Förtvivlad.. :'/

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Förtvivlad.. :'/

Att ni orkar!!:eek::crazy:
Dockan har avslutat och tackat för sig i denna tråd för flera sidor tillbaka. Suck, avbryt tråden så man slipper läsa all löjligt trams.
En en gång ni kanske skulle ta och köpa er en biljett till Monty så kanske ni lär er nått nytt av alla olika grejer han visar. Om inte annat så är de roligt att se hur olika hästar är. www. Montyroberts.com.
Han kommer till sverige i maj. och andra länder runt om oss. Kolla på hans hemsida för mer info.:bow::bow::bow:

jag blir bara så arg på när folk inte vill lösa saker på annat sätt än med våld o då kan ja inte låta bli o skriva.
ja förstår verkligen inte varför man ska lösa allt med våld.

KL
Folk fattar inte skillnaden på uppfostran o våld.

Kunskapen finns inte.
Det är därför som så många trådar görs här om hästar som inte kan hämtas i hagen, skos, ridas ut eller lastas.

Men det är då märkligt att alla andra är idioter utom du. :rofl:

Har du tänkt tanken att det kanske finns andra metoder än dem du använder, och att andra människor kanske kan saker du inte kan? Om du har den inställningen att bara ditt sätt går och alla andra pratar strunt kommer du ju aldrig någonsin att utvecklas.
Jag tycker många gånger att du har en hel del vettiga saker att säga, men den här gången uppfattar jag dig verkligen som extremt inskränkt.
TS har tydligt skrivit att hästen har varit med om otäcka saker, det är inte alls säkert att hästen är trotsig. Då kanske man måste se saken ur ett annat perspektiv än att uppfostra den. :idea::idea:
Jag tror att förtroendet mellan TS och hennes häst brister, hästen litar inte på henne, att hon är ledare och reder ut situationen, utan den måste ta saken i egna händer för att säkra överlevnad. Hästar fattar ganska dåliga beslut baserat på överlevnad då de är tagna ur sin naturliga miljö, men det innebär inte att de är elaka.
Man måste ibland lyfta blicken och försöka förstå hästen utifrån den varelse de faktiskt är. De är inte människor, de tänker inte som vi.

Blev en lite väl lång harrang kanske, och det är absolut inte min mening att förringa din kunskap, men ingen är fullärd och inte heller du. ;)

du är rolig.
Du svarar aldrig på hur man ska gå tillväga.

men läser du inte mina inlägg? beskrev annars förut nyss hur jag tycker man ska göra.
du är ju lika rolig du som inte kan ta till dej andra metoder utan bara ser att våld funkar.

Senast ändrad av en moderator:

Nej man är inte idiot för att man saknar kunskap, men den bör sökas på inte bara ett vis.

Varför får ni till det att uppfostran= våld.
Har ni fostrats så eller:confused:

Hur skulle ni fostra er hund eller ert barn?
Aldrig säga åt dem när dem gör fel?

Hade inte tänkt skriva nåt mer här bland alla "teori-experter"
Men eftersom ditt inlägg är direkt riktat till mig så...

JAG har definitivt inga problem att hantera hästar.
Har haft flera hundra individer i mina händer och inte fått några omöjliga fall hittils.

Vad jag menar med korkad häst är den som nyss anlänt till oss och vid första moment försöker vara dum.

Som t.ex när hovslagare kommer och den försöker slå, eller om man leder ut/in i hage och den försöker springa över/förbi, eller som nyfölad försöker hindra mig att gå in i boxen till fölet.

JAg backar aldrig för sådana djur. Inte en centimeter.
Jag bestämmer punkt slut.

Jag är helt övertygad om att det är ytterst få i denna tråd som går in till en nyfölad och överbeskyddande mamma och tror att ni kan prata er fram till fölet.

Dom flesta här vet inte ett smack om vad det handlar om när man hanterar oerhört viljestarka djur.

Vissa här kallar saker för träning alternativt självförsvar.
Jag har haft hand om många som det just handlar om självförsvar.
Just dessa individer har senare, när dom väl fattat påängen mellan Scan och fortsatt liv, att göra som jag vill.
Dessa starka individer är dom absolut trevligaste att handha senare.
Följer efter överallt och är hur snälla som helst.

Ni snackar massor om NH osv...

Och om det är NH ni alla beskrivit när det gäller sparkade ston så har alla mina fördomar om er "kategori" just nu infriats.

Mycket snack men liten verkstad...
Teori men ingen praktisk erfarenhet.
Läsa ur böcker är ni bra på men att ta hand om avarterna klarar ni inte...

JAg behöver ingen kunnig som hanterar hästarna hemma. Dom klarar jag av aldeles själv.
Men flera i detta forum skulle behova det då dom varken kan binda upp, ha hovslagare eller lasta sina djur.

AM

Jag har inga problem med mina hästar mycket väluppfostrade individer och är trevliga.
aldrig haft problem med varken uppbindning,hovslagare
jag har haft problem med lastning pgr av att min häst fastnade i transporten vilket gjorde att både jag och hästen blev skrämda pgr av att det var en hemsk upplevelse.

men med lite tränning och sunt förnuft var det inga problem.

och att man utgår från att vi sitter hemma och läser böcker är för att vi är öppna för andras kunskap och "snöar inte in" på vårat sätt att behandla/hantera hästar.
jag suger åt mig den kunskapen jag tror mig kunna använda i mitt dagliga hanterande av hästar.
och jag har haft både hingstar och ston som varit jobbiga att hantera.
men jag har aldrig tagit till att slå på min häst för det är ingen mening dom så f*n så mycket hårdare tillbaka.

och att man ska visa vem det är som bestämmer håller jag med om helt. men det ska inte göras i form av slag utan i form av din egen pondus.

och man ska inte behandla en häst som en porslinsvas för det fungerar inte i längden.och eftersom du verkar arbeta proffesionelt med hästar förstår jag inte att du vågar slå med risk för dåligt rykte.
men alla behandlar vi våra hästar olika och på vårat eget sätt vilket ingen kan påverka men att läsa böcker är inget fel för det är väldigt lärorikt.

jag lever som jag lär och lär som jag lever

Nej man är inte idiot för att man saknar kunskap, men den bör sökas på inte bara ett vis.

Varför får ni till det att uppfostran= våld.
Har ni fostrats så eller:confused:

Hur skulle ni fostra er hund eller ert barn?
Aldrig säga åt dem när dem gör fel?

naturligtvis därför att samma personer i den här tråden som talar om "vassa" märrar och ouppfostrade hästar talar om att dänga till dem med kvastar och jag vet inte allt.

Jag skulle naturligtvis inte slå mitt barn heller om jag hade ett.

Eftersom man kan använda andra metoder.
Du är åter inne på spåret att bara du kan saker och ting.
Brist på kunskap? Hur vet du det? Vet du hur väl mina metoder fungerar? Bland annat på vrak i försäljningsstall i tyskland? Vet du vilka hästar jag haft hand om och hur väl jag lyckats utan att slå dem en endaste gång? Nej det vet du inte, och därför kan du inte heller säga någonting om brist på kunskap.

Jag tror inte att du tillhör skaran som slår sina hästar med kvastar för att driva sin vilja igenom, men att håna människor som funnit andra tillvägagångssätt än styrka och hårdhet är faktiskt dumt.

och man ska inte behandla en häst som en porslinsvas för det fungerar inte i längden.och eftersom du verkar arbeta proffesionelt med hästar förstår jag inte att du vågar slå med risk för dåligt rykte.

Nåt rykte är jag inte rädd om eftersom det är just till oss som problemston kommer...

Ston vars föl varit på klinik för blodplasma därför att ingen rått på att gå in då märra är nyfölad.

Ston som man får fånga med krok utifrån till att börja med då du inte kan ta dig in i dess box.
Ston som slår hejvilt då man ska lyfta fötter
Ston som lägger öronen rätt ut då dom ska lastas.
Ston som inte går att få in i seminspiltor.
Ston som vräker sig ut i galopp då man öppnar boxdörren.
Ston som inte går att leda i vanlig grimma.

Om jag då tar till en kvast och klappar märra i häcken då hon tänker slå för att träffa så är jag ingen misshandlare.
Hon SKA INTE sparka mig helt enkelt.

Och det är i stort sett den enda gången man tar i med hårdhandskar..en kvast i häcken ett par gånger på sin höjd.
Jag använder kvasten då hon bara tvärar och går närmare oavsett vad man gör i övrigt.
Jag är jävligt rädd om både ansikte och knän så med kvasten når jag henne men hon kommer inte åt mig då hon slår med båda bak i min riktning.

Du har gjort ett helt hönshus av ett litet ägg.
Du tycker att vi går hårt fram med märrarna.
Och endå är det enbart just vid spark/kosparkar som man tar i för att få märra att förstå att hon beter sig dumt.

Igentligen blir jag inte ens arg på dessa individer. Efter kvasten så fortsätter man med det man höll på med som om inget hänt.
(så var jag på väg att lyfta höger bak så går jag på omedelbart med att just lyfta höger bak..enkelt)

Och det är just här knepet ligger.
Jag blir inte arg, dom har förstått vad jag menar och vi är vänner ändå.
Jag står inte och skriker på nån stallgång.
Hästar har utmärkt hörsel. Ett NEJ i vanlig samtalston räcker gott och väl.
Inte vevar jag heller med armar/rep. Slår dom inte med grimmor/spö.

Såå...ska jag vara rädd om mitt rykte?? Knappast.
Vi har bra rykte och märrar i kö som vill in hela tiden.
Vi har nöjda kunder.
Kunder som förut ej kunde gå in till sina hästar har numer inga problem med detta.

Även före detta kunder kommer med jämna mellanrum och hälsar på oss.
Är vi inte hemma så vet dom vart nyckeln hänger och vet också att kaffepannan alltid står på bordet.

AM

men de beror ju på varför hästen är sån..är den sån i allmänhet mot alla så funkar inte de i längden att smälla till den varje gång..kanske snabba lösningar men ja föredrar att man får en bättre relation med hästen och ett bra ledarskap utan massa slag istället.

Fast det är ju just en bra relation och ett bra ledarskap som man får man snabbt och tydligt markerar gränser. Då vet hästen vad som gäller, och kan slappna av. Det blir ju mer förvirrat för hästen ifall man är hin håle i paddocken när man gör en join up, och sen en mespropp som tolererar vad som helst i stallet.

Nåt rykte är jag inte rädd om eftersom det är just till oss som problemston kommer...

Ston vars föl varit på klinik för blodplasma därför att ingen rått på att gå in då märra är nyfölad.

Ston som man får fånga med krok utifrån till att börja med då du inte kan ta dig in i dess box.
Ston som slår hejvilt då man ska lyfta fötter
Ston som lägger öronen rätt ut då dom ska lastas.
Ston som inte går att få in i seminspiltor.
Ston som vräker sig ut i galopp då man öppnar boxdörren.
Ston som inte går att leda i vanlig grimma.

Om jag då tar till en kvast och klappar märra i häcken då hon tänker slå för att träffa så är jag ingen misshandlare.
Hon SKA INTE sparka mig helt enkelt.

Och det är i stort sett den enda gången man tar i med hårdhandskar..en kvast i häcken ett par gånger på sin höjd.
Jag använder kvasten då hon bara tvärar och går närmare oavsett vad man gör i övrigt.
Jag är jävligt rädd om både ansikte och knän så med kvasten når jag henne men hon kommer inte åt mig då hon slår med båda bak i min riktning.

Du har gjort ett helt hönshus av ett litet ägg.
Du tycker att vi går hårt fram med märrarna.
Och endå är det enbart just vid spark/kosparkar som man tar i för att få märra att förstå att hon beter sig dumt.

Igentligen blir jag inte ens arg på dessa individer. Efter kvasten så fortsätter man med det man höll på med som om inget hänt.
(så var jag på väg att lyfta höger bak så går jag på omedelbart med att just lyfta höger bak..enkelt)

Och det är just här knepet ligger.
Jag blir inte arg, dom har förstått vad jag menar och vi är vänner ändå.
Jag står inte och skriker på nån stallgång.
Hästar har utmärkt hörsel. Ett NEJ i vanlig samtalston räcker gott och väl.
Inte vevar jag heller med armar/rep. Slår dom inte med grimmor/spö.

Såå...ska jag vara rädd om mitt rykte?? Knappast.
Vi har bra rykte och märrar i kö som vill in hela tiden.
Vi har nöjda kunder.
Kunder som förut ej kunde gå in till sina hästar har numer inga problem med detta.

Även före detta kunder kommer med jämna mellanrum och hälsar på oss.
Är vi inte hemma så vet dom vart nyckeln hänger och vet också att kaffepannan alltid står på bordet.

AM

amen:bow::bow:

Var och en som har sett två hästar slåss vet hur våldsamt det kan gå till. Var och en som har sett en ledarhäst göra allvar av sitt hot (som den hotade ignorerat) vet att det smäller hårt.
Jag ser ingen anledning att gå i clinch med en enormt ranghög häst genom att tvinga på den en join-up (en join-up anser vara ett mkt "skarpare" redskap än att sopa till hästen vid en spark- läser man dessutom inte hästen helt korrekt kan det ställa till med större skada och förvirring än vid en exakt konsekvens när hästen missför sig).

Exakt - en join up är psykiskt en väldigt hård metod. Mycket, mycket tuffare mot hästen än att ge den en klatsch i rumpan, tycker jag. Jag tror man tänker lite fel där, psykisk bestraffning kan vara väl lika hård som fysisk.

ja har inte läst hela tråden..

började svara allmänt att de finns många bättre lösningar än att bara slå hästen när den gör nåt..för de är ingen bra lösning på att få en trygg häst.

o tror inte på att TS häst kommer att bli en trygg o lugn individ genom att man slår den..snarare än mer osäker häst som inte vet hur den ska bete sej.
tror mer på att de hjälper med bra ledarskapsträning med join up och liknande, och gå lugnt fram..då får man en trygg häst som litar på sin ägare och då går de oftast lättare med hovslagare och vet.

Jo, det är faktiskt just trygg och lugn den blir, för den vet precis var gränserna går. Vadå inte veta hur den ska bete sig? Jag skulle snarare säga att den kommer veta exakt hur den ska bete sig, om man är konsekvent (och annars är det ju ingen mening att korrigera hästen alls). Hästar gillar det, de vill veta vad det är meningen de ska göra, rutiner och fasta ramar. Det är i annat fall som de blir osäkra.

Join up är knappast att "gå lugnt fram", det är snarare bland det mest brutala man kan göra med sin häst.

kl

vad ja fattade av TS inlägg så är hästen rädd om benen och litar inte på människor som håller på med ben o hovar.

hur ska man få bort de och få förtroendet igen genom att slå den när den antagligen gör allt för att komma därifrån redan..när den uppenbart inte gillar situationen.
tycker inte de låter som en häst som försöker ta över..snarare en osäker häst som är rädd om sina ben.

gör man en join up rätt..så är de inte värre än att slå på en redan rädd häst som gör de mesta för att slippa situationen.

Fast det är ju just en bra relation och ett bra ledarskap som man får man snabbt och tydligt markerar gränser. Då vet hästen vad som gäller, och kan slappna av. Det blir ju mer förvirrat för hästen ifall man är hin håle i paddocken när man gör en join up, och sen en mespropp som tolererar vad som helst i stallet.

Det är man inte. Du skrev tidigare (det var väl du?) att man har longerpisk vid join up. Inte på det sätt jag fått lära mig. Då har man en mjuk longerlina som endast skall kastas bakom hästen, och om den skulle råka träffa så är den så mjuk att den inte tillfogar smärta. Det handlar inte om att vara jävlig vid join up, utan att driva hästen ifrån sig för att få den att vilja komma tillbaka och därmed acceptera ens ledarskap. Detta fortsätter man sedan med i alla situationer. Om hästen väljer att nonchalera mig så driver jag den ifrån mig, tills hästen visar att den är redo att komma tillbaka, med sänkt huvud, örat mot mig och gärna tuggandes. Det handlar alltså om att vara konsekvent. Ingen förvirring alls.:D

Jo, det är faktiskt just trygg och lugn den blir, för den vet precis var gränserna går. Vadå inte veta hur den ska bete sig? Jag skulle snarare säga att den kommer veta exakt hur den ska bete sig, om man är konsekvent (och annars är det ju ingen mening att korrigera hästen alls). Hästar gillar det, de vill veta vad det är meningen de ska göra, rutiner och fasta ramar. Det är i annat fall som de blir osäkra.

Join up är knappast att "gå lugnt fram", det är snarare bland det mest brutala man kan göra med sin häst.

visst..de funkar om de nu inte är så att hästen haft dåliga erfarenheter antagligen av folk som slagit den..därför hästar blir rädda om ben osv..handlar inte om uppfostran..handlar mer om tilliten hästen har för människor.

hade däremot min häst som är trygg i sej själv och inte rädd för nånting..skulle han testa hovis..han brukar testa nytt folk ganska rejält och man måste vara bestämd mot honom annars tar han över ganska så fort..så visst..då kan man smälla till han om han skulle göra nån antydan till att vara hotfull på något sätt..o sen är de bra..sen vet han att de funka o testar inte igen..men den hästen är inte rädd av sej och har inte haft dåliga erfareneter av folk som skrämt o slagit honom.

en häst som haft dåliga erfarenheter blir knappast lättare att ha o göra med genom att slå den..
tycker inte de här handlar om uppfostran..snarare tillit..som den hästen uppenbarligen inte har.

Senast ändrad av en moderator:

när ja läser de tycker inte jag de låter som en ouppfostrad häst som man ska slå när den sparkar.

men ja har ju som sagt inte läst alla svar så de kanske har kommit fram att de aldrig har hänt nåt med hästen o den kanske inte är rädd om benen..den kanske bara är väldigt arg på människor o vill sparka dom..?

Lägger då in ett eget inlägg av TS där hon talar om själ att hästen inte är rädd:D

Hon är absolut inte rädd, fler har sätt henne och säger likadant. Hon dummar sig helt enkelt bara på ett elakt sätt och ska genast få känna på uppfostran och hur man beter sig och inte.

Kanske bra om man läser vad folk skriver utan att lägga in sina egna tolkningar som man har gjort i hela tråden
Mia

Det är man inte. Du skrev tidigare (det var väl du?) att man har longerpisk vid join up. Inte på det sätt jag fått lära mig. Då har man en mjuk longerlina som endast skall kastas bakom hästen, och om den skulle råka träffa så är den så mjuk att den inte tillfogar smärta. Det handlar inte om att vara jävlig vid join up, utan att driva hästen ifrån sig för att få den att vilja komma tillbaka och därmed acceptera ens ledarskap. Detta fortsätter man sedan med i alla situationer. Om hästen väljer att nonchalera mig så driver jag den ifrån mig, tills hästen visar att den är redo att komma tillbaka, med sänkt huvud, örat mot mig och gärna tuggandes. Det handlar alltså om att vara konsekvent. Ingen förvirring alls.:D

Vad grö amn efter fem timmar om hästen fortfarande net vill komma då?
bara nyfiken

Nu har TS själv sagt att hästen INTE är rädd...

nehe..varför står de då i första inlägget.
men visst hon kanske ångra sej.

men tycker endå inte att de är rätt att slå..hästen gillar inte situationen och verkar inte bli lättare av att man bara blir arg o slåss med den.

tycker fortfarande de handlar om tillit, en häst som har en säker ledare som låter den ta överallt..den sparkar inte folk så.

o sen..om de nu funkar o slå den....vad är problemet då? varför är inte hästen nu perfekt att sko o pyssla med då? eftersom de funkar att slå...då borde de va löst nu.

Och hur gör du när du inte får gå in i en märrbox?????

AM

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 584
Senast: Stereo
·
Hästhantering Köpte en ny häst i veckan (unghäst). Den är inte jättehanterad men snäll. Kan lyfta hovarna utan problem osv. Den går på bete med mina...
2
Svar
23
· Visningar
4 153
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 150
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 202

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 30
  • Hönstråden II

Hästrelaterat