Förtvivlad.. :'/

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Förtvivlad.. :'/

Men får jag fråga dig? Vad är "NH" för dig? För mig är det ett tankesätt som utgår från hästens kroppspråk. Jag har inte sagt att jag helt avstår från våld, bara man gör det på rätt sätt för att visa hästen sin plats. Men man måste göra det på rätt sätt och hästen måste förstå varför man slår till den. Annars kan den ju inte lära något av det, eller hur?

NH är för mig inte en massa övningar, utan det är ett tankesätt och man anpassar hanteríngen efter individen...

Frågan är om människan ska lära sig läsa hästen eller tvärtom????

Var och en som har sett två hästar slåss vet hur våldsamt det kan gå till. Var och en som har sett en ledarhäst göra allvar av sitt hot (som den hotade ignorerat) vet att det smäller hårt.
Jag ser ingen anledning att gå i clinch med en enormt ranghög häst genom att tvinga på den en join-up (en join-up anser vara ett mkt "skarpare" redskap än att sopa till hästen vid en spark- läser man dessutom inte hästen helt korrekt kan det ställa till med större skada och förvirring än vid en exakt konsekvens när hästen missför sig). Jag kan fungera alldeles utmärkt med en ranghög häst bara jag varit snabb att visa vilka beteenden som är o.k. eller inte.
Det är en livförsäkring på så sätt att det aldrig blir en diskussion om vem som är ledaren utan det utkristalliserar rätt klart "du får göra precis som du vill sålänge du inte överskrider den här gränsen".

Vare sig en häst sparkar för att den är rädd eller för att den testar gränser får det alltid en konsekvens. En rädd häst får kanske höra ett nej (+ att man bannar sig själv för att inte ha varit mer lyhörd och ser till att vara det i fortsättningen så att inte scenariot upprepas), en häst som sparkar för att den testar/som en olat/ för att den blir sur etc får ett nej och en smäll.

Min personliga teori är att de i tråden som hårdnackat är emot en motsmäll vid spark inte har erfarenhet av nog många hästpsyken. De har kanske en "normalhård" eller mjuk häst och där hamnar man inte i sådana situationer. Och tycker därmed att det är en för hård bestraffning.

Tilläggas ska kanske att jag ser hästen som en god vän, jag har inget behov av att hela tiden visa mitt ledarskap. Men när det väl kommer i skarpt läge finns det inget tvivel om vem det är som bestämmer. De flesta jag sett som hela tiden ska bevisa sitt eldarskap i form av att backa hästen, skrika till eller smälla hästen för småsaker eller har onödigt kontrollbehov av hästens rörelser och agerande i själva verket är rädda.

Huvudet på spiken

aldrig någonsin skrivit att ja är proffs o klarar av varenda häst...just därför ja skrev att ja inte tar mej an riktigt ranghöga hästar som kan umana o anfalla..just för att de krävs att man är riktigt duktig på att hinna läsa av hästen.

:eek::eek:

Konstigt.
Du har alltså inget att komma med när det gäller TS märr??

Du har inte förstått på 258 inlägg att just TS häst är på god väg att bli en som utmanar och ev även anfaller inom kort tid om hon får fortsätta på samma spår???

Du, som huggit andra här jämte fotknölarna, har alltså INGEN erfarenhet av just denna typ av märrar???????

Du har ju ingen aning om vad Ts kan göra för att förhindra att den sparkar folk...
Du har ju bara teorier att gå på..men vad hjälper det TS? Eller den som får ett knä avsparkat? Hovslagaren som dängs i väggen? Veterinären som ska kolla sårskada???

Va?

AM

ja har inte läst hela tråden..

började svara allmänt att de finns många bättre lösningar än att bara slå hästen när den gör nåt..för de är ingen bra lösning på att få en trygg häst.

o tror inte på att TS häst kommer att bli en trygg o lugn individ genom att man slår den..snarare än mer osäker häst som inte vet hur den ska bete sej.
tror mer på att de hjälper med bra ledarskapsträning med join up och liknande, och gå lugnt fram..då får man en trygg häst som litar på sin ägare och då går de oftast lättare med hovslagare och vet.

o ja har inte sågat folk..bara skrivit att ja inte gillar när folk slår hästarna de första dom gör om hästen gör nånting.. visst ska man va snabb med att korrigera den men inte genom att slå den.

