Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag vill veta vad DU skulle göra efter fem timmar om det inte funkade.
MR ger jag inte mycket strålglans över.
Så det KAN inte vara så att hästar är individer då???
ATt något som fungerar på en inte funkar på en annan.
Alla faller inom samma ramar och det heliga NH övningarna?
Så det KAN inte vara så att hästar är individer då???
ATt något som fungerar på en inte funkar på en annan.
Alla faller inom samma ramar och det heliga NH övningarna?
Oftast schasas en nykomlig bara bort några meter och så länge den inte kommer för nära är allt frid och fröjd. Mycket sällan de jagas. Åtminstonde i större flockar.
Oftast schasas en nykomlig bara bort några meter och så länge den inte kommer för nära är allt frid och fröjd. Mycket sällan de jagas. Åtminstonde i större flockar.
o du gör likadant.min häst jagades iväg av sin nuvanrande flock..han fick inte komma i närheten av dom på flera dagar...tillslut fick han komma in mer o mer i den.
de räckte med att min häst tittade på dom o höll på att börja gå mot dom andra så kom den dåvarande ledarhästen o jagade bokstavligt bort honom..sålänge han visade sånt beteende fick han inte vara med.
o du gör likadant.
Om det kommer en utböling till en ny flock blir den självklart bortjagad. DU ska självklart bjuda in den till DIN "flock"- Var snäll.
Vad är det som säger att den ledaren var en bra sådan.
Det är inga riktiga vildhästflockar vi pratar om här utan den saknar hingst o ledarsto o den har inte varit densamma med bara nya avkommor varje år. Valacker finns inte där.
Konstruerade flockar- där vi- människan har satt ihop o bytt ut individer vartefter, fungerar sällan med det lugnet som det blir ien gammal riktig flock.
Först ska du vara dens ledare.
Sen lämnar du ut den åt en flock som han inte känner- vilken ledare är du då?
Man släpper inte ut en häst i en flock om man inte vet att de brukar acceptera nykomlingar bra. Då tar man EN snäll häst.
du ska förtjäna dens tillit o respekt genom att vara en trygg förebild- som skyddar honom mot faror.
Nej vi kan diskutera oss fram till ett svar.
MEN tänk tanken OM jag har rätt.
Om man skall dra en parallell till hunduppfostran.
En del vill stänigt ha en fjäskig hund som viftar på svansen - för de tror det är rätt.
Själv vill jag ha en hund osm bättre kan koppla av.
Och jag vill att den "kunskap" som jag tror på skall komma från en vetenskaplig källa.
Hundens upplevelse går att mäta med blodprov och stresshormoner.
Det etologin "vet", vet den för att den har "mätt" och därefter dragit sina slutsater.
Envar blir salig på sin tro - men vetenskap är mätbar, och jag önskar att folk skulle vara mer källkritiska.
För tänk OM Hästen verkligen är stressad - och den därför visar underkastelsebeteende - för att blidka sin ägare.
Ett horribelt liv. Och tyvärr. det är så det fungerar enligtvetenskapen.
Underkastelsebeteende uppvisar djur när de är stressade.
Överslagshandlingar när de är stressade och står i konflikt mellan två val av beteende.
Detta går som sagt att mäta - men vissa väljer ju att inte tro på vetenskapen - och dessa går aldrig att omvända - så jag tänker inte diskutera mer.
Tänk OM jag har rätt - vad tragiskt för många hästar........
Ingen kan _veta_ om det är rätt - men blotta misstanken skulle göra mig mer försiktig i min hantering av min häst
Först ska du vara dens ledare.
Sen lämnar du ut den åt en flock som han inte känner- vilken ledare är du då?
Man släpper inte ut en häst i en flock om man inte vet att de brukar acceptera nykomlingar bra. Då tar man EN snäll häst.
du ska förtjäna dens tillit o respekt genom att vara en trygg förebild- som skyddar honom mot faror.