Förtvivlad.. :'/

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Förtvivlad.. :'/

okej..men utmanar hästen än..som faktiskt vissa hästar kan göra som är väldigt ranghöga..då blir dom farliga och då ska man inte ta för givet att dom har den respekten för än att dom inte skadar än.
Då gäller det att stå upp för sig.

o dessutom många unghästar..2 stycken ja träffat nu i år som har vänt upp baken mot mej och skulle sparka när ja skulle flytta den när ja kom med maten..de kallar inte ja inbyggd respekt.
Du tror inte att du läser av dem lite fel:confused:
Sen är det skitungar som troligtvis inte har fått lärt sig rätt o fel från början. Det är då hög tid.

Är man osäker så färgas man o tror det värsta.

Unga hästar ska gå ihop med äldre för att dels lära sig hästspråket o dels hur man betér sig mot människan.

Tack för ditt svar.
Vad kostar sedering och vad innebär det?

Dryga 1000-lappen har jag för mig att jag betalade. Väl värda pengar, hästen upplevde ingen oro (då hon under sedering är lugn och slö) i samband med skoningen och det fick hon med sig som en god upplevelse. Sen var det upp till mig att jobba vidare och lära hästen att det var helt ok att man tog och rörde vid alla delar, stretchade alla benen och till slut accepterade hästen all hantering. Det gäller att jobba på det hela tiden. Inte flytta sig och ge upp för att hästen beter sig illa.

Har hästen för vana att slå står jag tätt utmed sidan med siktet bakåt, håller armen närmast hästen över rygg/bakdel och med andra handen jobbar jag mig sakta mot hästens bakben och ber den till slut lyfta benet, fortfarande med en arm över hästen...hjälm på är att rekommendera. Det tog timmar i början men då hästen upplevde att inget dåligt hände så började hon slappna av och till slut slutade hon att stöka.

Så fort hästen stod stilla när jag rörde bakdelen och ner mot benet gjorde jag en paus på ca 30-60 minuter innan jag gick vidare.

Senast ändrad:

DET kan jag skriva under på. Bra skrivet. :bow:

Något jag reagerar på är att lägrena också pratar om lite olika saker. Ena sidan pratar om timing och korrigering, medan det jag och (tror jag) Ella m fl. pratar om är förebyggande förtroende mellan häst och människa, inte precis då sparken inträffar, utan innan och efteråt.

Och jag pratar om den här situationen och den här hästen :idea:

Var det inte nu som trådskaparen ska ha hjälp eller är det när den 3? 4? 5? människan har blivit sparkad av hästen ?
Trådskaparen skriver själv att hästen INTE är rädd !

Mvh Mia

de där är inte ledarskap..behöver man göra så så är man ingen ledare..om man tittar på hästar så nuddar dom varandra väldigt väldigt sällan..dom hotar men inget mer..de brukar räcka o de ska räcka...
Hur tror du att dom har gjort upp detta innan om det är 2 likvärdiga ranghöga ston ??? Tror du att dom har stått och tittat på varandra och på 4 meters avstånd och säger Bhuu till varandra och ser vem som lyfter på benet högst eller har dom slagit på varandra ?

skulle min häst göra nåt sånt..råka bita mej eller nåt liknande räcker de med ett hotfullt kroppsspråk så reagerar min häst väldigt starkt..ingen ledare är nån värdig ledare om den slår hästen..

de va nog de galnaste ja läst av mycke ja läst..sånna som du kommer då inte i närheten av min häst.
ledarskap är inget man bara tar..man förtjänar sitt ledarskap o de får man inte genom att slå hästen.
usch..nu blev ja lite upprörd.

Du har helt rätt i ledarskap tar man inte utan det får man med VETTIG hantering och hur du får det till att jag SLÅR in mitt ledarskap i min hästhantering ? Om jag inte minns fel så läste jag i något av dina inlägg om en argsint häst är farlig Hur löser du det
? Klappar på pållen och säger FY nu är du dum?
Och du få inte mig till att jag går och slår mina hästar dagarna i ända för att visa mitt ledarskap :devil:

Förövrigt är mina svar i rött Mia

okej..men utmanar hästen än..som faktiskt vissa hästar kan göra som är väldigt ranghöga..då blir dom farliga och då ska man inte ta för givet att dom har den respekten för än att dom inte skadar än.

Och hur gör du om den hästen slår emot dig ?

Jag skulle just vid detta tillfälle ge den en Propp.

Vad skulle DU
göra med denna farliga häst ??

Mia

kan ju säga att om de är en häst som gått så långt att den utmanar så kan man omöjligt som människa vinna över hästen genom att slå den..dom är något starkare än oss..iallafall än mej...o jag ser mej inte som såpass duktig att ja kan ta mej an en häst som utmanar mej än.

o jag har aldrig någonsin skrivit nånstans att man klappar hästen o säger fy om den skulle bita eller sånt.
om min häst har gått över gränsen för vad han får..räcker med att han går ifrån mej eller kliver på mej bara så räcker de med att stampa i golvet eller i värsta fall gå emot honom..skulle aldrig någonsin slå min häst eller någon häst såvida situationen inte blir rent av farlig.

o du drämmer ju till hästen om den skulle göra nåt mot dej..så gör inte ledarhästar..dom varnar först..o funkar inte varningar då kan man agera..skulle min häst totalt skita i mej..förutom att man misslyckats med ledarskapet då..så skulle ja kanske smälla till den..men aldrig ever att ja skulle göra de med en grimma eller de som fanns i närheten..så gör man bara inte.

Senast ändrad av en moderator:

:bow:

Satt och tänkte precis i dina banor och skulle skriva ett svar, men nu har du ju redan gjort det...

Jag håller med!

Citerar detta inlägg igen... En förklaring till hur jag kan, i värsta fall, behöva använda spöet för min egen säkerhet i hagen. Detta har dock aldrig behövt skett.

Jag anser mig ha en bra relation med min häst, ja! Och hon tycker att det är kul att leka med mig och jag tror aldrig att hon skulle anfalla mig. Men eftersom jag bara är 14 år är jag fortfarande barn och det innebär att mamma fortfarande bestämmer över mig. Och enligt henne måste jag ha spö och ridhjälm på mig när jag leker så, eftersom det faktiskt kan hända saker. Hon kanske hoppar lite lekfullt mot mig när vi tvärvänder eller så, och därför vill jag kunna markera och visa att jag inte tollererar att hon är i min zon. När hästar leker kan det gå hett till, och jag har full kontroll över min häst när vi leker. Kan när som helst stanna henne!

Men grejen är den att jag måste ha spöet för att kunna mota bort henne. Jag har dock aldrig använt det så, men det finns där inte bara som en förlängd arm utan även för min säkerhet.

Här finns för övrigt bilder på när jag leker med min häst, de flesta i en väldigt stor hage.

http://www.pixbox.se/alb639636

Snälla Ella du skrev att du är 14 år det är kul att du har bra förtroende mellan din häst och dig .men stor erfarenhet har du inte av hästar du sitter och talar emot människor med bra mycket mer erfarenhet av hästhantering som inte vill att det ska hända något när detta sto som Dockan har som är *vrångapa * som Nafaytte kallar dessa ston .

o hur piiip sjunker inte du då? va har åldern med vad man har för relation och ledarskap med hästen att göra överhuvetaget? jag har samma relation med min häst..leker med honom o han följer mej vart ja än går o hanterar honom precis på samma sätt.

tror du allvarligt talat att åldern har någon som helst betydelse i de här...ella_99 har betydligt vettigare hästhantering och verkar mycket mer erfaren än du...bara att nämna åldern visar hur piiip lågt du sjunker...de är för tragiskt.

åldern har inte med de här att göra...handlar om hur engagerad man är o hur mycket man vill lära sej..o med den inställningen du har kommer du aldrig få uppleva hur bra relation man kan ha med sin häst.

Du tror inte att du läser av dem lite fel:confused:
Sen är det skitungar som troligtvis inte har fått lärt sig rätt o fel från början. Det är då hög tid.

Är man osäker så färgas man o tror det värsta.

Unga hästar ska gå ihop med äldre för att dels lära sig hästspråket o dels hur man betér sig mot människan.

dom går med äldre hästar..men dom börjat att klättra i rang mot dom också o nej ja läser inte av dom fel när dom vänder sej mot mej med öronen slickade bakåt o sparkar...o jag har ingen lust att riskera bli sparkad pga andras hästar..inte när ja kan undvika de iallafall.
o nej ja är aldrig osäker i samband med hästhantering..då är ja väldigt säker..blir inte rädd eller nervös..så nej..dom har ingen respekt för människor från födseln.

o hur piiip sjunker inte du då? va har åldern med vad man har för relation och ledarskap med hästen att göra överhuvetaget? jag har samma relation med min häst..leker med honom o han följer mej vart ja än går o hanterar honom precis på samma sätt.

tror du allvarligt talat att åldern har någon som helst betydelse i de här...ella_99 har betydligt vettigare hästhantering och verkar mycket mer erfaren än du...bara att nämna åldern visar hur piiip lågt du sjunker...de är för tragiskt.

åldern har inte med de här att göra...handlar om hur engagerad man är o hur mycket man vill lära sej.

Nej precis, åldern har inte någonting med det att göra :bow:, det har vi sett bevis på i flera inlägg.

De ranghöga hästarna driver iväg de ranglåga, de dammar inte till dem. Håller med dig.
I en bok av en känd NH "guru" beskrev han hur han studerade vildhäst flockar, ledarstoet drev iväg en bråkig unghingst och lät honom inte komma tillbaka till flocken innan han visat sig underlägsen henne. Det var bestraffningen. Då saken var utagerad och han visat nog ånger fick han återvända, no hard feelings. :)
Kanske vi människor har en del att lära av hästarna?

kan ju säga att om de är en häst som gått så långt att den utmanar så kan man omöjligt som människa vinna över hästen genom att slå den..dom är något starkare än oss..iallafall än mej...o jag ser mej inte som såpass duktig att ja kan ta mej an en häst som utmanar mej än.o jag har aldrig någonsin skrivit nånstans att man klappar hästen o säger fy om den skulle bita eller sånt.
om min häst har gått över gränsen för vad han får..räcker med att han går ifrån mej eller kliver på mej bara så räcker de med att stampa i golvet eller i värsta fall gå emot honom..skulle aldrig någonsin slå min häst eller någon häst såvida situationen inte blir rent av farlig.

o du drämmer ju till hästen om den skulle göra nåt mot dej..så gör inte ledarhästar..dom varnar först..o funkar inte varningar då kan man agera..skulle min häst totalt skita i mej..förutom att man misslyckats med ledarskapet då..så skulle ja kanske smälla till den..men aldrig ever att ja skulle göra de med en grimma eller de som fanns i närheten..så gör man bara inte.

Du anser dig inte så duktig att du inte skulle kunna ta dig an en häst som utmanar dig !Ändå kan du sitta och skriva massor av skit om min hantering som du inte vet ett dyft om förutom att jag inte accepterar en märr som slår ?
Mia

Senast ändrad:

ja menar hästar som faktikt anfaller..jag skulle aldrig nånsin slå mot den då för de är inte så man ska göra..en häst som vill slåss o utmanar är de nog få som kan rå sej på.
genom att smälla till dom löser man ju ingenting så du är inte bättre än jag är.

