Förtvivlad.. :'/

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Förtvivlad.. :'/

ja jag har läst många många många böcker och gått på många träningar och försökt ta reda på de mesta som går o ta reda på..men ja kan långt ifrån allt endå..tar tid sånt..o ja anser mej inte såpass duktig än att ja kan ta mej an en rent av farlig häst.

ja har sett hur min häst gör..han är väldigt ranghög..men nej..han sparkar och biter inte dom andra för han behöver inte de..inte ens i början sparka han åt dom..räcker med kroppsspråket så flyttar dom andra sej..sen vid maten om dom andra försöker ta maten då varnar han tydligt först..skiter dom andra i de då så ja då först sparkar han men de är väldigt sällan de går så långt..för de behövs inte..

ranghöga hästar tar inte över rangen i hagen genom att sparka ner dom andra..de skulle väl idåfall vara två hingstar som slåss om stona då..eller två vallackar..

Jag tränar inget ledarskap jag är LEDAREN !!! I all min hästhantering och det behöver inte tränas men skulle en av dom mot förmodan hota /sparka mig i stallgången så skulle jag ta det som är i närheten och dänga till pållen oavsett om det är en kvast eller grimma jag har i näven

med de så jo..då antar ja att du slår till hästen så fort den gör nåt.

Senast ändrad av en moderator:

Du får nog ta och studera hästflockar lite till.

Släpp ihop två ranghöga märrar får du se....

ja de ha jag med sett..dom i stallet höll på att sparka sönder varandra när dom kom in till varandra.

inte skrivit att dom aldrig gör de..skrev faktikst att de finns dom som rent av slåss..och då menar jag att om jag hade träffat på en häst som utmanade mej på de sättet så skulle inte jag vara duktig nog än att klara ut den situationen.

då räcker de inte med att gå in med en grimma o smälla till den..de löser liksom inga problem.

skrev också att om hästarna inte går undan så jo då sparkar dom ju till..men oftast så räcker de med kroppsspråk o hotande bara.

Kalla aldrig en häst för korkad!
för lägre än så kan man inte sjunka!

jag håller med om att man kan smälla till dem ibland och jag har sett hur de så kallade horsemaship övningarna går till på min egen häst han höll på att sparka av mig huvudet när jag skulle driva runt honom i en corall.
ska du göra en horsemaship övning så ta hjälp av en erfaren kunnig person som DU
litar på.
föresten så är jag så trött på utrycket horsemanship så det finns inte. allt kallas horsemanship.

nej Tänk lydnad och harmoni istället!
och jag har inga bra tips på hur du ska göra men att du vänder bort rumpan från dig och smeker hästen med täcket på rumpan kan funka till en början

Hade inte tänkt skriva nåt mer här bland alla "teori-experter"
Men eftersom ditt inlägg är direkt riktat till mig så...

JAG har definitivt inga problem att hantera hästar.
Har haft flera hundra individer i mina händer och inte fått några omöjliga fall hittils.

Vad jag menar med korkad häst är den som nyss anlänt till oss och vid första moment försöker vara dum.

Som t.ex när hovslagare kommer och den försöker slå, eller om man leder ut/in i hage och den försöker springa över/förbi, eller som nyfölad försöker hindra mig att gå in i boxen till fölet.

JAg backar aldrig för sådana djur. Inte en centimeter.
Jag bestämmer punkt slut.

Jag är helt övertygad om att det är ytterst få i denna tråd som går in till en nyfölad och överbeskyddande mamma och tror att ni kan prata er fram till fölet.

Dom flesta här vet inte ett smack om vad det handlar om när man hanterar oerhört viljestarka djur.

Vissa här kallar saker för träning alternativt självförsvar.
Jag har haft hand om många som det just handlar om självförsvar.
Just dessa individer har senare, när dom väl fattat påängen mellan Scan och fortsatt liv, att göra som jag vill.
Dessa starka individer är dom absolut trevligaste att handha senare.
Följer efter överallt och är hur snälla som helst.

