Sv: Förtvivlad.. :'/
Vad grö amn efter fem timmar om hästen fortfarande net vill komma då?
bara nyfiken
Finns säkert sådana exempel, men detta är hästens egna sätt att kommunicera, och hästar förstår det. Om vi alltid uppfattar deras signaler rätt är nog mer tveksamt, eftersom vi inte är lika känsliga för kroppsspråk. För oss gäller träning, träning och träning.
En väl utförd join up bör sluta med en follow up, att hästen följer sin ledare självmant, och kan lita på att denna klarar biffen.
Jag har faktiskt inte hört talas om en såpass misslyckad join up, inte då någon kunnig person finns till hands i alla fall, och det bör man tänka på som nybörjare, att anlita en kunnig tränare att hjälpa till i början. Om inte join up biter på hästen skulle jag nog prova igen, och igen och helt enkelt inte ge mig. Med en sådan häst kanske man får kompromissa, alltså inte kräva att den "bugar" dvs sänker huvudet till marken, utan man kanske får nöja sig med det uppmärksamma örat för den gången och ta små steg i taget tills man övertygat hästen om att man är en värdig ledare.
Min poäng är alltså inte att detta ska ske då hästen är påväg att sparka hovslagaren, utan att detta kan hjälpa för det dagliga ledarskapet och förebygga att hästen alls sparkas, för det är klart att det är oacceptablet! Men för mig är det lika oacceptabelt att slå tillbaka. Istället driver jag min häst bort från mig med blicken i hans och raka axlar. Nu har varken han eller någon av mina tidigare hästar sparkat någon, men om det skulle ske skulle jag definitivt ifrågasätta mig själv först, och naturligtvis undersöka om det finns en fysisk förklaring. Att TS säger att hennes häst inte är rädd känns inte så signifikant, det kan den vara ändå, hon har ju knappast frågat den.
Min lilla kille har fått en ödmjukare attityd sedan vi genomförde join up, då han gått som ledarhingst på hingstbete och verkligen trodde att han kunde styra som han ville. Inte längre, och jag har inte krökt ett hår på hans huvud.
Blev lite långt igen,
men jag hoppas att du förstår hur jag menar.