Förtvivlad.. :'/

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Förtvivlad.. :'/

Vill gärna se bild/film på detta ska tuggande.

Precis som Naffa har jag aldrig sett en vuxen häst hängge sig åt dyligt beteende.

Däremot har jag träffat några som mer elelr mindra är som tumsugare. Vill ha något i munnen hela tiden.

Precis som Naffa har jag aldrig sett en vuxen häst hängge sig åt dyligt beteende.

Däremot har jag träffat några som mer elelr mindra är som tumsugare. Vill ha något i munnen hela tiden.

Okej ska kolla om jag hittar nåt på youtube! Jag tror nog du har sett det, de flesta hästar gör det ju så fort man klappar dem :) Eller om man till exempel släpper dem i hagen brukar de sänka huvudet lite, frusta och slicka sig om läpparna och tugga lite. Det är inte alls lika iögonenfallande som föltugg.
Alltså de har inget i munnen men tuggar som de skulle äta nåt.

Tror dom menar mer som om hästen skulle tugga tuggummi..
Ställ upp pållen på gången och klia manke vetja.
Först får dom lång mule och sen börjar dom tugga tuggummi..:D:D

Inte föltuggande i vår mening..:D

AM

Precis, mycket bra förklarat. :)

Kan heller inte riktigt se hur det skulle vara psykisk misshandel som vissa har sagt här i tråden, de är ju hästar inte människor, och kan inte påläggas ett mänskligt sätt att tänka. Dessutom sker väl sådant i människovärlden också, man formas av människor runt omkring sig eftersom man vet med sig att man måste anpassa sig för att inte riskera bli utesluten ur gruppen. Om man beter sig på ett olämpligt sätt straffas man av samhället genom att uteslutas. Man kan bli illa omtyckt, eller i värsta fall, hamna i fängelse. På så sätt motiveras vi att följa en norm för att inte utestängas, precis som hästarna följer sina regler för att få vara kvar i gruppen.

Lite rörigt men jag hoppas att någon förstod tankegången.

Här har vi en häst som man kan skymta tugga o slicka lite vid 1:04. Tydligaste jag kunde hitta så här på stubben:p
http://www.youtube.com/watch?v=h7w3dnjhZKQ&feature=related

ASG

Har tjejen munkavle för att inte äta mer av hästens svans?:rofl:

Såg en tunga skymta på filmen. Så tack för att du försökte..

Kommer nog aldrig köpa denna metod, men som sagt tack för filman.

Precis, mycket bra förklarat. :)

Kan heller inte riktigt se hur det skulle vara psykisk misshandel som vissa har sagt här i tråden, de är ju hästar inte människor, och kan inte påläggas ett mänskligt sätt att tänka. Dessutom sker väl sådant i människovärlden också, man formas av människor runt omkring sig eftersom man vet med sig att man måste anpassa sig för att inte riskera bli utesluten ur gruppen. Om man beter sig på ett olämpligt sätt straffas man av samhället genom att uteslutas. Man kan bli illa omtyckt, eller i värsta fall, hamna i fängelse. På så sätt motiveras vi att följa en norm för att inte utestängas, precis som hästarna följer sina regler för att få vara kvar i gruppen.

Lite rörigt men jag hoppas att någon förstod tankegången.

Äntligen lyckades ja förklara nåt så nån hängde med :banana: hehe
Japp det är helt sant. Men join up är 1000 gånger snällare mot hästen än vad dagens samhälle är mot oss människor. Join up (när det görs rätt så klart) funkar ju (häpnadsväckande nog :) ) på alla hästar! Alla hästar begriper det och alla kan följa det (om de inte har brutit alla fyra ben elle nåt :p ). Men alla människor klarar tyvärr inte av att anpassa sig till dagens samhälle :( (klart det finns utbölingar bland hästar också, men jäkligt mycket ovanligare än hos människor, och oftast är det ju också vi människor som har "förstört" dessa hästar) Men jag är helt inne på ditt resonemang, det va en mycke bra liknelse!

Rackarns också! Nu skrev jag nåt obegripligt igen :p

ASG

Har tjejen munkavle för att inte äta mer av hästens svans?:rofl:

Såg en tunga skymta på filmen. Så tack för att du försökte..

Kommer nog aldrig köpa denna metod, men som sagt tack för filman.

Ähh skit i filmen, den säger jag inget om :p Men ni ville se en häst tugga och nu har ni fått det. Det du såg på filmen var inte join up, för övrigt :p Vad anser du är join up? Hur skulle du göra om vi säger att du skulle få ett nervsammanbrott och av nån outgrundlig anledning råka få för dig att utföra join up på din häst (inte sannolikt men om vi bara antar det :smirk: ). Och vad är det värsta med metoden?
Jag vet att du aldrig köper det, men jag är en nyfiken själ serru :)

Okej :)

Men får jag fråga dig (inte illa menat) varför du är emot NH så mycket? Vad är det för fel i det? (sen finns det ju flera tolkningar om vad NH är, men ni som är emot det, vad är då NH för er?) Varför är ni emot det tankesättet så mycket? Vad är det som är så fel i det?

Vore kul att höra. Inte illa menat mot er, jag är också emot vissa metoder som folk kallar NH. Det är så utbrett och finns så otroligt många tolkningar i det. Men jag bara undrar vad ni ser för fel i det? Kan förstå att vissa inte vill leka med sina hästar, men vad är det för fel med att t ex jag leker med min häst? För om jag uppfattat dem jag riktar detta rätt, så tycker ni mitt sätt att tänka är fel...?