Senast ändrad av en moderator:

Hur ska den då korrigeras? Rent konkret.

hur lång tid ska man vänta på att kunna sko den?

du tror inte att denna häst skulle kunna bli värre?

DET tror jag.

Har bara läst ts första inlägg.. Men har denna hovslagare möjligen ett efternamn som kan förkortas VB (eller WB), fast V uttalas F?

skrev annars att man kan ge lugnande vid skoningar under tiden för att slippa den kampen varje gång.

hästar kan väl alltid bli värre än vad dom är..

jag hade överhuvetaget inte börjat med att ha den hästen i stallgången o tränat där utan börjat i någon paddock/manege med join up och försökt få hästens förtroende.

kan ta från monty roberts hemsida där han förklarar just sånna problem.
Från MR's hemsida alltså som förklarar iallafall hur ja tycker de är bättre att göra med sånna hästar bättre än va ja kan förklara.

Jag skulle vilja föreslå att du introducerar hästen i en rundpaddock och gör från en till tre Join-Up´s tre dagar i rad. När du har uppnått din Join-Up och din häst utan problem följer dig med sitt adrenalin nere och självmant stannar hos dig kan du introducera Duallygrimman och öva ett par tre dagar.

Nu är du väl förberedd för att din häst ska stå stilla hos dig när du lyfter på hans ben.

Börja med att borsta av din häst och kanske till och med spraya honom med insekts spray så att inte flugor och mygg irriterar honom när ni ska öva.

Börja med att lyfta benen, ett i taget, om och om igen. Om hästen är komfortabel med detta – att stå på tre ben medan du drar raspen mot hoven kan du ringa din hovslagare. Om din lille elev är motsträvig, vill sparka och inte vill lyfta på benen när du ber honom är det dags att göra en artificiell arm. Vi kommer tillbaka till ”armen” snart.

Här bör en god hästmänniska reflektera över Varför hästen reagerar som den gör. Vi bör alla komma ihåg att ett flyktdjur förlitar sig på sina fyra ben för att kunna fly och överleva. Vi bör genast inse att börja slå och skrika på hästen bara övertygar honom om att vi rovdjur är ute efter honom och att utsätta hästen för smärta är högst opassande!

Gör en artificiell arm:

1) Ta ett kvastskaft eller en tjockare pinne ca 1 meter lång eller en gammal käpp med rakt handhuvud (inte rundad)

2) En tjock arbetshandske

3) En ärm från en tröja

4) Lite fyllningsmaterial och en rulle tape

Sätt handsken på den delen där ”handtaget” är så att du får en ”tumme” som är riktigt hård och stabil. Fyll nu handsken med halm eller annat material så den blir som en hand.

Gör en ”underarm” från handsken och uppåt med tröjärmen och fyll även denna med halm eller annat och så tejpar du hela armen så att allt sitter som det ska. Du har ungefär 30 cm kvar av pinnen som blir lätt att hålla i.

Om nu din elev vill sparka armen, så låt honom då göra det. Varje gång han sparkar mot armen – tar du tillbaka armen med en gång. Så fort hästen står stilla tar du bort armen. Hästen tror du att han tränar armen. Börja med att massera hästen från manken ner över skuldrorna och höfterna och arbeta dig ner mot benen. Tänk också på att massera magen och flankerna där hovslagarens kropp kommer att röra vid. Det är lätt att få bakslag om man glömmer dessa delar. Fortsätt till hästen är helt lugn och avslappnad med dessa övningar.

Jag tycker att våld som inte skadar kan vara motiverat tex om man själv har en klar ledarroll som hästen förstår att den kraftigt bryter mot eller hästen utsätter omgivningen för fara. Men ska du staffa så så måste du också ha ledarrollen annars kan du bli skadad.
Se vad hästarna gör med varandra för att upprätthålla rangordningen i hagen. De använder aldrig mer våld än vad som krävs men lämnar aldrig ett halvdant jobb ! Detta betende accepteras av alla i flocken och alla mår bra av det. Så jag tror inte man skall vara rädd för att ta till ett knä, en knytnäve eller tom en spark ibland, förutsatt att det sker intuitivt och omedelbart.
Hästar tester och ger du lillfingret så tar dom ofelbart hela handen. Försöker dom omedelbart ta hela handen så blir i alla fall jag förbannad. Vill dom ha mitt lillfinger så räcker det nästan alltid med tillrättavisning med rösten.
Så mitt råd är att du ser till och blir din hästs ledare så känner du vilka medel som behövs.

