Förtvivlad.. :'/

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Förtvivlad.. :'/

vadå backande? vad för backande? backar aldrig för hästar..då hade min häst tagit över för längesen.

lägger ner de här..er går endå inte o disskutera något med.

fortsätt ni med o slå hästar till underkastelse..går säkert bra längden.

lägger ner de här..er går endå inte o disskutera något med.

fortsätt ni med o slå hästar till underkastelse..går säkert bra längden.

vem har pratat om att slå dem i underkastelse? Ingen här är misshandlare, min dam respekterar mig utan rep & repgrimma.

folk skriver att dom slår till hästen så fort den sparkar eller biter..ja tycker inte o kommer aldrig att tycka de är någon lösning på någonting.

enstaka gång om de är just en engångsgrej..men hästen måste få en bra grund..o de får den inte genom att man slår den..hästarna ska vilja vara med människor..inte vilja skada eller hota o gör dom de så är de något som är fel..o då är de bättre att jobba bort de problemet på bättre sätt än att slå den för de ger inte trygga hästar i längden.

Du sitter och säger att en häst blir farlig när den tar över rangmässigt , Det har du läst dig till i en bok men sen då hur löser du situationen??

Du påstår att i en häst flock så behöver dom bara hota om nån kommer inärheten om den ranghöge säger ifrån :idea:
Men hur tror du det har gått till innan dom lärt sig detta , du tror inte att dom åkt på en spark av den som är rangen högre för att dom ska passa sig ?

Jag håller med Uddatyp i båda de här påstående. Hästar kan (blir oftast) farliga när de har rangen över människan. Då är det ju hästen som bestämmer, och den ser människan som en underlägsen varelse. Därför, om människan då kommer för nära eller försöker flytta en sådan häst, så sker ju förmodligen samma sak som om en ranglåg häst skulle försöka flytta den ranghögre. Just det, den ranghögre säger ifrån genom ett hot.

Den ranglåga hästen går då undan. Men gär människan det? Nej, skulle inte tro det. Människan ska ju ha rangen över hästen, men om människan envisas med att säga emot den ranghöga hästen är det lätt hänt att en spark flyger rakt emot den. Så ja, enligt mina teorier och tankesätt, kan en ranghög häst bli mycket farlig! Ska människan då ta över rangen sker detta oftast genom kamp mot hästen, vilket också kan bli väldigt farligt om man inte är duktig. Men man måste visa hästen vem som bestämmer! Det kan man göra på flera olika sätt, men huvudsaken är att det är hästen som går undan för människan. Gör den det visar den självmant underkastelse för människan... Då accepterar hästen en som ledare och känner sig trygg i ens sällskap. Det var bl a därför jag föreslog att TS skulle göra som en "Join Up" med sin häst. Men detta kan också vara farligt, om man inte är säker i sig själv. Det kan mycket väl vara så att hästen attackerar en eller sparkar mot en när man gör det, för att försvara sin rangposition.

Till den andra frågan. Helt rätt, i de flesta fall. Lyssnar inte den ranglåga hästen på hotet åker den på en smäll.

Som jag sagt vidare så (iaf av det jag upplevt) jagar den ranghöga hästen den nya hästen, för att visa den dess plats i flocken. Den visar på så sätt att jag är den som bestämmer och accepterar du inte mig så får du inte vara med i flocken. Alltså är det villkoren för tryggheten som flocken faktiskt betyder för hästen. Sätter den nya sig emot blir det kamp (syns mest mellan hingstar). Då kan det bli farligt, och som människa måste man vinna denna kamp.

Detta är mina teorier. Jag är inte särskilt duktig, men enligt det jag kan är detta så som jag ser det. Det är mina erfarenheter. Men ni får gärna "rätta" mig om jag har fel. Dock vill jag veta varför jag har fel i så fall. Inte bara "det där är fel", utan VARFÖR.

Hoppas någon förstår mina luddiga förklaringar. Berätta gärna vad ni tänker om det! :bump: (fast på ett trevligt sätt...)

Hej Ella :) jag tycker du verkar asduktig på ditt område. Jag har själv utövat NH när jag var 13-14 år med hjälp av tränare på en häst som aldrig kom i hagen. Vi fick en ömsesidig respekt jag & hästen(fö en gammal vbl valack). Men har sedan 15 års ålder arbetat dagligen med travet & träffat mängder med olika hästar. Och dessvärre funkar inte NH på alla, i vilket fall finns inte tiden för det. Så då har "kvasten" kommit till hands eller kedje grimskaftet, handflatan, rösten etc. Man kan säga att jag haft en blandning utav "uppfostran" av hästen. Säkerheten i första rummet!

Tack! :bow: Fast det är jag inte...

Men iaf. Jag tror att "NH" (eller vad folk nu vill kalla det), fungerar på alla hästar. Det är ju liksom ett tankesätt och en hantering som bygger på kroppspråk, att läsa av hästen och att få förtroende och respekt. Säkerhet är det absolut viktigaste för mig! Men att hantera hästar på det här viset kan också bli farligt om man är osäker. Jag har inte tränat för tränare eller något sånt, men jag känner mig väldigt säker i hantering av hästar. Om man använder ett tydligt kroppspråk förstår hästen en och den känner sig trygg och säker.

MEN jag tycker även (som vissa "NH människor" är emot) att man måste visa hästen sin plats. Människans säkerhet kommer alltid i första hand. Det är också det mina lekar bygger på. Och sen även att vi ska bli riktigt bra vänner och hon ska vilja vara med mig självmant (som hon också vill nu. Följer varende rörelse jag gör, även utanför hagen helt löst! *ska även skaffa bildbevis^^).

Men ja, man måste hantera alla hästar olika. Man måste kunna läsa av och se varför hästen gör som den gör. Man måste lära sig att kommunicera med dem. Man måste lära sig att både kunna vara stark och tuff, och nästa sekund vara ödmjuk och visa hästen den respekt den förtjänar. Hästar är inte våra slavar, de ska vara våra vänner!

Sen är det nog så att många tycker det är töntigt att leka med hästen. Eller helt enkelt inte har tid...

*Fortfarande bara en usel tonårings åsikter och teorier. Inget ni inte behöver ta åt er om ni inte vill*

Är det någon som sagt emot dessa påståenden ? som du citerat ?

En ranghög häst är farlig .. Hur löser du det ?
När den sparkar dig går du ut i hagen och jagar bort den från dig då ?

folk skriver att dom slår till hästen så fort den sparkar eller biter..ja tycker inte o kommer aldrig att tycka de är någon lösning på någonting.

enstaka gång om de är just en engångsgrej..men hästen måste få en bra grund..o de får den inte genom att man slår den..hästarna ska vilja vara med människor..inte vilja skada eller hota o gör dom de så är de något som är fel..o då är de bättre att jobba bort de problemet på bättre sätt än att slå den för de ger inte trygga hästar i längden.

Så man ska låta dem bitas och sparkas då, menar du?

En gammal tjurig märr på säg 12 år VET att man inte gör så. Grunden i uppfostran får de som föl och unghästar. Bitas och sparkas ska de ha läsrt sig låta bli som ettåringar.

Tack! :bow: Fast det är jag inte...

Men iaf. Jag tror att "NH" (eller vad folk nu vill kalla det), fungerar på alla hästar. Det är ju liksom ett tankesätt och en hantering som bygger på kroppspråk, att läsa av hästen och att få förtroende och respekt. Säkerhet är det absolut viktigaste för mig! Men att hantera hästar på det här viset kan också bli farligt om man är osäker. Jag har inte tränat för tränare eller något sånt, men jag känner mig väldigt säker i hantering av hästar. Om man använder ett tydligt kroppspråk förstår hästen en och den känner sig trygg och säker.

MEN jag tycker även (som vissa "NH människor" är emot) att man måste visa hästen sin plats. Människans säkerhet kommer alltid i första hand. Det är också det mina lekar bygger på. Och sen även att vi ska bli riktigt bra vänner och hon ska vilja vara med mig självmant (som hon också vill nu. Följer varende rörelse jag gör, även utanför hagen helt löst! *ska även skaffa bildbevis^^).

Men ja, man måste hantera alla hästar olika. Man måste kunna läsa av och se varför hästen gör som den gör. Man måste lära sig att kommunicera med dem. Man måste lära sig att både kunna vara stark och tuff, och nästa sekund vara ödmjuk och visa hästen den respekt den förtjänar. Hästar är inte våra slavar, de ska vara våra vänner!

