Tack!
Fast det är jag inte...
Men iaf. Jag tror att "NH" (eller vad folk nu vill kalla det), fungerar på alla hästar. Det är ju liksom ett tankesätt och en hantering som bygger på kroppspråk, att läsa av hästen och att få förtroende och respekt. Säkerhet är det absolut viktigaste för mig! Men att hantera hästar på det här viset kan också bli farligt om man är osäker. Jag har inte tränat för tränare eller något sånt, men jag känner mig väldigt säker i hantering av hästar. Om man använder ett tydligt kroppspråk förstår hästen en och den känner sig trygg och säker.
MEN jag tycker även (som vissa "NH människor" är emot) att man måste visa hästen sin plats. Människans säkerhet kommer alltid i första hand. Det är också det mina lekar bygger på. Och sen även att vi ska bli riktigt bra vänner och hon ska vilja vara med mig självmant (som hon också vill nu. Följer varende rörelse jag gör, även utanför hagen helt löst! *ska även skaffa bildbevis^^).
Men ja, man måste hantera alla hästar olika. Man måste kunna läsa av och se varför hästen gör som den gör. Man måste lära sig att kommunicera med dem. Man måste lära sig att både kunna vara stark och tuff, och nästa sekund vara ödmjuk och visa hästen den respekt den förtjänar. Hästar är inte våra slavar, de ska vara våra vänner!
Sen är det nog så att många tycker det är töntigt att leka med hästen. Eller helt enkelt inte har tid...
*Fortfarande bara en usel tonårings åsikter och teorier. Inget ni inte behöver ta åt er om ni inte vill*