Tycker du åker till Dockans häst och tar ut den i hagen och leker med den så den märren slutar att sparka :idea:

Vi pratar om en dum märr och inte din häst eller Uddatypens häst och leka i hagen och hitta förtroende eller en kompis ..
Utan en dum märr som redan sparkat 2 personer tala om vad man gör med den märren för det är den hela tråden handlar om !!!!

Har ni inte förstått det ?

Det är precis det vi alla försökt göra. Om du läser igenom tråden en gång till KANSKE kronan trillar ned. Men det finns såklart ingen garanti för det.

Det är som han skriver. Skriker man eller dänger till den omotiverat så är du ett rovdjur.
Uppfostran är ngt helt annat.
Läs igen vad Sar skrev.

Det man behöver är hjälp om man inte kan själv, menar då närvarande hjälp- som kan visa hur man går tillväga med just den hästen i den stunden.
Tyvärr är det många som skaffar ponny/ häst o ingen av föräldrarna kan visa hur man ska göra.

Om du tittar på ponnyryttare med kända ryttarföräldrar. Parmler, Zetterman, Whitaker m.fl m. fl....Så lär de sig fort- har en mentor som oxå Monty hade.

Senast ändrad:

Ska tillägga att denna dam tycker inte om att man håller på där bak och donar, det har hänt något i hennes tidigare liv, så hon är rädd om sina bakben. Jag är förvånad att det änns gick att sko ena bak..

när ja läser de tycker inte jag de låter som en ouppfostrad häst som man ska slå när den sparkar.

men ja har ju som sagt inte läst alla svar så de kanske har kommit fram att de aldrig har hänt nåt med hästen o den kanske inte är rädd om benen..den kanske bara är väldigt arg på människor o vill sparka dom..?

Senast ändrad av en moderator:

Så då är det försvarbart att den sparkar?

en sån häst går till slakt till slut eller blir vandringspokal= ännu mer synd om den.

Bättre att den lär sig hur man uppför sig eller hur- innan ngn blir allvarligt skadad.

när ja läser de tycker inte jag de låter som en ouppfostrad häst som man ska slå när den sparkar.

men ja har ju som sagt inte läst alla svar så de kanske har kommit fram att de aldrig har hänt nåt med hästen o den kanske inte är rädd om benen..den kanske bara är väldigt arg på människor o vill sparka dom..?

Den kanske är köttätare!:eek:

precis..en arg köttätande ouppfostrad häst som är säker på sej själv och vill ta över över alla andra..sånna måste man ju slå för att få dom att sluta.

Så då är det försvarbart att den sparkar?

en sån häst går till slakt till slut eller blir vandringspokal= ännu mer synd om den.

Bättre att den lär sig hur man uppför sig eller hur- innan ngn blir allvarligt skadad.

nej..de är inte försvarbart att den sparkar..men hästen är ju rädd om benen o då hjälper de inte att slå den.

därför man ska jobba på de på ett annat sätt än att slå.

KL
Folk fattar inte skillnaden på uppfostran o våld.

Kunskapen finns inte.
Det är därför som så många trådar görs här om hästar som inte kan hämtas i hagen, skos, ridas ut eller lastas.

ja tycker inte man kan säga att en osäker ängslig häst är ouppfostrad...den är rädd om bakbenen pga att de hänt nån grej..hur kan man säga att de är ouppfostran?

en ouppfostrad häst är inte en ängslig rädd häst som gör vad den kan för att försvara sej.

Den kan vara hur rädd som helst, men den ska inte sparka för det.
Det är aja baja.

nu var TS häst antagligen inte rädd, utan har tagit över.

du är rolig.
Du svarar aldrig på hur man ska gå tillväga.

så de som stog i första inlägget stämmer inte eller? hästen är inte rädd om benen och har inte varit med om nåt innan?

tror endå på att de enbart förvärrar hästen rädlsa om benen genom att slå den när dom gör de just den hästen är rädd för.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 584
Senast: Stereo
·
Hästhantering Köpte en ny häst i veckan (unghäst). Den är inte jättehanterad men snäll. Kan lyfta hovarna utan problem osv. Den går på bete med mina...
2
Svar
23
· Visningar
4 153
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 150
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 202

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 30
  • Hönstråden II

Hästrelaterat