Sund hästhållning för mig är tex att hästen backar när jag ber om det , inte springer över mig när jag ger dom mat ,att mina hästar uppför sig vid hovslagare , vetrinärvård osv osv .
Det här är små exempel som jag kräver av dom i deras vardag .

Och det jag sätter mig emot är just att folk går på *kurs* och åker sen hem till sina djur och tränar -tjatar -gnatar-jagar på sina djur och som många inte har kunskap till det nöts och det blöts med stanna ,backa veva vända, jaga osv detta är jag emot och sen kallar man det HN och många okunniga använder detta på sina djur .

Det är detta jag menar jag behöver inte träna ledarskap utan jag är Ledaren någon kallade att hon hade 80-20 någonting i sin häst inom HN och vad jag förstog så menar hon att hon är ledaren men inte hela tiden och det är det förhållandet jag vill ha till mina hästar ,det är mina vänner och dom blir glada när jag kommer men hela den hanteringen som ni kallar HN finns redan i min vardagliga hästhantering utan att jag tänker på det .
Förstår du hur jag menar ? .

Mia Ps och jag skrev även i mitt inlägg på slutet att man ska ta det bästa av ALLA kakorna ;)

Jag vet vad en join up innebär.

Har flera hästar och kontakt med många fler men kan dra några exempel av dem då.

1.Skulle antagligen inte ens gå skjuta ifrån sig. Sitter helst i knät och skulle bli MYCKET upprörd annars.

2. Skickar jag ut denna på volt utan bromsanordnng skulle jag troligt vis hinna sitta i mitten och sticka en kofta innan hon ens FUNDERAR på att stanna och vilja komma till mig. Fem timmar senare skulle jag nog försöka få henne att byta varv åtminstonde.:p

Det värsta= totalt meningslöst helt enkelt.

Sååå lidande ser de ut att vara trots avsaknaden av join up va?

23782.jpg

Senast ändrad:

du vet nog kanske inte så mycket om join up endå..

men du har inte förstått de..du har inte brytt dej om att förstå vad man vill ha ut av de eller varför man gör de eller hur hästen reagerar på de..du har inte förstått vad de gör med hästen..

och eftersom du nu inte kan nåt om de så tycker inte jag att du ska avfärda de så snabbt eftersom du uppenbarligen inte vet vad de är eller vad de handlar om.

Senast ändrad av en moderator:

Japp, förstår precis vad du menar! :idea:

Har sett många som säger sig syssla med NH (men inte gör det enligt mig). Iaf inte den sorts NH och tycker är bra. De står och drar i hästarna, står och kämpar och kämpar för att hästen ska backa. Så nöter de på det här tills hästen tillslut gör det. Jag vet inte vad ni tycker om det, men jag förstår inte riktigt vad man vill ha ut av det...

Jag gör så att jag ber min häst att flytta på sig, först bara med en liten kroppspråk rörelse. Sedan trycker jag mot hästens sida och sedan lättar som eftergift. Flyttar sig inte hästen kan jag drämma till den. Det gör inte särskilt ont på hästen, men den förstår vad jag menar. Jag vill att min häst ska vara känslig och bara kunna flytta sig för en kropprörelse eller en blick. Jag vill inte stå och nöta ut signalen utan förstår inte hästen vad jag vill så visar jag tydligare. Och sedan berömmer så fort hästen gör rätt. Och sen gör jag något annat :D Försöker hela tiden jobba så att har hästen förstått så ska jag sluta. Att sluta ska liksom bli berömmet. Och sen försöker jag hela tiden hitta på nya saker att göra, men samtidigt "checka" grunden att hästen respekterar, litar och är koncentrerad på mig. Annars ber jag hästen vara det.

Finns ju så många typer av NH, men just tänket att man använder kroppspråk är annorlunda från det jag lärt mig på ridskolan. Men jag försöker också plocka det bästa från allting och se vad som fungerar på Ella. Hur hon reagerar för olika signaler och i olika situationer.

Sen är hon otroligt känslig och ganska rädd/osäker av sig. Så hon är nog en väldigt lätt häst att bygga upp ett starkt band mellan. Hon är så fantastiskt lättlärd och positiv, och vi börjar verkligen samarbeta nu när båda talar samma språk. Allt har blivit så enkelt^^

Men aja, var det ungefär såhär du menade? Eller? :D

men du förstår ju inte..de sa du ju själv..säger inte att du måste älska de men du kan åtminstonde vara öppen för de..o försöka förstå innerbörden med de..varför man gör som man gör o vad man förväntar sej av hästen o vad som är meningen med hela grejen och vad de kommer ifrån.

sen om man har försökt o läst om de o vet vad de går ut på..då kan man säga vad man tycker..men du är ju så emot de utan att ens veta vad de är du e emot.

Hela grejen med NH- förutom det kommersiella- är att det handlar om ohanterade hästar.
här i S. har vi vant hästarna o fostrat från späd ålder.

I Montys hemland kastar man på en sadel o jagar runt hästen o sen sitter man upp- inga krusiduller där inte.
Sen gillar de rodeo, vilket man inte gör här- så då måste man jaga dem till dem är helt slut o människan är nöjd.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 583
Senast: Stereo
·
Hästhantering Köpte en ny häst i veckan (unghäst). Den är inte jättehanterad men snäll. Kan lyfta hovarna utan problem osv. Den går på bete med mina...
2
Svar
23
· Visningar
4 153
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 149
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 198

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• WE-tråden
  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Senskada pga spark