Sen är det nog så att många tycker det är töntigt att leka med hästen. Eller helt enkelt inte har tid...

*Fortfarande bara en usel tonårings åsikter och teorier. Inget ni inte behöver ta åt er om ni inte vill*

Nej, NH fungerar faktiskt inte på alla hästar. Hästar är INDIVIDER.

Tycker du åker till Dockans häst och tar ut den i hagen och leker med den så den märren slutar att sparka :idea:

Vi pratar om en dum märr och inte din häst eller Uddatypens häst och leka i hagen och hitta förtroende eller en kompis ..
Utan en dum märr som redan sparkat 2 personer tala om vad man gör med den märren för det är den hela tråden handlar om !!!!

Har ni inte förstått det ?

tycker du o andra borde bara lite mer öppensinnade o inte så trångsynta o inte va öppen för andra förslag än o slå dom.

och jo..NH funkar på alla hästar med tanke på att man hanterar dom på hästarnas egna språk.
o visst hästar är individer..men dom kan fortfaranade sitt språk.

sen e de klart de finns hästar som inte förstår men de är hästar som aldrig gått med andra hästar som inte lärt sej.

tycker du o andra borde bara lite mer öppensinnade o inte så trångsynta o inte va öppen för andra förslag än o slå dom.

och jo..NH funkar på alla hästar med tanke på att man hanterar dom på hästarnas egna språk.
o visst hästar är individer..men dom kan fortfaranade sitt språk.

sen e de klart de finns hästar som inte förstår men de är hästar som aldrig gått med andra hästar som inte lärt sej.

Du har inte gett ett enda förslag på hur man ska hantera denna märr?

Vad står det i NH boken att man gör med en sparkande märr i stallgången ?

Jag har frågat samma fråga flera gånger och får inget svar ?

OBS vi diskuterar denna märr i tråden !!!

Är det någon som sagt emot dessa påståenden ? som du citerat ?

En ranghög häst är farlig .. Hur löser du det ?
När den sparkar dig går du ut i hagen och jagar bort den från dig då ?

På dig lät det som att Uddatyp sagt detta och att du tyckte det var fel...

Ledarskapsövningar är bra o det kan ni göra o har säkert nytta av, MEN vid de tillfällen hästen beter sig så illa ska detta korrigeras på plats - direkt.
Nej, jag skulle heller aldrig sparka min häst men har vid ett tillfälle smällt till han ordentligt då han betedde sig på ett sätt som var direkt farligt för båda. Och som Nafa skriver, en bra tillrättavisning behöver inte upprepas, så ingen pratar om ständig aga.
I övrigt arbetar vi med ledarskap från marken, kalla det NH eller vad du vill. Det är bra, men jag tror inte att det räcker hela vägen med en häst som är uppenbart farlig för sin omgivning.

Ville bara upprepa mig...:angel:

Nej, NH fungerar faktiskt inte på alla hästar. Hästar är INDIVIDER.

Men får jag fråga dig? Vad är "NH" för dig? För mig är det ett tankesätt som utgår från hästens kroppspråk. Jag har inte sagt att jag helt avstår från våld, bara man gör det på rätt sätt för att visa hästen sin plats. Men man måste göra det på rätt sätt och hästen måste förstå varför man slår till den. Annars kan den ju inte lära något av det, eller hur?

NH är för mig inte en massa övningar, utan det är ett tankesätt och man anpassar hanteríngen efter individen...

Du påstår att i en häst flock så behöver dom bara hota om nån kommer inärheten om den ranghöge säger ifrån :idea:
Men hur tror du det har gått till innan dom lärt sig detta , du tror inte att dom åkt på en spark av den som är rangen högre för att dom ska passa sig ?
Mia

Kan ju meddela att hos oss tog det tre - fyra veckor av sparkar, bett och skrik samt jagande av varandra innan det räckte med att varna. Ibland är rangordningen en KAMP. Inte kul att lyssna på, kan jag meddela. Men NU räcker det med bakåtstrukna öron och en blick för att han ska gå undan. Det tog tiiid.

Men får jag fråga dig? Vad är "NH" för dig? För mig är det ett tankesätt som utgår från hästens kroppspråk. Jag har inte sagt att jag helt avstår från våld, bara man gör det på rätt sätt för att visa hästen sin plats. Men man måste göra det på rätt sätt och hästen måste förstå varför man slår till den. Annars kan den ju inte lära något av det, eller hur?

NH är för mig inte en massa övningar, utan det är ett tankesätt och man anpassar hanteríngen efter individen...

Känns som att jag läst detta i en annan tråd på forumet som handlade om grundaren till NH:angel:

Vi har förstått att du inte tycker om att "slå" hästen, vem gör det?
Men hur gör hästarna i det fria när de vill säga ifrån och markera vem som bestämmer?
Jo de bits, sparkas eller slår med hovar mm. Nu är vi människor som är vääääldigt mkt mindre än hästarna, så då är det inte så lätt att bara slå till hästen, ger hästen tillbaks så kan vad som helst hända.
Mitt tips är att du tar med hästen ut i paddocken och gör horse manship övn. med din häst.
Min förra häst var väldigt känslig om sin bak.
Tex, vi insåg att det inte gick att ta temp på henne hemma utan det gjorde vet. en gång när vi var på kliniken, de var tvungna att söva ner henne(inte bara för tempen då,
utan hon skulle behandlas för annat oxå) OCH ställa henne i tvångsspilta och ÄNDÅ sparkade hon.. hon tkte verkligen att det var obehagligt.
Jag förstod att vi hade ngt att jobba på. Körde lite olika övn. i paddocken varannan dag i en månad, o till slut kunde jag gå bakom henne stå bakom henne och klappa henne på rumpan.
Av dom här övningarna blev hon helt avspänd, andades ljupa andetag och det såg nästan ut som att hon stog o sov..
jag kunde röra henne vart jag vill och hon följde efter mig vart jag än gick..
Jag tkr du ska börja från marken i paddocken.. för att sedan gå in i stallet o fortsätta träna.
Mvh Frida

Var och en som har sett två hästar slåss vet hur våldsamt det kan gå till. Var och en som har sett en ledarhäst göra allvar av sitt hot (som den hotade ignorerat) vet att det smäller hårt.
Jag ser ingen anledning att gå i clinch med en enormt ranghög häst genom att tvinga på den en join-up (en join-up anser vara ett mkt "skarpare" redskap än att sopa till hästen vid en spark- läser man dessutom inte hästen helt korrekt kan det ställa till med större skada och förvirring än vid en exakt konsekvens när hästen missför sig). Jag kan fungera alldeles utmärkt med en ranghög häst bara jag varit snabb att visa vilka beteenden som är o.k. eller inte.
Det är en livförsäkring på så sätt att det aldrig blir en diskussion om vem som är ledaren utan det utkristalliserar rätt klart "du får göra precis som du vill sålänge du inte överskrider den här gränsen".

Vare sig en häst sparkar för att den är rädd eller för att den testar gränser får det alltid en konsekvens. En rädd häst får kanske höra ett nej (+ att man bannar sig själv för att inte ha varit mer lyhörd och ser till att vara det i fortsättningen så att inte scenariot upprepas), en häst som sparkar för att den testar/som en olat/ för att den blir sur etc får ett nej och en smäll.

Min personliga teori är att de i tråden som hårdnackat är emot en motsmäll vid spark inte har erfarenhet av nog många hästpsyken. De har kanske en "normalhård" eller mjuk häst och där hamnar man inte i sådana situationer. Och tycker därmed att det är en för hård bestraffning.

Tilläggas ska kanske att jag ser hästen som en god vän, jag har inget behov av att hela tiden visa mitt ledarskap. Men när det väl kommer i skarpt läge finns det inget tvivel om vem det är som bestämmer. De flesta jag sett som hela tiden ska bevisa sitt eldarskap i form av att backa hästen, skrika till eller smälla hästen för småsaker eller har onödigt kontrollbehov av hästens rörelser och agerande i själva verket är rädda.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 584
Senast: Stereo
·
Hästhantering Köpte en ny häst i veckan (unghäst). Den är inte jättehanterad men snäll. Kan lyfta hovarna utan problem osv. Den går på bete med mina...
2
Svar
23
· Visningar
4 153
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 150
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 202

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka