Förtvivlad.. :'/

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Förtvivlad.. :'/

Jag vill veta vad DU skulle göra efter fem timmar om det inte funkade.

MR ger jag inte mycket strålglans över.

Jag vill veta vad DU skulle göra efter fem timmar om det inte funkade.

MR ger jag inte mycket strålglans över.

kan ju säga att om de blev å så skulle ja lagt ner de för längesen för då har jag gjort nåt väldigt fel.
och skulle antagligen vilja ha ut någon duktig tränare som kan hjälpa mej med de istället för att fortsätta att traggla med hästen som antagligen visat flera gånger att den velat komma in..o visa vad de är ja gjorde fel så ja kan lära mej o vara ännu mer uppmärksam på hästens kroppsspråk.
de är vad ja skulle göra.

Senast ändrad av en moderator:

Så det KAN inte vara så att hästar är individer då???

ATt något som fungerar på en inte funkar på en annan.

Alla faller inom samma ramar och det heliga NH övningarna?

jo dom är individer..

men förstår du inte på något sätt eller vad...de är hästens egna metod..dom gör så mot varandra..dom använder den typen av join up mot varandra.
ingenting som människan kommit på..allting går ut på att använda hästens metoder för att de ska bli så skonsamt som möjligt för hästen.

och visst kanske de finns hästar som inte vill ha någon flock eller så..men de är nog väldigt väldigt få.

De är individer. Absolut. Det är viktigt att man minns det.
Men hästen är också ett instinktdrivet flyktdjur.

Det finns omfattande psykologiska personlighetsteorier kring människan, varför skulle det inte gå att teorisera kring hästar? De är ju mindre komplicerade än människor. :confused:

Vi måste ha träffat väldigt olika hästar.
Undre mina ca 30 år med flera hundratals hästar har jag aldrig sett någon göra en join up faktiskt.

Oftast schasas en nykomlig bara bort några meter och så länge den inte kommer för nära är allt frid och fröjd. Mycket sällan de jagas. Åtminstonde i större flockar.

Är det däremot två ranghöga hästar som brakar ihop är det mer slagsmål av det hela, tills en viker undan.

Inte heller där något direkt jagande.

De gånger det har varit frågan om jagande har det varit korta rucher sedan hälsa, pipa, kanske springa lite till eller sparka lite...

Oftast schasas en nykomlig bara bort några meter och så länge den inte kommer för nära är allt frid och fröjd. Mycket sällan de jagas. Åtminstonde i större flockar.

Men produkten är den samma, den är inte välkommen i flocken.

min häst jagades iväg av sin nuvanrande flock..han fick inte komma i närheten av dom på flera dagar...tillslut fick han komma in mer o mer i den.

de räckte med att min häst tittade på dom o höll på att börja gå mot dom andra så kom den dåvarande ledarhästen o jagade bokstavligt bort honom..sålänge han visade sånt beteende fick han inte vara med.

så jo ja kan nog säga att dom gör exakt likadant..fast lite på olika sätt såklart..men dom är inte välkomna i flocken förren dom visar rätt beteende.

o är de så att de blir slagsmål..som de blev mellan två ston i mitt stall så går den andra som gav sej undan..den höll avstånd ett bra tag och gick inte i närheten av den andra hästen..sen är dom bästisar nu och är jämt ihop.

Det är precis det beteendet. Den hästen släpps förmodligen inte lättvindigt tillbaka, utan den måste visa att den är villig att ingå i flocken i betydligt lägre rang än den som föste undan den.
Kan det vara så att du inte ser signalerna mellan hästarna.
Bara för att förtydliga, jag tror inte att jag hade stått där som en expert (för jag är långtifrån en expert) och sett dem heller, men det innebär inte att signalerna inte finns där.

gör man inte när man gör en join up heller faktikst..långt ifrån.

Jag vill fortfarande veta hur man skulle gå tillväga med en häst det INTE fungerade på efter konstens alla regler.

hur ska ja kunna svara på de...de funkar på alla hästar vad jag har lärt mig, med tanke på att de är hästens egna metod så funkar de på alla.

sen finns de svårare och de finns lättare hästar..liksom..fråga inte mej det..ställ den frågan till MR på hans hemsida istället.
där får du nog ett bättre svar.

o ja hade dessutom också velat ha svar på om de nu är så att man skulle stöta på en häst som de inte funkar på vad man gör då...skulle jag med vilja veta.
men ja tror att de funkar på alla..är man tillräckligt duktig så tror ja på att de funkar på alla..dom är hästar och hästar vill vara med i flocken.

Inte fysiskt kanske, men psykiskt, definitivt!

Jag vet vart du vill komma och jag förespråkar inte heller 5 timmar i rundpaddock. Som sagt var, jag har 80-20 förhållande med min häst, han vet, men testar i det längsta. Jag kör så länge att jag tycker att han svarar bra på mina kommandon, när jag vänder honom vänder han, när jag vill öka/sänka tempot svarar han. Han är stor och tung och jag vill inte för hans eget bästa att han tar ut sig fullständigt vid denna övning. Så, jag kräver INTE total underkastelse vid detta moment bara lyhördhet vilket är det jag strävar efter.

Hur som helst, denna övning är bra för att återställa balansen i vår respekt för varandra.

min häst jagades iväg av sin nuvanrande flock..han fick inte komma i närheten av dom på flera dagar...tillslut fick han komma in mer o mer i den.

de räckte med att min häst tittade på dom o höll på att börja gå mot dom andra så kom den dåvarande ledarhästen o jagade bokstavligt bort honom..sålänge han visade sånt beteende fick han inte vara med.
o du gör likadant.:mad:
Om det kommer en utböling till en ny flock blir den självklart bortjagad. DU ska självklart bjuda in den till DIN "flock"- Var snäll.
Vad är det som säger att den ledaren var en bra sådan.:confused:

Det är inga riktiga vildhästflockar vi pratar om här utan den saknar hingst o ledarsto o den har inte varit densamma med bara nya avkommor varje år. Valacker finns inte där.

Konstruerade flockar- där vi- människan har satt ihop o bytt ut individer vartefter, fungerar sällan med det lugnet som det blir ien gammal riktig flock.

Senast ändrad:

o du gör likadant.
Om det kommer en utböling till en ny flock blir den självklart bortjagad. DU ska självklart bjuda in den till DIN "flock"- Var snäll.
Vad är det som säger att den ledaren var en bra sådan.:confused:

Det är inga riktiga vildhästflockar vi pratar om här utan den saknar hingst o ledarsto o den har inte varit densamma med bara nya avkommor varje år. Valacker finns inte där.

Konstruerade flockar- där vi- människan har satt ihop o bytt ut individer vartefter, fungerar sällan med det lugnet som det blir ien gammal riktig flock.

metoden byggar på hur vildhästarna beter sej mot varandra.
inte hur hästar i fångenskap beter sej..utan på vildhästarna.

de är samma om en häst i flocken försöker ta rangen, eller bara kaxar upp sej..så kör ledaren iväg den tills den lägger av med sånt beteende...de behöver inte bara vara att de är en ny i flocken..hästar klättrar då o då i rang och testar ledaren då o då.

Först ska du vara dens ledare.
Sen lämnar du ut den åt en flock som han inte känner- vilken ledare är du då?
Man släpper inte ut en häst i en flock om man inte vet att de brukar acceptera nykomlingar bra. Då tar man EN snäll häst.

du ska förtjäna dens tillit o respekt genom att vara en trygg förebild- som skyddar honom mot faror.

Man släpper inte ut en häst i en flock om man inte vet att de brukar acceptera nykomlingar bra. Då tar man EN snäll häst.

du ska förtjäna dens tillit o respekt genom att vara en trygg förebild- som skyddar honom mot faror.

ne..ja får väl ta o ha honom hemma i lägenheten istället o aldrig låta honom gå med andra hästar.

sen kan man aldrig veta hur en flock accepterar en nykomling..dom kan ändra sej ganska så rejält..en väldigt ranghög häst i en flock kanske är lägst i en annan...de är väldigt olika och de går inte att förutsäga.

sen ser inte ja de som att ja utsätter honom för fara genom att släppa honom med andra hästar..han kan sitt hästbeteende och kommer in i flocken smidigt o lätt endå..utan min hjälp.

Nej vi kan diskutera oss fram till ett svar.

MEN tänk tanken OM jag har rätt.

Om man skall dra en parallell till hunduppfostran.

En del vill stänigt ha en fjäskig hund som viftar på svansen - för de tror det är rätt.

Själv vill jag ha en hund osm bättre kan koppla av.

Och jag vill att den "kunskap" som jag tror på skall komma från en vetenskaplig källa.

Hundens upplevelse går att mäta med blodprov och stresshormoner.
Det etologin "vet", vet den för att den har "mätt" och därefter dragit sina slutsater.

Envar blir salig på sin tro - men vetenskap är mätbar, och jag önskar att folk skulle vara mer källkritiska.

För tänk OM Hästen verkligen är stressad - och den därför visar underkastelsebeteende - för att blidka sin ägare.

Ett horribelt liv. Och tyvärr. det är så det fungerar enligtvetenskapen.
Underkastelsebeteende uppvisar djur när de är stressade.

Överslagshandlingar när de är stressade och står i konflikt mellan två val av beteende.

Detta går som sagt att mäta - men vissa väljer ju att inte tro på vetenskapen - och dessa går aldrig att omvända - så jag tänker inte diskutera mer.

Tänk OM jag har rätt - vad tragiskt för många hästar........

Ingen kan _veta_ om det är rätt - men blotta misstanken skulle göra mig mer försiktig i min hantering av min häst

Hallelulja

Det är detta med NH som jag inte riktigt är tillfreds med. Att man inbjuder hästen till flocken, blir "ledaren" och sedan går därifrån på kvällen. Tror att mitt 80-20 förhållande till min häst kommer utav detta. Jag vill INTE ha honom helt underkastad. Jag är inte hans flockledare, det har han en i hagen. Däremot vill jag vara en god ledare utanför flocken.

Man ska ha i åtanke oxå att detta NH kommer från Amerika, där hästmänniskorna levde med sina hästar dag som natt. DESSA var verkligen flocken för hästen...(:( om det nu räknas som en flock, egentligen, men tanken är fin)

Nu kanske jag verkar som jag har dubbelmoral, men man kan ju få ta det bästa ur två världar om vi nu ska dela upp det i läger igen...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 583
Senast: Stereo
·
Hästhantering Köpte en ny häst i veckan (unghäst). Den är inte jättehanterad men snäll. Kan lyfta hovarna utan problem osv. Den går på bete med mina...
2
Svar
23
· Visningar
4 153
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 149
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 198

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka