Förtvivlad.. :'/

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Förtvivlad.. :'/

Lägger då in ett eget inlägg av TS där hon talar om själ att hästen inte är rädd:D

Kanske bra om man läser vad folk skriver utan att lägga in sina egna tolkningar som man har gjort i hela tråden
Mia

hon har skrivit också i första inlägget at hästen är rädd och vart med om nånting.
har inte läst hela tråden.

Vad grö amn efter fem timmar om hästen fortfarande net vill komma då?
bara nyfiken

då har man antagligen gjort väldigt fel och missat hästens signaler..missar man dom så är de klart inte hästen kommer in till en.

nehe..varför står de då i första inlägget.
men visst hon kanske ångra sej.

men tycker endå inte att de är rätt att slå..hästen gillar inte situationen och verkar inte bli lättare av att man bara blir arg o slåss med den.

tycker fortfarande de handlar om tillit, en häst som har en säker ledare som låter den ta överallt..den sparkar inte folk så.

o sen..om de nu funkar o slå den....vad är problemet då? varför är inte hästen nu perfekt att sko o pyssla med då? eftersom de funkar att slå...då borde de va löst nu.

Den KOMMER sluta när den fått en eller ett par smällar..

Vet du om det fortfarande är problem eller om den slutat?
Du verkar mest tugga på i samma spår och inte riktigt hänga med i diskutionen.

Ingaq missade signaler....jag vill veta hur länge ni anser att man kan jaga runt en häst på det här viset.

Det är man inte. Du skrev tidigare (det var väl du?) att man har longerpisk vid join up. Inte på det sätt jag fått lära mig. Då har man en mjuk longerlina som endast skall kastas bakom hästen, och om den skulle råka träffa så är den så mjuk att den inte tillfogar smärta. Det handlar inte om att vara jävlig vid join up, utan att driva hästen ifrån sig för att få den att vilja komma tillbaka och därmed acceptera ens ledarskap. Detta fortsätter man sedan med i alla situationer. Om hästen väljer att nonchalera mig så driver jag den ifrån mig, tills hästen visar att den är redo att komma tillbaka, med sänkt huvud, örat mot mig och gärna tuggandes. Det handlar alltså om att vara konsekvent. Ingen förvirring alls.:D

Oavsett om man har longerpisk eller longerlina - det är väldigt psykiskt tufft för hästen, för den ska väl hållas i rörelse tills dess att den visar underkastelse? Eller är det ok om den parkerar i en hörna och filosoferar?

Även med longerpisk så menar jag inte att man slår hästen, men man manar på den så att den håller sig i rörelse tills dess att den visar underkastelse. Och det kan ta ganska lång tid, och hästen kan vara väldigt trött innan det händer, om det är en tuff häst. Den är en psykisk smärta för hästen, inte en fysisk. Men jag tycker inte att man kan säga att psykisk smärta alltid är bättre än fysisk.

När jag korrigerar hästar räcker det för mig att de vänder örat bakåt (snällöra, som jag kallar det) för att jag ska tycka det är ok. Den måste inte underkasta sig till den grad att den sänker huvudet och föltuggar innan jag ger mig.

vadå hur länge...de är inte länge man håller på..ett par varv räcker...de finns ingen speciell tid men tar de sån lång tid så har man gjort väldigt fel.

Oavsett om man har longerpisk eller longerlina - det är väldigt psykiskt tufft för hästen, för den ska väl hållas i rörelse tills dess att den visar underkastelse? Eller är det ok om den parkerar i en hörna och filosoferar?

Även med longerpisk så menar jag inte att man slår hästen, men man manar på den så att den håller sig i rörelse tills dess att den visar underkastelse. Och det kan ta ganska lång tid, och hästen kan vara väldigt trött innan det händer, om det är en tuff häst. Den är en psykisk smärta för hästen, inte en fysisk. Men jag tycker inte att man kan säga att psykisk smärta alltid är bättre än fysisk.

När jag korrigerar hästar räcker det för mig att de vänder örat bakåt (snällöra, som jag kallar det) för att jag ska tycka det är ok. Den måste inte underkasta sig till den grad att den sänker huvudet och föltuggar innan jag ger mig.

tycker nog du borde ta reda på vad join up överhuvetaget går ut på och varför man gör de och hur man gör de innan du utalar dej om de.

visst..de funkar om de nu inte är så att hästen haft dåliga erfarenheter antagligen av folk som slagit den..därför hästar blir rädda om ben osv..handlar inte om uppfostran..handlar mer om tilliten hästen har för människor.

hade däremot min häst som är trygg i sej själv och inte rädd för nånting..skulle han testa hovis..han brukar testa nytt folk ganska rejält och man måste vara bestämd mot honom annars tar han över ganska så fort..så visst..då kan man smälla till han om han skulle göra nån antydan till att vara hotfull på något sätt..o sen är de bra..sen vet han att de funka o testar inte igen..men den hästen är inte rädd av sej och har inte haft dåliga erfareneter av folk som skrämt o slagit honom.

en häst som haft dåliga erfarenheter blir knappast lättare att ha o göra med genom att slå den..
tycker inte de här handlar om uppfostran..snarare tillit..som den hästen uppenbarligen inte har.

