Sv: Förtvivlad.. :'/
och man ska inte behandla en häst som en porslinsvas för det fungerar inte i längden.och eftersom du verkar arbeta proffesionelt med hästar förstår jag inte att du vågar slå med risk för dåligt rykte.
Nåt rykte är jag inte rädd om eftersom det är just till oss som problemston kommer...
Ston vars föl varit på klinik för blodplasma därför att ingen rått på att gå in då märra är nyfölad.
Ston som man får fånga med krok utifrån till att börja med då du inte kan ta dig in i dess box.
Ston som slår hejvilt då man ska lyfta fötter
Ston som lägger öronen rätt ut då dom ska lastas.
Ston som inte går att få in i seminspiltor.
Ston som vräker sig ut i galopp då man öppnar boxdörren.
Ston som inte går att leda i vanlig grimma.
Om jag då tar till en kvast och klappar märra i häcken då hon tänker slå för att träffa så är jag ingen misshandlare.
Hon SKA INTE sparka mig helt enkelt.
Och det är i stort sett den enda gången man tar i med hårdhandskar..en kvast i häcken ett par gånger på sin höjd.
Jag använder kvasten då hon bara tvärar och går närmare oavsett vad man gör i övrigt.
Jag är jävligt rädd om både ansikte och knän så med kvasten når jag henne men hon kommer inte åt mig då hon slår med båda bak i min riktning.
Du har gjort ett helt hönshus av ett litet ägg.
Du tycker att vi går hårt fram med märrarna.
Och endå är det enbart just vid spark/kosparkar som man tar i för att få märra att förstå att hon beter sig dumt.
Igentligen blir jag inte ens arg på dessa individer. Efter kvasten så fortsätter man med det man höll på med som om inget hänt.
(så var jag på väg att lyfta höger bak så går jag på omedelbart med att just lyfta höger bak..enkelt)
Och det är just här knepet ligger.
Jag blir inte arg, dom har förstått vad jag menar och vi är vänner ändå.
Jag står inte och skriker på nån stallgång.
Hästar har utmärkt hörsel. Ett NEJ i vanlig samtalston räcker gott och väl.
Inte vevar jag heller med armar/rep. Slår dom inte med grimmor/spö.
Såå...ska jag vara rädd om mitt rykte?? Knappast.
Vi har bra rykte och märrar i kö som vill in hela tiden.
Vi har nöjda kunder.
Kunder som förut ej kunde gå in till sina hästar har numer inga problem med detta.
Även före detta kunder kommer med jämna mellanrum och hälsar på oss.
Är vi inte hemma så vet dom vart nyckeln hänger och vet också att kaffepannan alltid står på bordet.
AM