o ja tycker din inställning till ledarskap o allting är så fel fel o åter fel...man slår inte en häst med varken grimma eller nånting...behöver du slå din häst för att den ska fatta så är de inget ledarskap du har överhuvetaget.

bara kommentaren om att du slår till den så fort den gör nåt med närmsta möjliga redskap säger faktikst en hel del om din hantering av hästar.
o ja skulle aldrig nånsin lämna över min häst till någon som resonerar som du..de är så fruktansvärt fel..men visst..fortsätt du o slå din häst till lydnad liksom..håller nog i längden.....

o ja accepterar verkligen inte om hästen sparkar mot mej..men man får inte bort beteendet genom att slå den.

Tack för stöd... Men ja, jag är inte tillräckligt duktig Har inte tillräckligt stor erfarenhet av olika hästar än. Så jag är glad om mina teorier och tankesätt hjälpt TS! Och jag kommer att hålla fast vid mina teorier tills någon kan övertyga och visa mig att de är fel. Man lär sig så länge man lever. :bump:

Men diskutera detta om det är rätt eller fel tänker jag sluta med... Mår bara dåligt när folk hugger mot mig. Om jag ska tro på någon till 100 % och ändra mina teorier vill jag i så fall se bilder eller filmer på hur denna person hanterar sin häst och visar det den skriver om.

Dock är jag inte omöjlig att övertyga, och jag förstår nog vad de flesta menar och hur de tänker i sina teorier om saken. Men som sagt, jag håller fast vid mina tills någon kan övertyga mig. Och hoppas att jag lär mig mycket mer! :)

Miaa, det vore jättekul att se lite bilder eller filmer på dig och din häst, som visar erat förhållande. Om du har några sånna på datan alltså? :)

Jag vill inte låta som att jag försöker luska fram någonting, utan det vore bara kul att se lite vilka man sitter ock pratar med.

*Borde lämnat denna tråd för länge sen... Är inte tillräckligt kunnig än. Ville egentligen bara hjälpa TS med några råd om hur jag, utifrån min kunskapsnivå, förmodligen hade gjort*

Hej Till trådskaparen är detta och ett tips till andra med.
Gå in på www.Montyroberts.com och se om han kommer till sverige och då anmäler du din häst som DEMOHÄST och skriver utförligt vad det är för problem. de finns även en svensk sida och den har Ann L hand om. MKT BRA. Lycka till och var rädda om er.:idea:;)

Senast ändrad:

Jag har inte så svårt med folk som slår/sparkar sin häst vid rätt tillfälle.

Det ska man inte behöva göra, men lika så som vi klappar hästen med handflatan som om vi klappar händerna, är inget naturligt och inte häller possitivt.
Men vi (en del) klappar hästen ändå och den lär sig tidigt att det är positivt.

Så om någon som slår hästen när den är olydig så kan ju hästen ha lärt sig att det betyder just "ajabaja!", då tar jag för givet att hästen inte tar skada av det fysiskt.

Jag säger inte att det är så, och inte att jag gör det. Men jag tycker att det är värt att tänka på det.

En person som slår sin häst kan inte ha mkt vett men det kan säkert utväckla sig på ett icket-negativt sätt också.
Hästen:
Oj shiet, hon ser arg ut. Hon sar upp armen och låter den snabbt dunsa på min mage. Det gjorde inte ont men det var ju ingen klapp presic...

Lite fantasi är ju aldrig fel :angel:

jag har säkert slängt ut benet eller anrmen någon gång under mitt liv, men inte för att hästen ska underlasta sig, skada eller liknande. Men sitter min tubbe fast mellan en shettis tänder, vad gör man?

Hej Till trådskaparen är detta och ett tips till andra med.
Gå in på www.Montyroberts.com och se om han kommer till sverige och då anmäler du din häst som DEMOHÄST och skriver utförligt vad det är för problem. de finns även en svensk sida och den har Ann L hand om. MKT BRA. Lycka till och var rädda om er.:idea:;)

Mycket bra tips tycker jag!:D

Ella...

Av alla korkade märrar och hingstar vi har haft att göra med så har vi inte en endaste gång behövt gå ut och jaga runt den på nån volt.

I stort sett alltid så räcker det med att vara bestämd.
Dom få undantagen har fått sig ett par smällar.
Och vi har hanterat hundratals djur så med enkel matematik så förstår även du att vi använder vår auktoritet och inte bestraffning för att få hästarna att göra det dom ska.

MEN, mycket mycket sällan så krävs det hårdare metod. Och då får man göra så som det fungerar.

I TS fall så har hon i sin hand en märr, smart sådan, som är på väg att skaffa sig en "fri zon"
Den kommer att utöka sin zon i kvadrat på mycket kort tid om inget görs snabbt.

Ibland får man överaska ston med att vara mer egensinnig än vad dom själva är.

AM
Kalla aldrig en häst för korkad!
för lägre än så kan man inte sjunka!

jag håller med om att man kan smälla till dem ibland och jag har sett hur de så kallade horsemaship övningarna går till på min egen häst han höll på att sparka av mig huvudet när jag skulle driva runt honom i en corall.
ska du göra en horsemaship övning så ta hjälp av en erfaren kunnig person som DU
litar på.
föresten så är jag så trött på utrycket horsemanship så det finns inte. allt kallas horsemanship.

nej Tänk lydnad och harmoni istället!
och jag har inga bra tips på hur du ska göra men att du vänder bort rumpan från dig och smeker hästen med täcket på rumpan kan funka till en början

ja menar hästar som faktikt anfaller..jag skulle aldrig nånsin slå mot den då för de är inte så man ska göra..en häst som vill slåss o utmanar är de nog få som kan rå sej på.
genom att smälla till dom löser man ju ingenting så du är inte bättre än jag är.

o ja tycker din inställning till ledarskap o allting är så fel fel o åter fel...man slår inte en häst med varken grimma eller nånting...behöver du slå din häst för att den ska fatta så är de inget ledarskap du har överhuvetaget.

bara kommentaren om att du slår till den så fort den gör nåt med närmsta möjliga redskap säger faktikst en hel del om din hantering av hästar.o ja skulle aldrig nånsin lämna över min häst till någon som resonerar som du..de är så fruktansvärt fel..men visst..fortsätt du o slå din häst till lydnad liksom..håller nog i längden.....

o ja accepterar verkligen inte om hästen sparkar mot mej..men man får inte bort beteendet genom att slå den.

Du:devil: jag har aldrig skrivit att jag slår ett djur så fort den gör något :devil::devil:

Du verkar inte läsa vad jag skriver ;) Jag hoppas bara att trådskaparens häst inte hinner sparka någon och att det går fruktansvärt illa .

Tycker dock att du kontaktar trådskaparen och visar den hur du skulle lösa problemet istället för att lägga in dina egna tolkningar i det jag skriver .

Du sitter och säger att en häst blir farlig när den tar över rangmässigt , Det har du läst dig till i en bok men sen då hur löser du situationen??

Du påstår att i en häst flock så behöver dom bara hota om nån kommer inärheten om den ranghöge säger ifrån :idea:
Men hur tror du det har gått till innan dom lärt sig detta , du tror inte att dom åkt på en spark av den som är rangen högre för att dom ska passa sig ?

Kommer inte vidare i den här diskussionen och du har själv sagt att du inte klarar av och fostra ett motsrävigt sto ..
Så jag vet inte vad du har i diskussionen då att göra.. Mia

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 583
Senast: Stereo
·
Hästhantering Köpte en ny häst i veckan (unghäst). Den är inte jättehanterad men snäll. Kan lyfta hovarna utan problem osv. Den går på bete med mina...
2
Svar
23
· Visningar
4 153
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 150
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 198

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka