bete sig på det sättet, min förra medryttarhäst gjorde det en gång (han blev rädd för en älg och smet från hagen in i stallet och när jag kom in blev han jätterädd för mig (han hade blivit slagen o va rätt rädd av sig) Då föltuggade han faktiskt. Måste bara tillägga att vi senare blev mycke bra vänner, jag fick hans förtroende och kunde rida barbacka utan träns på honom till o med :love: )

Åh vad bra! Grattis :bow: Skönt att det ordnat upp sig.

Okej :)

Men får jag fråga dig (inte illa menat) varför du är emot NH så mycket? Vad är det för fel i det? (sen finns det ju flera tolkningar om vad NH är, men ni som är emot det, vad är då NH för er?) Varför är ni emot det tankesättet så mycket? Vad är det som är så fel i det?

Vore kul att höra. Inte illa menat mot er, jag är också emot vissa metoder som folk kallar NH. Det är så utbrett och finns så otroligt många tolkningar i det. Men jag bara undrar vad ni ser för fel i det? Kan förstå att vissa inte vill leka med sina hästar, men vad är det för fel med att t ex jag leker med min häst? För om jag uppfattat dem jag riktar detta rätt, så tycker ni mitt sätt att tänka är fel...?

En konsekvens på en absolut förbjuden handling (spark mot människa) är betydligt mer humant och förståeligt för en häst än en join-up innebärande det skarpast maktmedel flocken har (betydligt värre än en spark och hur ont tar inte den!) för något hästen inte alls har gjort.

Då är du helt fel ute, join-up är betydligt allvarligare och skarpare än så. :smirk: på dig själv.....

Okej iså fall är kanske den join up jag lärt mig en speciellt mild variant :p
Gör man join up på rätt sätt behöver man aldrig nånsin använda nån form av våld mot hästen eftersom den ser människan som sin ledare och ALDRIG någonsin skulle få för sig att sparka mot en.
Alltså join up (den join up jag snackar om) är något VARJE ledarhäst använder för att få sitt ledarskap. I många fall (i synnerhet när det handlar om en stark ledare) handlar det bara om att driva bort nykomlingen några meter, så fort den visar underkastelse (t ex genom att sänka huvudet) slutar ledarhästen. Det är bara svagare ledare som måste förstärka med våld.
Det är naturligt för hästar att bli drivna/vallade av starkare individer och absolut inget de tar skada av.

Det verkar som du snackar om nån slags mobbing, att bli utesluten ur flocken för gott, men det är inte alls vad join up handlar om. Join up handlar om att visa att människan är ledaren genom det enklaste möjliga sättet, att driva den på en volt (vilket är särskilt lämpligt för oss människor då vi automatiskt blir snabbare än hästen på grund av att vi har en kortare sträcka att gå). Så fort hästen visar underkastelse slutar man ju och det vet hästen eftersom det är så det funkar i hästvärlden :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 583
Senast: Stereo
·
Hästhantering Köpte en ny häst i veckan (unghäst). Den är inte jättehanterad men snäll. Kan lyfta hovarna utan problem osv. Den går på bete med mina...
2
Svar
23
· Visningar
4 153
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 149
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 198

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Skadade hästar och konvalescenter
  • WE-tråden
  • Senskada pga spark