Ni snackar massor om NH osv...

Och om det är NH ni alla beskrivit när det gäller sparkade ston så har alla mina fördomar om er "kategori" just nu infriats.

Mycket snack men liten verkstad...
Teori men ingen praktisk erfarenhet.
Läsa ur böcker är ni bra på men att ta hand om avarterna klarar ni inte...

JAg behöver ingen kunnig som hanterar hästarna hemma. Dom klarar jag av aldeles själv.
Men flera i detta forum skulle behova det då dom varken kan binda upp, ha hovslagare eller lasta sina djur.

AM

Senast ändrad:

Men du.
Man kan ALDRIG imitera en hästs kroppspråk.
De använder öron, näsa, kroppshållning, sina 4 ben, svans o ljud.

Det är inte heller meningen, utan du ska ha sån självklar Pondus- som Cesar Millan har mot hundar.

Sen får man ändra den efter hur individen fungerar o om den bättrar sig så visar man att man litar på den- vaksam bara.
vissa hästar är osäkra- då ändrar man attityd- bjuder in den.

Det handlar alltså om vilken typ av energi du förmedlar.

Senast ändrad:

De slåss tills en viker sig....

Vilket jag också kan göra men jag gör det snabbt, hårt och effektivt.

Dvs en elelr ett par tajmade rejäla smällar.

Sedan har jag faktiskt en utstrålning eller vad sjutton NH folk skulle kalla det...jag har helt enkelt ponus och det märker de.:angel::rofl:

Och, jag slår inte mina hästar 'generellt', men det finns ETT läge där jag utan minsta lilla tvekan klappar i, och gör det så ordentligt att de aktar sig NOGA för att prova den strategin igen. Det är om/när de hotar/attackerar. Den gränsen får helt enkelt aldrig överskridas. Piska med svansen, gör fula miner, önska mig dit peppar växer och tänk ondsinta tankar - fine. Men inte hota och absolut inte slå.

Exakt så tänker jag också. Hästen får absolut ha känslor, den behöver inte stå med öronen spetsade, utan det är ok att lägga öronen bakåt och veva med huvudet när man exempelvis borstar flankerna eller nåt annat "otrevligt". Men det är totalförbud på att hota eller slåss - alldeles särskilt om det är en tuff och muppig häst, som den hästen du beskriver. En sån häst måste man ha nolltolerans mot, annars blir den bara värre och till slut direkt farlig.

Join up, som några föreslår, kan säkert funka med en ranghög häst, men jag tycker det ser extremt obehagligt ut. Det är extremt tufft mot hästen att göra så, så för egen del så skulle jag tio gånger hellre ta fighten om det där lyfta bakbenet än att tvinga hästen att springa (vad jag har sett gör man join up med en longerpisk, och då har man rätt goda möjligheter att tvinga hästen att springa) tills den visar underkastelse.

ja jag har läst många många många böcker och gått på många träningar och försökt ta reda på de mesta som går o ta reda på..men ja kan långt ifrån allt endå..tar tid sånt..o ja anser mej inte såpass duktig än att ja kan ta mej an en rent av farlig häst.

ja har sett hur min häst gör..han är väldigt ranghög..men nej..han sparkar och biter inte dom andra för han behöver inte de..inte ens i början sparka han åt dom..räcker med kroppsspråket så flyttar dom andra sej..sen vid maten om dom andra försöker ta maten då varnar han tydligt först..skiter dom andra i de då så ja då först sparkar han men de är väldigt sällan de går så långt..för de behövs inte..

ranghöga hästar tar inte över rangen i hagen genom att sparka ner dom andra..de skulle väl idåfall vara två hingstar som slåss om stona då..eller två vallackar..

med de så jo..då antar ja att du slår till hästen så fort den gör nåt.

Tänkte inte skriva först men det här förstår jag inte... FAKTUM är att TS häst sparkar efter människor i allmänhet... Har du missuppfattat problemet? Hästen är ouppfostrad och just nu FARLIG för folk i dess omgivning. OACCEPTABELT!!! Sen får väl alla ha vilken relation de vill till sin häst... det har väl inte med saken att göra hur ranghög just DIN häst är eller?

Nä, hellre smälla till den i rätt ögonblick (när man ser att det börjar lätta i baken) och sedan ge den en chans att bättra sig än att hallå på och "dutta"

*Terri - oxå stolt ägare till en väldigt vass märr*

Så genom att du bestämmer så slutar den automatiskt att sparka, häftigt!

Ja, eftersom den inte skulle sparka mot någon som den tror är större och starkare. Har hästen kommandot så både sparkar, bits och bufflar den. Sätter man sig i respekt så slutar den. Givet naturligtvis att hästen vet att man egentligen inte får sparka, men helt enkelt struntar i det. Det handlar helt enkelt om huruvida hästen tycker att människan är någon man måste lyssna på, eller nån man kan skita i.

Inte konstigare än att en ridskoleponny kan stå som ett ljus när ridläraren håller på med den, men stryka öronen bakåt och mangla osäkra barn mot väggen när de kommer in.

Men du.
Man kan ALDRIG imitera en hästs kroppspråk.
De använder öron, näsa, kroppshållning, sina 4 ben, svans o ljud.

Det är inte heller meningen, utan du ska ha sån självklar Pondus- som Cesar Millan har mot hundar.

Sen får man ändra den efter hur individen fungerar o om den bättrar sig så visar man att man litar på den- vaksam bara.
vissa hästar är osäkra- då ändrar man attityd- bjuder in den.

Det handlar alltså om vilken typ av energi du förmedlar.

ja skrev bara att ja inte är nervös eller orolig när ja hanterar hästar, självklart märker man hur hästen är mot än.

och jo man kan imitera en hästs kroppsspråk.

Kanske kan ge hästen en lugnande spruta innan skoning? Inte så att den inte kan stå på benen men så att den blir lite hängig?

Tänkte inte skriva först men det här förstår jag inte... FAKTUM är att TS häst sparkar efter människor i allmänhet... Har du missuppfattat problemet? Hästen är ouppfostrad och just nu FARLIG för folk i dess omgivning. OACCEPTABELT!!! Sen får väl alla ha vilken relation de vill till sin häst... det har väl inte med saken att göra hur ranghög just DIN häst är eller?

Nä, hellre smälla till den i rätt ögonblick (när man ser att det börjar lätta i baken) och sedan ge den en chans att bättra sig än att hallå på och "dutta"

*Terri - oxå stolt ägare till en väldigt vass märr*

beror ju på varför hästen är som den är..om den är sån i allmänhet att den sparkar får man börja jobba med de då..men de behöver man inte göra genom att slå den.

o de kan man jobba med utöver de o inte när hovis är där som absolut inte ska slå hästen..gör ju inte direkt att hästen kommer bli lugn o fin när hovis kommer...då blir ju allt bara en enda stor kamp varje gång.

o då är de bättre att ge den lugnande då sålänge när hovis är där och jobba med ledarskap och uppfostran vid sidan av..att ta itu med sparkandet när hovis är där gör inte hästen bättre på nåt sätt..inte om den sparkar mot alla i allmänhet iallafall...är de nåt som gör att hästen är speciellt så mot hovslagare så får man ta ut någon duktig och som inte slår hästen.

Eller så får den sig en smäll och fattar direkt... aha, det är bäst att jag inte gör om det.

SEN kan man börja "jobba" med det hela men hästen måste fatta att det är oacceptabelt att sparka mot folk, hovslagare eller inte!!!

men de beror ju på varför hästen är sån..är den sån i allmänhet mot alla så funkar inte de i längden att smälla till den varje gång..kanske snabba lösningar men ja föredrar att man får en bättre relation med hästen och ett bra ledarskap utan massa slag istället.

KL

Mitt vassa sto jag har, som idag är bra att hantera har jag smällt upp EN gång för 3 år sen när hon nyss kommit i min vård & för andra gången tryckt upp mig i spolspilte väggen. 3-4 rapp på haserna sen var det bra. Hon fatta inte vars det "onda" kom ifrån & efter det så är hon & jag som "ler & lång-halm". Än idag kan hon försöka sätta sig i respekt hos en del nya men nuförtiden räcker det med ett skarpt "Lägg ner!".

ja skrev bara att ja inte är nervös eller orolig när ja hanterar hästar, självklart märker man hur hästen är mot än.

och jo man kan imitera en hästs kroppsspråk.

Åhå åho:rofl:

har du så stora öron o lång näsa:rofl:

det är inte det som NH handlar om.
Kroppspråket är just hållning o att man kan förmedla ngt till hästen.
Läs lite fler böcker o titta på videos, men framförallt- se hur de gör live.

för att kunna göra det rätt så måste man kunna läsa av hästen- blixtsnabbt. Det tar många år o det krävs en känsla för hästen.

Man måste hela tiden vara i rätt position i förhållande till kusen.

många tror att ledarskap handlar om att hästen ska underkasta sig- helt fel.
Den ska vilja vara med sin hanterare- en pålitlig o rättvis ledsgare.

Åhå åho:rofl:

har du så stora öron o lång näsa:rofl:

det är inte det som NH handlar om.
Kroppspråket är just hållning o att man kan förmedla ngt till hästen.
Läs lite fler böcker o titta på videos, men framförallt- se hur de gör live.

för att kunna göra det rätt så måste man kunna läsa av hästen- blixtsnabbt. Det tar många år o det krävs en känsla för hästen.

Man måste hela tiden vara i rätt position i förhållande till kusen.

många tror att ledarskap handlar om att hästen ska underkasta sig- helt fel.
Den ska vilja vara med sin hanterare- en pålitlig o rättvis ledsgare.

men har du läst någonting ja skrivit eller? ja har aldrig skrivit att ja är proffs..har skrivit att ja håller på att lära mej allt som finns o lära sej..vill lära mej allt de går..o ja ja ser ofta på hästarna i hagen o hur dom beter sej mot varandra..o ja vet de i teorin men praktiskt så är de svårt..just därför man inte ska göra de själv om man inte är helt säker på vad man gör o har koll på sitt kroppsspråk.
är ju de ja skrivit hela tiden.

aldrig någonsin skrivit att ja är proffs o klarar av varenda häst...just därför ja skrev att ja inte tar mej an riktigt ranghöga hästar som kan umana o anfalla..just för att de krävs att man är riktigt duktig på att hinna läsa av hästen.

o allvarligt talat..har ja nånsin skrivit att hästen ska underkasta sej o känna sej tvingad till att följa än o sånt..jösses..men relation med min häst bygger på att ja har ledarkapet o han litar på mej och vill följa efter mej o va med mej..aldrig nånsin att ja ska ha fått honom att känna sej tvingad att va med mej.

Hej Ella :) jag tycker du verkar asduktig på ditt område. Jag har själv utövat NH när jag var 13-14 år med hjälp av tränare på en häst som aldrig kom i hagen. Vi fick en ömsesidig respekt jag & hästen(fö en gammal vbl valack). Men har sedan 15 års ålder arbetat dagligen med travet & träffat mängder med olika hästar. Och dessvärre funkar inte NH på alla, i vilket fall finns inte tiden för det. Så då har "kvasten" kommit till hands eller kedje grimskaftet, handflatan, rösten etc. Man kan säga att jag haft en blandning utav "uppfostran" av hästen. Säkerheten i första rummet!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 583
Senast: Stereo
·
Hästhantering Köpte en ny häst i veckan (unghäst). Den är inte jättehanterad men snäll. Kan lyfta hovarna utan problem osv. Den går på bete med mina...
2
Svar
23
· Visningar
4 153
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 150
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 198

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka