Förtvivlad.. :'/

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Förtvivlad.. :'/

*kl*
Join-up ÄR ett väldigt skarpt redskap. Kan faktiskt inte ens påminna mig om att en ledarhäst utsatt en annan häst för en sådan stress och underkastelse att den utsatta hästen föltuggat eller slickat sig runt munnen.
Och hur många har sett en häst som sparkat p.g.a. gränstestning föltugga eller slicka sig runt munnen för att den fått en berättigad åtsägelse efter sparken?!

Personligen tror jag att join-upens skarphet beror på att hästen uppfattar den som okonsekvent. Från att ha lett hästen till corallen utsätter man den plötligt för flockens skarpaste straff- att bli utestängd? Av vilken anledning?
Att få en direkt konsekvens på ett oönskat beteende är dock något de allra flesta hästarna förstår.

Något att tänka på för de som tycker join-up är ett självklart val mot för att säga åt hästen vid ett oönskvärd handling.

me tanke på att du tycker de är psyksikt lidande man ger hästen så nej...då har du missförstått.

hästar gör så mot varandra med..de är hästen sätt att korrigera andra hästar..de är psykiskt lidande för hästar att inte få vara med i flocken, hästar gör join upp på varadra också..inte nåt människan kommit på.
därför tycker ja de är bättre än bara dominas och slag och behandla hästen som om den är nån robot som ska göra de vi vill utan att ifrågasätta ledarskapet som människan i detta läget inte har..och inte kommer få genom slag.

visst kan man få en häst dit man vill genom att slå den..men de är skonsammare för hästen att göra de på hästens eget språk..o ja tror de är mer psykiskt lidande för hästen att inte ha en bra ledare, känner hästen att den måste sparkas o hävda sej så har inte hästen någon ledare och då tror ja endå att hästen mår sämre pga de.

Men hästens eget språk omfattar ju också bett och sparkar?:confused: Så våld är ju uppenbarligen hästens eget språk? Först varna, men flyttar man sig inte då så smäller det.

Hästar kan dessutom göra saker mot varandra som jag aldrig skulle vilja göra mot en häst. Så jag tycker inte hästars uppförande mot varandra är en bra måttstock på hur vi borde bete oss mot våra hästar.

inte nämt nånstans att handlingen är mild o snäll.
men de är hästens eget språk..de är de den byggar på..de är de allt bygger på.

de är väldigt sällan de ens behövs att man håller på mycket med de, de är inte i flera minuter eller sånt..de går oftast väldigt fort.

hade detta varit nåt människan kommit på så hade de vart en helt annan sak..men nu är de så att hästarna håller på så själva, jag har sett de många gånger när hästar kommer in i nya flockar.

Men hästens eget språk omfattar ju också bett och sparkar?:confused: Så våld är ju uppenbarligen hästens eget språk? Först varna, men flyttar man sig inte då så smäller det.

Hästar kan dessutom göra saker mot varandra som jag aldrig skulle vilja göra mot en häst. Så jag tycker inte hästars uppförande mot varandra är en bra måttstock på hur vi borde bete oss mot våra hästar.

ja de gör de..men då görs de när den ena hästen gått väldigt för långt och de är sällan hästar behöver sparkas o bitas mot varandra..de är långt ifrån de första dom gör..hotar gör dom men dom träffar väldigt sällan.

o ja tycker de är skillnad när hästar gör de ute i hagen o så än när en människa som inte ens är någon ledare slår hästen i stallgången utan att hästen har minsta chans att gå undan eller värja sej..de e bara o trycka ner hästen..ingen respekt alls för hästen.

är man garanterat ledare över hästen o hästen ser än som ledare och hästen endå testar en tydlig gräns så ja då kan man förtydliga med o smälla till den om den bara kliver över än utan att se sej för de minsta..då kan ja smälla till min häst med för att återfå den respekten.
men då har de som sagt gått väldigt väldigt långt.

sen att slå hästen med grimman o sånna saker förstår ja verkligen inte hur man kan göra.

Senast ändrad av en moderator:

Va där det för skillnad att kasta eller drämma till med en grimma /kvast/ handen /på hästens bak precis i det läget den slår ?
Mot att skicka iväg en longerlina flera gånger vid en Join up?????:confused:

Eller är det då man ska ta hästen och springa ut i Corallen och longerlinan och kasta den på hästen ?? För då får den inte vara med dig och leka längre :eek: Det är alltså bättre för då slår man inte hästen ? Utan man skickar longerlinan på hästen :p

Då förstår dom precis vad man menar :cool:

Det du inte verkar förstå är att tillrättavisningen i TS fall ska komma direkt då hästen slår och det handlar inte om att dänga upp eller prygla hästen i ren ilska . Vilket jag aldrig skulle göra !!!

Utan en snabbt svar på hästens spark du måste vara lite dum som inte förstår skillnaden i detta !:cool:

Va där det för skillnad att kasta eller drämma till med en grimma /kvast/ handen /på hästens bak precis i det läget den slår ?

Eller är det då man ska ta hästen och springa ut i Corallen och longerlinan och kasta den på hästen ?? För då får den inte vara med dig och leka längre :eek: Det är alltså bättre för då slår man inte hästen ? Utan man skickar longerlinan på hästen :p

Det du inte verkar förstå är att tillrättavisningen i TS fall ska komma direkt då hästen slår och det handlar inte om att dänga upp eller prygla hästen i ren ilska . Vilket jag aldrig skulle göra !!!

Utan en snabbt svar på hästens spark du måste vara lite dum som inte förstår skillnaden i detta !:cool:

Bra skrivet!

ja skulle aldrig slå någon häst med en grimma..o ja drämmer inte till med handen heller..mer markering inget som direkt känns på hästen..har man redan ledarskapet behöver man inte ta i nåt.

ger upp med att förklara de här nu..folk fattar/vill inte fatta vitsen med join up överhuvetaget.
så ja lägger ner o disskutera de här.

du måste vara lite dum som inte förstår skillnaden i detta !:cool:

Detta går nog tillbaka till avsändaren som en gummiboll. :rofl:

Linan är av tyg och ska inte PÅ hästen, och om den råkar komma på så gör det inte ont.

Varför är du så dryg?

KNAPPLÅN!!!!!

Riktat till ALLA:

Att ni bara orkar :eek:

Den här diskussionen leder verkligen ingen vart, varför inte lägga ner den och acceptera att en del vill hålla sig till att fostra hästen genom att dominera den och andra vill vara vänner med sin häst och få hästen att göra som man vill för att den själv vill.

/M - som håller inne med sina åsikter då det ändå inte skulle leda någonstans om de luftades.

Vet att det inte var riktat till mig... Men jag svarar iaf :p

Jag säger inte att det inte är fel att drämma till hästen om den sparkas. OM man vet/förstår varför den gör det. Det kan få hästen att förstå att det är riktigt FEL, men jag tror också att det kan få den att bli rädd och ännu mer försvarande. Alltså att man bara gör situationen värre. Därför tycker jag att man också ska visa hästen vem som bestämmer i annan hantering och kanske ev. genom lek och Join Up. Och på så sätt vinna hästens tillit och bli dess ledare. Då har hästen ingen andledning att sparka eftersom den litar på sin ledare och har stor respekt för den!

Men aja. Om man kastar linan efter hästen i en "Join Up" säger man till hästen att den ska springa och inte får vara med en. Man jagar iväg hästen från tryggheten och den får själv välja om den vill ha tryggheten hos flocken (mig) och därmed acceptera rangordningen, eller om den ska stanna utanför. På så sätt tvingar man ju på sätt och vis hästen att välja mig till sin ledare, men samtidigt är det ju den själv som väljer att vara med mig. Och den förstår mig :idea: Den förstår mitt kroppspråk eftersom den har det medfött. Därför blir hästen också tryggare.

Om man smäller till en rädd häst när den sparkar kan den antingen bli mer rädd, men det kan också ha en positiv effekt om man berömmer direkt efteråt och visar för hästen att läget nu är okej. Så länge den accepterar mig! Men tar inte hästen berömmet kanske den blir ännu mer vaksam och rädd. Därför tycker jag att det är viktigt att man vet varför hästen sparkar och kan bygga upp ett förtroende mellan hästen och sig själv.

Smäller man till hästen när den sitter fast blir det ju också lite dubbla signaler. Man säger till hästen att den ska flytta på sig för att man inte vill ha den nära, men samtidigt sitter den ju fast och kan inte flytta på sig (inte så jättelångt iaf). Men jag vet inte. Beror ju helt på situationen osv.

Vad tror ni om detta? Kan något av detta stämma enligt era erfarenheter? Eller är det helt fel?

Det är mina teorier iaf. Men jag säger inte att det är rätt. För jag är inte duktig... Bara tankar om det hela liksom.

Aja, diskutionen leder kanske ingen vart, men det vore roligt att höra vad ni tycker om det hela. Är det fel? Varför är det fel? Eller kan det stämma? Varför?

de är min teori också..ja tycker likadant om de där.

o de är detta ja försökt förklara för folket som inte verkar vilja förstå de tankesättet..men alltid kul när de finns sånna som tycker likadant.

de är min teori också..ja tycker likadant om de där.

o de är detta ja försökt förklara för folket som inte verkar vilja förstå de tankesättet..men alltid kul när de finns sånna som tycker likadant.

Kopierat av Ellas inlägg :)

Jag säger inte att det inte är fel att drämma till hästen om den sparkas. OM man vet/förstår varför den gör det. Det kan få hästen att förstå att det är riktigt FEL, (Slut Citat)

Jaha Udda är det inte precis det vi har sagt hela tiden :o

Vet du att du läser precis som du vill och tyder saker precis som du vill men nu håller du tydligen med om att när Ella skriver >att i en viss situation drämma till hästen om den sparkas OM man vet/ förstår för att få hästen att förstå att det är FEL ...

Oj oj det alla har försökt förklara för dig hela tiden !!

Vet att endel av er beundrar hur hästen följer den här mannen och anser att dom har ett samspel men hur mår igentligen hästen i sitt kroppsspråk Bakåtstrukna öron ,vispande svans ,samt denna underkastelse ???

http://www.youtube.com/watch?v=Ow2yDdRK_Zc
Nja jag vill nog inte att min hästar ser ut så här när jag pratar med dom ;)
Däremot vill jag att dom beter sig väluppfostrat och inte plöjer över mig,hotar mig, bits, eller sparkar ,lättlastade för dom litar på mig osv men icke denna underkastelse som många HN filmerna av dessa hästar visar för dom verkar INTE GLADA.

Och du Udda mina hästar är GLADA

Mia

Nu skriver jag inte mer om mina teorier eller tankar om detta. Känns ganska meningslöst pluss att jag absolut inte är duktig nog för att diskutera det.

Men jag vill bara säga att jag tycker den hästen ser glad ut. Den hotar inte sin ledare, är trygg tillsammans med honom. Däremot ber han hästen utföra ganska knepiga och "jobbbiga" rörelser som krävar mycket koncentration. Men hästen leker med honom. Den är beredd att göra vad han än ber den om för att den vill vara sin ledare till lags. Så ser jag på filmen iaf^^

Förrästen. Jag vill vara vän med min häst. Inte en dominerande diktator som beordrar den vad den ska göra och bestraffar den om den inte förstår.

Tycker våran vänskap speglas ganska bra i dessa bilder...

Efterlyser än en gång bilder på när du hanterar dina hästar :)

Egentligen så är vi nog inte så oöverens.

Jag köper att man kan behöva en slags join up på en äldre ohanterad / väldig felhanterad häst.

MEN att säga att det är hästen sätt är FEL

Jag har en oerhört ranghög vallack. En sådan som andra hästar faller för - och tyr sig till.

EN gång i sitt snart 24 åriga liv har han jagat bort en häst. Det var en häst som inte kunde några sociala hästkoder utan var elak mot andra.

Annars "vallar" han nykomlingar - det görs lika gärna i skritt.
Han föser dem bakifrån några varv, sedan är det bra.

Det räcker att de flyttar sig - han sluta långt innan de visar så grava tecken på underkastelse att de sänker huvudet ochs slickar sig om munnen.

I hans värld är det en vänlig lek, som hela flocken leker för att synka sig. Det går lugnt till.

Varför ladda den stora kanonen - när det räcker att visa med handen....

Man måste vara mer källkritisk, samt framförallt ha fler källor.

Läs Martha Kiley Worthington* innan ni köper allt Monty el andra säger.

Det Monty eller någon annan säger är deras _tolkning_ inte en universell sanning.

Ju mer kunskap, särskilt _bred_ kunskap - desto mer närmare sanningen kommer vi i våra _tolkningar_ av det vi ser

*Martha är världsledande inom forskningen på häst.
Hon är kanske hästvärldens Jane Godall....

Jo, men så gör jag också med min häst. Driver inte runt henne i världens fart om jag ser att hon börjar lyssna på mig. Kan räcka med att jag bara skickar bort henne så har hon koncentrationen på mig igen.

Men det beror ju helt på hur hästen är. Därför är det viktigt att man kan läsa av hästen också. Sen brukar jag leka med min häst på det sättet som man gör i en Join Up. Då travar hon i en cirkel runt mig och så byter jag varv, stannar henne osv. Det är faktiskt väldigt roligt och hon blir positiv och koncentrerad av det. Men jag visar inte mer dominans än jag behöver. Direkt då jag ser att hästen börjar lyssna sänker jag mitt eget inflytande på den. Och när jag ser att den har sin fulla koncentration riktad mot mig "bjuder jag in den".

Men jag vet inte om det är rätt eller fel... Bara så jag gjort med min häst. Kanske inte funkar på andra hästar? kanske inte så man gör en Join Up?

(och det var jag som inte skulle skriva nått mer i den här tråden :angel:)

inte jag heller :angel:

Olika folk gör "join up" en olika.

Hempfling vallar, medan andra kräver mycket av hästen och stor underkastelse...

Det såg roligt ut med din häst :)

Men aja. Om man kastar linan efter hästen i en "Join Up" säger man till hästen att den ska springa och inte får vara med en. Man jagar iväg hästen från tryggheten och den får själv välja om den vill ha tryggheten hos flocken (mig) och därmed acceptera rangordningen, eller om den ska stanna utanför. På så sätt tvingar man ju på sätt och vis hästen att välja mig till sin ledare, men samtidigt är det ju den själv som väljer att vara med mig. Och den förstår mig :idea: Den förstår mitt kroppspråk eftersom den har det medfött. Därför blir hästen också tryggare.

Och varför ska hästen utsättas för detta när den inte gjort något fel? Det skarpaste straffet (uteslutning) enbart för en tänkt "befästning" av ledarskap? NÄR skulle hästar tillämpa det straffet? Jo, som en konsekvens på en olämplig handling- och det har det inte varit fråga om här.
Skulle join-up användas som en konsekvens på en spark har det förflutit för lång tid mellan handling och konsekvens för att hästen skulle förstå.

Jag tror ärligt efter att ha tittat på dina bilder att du skulle kunna uppnå samma kontakt med din häst utan någon som helst join-up. Jag har aldrig någonsin använt mig av det och mina hästar har följt mig som hundar.

Jo, kan förklara lite hur jag började jobba med min häst. Det första jag gjorde var att jag tränade på att leda och att hon skulle härma mig. Dvs stanna, backa, öka/minska tempot när jag gjorde det. Det har gjort att hon blivit väldigt koncentrerad på mig och jag har fått en bra kontakt med henne. Sen har jag bara lekt i hagen, longerat över bommar osv. Testat mig fram utifrån det jag läst i böcker och sedan gjort mina egna tolkningar av de svar jag fått av Ella. Jag har lärt mig läsa av henne ganska bra, och förstå hur hon reagerar.

Men sen har det ändå varit väldigt tufft att jobba med henne i hagen. På ett sånt stort utrymme blev hon lätt okoncentrerad och började titta på annat. Då drev jag iväg henne, men det var svårt att få henne koncentrerad på mig iaf. Hon kom visserligen tillbaka till mig, men strax efteråt blev hon okoncentrerad igen.

Därför bad jag mamma att vi skulle bygga en slags picadero (som beskrivs i Hempflings böcker) så att jag lättare kunde få hennes koncentration. Så vi byggde det och picaderon har jag haft stor nytta av. Jag märkte att när jag jobbat henne som en slags Join Up (alltså skickat iväg henne och sedan bjudit in henne) vart hon mycket mer koncentrerad, förstod mig bättre och ja, vi blev som bästa vänner. Det tog bara en enda gång (ch jag drev inte runt henne i timmar och inte i ett högt tempo, men såg ändå till att hon höll det tempo jag bad henne om tills jag fått hennes koncentration). Nu är det mycket lättare att leka med henne även ute i den stora hagen och utanför, helt fritt. Det var som att jag vann hennes förtroende! :love: Hon tillät mig att bli hennes bästa vän, och jag tillät henne att bli min.

Det var som ett under skedde. Nu är hon koncentrerad på mig hela tiden och vi kan utveckla allt mer avancerad härmning :bump:

Detta är så jag "gjort" med min häst... Därför tänkte jag att TS kanske kunde ha nytta av det.

Men jag är inte duktig som sagt. Har ingen stor erfarenhet av andra hästar och kan inte så mycket av att läsa av hästar. Det jag har lärt mig har jag lärt mig av min häst...

(snälla, inga elaka påhopp nu. Har bara beskrivit så som jag gjort... Inte säkert att det funkar för andra, men det har fungerat för mig :love:)

Så det är okej att slå hästen med en kvast men inte att driva den? :smirk:
Grejen är att join up inte är värre än vanlig longering för en häst, enda skillnaden är att man vid join up slutar driva hästen så fort den visar minsta tecken på underkastelse, medan man vid longering driver på och driver på och hästen får springa och springa (gärna inspänd) tills människan tycker den har sprungit tillräckligt :p
Varje gång du släpper in en ny häst i hagen utför de andra en sorts "join up" på den, de driver bort den med kroppspråk, eller om kroppspråket inte räcker, med våld. Så fort hästen underkastar sig slutar de och hästen får komma med i flocken, även om de andra hästarna är lite "taskiga" (ur mänsklig synvinkel) till en början och testar om den nya är en värdig medlem i flocken.

Tänkte bara gå in här för sista gången och skriva att hon blev skodd bak idag, den skon som inte hovis fick på sist.

En tjej som jag vet skor sina egna kom till ut till mig idag, och hon var jättelugn, och då blev min pålle också det. Men hon steppade lite iallafall, men sen accepterade hon faktiskt att denna tjej fick hålla på med hennes ben och hov.. Jag tyckte det gick jättebra och jag är glad att det gick så bra som det gick. Sist vann ju hon över hovslagaren.. Men nu var hon envis, och jättelugn!(tjejen som skodde alltså.) Så allt gick jättebra..

När jag däremot kom ut idag såg jag att hon hade trampat av sig eller tappat skon, på v. fram.. Suck säger jag bara! Hovisen skodde inte helelr bra i måndags, så honom tar jag inte igen. :mad:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 583
Senast: Stereo
·
Hästhantering Köpte en ny häst i veckan (unghäst). Den är inte jättehanterad men snäll. Kan lyfta hovarna utan problem osv. Den går på bete med mina...
2
Svar
23
· Visningar
4 153
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 149
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 198

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka