Förtvivlad.. :'/

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Förtvivlad.. :'/

tar de sån jättetid så gör man inte allt på en dag.
då tar man flera dagar på sej och nöjer sej med så lite som att hästen kanske bara tittar på än.

och man måste vara duktig på de för att de ska funka..krävs träning för att man ska lära sej.

Jaa, visst ska man låta det ta tid om det är det som krävs. Men fortfarande tror jag att det finns mer "stolta" hästar än andra. Som sagt, vi har tränat i över ett år någon/några ggr i veckan i rundcorallen och så gott som alltid i all annan hantering. Nu är ju inte min pålle elak eller så som i fallet med TS häst, men ändå ser man att han är dominant i vissa lägen eller försöker iaf, men han brukar inte ha så mycket för det där. Han är envis som synden (o jag med) så jag är fine med vår 80-20 relation faktiskt. Han är ju ändå en individ han med och trots allt väldigt lätthanterlig trots sin storlek och styrka.

Förmodar att den står uppställd i gången när den ska skos.
Hur ska du driva bort den?
Ska hovis agera likadant?
Om den sparkar igen- o igen. vad gör du då?

Skiter i att sko den tills den har lärt sig?

vuxna hästar föltuggar inte

:rofl::rofl::rofl:

Vad tror du själv?

Man kan likna det vid föltuggande. Har du aldrig hört det förr?

Om din häst tuggar när den ska komma fram till dig är den med all sannolikhet väldigt osäker på dig.

Såg nu i din tråd att du blev förskräckt över din hästs överskottsenergi.
Såna är hästar.:banana::bump:

Jaa, visst ska man låta det ta tid om det är det som krävs. Men fortfarande tror jag att det finns mer "stolta" hästar än andra. Som sagt, vi har tränat i över ett år någon/några ggr i veckan i rundcorallen och så gott som alltid i all annan hantering. Nu är ju inte min pålle elak eller så som i fallet med TS häst, men ändå ser man att han är dominant i vissa lägen eller försöker iaf, men han brukar inte ha så mycket för det där. Han är envis som synden (o jag med) så jag är fine med vår 80-20 relation faktiskt. Han är ju ändå en individ han med och trots allt väldigt lätthanterlig trots sin storlek och styrka.

join up går ut på att hästen inte vill vara utanför flocken..den vill vara med i flocken..den vill inte vara ensam..ingen häst väljar att vara utanför en flock..visst kan dom säkert vara envisa men dom väljer alltid att komma..
dom vill inte vara ensamma.

tror inte att om en häst jagar iväg nån annan häst och den hästen bestämmer sej för att vara o förbli ensam utan flocken..dom vill inte de.

Om din häst tuggar när den ska komma fram till dig är den med all sannolikhet väldigt osäker på dig.

du borde nog läsa på lite om de där innan du utalar dej om de.
om varför hästar tuggar o slickar sej runt munnen osv.

min häst kommer till mej i hagen med lågt huvud och lite slickande om munnen..han är inte rädd eller osäker på mej övehuvetaget..de är en stor hage han går i och har många hästkompisar som han kan välja att vara med istället för mej..men han kommer direkt fram till mej såfort ja kommer till grinden.
ingen osäkerhet eller rädsla där...snarare trygghet o tillit.

Senast ändrad av en moderator:

Håller inte med där! Som sagt var, när den accepterar läget tuggar den. Då är den ju "säker" på vad som gäller...ej osäker.

Bara extremt kuvade vuxna hästar tuggar.

De ska inte behöva underkasta sig så mkt för att hästägaren är ett kontrollfreak- oftast pga egen rädsla.

join up går ut på att hästen inte vill vara utanför flocken..den vill vara med i flocken..den vill inte vara ensam..ingen häst väljar att vara utanför en flock..visst kan dom säkert vara envisa men dom väljer alltid att komma..
dom vill inte vara ensamma.

tror inte att om en häst jagar iväg nån annan häst och den hästen bestämmer sej för att vara o förbli ensam utan flocken..dom vill inte de.

De va inte det jag menade heller. Men trots allt är jag ju inte hans flock. Jag går hem på kvällen och han får klara sig bäst han vill. En flockledare finns alltid där och det är en av sakerna som jag kan "störa" mig på när det gäller NH. Det är oxå lite därför jag inte kräver full underkastelse av honom. Jag är nöjd med vår 80-20 relation och det faktum att han i de flesta fall ser mig som en ledare.

De ska inte behöva underkasta sig så mkt för att hästägaren är ett kontrollfreak- oftast pga egen rädsla.

Hårt skrivet! Min häst är då rakt inte kuvad! Det visar han dagligen då det just är en ny dag med nya möjligheter. Han testar samma sak, varje dag. Han får tillsägelse och han tuggar. Sen är det bra för den dagen.

På vilket sätt var jag förskräckt över överskottsenergi? Jag måste helt ha missat att jag skrev det......:confused: Däremot är han rund, men det är jag inte förskräckt över, han är ju ung.
Hur menar du Axel?:confused:

Tycker nog att du ska läsa på lite om hur hästar funkar.

Orkar inte mer. Du lär dig med åren.
Synd om hästarna bara.:mad:

precis..min häst har med fruktansvärt mycket egen vilja och egna ideer...han får mycket frihet o ja litar till 99,9% på honom...har inte honom som en robot som går efter mej o gör exakt precis som ja vill.

Tycker nog att du ska läsa på lite om hur hästar funkar.

Orkar inte mer. Du lär dig med åren.
Synd om hästarna bara.:mad:

ja kan bara säga desamma till dej..tycker mer synd om dina hästar som har en sån trångsynt ägare som inte är villig att lära sej nåt nytt, och som bara ser att slå är de enda alternativet till att ta över ledarskapet.

läs på innan du utalar dej om saker o ting.

Att du blev förundrad över din hästs betéende:confused:

Trodde att du sett den göra så i hagen ngn gång:rofl:

Okeeeey... men att slå hästen med en kvast så att den underkastar sig , DET är ok?

bara att inse att vissa människor är sånna och de går inte att göra nåt åt.
dom får väl fortsätta att slå sina hästar till lydnad.
tragiskt bara med människor som måste jämt o ständigt ha rätt i allt o inte ta åt sej andras ideer o tips o råd som faktiskt kan funka väldigt bra.

Senast ändrad av en moderator:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 583
Senast: Stereo
·
Hästhantering Köpte en ny häst i veckan (unghäst). Den är inte jättehanterad men snäll. Kan lyfta hovarna utan problem osv. Den går på bete med mina...
2
Svar
23
· Visningar
4 153
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 150
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 198

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Gift vid första ögonkastet 2024
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Black Friday

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30