Fast det är ju verkligen en tolkning som får stå för dig. Redan i början av tråden har ju många, många, däribland Nafayette, pratat om skillnaden mellan en rädd och en kaxig häst. Och ingen har hävdat att man ska slå den rädda hästen, utan den går man varligt fram med så att den slutar vara rädd. Till skillnad från dig så tycker däremot de flesta här att TS häst inte verkar vara rädd utan kaxig. Och att hennes beteende är just ett sätt att testa, som har gått hem - och då fortsätter hästen att flytta fram gränserna, och testa om den slipper en sak till, och en sak till, och en sak till...

tycker nog du borde ta reda på vad join up överhuvetaget går ut på och varför man gör de och hur man gör de innan du utalar dej om de.

Jag har tagit reda på det. Jag har sett flera join ups. Jag vet varför man gör det. Jag vet hur man gör det. Jag vet vad det går ut på.

Exakt vad är det som du tycker jag missförstår?

Vid en join up håller man hästen i rörelse i en paddock, när den vänder ett öra mot en så väntar man och ser om den vill komma fram, med sänkt huvud och gärna föltuggandes. Då klappar man om den, och så är det klart. Om den inte gör det fortsätter man att hålla hästen i rörelse, tills dess att den kommer fram och visar underkastelse.

Eller har du en annan åsikt om hur det går till?

om nu hästen är så kaxig och orädd så är de ännu viktigare med ledarskap som ja inte tycker man får genom att slå hästen.

de finns många andra bättre sätt än att slå hästen.

me tanke på att du tycker de är psyksikt lidande man ger hästen så nej...då har du missförstått.

hästar gör så mot varandra med..de är hästen sätt att korrigera andra hästar..de är psykiskt lidande för hästar att inte få vara med i flocken, hästar gör join upp på varadra också..inte nåt människan kommit på.
därför tycker ja de är bättre än bara dominas och slag och behandla hästen som om den är nån robot som ska göra de vi vill utan att ifrågasätta ledarskapet som människan i detta läget inte har..och inte kommer få genom slag.

visst kan man få en häst dit man vill genom att slå den..men de är skonsammare för hästen att göra de på hästens eget språk..o ja tror de är mer psykiskt lidande för hästen att inte ha en bra ledare, känner hästen att den måste sparkas o hävda sej så har inte hästen någon ledare och då tror ja endå att hästen mår sämre pga de.

Senast ändrad av en moderator:

Vad grö amn efter fem timmar om hästen fortfarande net vill komma då?
bara nyfiken

Finns säkert sådana exempel, men detta är hästens egna sätt att kommunicera, och hästar förstår det. Om vi alltid uppfattar deras signaler rätt är nog mer tveksamt, eftersom vi inte är lika känsliga för kroppsspråk. För oss gäller träning, träning och träning.

En väl utförd join up bör sluta med en follow up, att hästen följer sin ledare självmant, och kan lita på att denna klarar biffen. :D

Jag har faktiskt inte hört talas om en såpass misslyckad join up, inte då någon kunnig person finns till hands i alla fall, och det bör man tänka på som nybörjare, att anlita en kunnig tränare att hjälpa till i början. Om inte join up biter på hästen skulle jag nog prova igen, och igen och helt enkelt inte ge mig. Med en sådan häst kanske man får kompromissa, alltså inte kräva att den "bugar" dvs sänker huvudet till marken, utan man kanske får nöja sig med det uppmärksamma örat för den gången och ta små steg i taget tills man övertygat hästen om att man är en värdig ledare.

Min poäng är alltså inte att detta ska ske då hästen är påväg att sparka hovslagaren, utan att detta kan hjälpa för det dagliga ledarskapet och förebygga att hästen alls sparkas, för det är klart att det är oacceptablet! Men för mig är det lika oacceptabelt att slå tillbaka. Istället driver jag min häst bort från mig med blicken i hans och raka axlar. Nu har varken han eller någon av mina tidigare hästar sparkat någon, men om det skulle ske skulle jag definitivt ifrågasätta mig själv först, och naturligtvis undersöka om det finns en fysisk förklaring. Att TS säger att hennes häst inte är rädd känns inte så signifikant, det kan den vara ändå, hon har ju knappast frågat den.

Min lilla kille har fått en ödmjukare attityd sedan vi genomförde join up, då han gått som ledarhingst på hingstbete och verkligen trodde att han kunde styra som han ville. Inte längre, och jag har inte krökt ett hår på hans huvud.

Blev lite långt igen, :o men jag hoppas att du förstår hur jag menar.

Jag tror absolut inte att hästen far illa av detta, precis som Uddatyp säger, det är på detta viset de hanterar varandra.
Kan inte tänka mig att en häst ser underkastelse på det sättet vi gör eftersom deras hierarki är så viktig. De har väldigt tydliga hierarkier och reagerar inte kallt beräknande utan instinktivt. En häst som föltuggar är inte olyckligt, tror jag, utan talar om att den är ofarlig och inte vill bråka.
Det finns inte någonting i denna typ av Natural Horsemanship som jag finner är skadligt, men naturligtvis finns andra metoder som vissa "horsemanship utövare" använder. Till exempel att binda hästen i flera timmar vid ett träd, vilket är helt befängt.
Join up däremot stärker förtroendet i och med follow up.

precis vad ja med menar...skönt att någon håller med..dom som säger att join up och sånt inte är bra och att de är synd om hästen vet inte vad de innebär.
de är ju de allting går ut på..att använda hästarnas egna metoder.

vadå hur länge...de är inte länge man håller på..ett par varv räcker...de finns ingen speciell tid men tar de sån lång tid så har man gjort väldigt fel.

Måste lägga mig i lite! Det beror verkligen på vilken häst man har...
Det finns de som aldrig slutar springa, och det kan ta tiiiiiid. Även om man gör rätt. Det är en av de grejjerna jag med har funderat på när det gäller NH. OBS! Använder mig av den hanteringen själv, dock inte alla övningar, bara de som krävs för en god vardagshantering.

I vissa fall är det som om man fysiskt tröttar ut hästen. Lika med det hur en inridning kunde gå till förr. Man satte sig på hästen, red ut till en myr och där fick den springa bäst den ville. Den blev trött = underkastad. Nåja, det var hårddraget, men ändå.

Min pålle kan springa hur länge som helst utan att visa några synliga tecken på "underkastelse" dvs sänka huvudet, tugga (nåja, ibland i galoppen) eller så. Däremot vänder han upp och tittar på mig på given signal. Går jag fram till honom, gör lite övningar och inbjuder han till att följa med så gör han det. Så vi har någon slags 80-20 "join-up" eller vad ni kallar det. Skulle jag ha de andra tecknen på underkastelse skulle han nog få springa tills han stupar och det vill jag inte låta han göra. Han är stor och tung och det skulle fresta hans kropp för mycket.

Tycker ändå att vi har ett bra sammarbete idag, men det är ju något man har fått jobba för. Första gångerna jag skulle ta in honom från hagen sprang han ifrån mig (o det lyste :devil: ur ögonen på honom). Nu kommer han självmant (oftast iaf!) om jag ropar eller sätter mig på huk.

Istället driver jag min häst bort från mig med blicken i hans och raka axlar.
Förmodar att den står uppställd i gången när den ska skos.
Hur ska du driva bort den?
Ska hovis agera likadant?
Om den sparkar igen- o igen. vad gör du då?

Skiter i att sko den tills den har lärt sig?

vuxna hästar föltuggar inte

tar de sån jättetid så gör man inte allt på en dag.
då tar man flera dagar på sej och nöjer sej med så lite som att hästen kanske bara tittar på än..eller vänder örat mot än..alltså minsta tecken..och de gäller att vara duktig nog att se de..så de inte blir missförstånd.

och man måste vara duktig på de för att de ska funka..krävs träning för att man ska lära sej.

Senast ändrad av en moderator:

Förmodar att den står uppställd i gången när den ska skos.
Hur ska du driva bort den?
Ska hovis agera likadant?
Om den sparkar igen- o igen. vad gör du då?

Skiter i att sko den tills den har lärt sig?

vuxna hästar föltuggar inte

därför man kan ge lugnande vid skoning tills man klarat ut de problemet..och sen när man har bra ledarskap o förtroende från hästen då kan man börja träna mer med skoningen.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 583
Senast: Stereo
·
Hästhantering Köpte en ny häst i veckan (unghäst). Den är inte jättehanterad men snäll. Kan lyfta hovarna utan problem osv. Den går på bete med mina...
2
Svar
23
· Visningar
4 153
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 150
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 198

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka