Förtvivlad.. :'/

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Förtvivlad.. :'/

Okeeeey... men att slå hästen med en kvast så att den underkastar sig , DET är ok?

Fast den gången jag tog till spöt på pållen var det inte för att han skulle underkasta sig, bara säga till lite hårdare än min övriga hantering, att det han gjorde inte var okej. Då hade jag tryck-eftergiftat ett bra tag men såg inte att han förstod allvaret i det hela. Nu har han börjat göra det.

Jag kom nyss hem från stallet, en i stallet som skor, skulle sko min nya pålle på 5 år. Ett sto.

Ska tillägga att denna dam tycker inte om att man håller på där bak och donar, det har hänt något i hennes tidigare liv, så hon är rädd om sina bakben. Jag är förvånad att det änns gick att sko ena bak..
Nu till det jag är mest ledsen över.. och helt berörd!

Han började sko båda fram, ena bak och sedan börja hon steppa fram och tillbaks och slänga fram och tillbaks med svansen, och då vet man att hon ska sparkas. Hon sparkade och ville inte alls på den sista hoven. :cry:
Han tog då klubban (Som han klubbar till skorna med) och smällde till i magen! Helt förtvivlad blev jag! Våld löser INGENTING! Men man ska visa vem som bestämmer.

Sedan fortsätter hon och han ger ifrån sig en spark. Ska tillägga att det var en tjej i stallet som inte har häst där som var och hämta någonting och hon blev sparkad av min häst för att hon gick i baken på henne, och denna tjej sparkade min häst rejält, just för att min häst sparkat henne.

Iallafall så blev jag skitledsen och fattar inte hur man kan göra så. En del säger att "jo, sparkar hjälper!" å blabla.. Ska man inte lära hästen vett och etikett och vad som är fel och rätt istället? Jag håller just på med det.
Jag har nyss fått henne och det har som sagt hänt något tidigare, innan hon kom till sin ägare. Vad vet vi inte.

Nu har hon alltså 3 nya skor på sig och den andra är gammal som sitter på hennes ena bak nu.

Hur fan ska jag göra?
De hjälper inte att brömsa heller. Vi har provat när jag skulle tempa henne en gång, och då flög hon i taket när tempen kom till hands.
Jag sitter i en jävla sits nu och är så himla ledsen, att få se henne såhär.

Trots att jag jobbat med många sådana här hästar som hovis, svarar jag sällan i dessa trådar - nu ett undantag.

Jag har inte läst de andra inläggen

Det är oerhört stor skaderisk som hovis, man blir ofta mörbultad och det händer tom allvarliga skador.

För att vara hovis krävs ett visst mod - samt en del förstånd.:angel:

Vissa hästar är ouppfostrade - de saknar respekt för människan - och ingen hovis i värden orkar brottas med hästar hela dagen.

MEN det gäller att skilja på vad som är vad.

En rädd häst blir inte mindre rädd av att få en smäll

Och en häst som har ont får inte mindre ont av att få en smäll

Eftrsom din häst är ny - HUr avancerad veterinärbesiktning har gjort på henne. Många bakdelsproblem visar sig som ovillihet vid skoning.

Är hon bara bakrädd går det att bota med tålamod, och Sedalin.

Vet kan skriva ut sedalinpasta som ges före hovis ( en annan mer förstående) kommer. Denan dos kan succesivt minskas - till hästen får förtroende. Det brukar gå ganska fort om hovis ger det tillräckligt tid första gångerna.

Är orsaken smärta så funkar det inte med plegg.

Största anledningen att jag lägger mig i denna diskussion är "tuggandet".
NH folk menar ofta att dethandlar om att hästen förstår.

De tolkar en del beteenden lite fel ur etologisk synvinkel :devil:
jag vet inte varifrån just den "kunskapen kommer" . Själv vill jag att min kunskap skall komma från vetenskapen etologi dvs djurs beteende.
Mycket "amerikansk kunskap" hänvisar till enstaka experter, den är inte altid förankrad i vetenskapen.

Tuggandet är underkastelse.
Slickandet är en överslagshandling = stress
saker som en del NH tränare ser som possitivt

Men som en etolog kanske inte håller med om

Senast ändrad av en moderator:

ja kan bara säga desamma till dej..tycker mer synd om dina hästar som har en sån trångsynt ägare som inte är villig att lära sej nåt nytt, och som bara ser att slå är de enda alternativet till att ta över ledarskapet.

läs på innan du utalar dej om saker o ting.
du är oerhört uthållig- tonåring förmodar jag.

vi som är rutinerade behöver inte träna o heller aldrig slå våra hästar för ngt ledarskap, för det handlar inte om att ta över ngtutan att få hästens tillit.

Det är snarare ni som inte förstår hur man kan få en trevlig häst utan att köra med NH.
Vet ni när NH kom till Sverige?
Är det det enda som fungerar tror du?

hästar har varit väluppfostrade i alla tider- utan slag- bara konsekvens. Gammalt hederligt hästvett eller horsemanship om man nu vill vara lite amerikaniserad;)

Största anledningen att jag lägger mig i denna diskussion är "tuggandet".
NH folk menar ofta att dethandlar om att hästen förstår.

Tuggandet är underkastelse - jag skulle då blir rädd att hästen har ont.

Vi kan ju diskutera hurvida tuggandet betyder det eller det precis hur länge som helst, men vi kan inte bevisa vem som har rätt.
Du får naturligtvis relatera det till stress om du vill, men att plocka ett beteende helt ur sitt koncept leder sällan till någonting bra.
Jag kan bita på naglarna då jag är rädd. Även då jag är väldigt exalterad.

Tuggandet är underkastelse - jag skulle då blir rädd att hästen har ont.

Jag skulle mer vilja säga att den accepterar läget. Att nu är det så här.
Varifrån får du att den skulle ha ont? Jag kan tydligt koppla ihop tuggandet med min hantering av hästen.

vi som är rutinerade behöver inte träna o heller aldrig slå våra hästar för ngt ledarskap, för det handlar inte om att ta över ngtutan att få hästens tillit.

Det är snarare ni som inte förstår hur man kan få en trevlig häst utan att köra med NH.
Vet ni när NH kom till Sverige?
Är det det enda som fungerar tror du?

hästar har varit väluppfostrade i alla tider- utan slag- bara konsekvens. Gammalt hederligt hästvett eller horsemanship om man nu vill vara lite amerikaniserad;)

tycker jag också..men de är ju just de man göra när man slår dom tills dom slutar, de är ju inget annat än att rent ut sagt bara ta över ledarskapt utan att hästen kunna värja sej eller komma undan.

annars är konsekvens och att man är bestämd de sättet man får trevliga hästar på men inte genom att slå dom.

sen om ja är rutinerad eller inte har inte så mycket med saken att göra, jag har läst och gått många kurser inom nh och haft ute tränare som ja tränat för regelbundet med nh..mest på att öva upp mitt kroppsspråk och kunna se hästens.

så kunnig o rutinerad...liksom..kan mer inom detta området än dej iallafall..även ifall ja har väldigt mycket kvar att lära mej inom join up och sånt..man blir aldrig fullärd när de gäller sånt..men är man öppen för nya förslag och ideer så kommer man långt tillslut.

man tar inte över ledarskapat genom join up..de är just de där att ta över som man vill undvika..de är hästen som väljer att låta än få ledarskapet självmant...de eller att vara utanför flocken utan ledare eller nånting..vilket är de sista hästen vill.

men står hästen på gången o man slår till den o har nån kamp med den så kommer inte hästen undan..den måste stå där o ta all skit..de är att ta över ledarskapet vare sej hästen vill de eller inte..o de är de man inom nh vill komma ifrån..de ska gå så milt o skonsamt som möjligt för hästen..den ska inte känna sej pressad eller nervös eller rädd..då har man missförstått allting.

Sånna kommentarer kanske man kan hålla för sig själv!?! Jag har passerat tonåringsstadiet men kan ändå tycka att många ungdomar har många vettiga åsikter. Dessutom är de ofta inte så insnöade på sin egen linje utan är villiga att testa nya saker. Bara en sån sak...

Ett klipp ur Madeliner Eltins artikel
Tyrann, att bryta ner en häst.
NH är inte att ta över en häst mental och styra den med tyranneri. NH är raka motsatsen, det är att eftersträva att hästen tycker du är en värdig ledare som är trevlig att umgås med. Du ska vara hästens trygghet, den ska tycka du är precis så bra som en ledare ska vara. När du förtjänat dig ledarskapet genom att vara denna goda, kloka ledare som är värd att respekteras för dina kunskaper och egenskaper kan du uppnå otroliga saker. Men kom ihåg att det är hästen som ska ge dig ledarskapet frivilligt. Du ska inte ta det från den. Det innebär inte att NH bara är att stå och se sådär klok och vis ut, hästen kommer att testa dig till max för att se om du är värdig, för om du inte håller måtten för att bli dess ledare, då kan den fortsätta att vara det själv. Se det som den tuffaste av alla jobbintervjuer till ett chefjobb som man kan utsättas för, där det är hästen som är den som säter dig som chef om du är värdig jobbet.

Det ska inte stickas under stolen med att det visst finns hästar som fått psyket nedbrutet i NH´ns namn, men det är inte NH.

o du tycker att man är värd ledarskapet när man slagit hästen när den inte haft nåt val eller kunnat värja sej alls? som den inte kan om man slår den i stallgången.

de finns o kommer alltid att finnas dom som är emot join up..men ja tycker inte dom har någon kunskap om hur hästar funkar då..för de är hästarnas egen metod..inte människans.

men ja är alltid öppen för nya förslag..men gäller dom förslagen att när man inte ens har ledarrollen ska slå hästen tills den gör de man vill så..ne..dom förslagen gillar ja inte o kommer aldrig att gilla.

Vi kan ju diskutera hurvida tuggandet betyder det eller det precis hur länge som helst, men vi kan inte bevisa vem som har rätt.
Du får naturligtvis relatera det till stress om du vill, men att plocka ett beteende helt ur sitt koncept leder sällan till någonting bra.
Jag kan bita på naglarna då jag är rädd. Även då jag är väldigt exalterad.

Nej vi kan diskutera oss fram till ett svar.

MEN tänk tanken OM jag har rätt.

Om man skall dra en parallell till hunduppfostran.

En del vill stänigt ha en fjäskig hund som viftar på svansen - för de tror det är rätt.

Själv vill jag ha en hund osm bättre kan koppla av.

Och jag vill att den "kunskap" som jag tror på skall komma från en vetenskaplig källa.

Hundens upplevelse går att mäta med blodprov och stresshormoner.
Det etologin "vet", vet den för att den har "mätt" och därefter dragit sina slutsater.

Envar blir salig på sin tro - men vetenskap är mätbar, och jag önskar att folk skulle vara mer källkritiska.

För tänk OM Hästen verkligen är stressad - och den därför visar underkastelsebeteende - för att blidka sin ägare.

Ett horribelt liv. Och tyvärr. det är så det fungerar enligtvetenskapen.
Underkastelsebeteende uppvisar djur när de är stressade.

Överslagshandlingar när de är stressade och står i konflikt mellan två val av beteende.

Detta går som sagt att mäta - men vissa väljer ju att inte tro på vetenskapen - och dessa går aldrig att omvända - så jag tänker inte diskutera mer.

Tänk OM jag har rätt - vad tragiskt för många hästar........

Ingen kan _veta_ om det är rätt - men blotta misstanken skulle göra mig mer försiktig i min hantering av min häst

Ja just det.
Håller med fullständigt.

Vid en join up binder man inte upp hästen, man hotar inte med våld utan man driver den IFRÅN sig. Den ska springa bort, långt bort. Den vill snart komma tillbaka. Finns inget tvång i det.

I NH´s namn kan vara en sådan sak som att binda hästen vid ett träd... fy sjutton. Det är psykisk nedbrytning. Join up är det inte.

Anledningen att jag aldrig svarar i sådna här trådar är att det alltid blri såhär.

Experter som käbblar för sin åsikt. och båda vill bara lösa allt genom att dominera.

Hästar är individer - de har inte altid samma orsak till sitt beteende.

Ja just det.
Håller med fullständigt.

Vid en join up binder man inte upp hästen, man hotar inte med våld utan man driver den IFRÅN sig. Den ska springa bort, långt bort. Den vill snart komma tillbaka. Finns inget tvång i det.

I NH´s namn kan vara en sådan sak som att binda hästen vid ett träd... fy sjutton. Det är psykisk nedbrytning. Join up är det inte.

Att bli utdriven /utesluten ur flocken är det värsta som kan drabba en häst = flockdjur. = beroende av sin flock för att överleva

Det är grymt om något

de är hästarnas egen metod mot andra hästar.
dom gör de själva mot varandra...hur grymt de än är så gör dom de..dom driver bort den andra tills den väljer att komma tillbaka självmant.

vadå hur länge...de är inte länge man håller på..ett par varv räcker...de finns ingen speciell tid men tar de sån lång tid så har man gjort väldigt fel.

Jag vill veta hur du anser att man ska göra med en häst som faller utanför ramen.

Om du har de här problemen och VET om det - VARFÖR har du inte gjort något åt det INNAN du ringer hovslagaren?

Fruktansvärt oansvarig som hästägare att tillkalla hovis till en häst som inte är förberedd för besöket. Riktigt taskigt mot hästen (som ju inte är trygg med förfarandet) och helt vansinnigt mot hovis. Du utsätter ju hovslagaren för livsfara!

Förstår att hovslagaren fick försöka uppfostra din häst, men det är faktiskt ditt ansvar som hästägare att se till att hästen går att sko. Alternativet är att ta ut veterinär eller åka till klinik så hästen kan drogas ner innan den skos.

Ingen hovslagare ska behöva riskera livhanken för att hästägare inte uppfostrar sina hästar. Det här är inget hovslagare ska behöva stå ut med eller ens fundera över.

Först och främst så tror jag verkligen inte att underkastelse är lika negativ för en häst som för en människa. De saknar den välutvecklade prefrontala corexen vi har och förmågan att planera och tänka logiskt på nivå människan kan.
Att underkasta sig en hierarki är naturligt för hästen.

Jag tycker att det är mitt ansvar som hästägare att ta hand om min häst. I vår relation är det inte praktiskt att hästen tar kommandot eftersom hästen inte klarar sig i den värld vi byggt upp utan min vägledning. Hästen vill gärna lämna ledarskapet ifrån sig, OM man är värdig.

Om det skulle vara ett stresstecken att de tuggar och slickar så kan man väl koppla det med att det man faktiskt gör då man driver hästen ifrån sig är at man driver den från sin flock (en själv) vilket är överlevnadsmässigt en katastrof för en häst. Hästen vill tillbaka, den vill ingå i flocken. Därför visar den bland annat med tuggande att den är villig att låta mig ta kommandot, och det är upp till mig att vara en trygg ledare som inte utsätter hästen för smärta eller risker. Så länge jag klarar detta, är jag en positiv ledare för min häst.
Jag kör inte join up varje dag. Jag har gjort det en gång med min häst. Vilda hästar gör inte så med varandra varje dag heller, utan bara då rangen skall markeras.

I övrigt håller jag helt med i ditt första inlägg. Skulle också hellre ge min häst lite lugnande än att behöva ta en dust med hästen och hovis. Ledarskapet kan man befästa då hovslagaren är hemma hos sig.

Jag vill veta hur du anser att man ska göra med en häst som faller utanför ramen.

du menar med hur man gör när join up inte funkar?
de vet ja inte för de funkar på alla hästar..

gå in på monty roberts hemsida..där står de frågor o svar om sånt och han förklarar nog de bättre än jag..för där är just den frågan om de funkar på alla hästar.

För tänk OM Hästen verkligen är stressad - och den därför visar underkastelsebeteende - för att blidka sin ägare.

Ett horribelt liv. Och tyvärr. det är så det fungerar enligtvetenskapen.
Underkastelsebeteende uppvisar djur när de är stressade.

Jaa, du har säkert rätt att de är stressade när de visar underkastelse. Ett hot från en ledare gör dem stressade, men när de vet sin plats torde denna stress minska då det ofta räcker med en blick för dem att svara. I en flock har alla sin plats. Det är en av grundförutsättningarna för att kunna sammarbeta. En häst eller hund om du så vill det, tror jag är mer stressad av att varje dag visa sin storhet och hävda rangen än att i förväg veta den.

Senast ändrad:

håller med dej och Tires helt o hållet.

join up är något man oftast bara gör 1 eller 2 ggr sen räcker de..ingenting man gör varje dag för skoj skull.
dom tuggar ju just för att dom blir rädda att bli utanför flocken och vill komma in igen..o då tuggar dom ju för att visa att dom vill komma till än.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 583
Senast: Stereo
·
Hästhantering Köpte en ny häst i veckan (unghäst). Den är inte jättehanterad men snäll. Kan lyfta hovarna utan problem osv. Den går på bete med mina...
2
Svar
23
· Visningar
4 153
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 149
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 198

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka